olfie schreef:jacob schreef:olfie schreef:Zoals Lelie al aangaf.. dat is inderdaad wat ik bedoel.
Natuurlijk mogen wij niet gaan zitten en wachten, maar moeten wij met ernst zoeken in Zijn Woord en met gebeden tot Hem komen, Hij wil er om gevraagd worden.
En ik bedoel dus daarmee te zeggen dat je 'er' nog niet bent door er achter te komen dat je de verkeerde kant op gaat, en zelf besluit dat het anders moet...
En dat God niet kan en zal tevreden zijn met dat jij je bedenkt dat het zo niet goed kan gaan, en JIJ besluit naar de Vader te gaan.
In Joh. 6: 44 leert de Heere Jezus ons, dat niemand tot Hem kan komen, hetgeen het eigenlijke werk des geloofs en der bekering is, tenzij' de Vader hem trekke.
Dat duidt toch op een eenzijdig werk van God?!
En hoe wil jij dan de vraag van Jezus en het antwoord van Petrus omschrijven?
Hoe moeten we dan de woorden van Jezus interpreteren? (Jezus dan zeide tot de twaalven (dus ook tot Judas): Wilt gijlieden ook niet weggaan?
)
en deze, wat betekenen deze?
Maar er zijn sommigen van ulieden, die niet geloven. Want Jezus wist van den beginne, wie zij waren, die niet geloofden, en wie hij was, die Hem verraden zou.
Ik snap jouw vraag niet helemaal, maar dit wil ik er in ieder geval op zeggen:
Ik zou niet denken dat je het 'tot Hem komen' letterlijk op moet vatten. Als jij 'tot Hem gaat in gebed', ga je toch ook niet naar Jezus (sorry klinkt grof mss, maar ik zeg het even om aan te geven wat ik bedoel)
En dat 'tot Hem komen', is hier bedoelt als oprecht tot Hem komen, als zondaar, als doelmisser, alles verloren en niets meer te brengen of te geven. En DAT in te zien is enkel werk van Hem.
WIe zal echt van onecht kunnen scheiden? Jij, de Dominee, het curatorium? Wie zal het kunnen? Gaan we daarom maar eisen stellen. Je moet er diep door. 10 meter diep, 100 meter diep nog dieper? Welke eisen? weten we dan dat het echt de trekkingen zijn van God.
Of gaan we kijken hoe zwart de kleding is, of hoe vroom we oud nederlands kunnen praten, of hoe vroom we uit ons ogen kijken.
Tja, het zijn allemaal voor mij raadselen. Voorwaarden die niet te meten zijn. Ik geloof heus wel dat we moeten weten dat we zonder God ellendig zijn, maar een ieder die daar emoties bij gaat verzinnen dwingt zijn of haar emotie op. (naar ik mag hopen, want ik vrees dat sommige daarin andere na brallen)
Als iemand mij de vraag stelt of hij wel of niet voldoende ellende kennis heeft dat is daar maar 1 antwoord op. HET IS NOOIT GENOEG! Maar Jezus bloed reinigt van alle zonden. Ook van die. Geloof je dat?