Gereformeerde Gemeenten

JanRap

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door JanRap »

CvD schreef: 05 dec 2024, 06:44
Maanenschijn schreef: 04 dec 2024, 22:48
Posthoorn schreef:
Maanenschijn schreef: 04 dec 2024, 21:36 Dank je wel voor je antwoord. Ik herken me er in.

Wat ik wel moeilijk vind is dat zaken soms tegenover elkaar komen te staan. Ik wil niet te persoonlijk worden, maar toch iets: wat heb ik vaak gebeden of de Heere mij wilde bekeren zoals het in de ‘boekjes over vroeger’ stond. De serie ‘Komt luistert toe’ heb ik wel meermalen gelezen. Je gaat je zelf afmeten aan ervaringen van anderen. Die komen tegenover je eigen ervaringen te staan. De Heere heeft dat anders gemaakt. En geleerd dat Hij Zijn eigen wegen gaat.

In de prediking kan het zelfde gebeuren. En dat gebeurt op sommige plaatsen ook. Daar moeten we ogen niet voor sluiten. Daar waar de ernst van ons verloren zijn klinkt, maar ook Christus ruim gepreekt wordt klinkt de bazuin helder en wil de Heere werken. In aanvang en voortgang.

Overigens leent dit zich meer voor een gesprek dan een webpagina. :) .
Wat bedoel je met 'dat zaken soms tegenover elkaar komen te staan'?
Persoonlijk vind ik dit soort gesprekken juist wel waardevol op het forum. Dat je eens echt de diepte in gaat en dan ook kunt vaststellen waar nu écht de verschillen zitten.
Je hebt gelijk, dit kunnen waardevolle gesprekken zijn. En waarom zou ik zwijgen als ik goed van de Heere kan spreken. Dan toch maar persoonlijk.

Wat ik bedoel is dat ik er van overtuigd ben dat zelf- en zondekennis noodzakelijk zijn, Christuskennis ook. De mate en diepte daarvan is voor een ieder anders. Als je dat laatste niet beseft/leert kan het zijn dat je eigen bevinding tegenover de ‘gewenste’ bevinding komt te staan.

Achteraf bezien mag ik zeggen dat de Heere mij vanaf mijn jongere jaren heeft getrokken. Kalm aan, zonder grote diepten, zonder grote pieken. Geen ervaringen die ik in de boekjes las of in de preek terug hoorde. In eigen waarneming was er een weten van zonde en een (ik probeer het onder woorden te brengen) heimwee naar Christus, maar het was niet zoals ik in de preek hoorde, het was niet echt.

Na verloop van jaren kwam ik onder een andere prediking terecht. Zonder scherpe prediking, wel bijbels, maar algemeen en een ieder was/kon een gelovige zijn. Dat was een schrale tijd. In leven en in geloof werd ik slordig. De Heere heeft een harde hand gebruikt in mijn persoonlijk leven om mij van het boerenbedrijf af te halen en te laten verhuizen. Ik kwam onder een prediking terecht waar Christus ruim gepreekt werd voor zondaren. En dat was ik en ben ik. Door de nog altijd aanwezige heimwee naar Christus heeft hij zich laten kennen. Maar hoe meer ik van hem hoorde, hoe groter zondaar ik werd. Niet met doorweekte kussens, niet met grote doorlevingen, maar wel gestaag en zeker. Achteraf mag ik terugkijken met verwondering. Hij heeft het gedaan, voor iemand die toch nog twijfelt aan zichzelf, iedere keer terugvalt in zonde, soms vertwijfeld afvraagt: was het allemaal wel echt? Maar zonder Jezus niet kan.

Een weg niet uit de boekjes. Een weg die ik vaak niet terug hoor binnen bepaalde prediking. Ik kan geen grote verhalen vertellen van bijzondere Godsontmoetingen. Van ervaringen als een rechtspraak. Met nog steeds mijn eigen (doorgaans opgewekt en vrolijk) karakter. Maar mijn hart trilt als ik van Christus hoor spreken. Als Borg en Middelaar. Voor een schuldig zondaar.

