Gereformeerde Gemeenten

MGG

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

HHR schreef: 09 dec 2024, 17:07
Job schreef: 09 dec 2024, 15:27
HHR schreef: 09 dec 2024, 13:35
Silo schreef: 09 dec 2024, 12:32
Ds. Visscher lijkt soms door sommigen gezien te worden als een linkerflankpredikant. Maar dat is hij niet. Misschien komt het door het gebrek aan echte linkerflankers tegenwoordig. Maar hij valt daar niet onder, het is een echten middenpredikant die wel op een duidelijke wijze preekt met duidelijke taal en zonder gekke stemtrillingen. En gelet daar op vind ik het al heel wat en positief dat hij meedoet aan deze podcast, de GerGem verdedigt maar ook niet schuwt om enigszins kritisch te zijn soms, maar dat doet hij wel heel voorzichtig in deze podcast inderdaad. Maar dat had ik ook niet verwacht.
Eens. Middenpredikanten lijken links tegenwoordig :)
Maar hij durft af en toe best zijn mening te geven, daarom had ik meer van zijn bijdrage in deze podcast verwacht.
Waarom wil je graag een negatief kritische mening over zaken binnen de GG horen?
Omdat er niets aan de hand is...
Als ik mij niet vergis ben weg uit de GG. Ik zou denken dat het vanzelf een keer tijd wordt om vooruit te kijken en je druk te maken om je nieuwe kerkverband.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

MGG schreef:
HHR schreef: 09 dec 2024, 13:35 Eens. Middenpredikanten lijken links tegenwoordig :)
Maar hij durft af en toe best zijn mening te geven, daarom had ik meer van zijn bijdrage in deze podcast verwacht.
Waarom wil je graag een negatief kritische mening over zaken binnen de GG horen?
Als ik mij niet vergis ben weg uit de GG. Ik zou denken dat het vanzelf een keer tijd wordt om vooruit te kijken en je druk te maken om je nieuwe kerkverband.
Dit is natuurlijk een beetje flauwe jij-bak.

Ik heb de podcast ook geluisterd. En, in tegenstelling tot de aanwezige ouderling klinkt er weinig zelfreflectie door in de antwoorden van ds Visscher.

- Verschillen met de GGiN zijn er eigenlijk niet;
- We zijn druk bezig met kerkelijke eenheid;
- De HHK heeft minder duidelijke lijnen vanuit het Gereformeerd belijden;
- Lijkt een beetje trots dat de GG grossiert in allerlei andere kerken met uit hen afkomstige predikanten en andere ambten;
- Er is geen sprake dat de prediking aanleiding vormt tot het missen van geloofszekerheid;

Eigenlijk vond ik het best een wat verdrietige uitzending waarin twee broeders uit het zelfde verband elkaar corrigeerde. En dat bedoel ik niet zo zeer als een zure reactie, maar een onbevangen luisteraar zal denk ik mijn gevoel herkennen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef: 09 dec 2024, 18:29
MGG schreef:

Ik heb de podcast ook geluisterd. En, in tegenstelling tot de aanwezige ouderling klinkt er weinig zelfreflectie door in de antwoorden van ds Visscher.

- Lijkt een beetje trots dat de GG grossiert in allerlei andere kerken met uit hen afkomstige predikanten en andere ambten;
- Er is geen sprake dat de prediking aanleiding vormt tot het missen van geloofszekerheid;

Eigenlijk vond ik het best een wat verdrietige uitzending waarin twee broeders uit het zelfde verband elkaar corrigeerde. En dat bedoel ik niet zo zeer als een zure reactie, maar een onbevangen luisteraar zal denk ik mijn gevoel herkennen.
Gezien de reactie op Job zijn vraag vind ik mijn reactie niet flauw.

Ik zal wel niet onbevangen geluisterd hebben.
De standpunten van de betreffende ouderling zijn duidelijk en zijn visie op de GG ook. Wat dat betreft hoorde ik niks nieuws. Ik vond dat ds. Visscher duidelijke antwoorden gaf en zich in zijn hart liet kijken. Als ik mij niet vergis zei hij dat er nauwelijks theologische verschillen met de GGiN zijn. Dat is heel wat anders dan nauwelijks verschillen. Ik meen dat hij ook benoemde dat het vooral cultuur verschillen zijn.

