Dank voor je uitgebreide reactie. Ik meen dat we met bovenstaande dicht bij elkaar zitten mbt deze zaken. Ik denk dat we wat verschillen mbt tot de trekkende en wederkerende liefde. Ik plaats dat binnen het geloof en wedergeboorte.ejvl schreef:Dat ontken ik zeker niet, alleen de vraag is, is iemand wedergeboren die alleen een trekkende liefde kent maar nog geen waar geloof heeft. Wat mij betreft moet het onderwijs naar zo iemand zijn, nog niet wedergeboren want je bent alleen wedergeboren als je behouden bent met daarbij wel het troostvolle onderwijs dat God nooit laat varen de werken Zijner handen en bij God blijven aanhouden en dan zal Hij zeker antwoorden en werken.Maanenschijn schreef: ↑09 dec 2024, 13:39 Ik meen deze stellingname een aantal risico’s met zich mee brengt.
Als eerste: je ontkent daarmee dat (ik blijf even bij mijn ingebrachte citaat) dat je alleen maar iemand kan liefhebben die je kent. Dus trekkende liefde kan alleen maar aanwezig zijn als je betrekking hebt op de Persoon die trekt.
Ik denk juist van niet. Juist als je de bewuste rechtvaardigmaking als een nadere weldaad ziet, gaat men op zoek naar een bijzondere of mystieke ervaring omdat dat een nadere weldaad is die niet iedereen meemaakt. Als je het juist simpel houdt, een waar geloof (zondag 7) of niet, is dit veel eenvoudiger toch?Het tweede risico is: deze (zoals ik begrijp pré-)gelovigen zoeken vaak naar een bijzondere openbaring. Een ervaring, een tekst, een gebeurtenis. En de Heere geeft die zeker niet altijd zo kennelijk.
Ik spreek liever zondag 7 van de HC na.Ik meen dat als de Heere werkt, zonden worden gezien en gevoeld als zonden, ingeleefd worden als zonden. Ik meen ook dat de Heere in Zijn Woord Zich (Christus) openbaart. Dat betekend dat de getrokken zondaar (zoals ook in mijn citaat) ondanks dat hij Christus niet zo kennelijk ziet, op grond van de beloften mag weten (zekerheid) dat hij zich voor een waar gelovige mag houden, de wedergeboorte deelachtig is. Christus openbaart zich door Woord en Geest. Dat is: in de Bijbel openbaart hij Zich en de Geest past dat toe. Dat is wanneer de ziel trilt hij over Hem hoort en leest. “Was ons hart niet brandende in ons als Hij met ons sprak”
Vraag 21: Wat is waar geloof?
Antwoord: Waar geloof is een stellig weten waardoor ik alles voor betrouwbaar houd, wat God ons in zijn Woord geopenbaard heeft.
Tegelijk is het een vast vertrouwen, dat de Heilige Geest door het evangelie in mijn hart werkt, dat niet alleen aan anderen, maar ook aan mij vergeving van de zonden, eeuwige gerechtigheid en eeuwig heil door God geschonken zijn, enkel uit genade, alleen op grond van de verdienste van Christus.
Dat is het ware geloof en dat is zeker niet alleen voor de sterken of standvastigen maar ook voor de kleingelovigen die dit nauwelijks kunnen bevatten, Hij ook voor mij?
En ook voor de aangevochten en twijfelende personen.
Het is een vast onderdeel van het ware geloof, een vast vertrouwen en vergeving van zonden door de verdienste van Christus.
Dat is een geheimenis wat pas achteraf, na het ware geloof, bezien kan worden. Niet vooraf. Natuurlijk wel in de prediking maar het mag geen enkele rust geven of scheppen voor de bevestiging van het ware geloof.Het is dan mogelijk van belang om verder door te denken HOE Christus Zich aan de ziel openbaart en HOE daar die ziel mee omgaat.
Kort samengevat:
Wat mij betreft is het heel eenvoudig.
- Wanneer is iemand wedergeboren, of kan zeggen wedergeboren te zijn?
Bij een waar geloof.
- Wat is een waar geloof?
Zie citaat zondag 7.
Wanneer het leven precies begint kunnen wij dus niet zeggen, alleen achteraf.
Ik ben vandaag wat te druk om uitgebreid te reageren, excuus.