Maar één ding weet ik, dat ik blind was en nu zie.
Mooi open een eerlijk.
Prachtig. Hartelijk dank voor uw getuigenis. Onopgesmukt, eerlijk, nuchter. En God krijgt alle eer. U schrijft: 'een weg niet uit de boekjes'. Maar we kunnen de Schrift er naast leggen! Dat is belangrijker.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Posthoorn schreef: 05 dec 2024, 08:41
KDD schreef: 05 dec 2024, 02:39
Posthoorn schreef: 04 dec 2024, 11:58 Tja, hoe moet ik het anders noemen? Het echte geloof begint toch pas daar waar de vrijspraak in het Evangelie omhelsd wordt. Je kunt ook zeggen: Christus in het Evangelie. En dáár wordt de zondaar gerechtvaardigd. Dat kun je inderdaad een vierschaarbeleving noemen.
Hoe ziet dat 'prefase van het geloof' uit? Nathanael onder de vijgenboom bijv.? Zou je dat ook 'plaatsmakende werk' kunnen noemen?
Nathanael onder de vijgenboom was al een OT gelovige. Maar je zou het idd. het plaatsmakende werk kunnen noemen. En daarbij kan er al iets gezien worden van de mogelijkheid van zalig worden, van de ruimte die er is in Christus. Maar dat is nog niet de daadwerkelijke verzoening met God.
@Posthoorn

Ik ben het toch niet helemaal met je eens. Voor je eigen gevoel kun je het dan misschien pas “echt geloof” noemen. Daarin begrijp ik je wel.

Maar ik vraag me af of je niet te rigoureus alleen aan “volwassen gelovigen” echt geloof toeschrijft.

Ik denk nog weer aan Galaten 4 het eerste gedeelte. Waar ik laatst die lezing van Ds. Stelwagen over deelde.

(Dat was in dit topic op pagina 1831)
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
ejvl

Bericht door ejvl »

E.a lezend denk ik dat een groot gedeelte van de discussie ook afhangt waar men opgegroeid is.
Zoals @GG links en @Forummer (ik herken mijzelf van eerdere jaren er ook wel in terug, vol vuur) heb ik zomaar het vermoeden dat ze in een "strenge" omgeving opgegroeid zijn waarin de tale kanaans als een soort geheimtaal werd gebezigd en e.a nogal voorwaardelijk naar voren kwam in de prediking.

Het is dan echter niet kies (dat heb ik ook moeten leren inzien) dat dit algemeen is of een heel kerkverband treft. GG-ers die bijvoorbeeld onder ds Baan of ds Vreugdenhil of anderen, zijn grootgebracht zullen hier weinig tot niets van herkennen, of misschien van horen zeggen en zijn juist verdedigen dat dit helemaal niet aan de hand is en dat de volle raad Gods wordt verkondigd binnen de GG.

Anderen die onder bijvoorbeeld ds v Boven, ds G Mouw of een OGG op de veluwe zijn grootgebracht, zullen juist proberen aan te tonen dat er wel veel aan de hand is, gezelschapstaal, bijzondere ervaringen, enzovoorts.

Nu wil ik zeker niet zeggen dat deze predikanten geen knechten van God zijn of een dwaalleer brengen, dat zou ik niet durven, maar we moeten ook kijken naar een stuk kerkcultuur, hoe dat gegroeid is, wat de plaatselijke of streekgebonden gewoonten zijn en ik weet zeker dat de intentie van alle predikanten in deze kerkverbanden is, de volle raad Gods verkondigen.

En dan mag er best gezegd worden dat bepaalde uitwassen in de predikingen, van wie dan ook, niet juist lijken te zijn. Of dat predikanten eigen ervaringen soms als een soort meetlat op de preekstoel gebruiken of dat er slechts 1-2% van een gemeente deelneemt aan het heilig avondmaal wat heel erg is, of dat mensen eerlijk onbekeerd zeggen te zijn, een voorwaardelijk aanbod, gezelschaptstaal, enzovoorts.

Maar dat is wat anders als zeggen dat een GG of GGIN of OGG of wat dan ook, verkeerd is of een dwaalleer heerst.
Er kunnen hooguit wat excessen zijn binnen een kerkverband waar je het niet mee eens bent en wat ook best verontrustend kan wezen.

En daarnaast vind ik ook dat gefundeerde kritiek op predikanten best mag. Binnen mijn eigen ervaringen, op de veluwe, zijn bepaalde predikanten hoog op een voetstuk gezet, een woord van kritiek is bijna gelijk een heiligschennis maar als dit gewoon rustig, goed onderbouwd is, zou dit gewoon moeten kunnen. Niet direct van, deze predikant brengt een dwaalleer! Maar meer van, ik denk dat deze predikant het op dit vlak mis heeft want hij zei dit....... en ik denk dat ....... beter is.