Dat er wat correctie was, lijkt mij logisch. Als je dat wil voorkomen moet je deze ouderling bij een andere dominee zetten. Als je dr. Vd Brink met een ouderling uit Staphorst uitnodigt, dan krijg je waarschijnlijk hetzelfde effect.
Job

Bericht door Job »

MGG schreef: 09 dec 2024, 18:18
HHR schreef: 09 dec 2024, 13:35

Eens. Middenpredikanten lijken links tegenwoordig :)
Als ik besluit om voortaan mijn brood niet meer bij een bepaalde bakker te halen maar bij AH, moet ik niet af en toe terugkomen om te protesteren tegen het brood bij die betreffende bakker. Weg = weg. Het valt mij op dat HHR zich regelmatig even instemmend komt melden als iemand uit de eigen gelederen iets kritisch of afwijkends heeft gezegd over de GG, bijna als leedvermaak? Nu zeg je dat je had verwacht dat ds. Visscher ook wel een kritisch geluid had laten horen. Het klinkt mij in de oren of je dat vooral had gehoopt. Hoezo die negatieve betrokkenheid bij de GG?
Forummer

Bericht door Forummer »

Job schreef: 09 dec 2024, 19:08
Als ik besluit om voortaan mijn brood niet meer bij een bepaalde bakker te halen maar bij AH, moet ik niet af en toe terugkomen om te protesteren tegen het brood bij die betreffende bakker. Weg = weg. Het valt mij op dat HHR zich regelmatig even instemmend komt melden als iemand uit de eigen gelederen iets kritisch of afwijkends heeft gezegd over de GG, bijna als leedvermaak? Nu zeg je dat je had verwacht dat ds. Visscher ook wel een kritisch geluid had laten horen. Het klinkt mij in de oren of je dat vooral had gehoopt. Hoezo die negatieve betrokkenheid bij de GG?
Weg zijn uit een kerkverband betekent niet dat je geen dingen hebt meegemaakt of via familie nog steeds meemaakt. Daar mag men toch gewoon een mening over hebben?
Geef gewoon fatsoenlijk antwoord (of weerwoord zo je wilt) op die mening.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Job

Bericht door Job »

Forummer schreef: 09 dec 2024, 19:15
Job schreef: 09 dec 2024, 19:08

Weg zijn uit een kerkverband betekent niet dat je geen dingen hebt meegemaakt of via familie nog steeds meemaakt. Daar mag men toch gewoon een mening over hebben?
Geef gewoon fatsoenlijk antwoord (of weerwoord zo je wilt) op die mening.
Het mag hoor maar de selectieve hang naar negatief nieuws komt ergerlijk op mij over. Ga of echt helemaal weg en kom niet alleen terug voor nestbevuiling. Of als je in je hart niet echt afscheid hebt genomen: kom terug en heb dan weer de volle rechten om mee te doen op een opbouwende manier.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Waar slaat dit nou weer op? Doe normaal.
On-topic aub en niet op de persoon!
Job

Bericht door Job »

In een topic over de GG lijkt me het aardig on topic. Ik wil er tegen ageren, men duwt hiermee een dominee in een veronderstelde kritische hoek en die positionering gun ik ds. Visscher dus niet. Zoals iemand al zei: in die hoek zit hij helemaal niet. Maar ten onrechte wordt hij er nogal eens in gemanoeuvreerd. Lijkt me erg vervelend.
Johannes 3:16

Bericht door Johannes 3:16 »

MGG schreef:

Herkenbaar.

Wat bij mij vooral bleef hangen, was het volgende stukje:

Interviewer:
"Maar er zijn mensen die daar hun hele leven lang op wachten en die misschien 80, 90, worden en zeggen: ik heb dat nog nooit gekregen. Wat is dan de boodschap aan zulke mensen?"
Ds. Visscher:
"De boodschap aan zulke mensen is: de Bijbel lezen, naar de kerk gaan, je knieën buigen en, kijk, ik kan mensen niet tot het geloof dwingen, dat hoef ik ook helemaal niet te doen, ik moet alleen de Bijbel uitleggen en wijzen op de weg der middelen, en gewoon, om Licht bidden, je knieën buigen. En dan zullen er mensen zijn, die misschien wat je zegt, tot het einde van hun leven, dat kom ik ook tegen, maar er zullen ook andere mensen zijn die door de Bijbel tot het Licht komen en wat God allemaal in het verborgene doet, dat laten we aan de Heere over.
Als dit de boodschap is aan mensen die hun hele leven in de kerk komen en trouw de Bijbel lezen...