Dus niet direct vol vuur dingen afbranden, niet direct als door een wesp gestoken opspringen als er kritiek is op een predikant of kerkverband.
En ook niet direct vol boosheid zijn als iemand argwanend is naar geloofszekerheid. Dat kan best moeilijk zijn maar zo iemand aankijken en zeggen, beste persoon, ik weet wat ik heb meegemaakt, ik weet dat de Heere mij gered heeft en dat is voor mij genoeg, wat anderen er ook van zeggen. Dan wordt ook diie mond automatisch gesnoerd en anders maar niet.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Vrouwke schreef: 05 dec 2024, 09:03
Posthoorn schreef:Nathanael onder de vijgenboom was al een OT gelovige. Maar je zou het idd. het plaatsmakende werk kunnen noemen. En daarbij kan er al iets gezien worden van de mogelijkheid van zalig worden, van de ruimte die er is in Christus. Maar dat is nog niet de daadwerkelijke verzoening met God.
@Posthoorn

Ik ben het toch niet helemaal met je eens. Voor je eigen gevoel kun je het dan misschien pas “echt geloof” noemen. Daarin begrijp ik je wel.

Maar ik vraag me af of je niet te rigoureus alleen aan “volwassen gelovigen” echt geloof toeschrijft.

Ik denk nog weer aan Galaten 4 het eerste gedeelte. Waar ik laatst die lezing van Ds. Stelwagen over deelde.

(Dat was in dit topic op pagina 1831)
Ik denk niet dat dit per se een volwassen geloof is. Het kan ook een heel klein geloof zijn. Het gaat niet om de grootte van het geloof, maar om de zaak die geloofd wordt.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Misschien geven we er dan allebei niet helemaal de juiste woorden aan 🙃

Maar iemand van 18 en iemand van 80 zijn natuurlijk allebei volwassen.

En iemand die 6 dagen getrouwd is en iemand die 40 jaar getrouwd is, zijn beide getrouwd.

Toch is er een groot verschil in beide gevallen..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Nee, ik denk dat we niet hetzelfde bedoelen. Maar ik noemde dat andere niet voor niets een 'prefase' van het geloof. Het hoort er wel bij, het is misschien een vorm van geloof, maar misschien moet je het ook gewoon nog geen geloof noemen.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Vindt jij een toevluchtnemend geloof, dat nog flink heen en weer geslingerd wordt, ook geloof?
‭‭
JanRap

Bericht door JanRap »

Posthoorn schreef: 05 dec 2024, 09:27 Nee, ik denk dat we niet hetzelfde bedoelen. Maar ik noemde dat andere niet voor niets een 'prefase' van het geloof. Het hoort er wel bij, het is misschien een vorm van geloof, maar misschien moet je het ook gewoon nog geen geloof noemen.
@ Posthoorn, het lijkt mij beter om de geschiedenis van Nathanaël onder de vijgeboom niet te schematiseren, niet naar onze veelgebruikte termen om te buigen, maar gewoon laten staan zoals het er staat. Ik bedoel het niet zo beroerd als ik het schrijf, maar u maakt er teveel een GG Nathanaël van misschien? Het werk van Gods Geest is zo veelkleurig dat we dat beter kunnen aanbidden dan op schema brengen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Een OT gelovige is toch net zo goed een volledig verloste gelovige dan een NT gelovige?
Een toevluchtnemend geloof bevat alles, inclusief de vergeving. zo leert ons de bijbel (Johannes 3)
Dat is wat er van de kansel geleerd moet worden en zou veel geloofscrises voorkomen.
Als we de nadruk gaan leggen op gevoel en beleving (begrijp me goed, het gaat daar niet buiten om heen) of de bevinding gestandaariseerd wordt, dan gaat het mis. De zekerheid en vastheid ligt buiten onszelf (dus ook buiten onze bevinding en ervaringen) in Christus alleen.

Wat Maaneschijn schrijft herken ik. Wat mij veel geleerd heeft is hetgeen wat Brakel heeft gezegd over het allengskens als de meest voorkomende weg van de bekering.
In veel prediking wordt juist één van de andere wegen zoals Brakel die heeft beschreven, verabsoluteerd en tot norm verheven. Dat kan, maar is maar ten dele waar.