2 Korinthe 5:
19. Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende, en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
20. Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege: Laat u met God verzoenen.
21. Want Dien Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.
advocaat

Bericht door advocaat »

Posthoorn schreef: 09 dec 2024, 17:40
advocaat schreef: 09 dec 2024, 16:48 Maar om welk boekje van Halyburton gaat het?
https://theologienet.nl/bestanden/halyb ... erzoek.pdf
Dank. Zijn duidelijke argumenten pro en contra. Het zou toch niet moeilijk moeten zijn om hierover een gezamenlijk standpunt te bereiken.
huisman

Bericht door huisman »

Johannes 3:16 schreef: 09 dec 2024, 19:41
MGG schreef:

Herkenbaar.

Wat bij mij vooral bleef hangen, was het volgende stukje:

Interviewer:
"Maar er zijn mensen die daar hun hele leven lang op wachten en die misschien 80, 90, worden en zeggen: ik heb dat nog nooit gekregen. Wat is dan de boodschap aan zulke mensen?"
Ds. Visscher:
"De boodschap aan zulke mensen is: de Bijbel lezen, naar de kerk gaan, je knieën buigen en, kijk, ik kan mensen niet tot het geloof dwingen, dat hoef ik ook helemaal niet te doen, ik moet alleen de Bijbel uitleggen en wijzen op de weg der middelen, en gewoon, om Licht bidden, je knieën buigen. En dan zullen er mensen zijn, die misschien wat je zegt, tot het einde van hun leven, dat kom ik ook tegen, maar er zullen ook andere mensen zijn die door de Bijbel tot het Licht komen en wat God allemaal in het verborgene doet, dat laten we aan de Heere over.
Als dit de boodschap is aan mensen die hun hele leven in de kerk komen en trouw de Bijbel lezen...

2 Korinthe 5:
19. Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende, en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
20. Zo zijn wij dan gezanten van Christuswege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christuswege: Laat u met God verzoenen.
21. Want Dien Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.
Zo preekt ds. W. Visscher! Vind het toch wel lastig dat een predikant wordt beoordeeld op een podcast en niet op zijn preken.
Ik heb zijn prekenboekjes over openbaringen gelezen en dat waren stuk voor stuk evenwichtige preken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ik heb de podcast niet beluisterd en ga hem om mij moverende redenen ook niet beluisteren.
Maar het lijkt me goed te beseffen dat een beoordeling van een persoon op basis van een stukje uit een podcast nooit goed is. Maar tegelijk kun je prima spreken over een citaat uit een podcast. Om vervolgens met Huisman te constateren dat dit citaat inderdaad geen accurate beschrijving is van de prediking van ds. W. Visscher.
- Niet meer zo actief -
HHR

Bericht door HHR »

Dank voor alle steken onder water, maar waar het mij omgaat is dat de prediking van ds Visscher inderdaad een heldere evangelieprediking is.
In welke hoek of flank je dat ook zet zal me een zorg zijn. Het is een prediking die ik vroeger breed hoorde binnen de GG.
En als in die podcast er gedaan wordt alsof dat worstelen met heilszekerheid amper een probleem is binnen de GG, het aanbod van genade goed functioneert en dat de GGiN net zo goed samen kan met de GG, en wel licht kritisch spreekt over de HHK en doet alsof de GG geen geïsoleerd bolwerk is, ja dan valt het me wat tegen. Want ik ben er van overtuigd dat ds Visscher het wel ziet.
Van der Schans schetste mi een eerlijker beeld.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Je reageert pal onder mijn bericht. Moet ik je opmerking over steken daar ook op betrekken?
- Niet meer zo actief -
HHR

Bericht door HHR »

Mannetje schreef: 09 dec 2024, 20:24 Je reageert pal onder mijn bericht. Moet ik je opmerking over steken daar ook op betrekken?
Nee vooral MGG en Job.
Plaats reactie