@Ad Anker, bedankt voor je openheid over je vragen mbt de prediking die je hoort. Hoewel de gangen en standen van Gods volk niet bij ons beschreven worden in de prediking, wordt iedere preek heel duidelijk gesepareerd, op de vrucht. Niet iedereen wordt voor gelovige gezien.

Daarnaast wat @Vrouwke zegt klopt zeker ook, in ons dialect zeggen ze dan: het is maar na hoe je gebakerd bent, oftewel onder welke prediking je bent opgegroeid.

@Huisman et all, aangaande de GGiN, heb ik geen ervaring met de prediking aldaar. Wat ik wel wil zeggen is dat de zowel de GGiN als de GG een dusdanig eigen theolgie hebben, dichtgetimmerd in boekjes en in leeruitspraken, dat ze zich toch op een andere manier positioneren. De GGiN heeft behoorlijk stevige uitspraken over bijvoorbeeld het aanbod van de genade. Daar kan je lang en breed over uitwijden, maar dat staat op papier. Ik weet niet of het ook een kenmerkende uitwerking heeft op de prediking. De belijdenis is heel duidelijk over hoe het evangelie verkondig moet worden, aan alle creaturen, met bevel van geloof en bekering. En dat laatste ben ik in veel kerkverbanden bedekt tegengekomen, als het een wensende vorm gaat aannemen of als het bevel meteen met dogma's wordt omkleed. Het bevel moet in de klem brengen, en als het bevel niet of nauwelijks klinkt worden er kussens ons de oksels genaaid, net zo goed als iedere kerkganger voor gelovige wordt gehouden.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
CvD

Bericht door CvD »

Ik denk wel dat er vroeger tijdens de gezelschappen een soort tegen elkaar opbieden was. Van wat heb je beleeft een de ander nog dieper of groter. Één voorbeeld Arend Kot ( Gods wonderlijke genadewerk ) had bepaalde zaken in zijn zielen leven mogen beleven. Hij had behoefte om naar gezelschappen in het land te gaan een het enen andere te vertellen. Het ging zover dat hij zelf even van de wereld was. Goed hij was weer thuis ,toen zijn zwager langs kwam ds Baaij deze was ter oren gekomen wat er was gebeurd. Een Kot vertelde hoe goed hij het had gehad. Het enige wat ds Baaij toen zei. Ik hoor het al je bent overal met de konkelpot langs geweest. Kortom je heb je eigen meer bedoeld als God. Een ik denk dat het er zeker vroeger echt wel zo aan toe ging een daar door echt wel een verkeerd beeld geschetst wordt ,hoe God een mens bekeer. Niet hoe een ander bekeerd is geworden een waar je aan moet voldoen nee gewoon Gods eigenwerk vrij laten in maten diepte een grote. De enen heeft het geloof van een mosterdzaad ,de andre is en eikenboom der gerechtigheid. Een beide tezamen een toch een kind van God. Bekering is een persoonlijke zaak dat zien we door heel het woordt. Ieder wordt getrokken op Gods eigenwijze de enen uit een boon de andere onder de boom. De enen op het strand de ander op weg naar Damasscus. De enen in de moeder en van jongs af aan de andere aan het kruis.
merel

Bericht door merel »

Posthoorn schreef: 04 dec 2024, 19:38
Maanenschijn schreef: 04 dec 2024, 19:27
Posthoorn schreef:
GG links schreef: 04 dec 2024, 19:19 Maar laat ik je de vraag dan anders stellen. Hoe komt het dat in onze gezindte de geloofszekerheid vaak ontbreekt? Zou het kunnen zijn dat dit aan de prediking ligt ?
Klopt de vraag wel? Ontbreekt de geloofszekerheid of ontbreekt het geloof? En inderdaad, hoe komt dat dan? En los je dat op door 'de ruif dan maar lager te hangen': het hoeft allemaal niet zo moeilijk?
Wat zou jouw antwoord op die vragen zijn @Posthoorn ?
Ik weet niet of ik daar zomaar een antwoord op heb. Maar ik wil er wel iets over proberen te zeggen. Ik denk dat het onbekeerd zijn vaak benoemd wordt als 'geloofsonzekerheid'. Maar we moeten terug naar de basis. Als je onbekeerd bent, moet je dat eerlijk bekennen en er geen doekjes om winden. En als je echt zoekend bent gemaakt, en het is je om God te doen, dan moet het je niet om de vraag gaan: heb ik nu al of geen genade, maar: hoe kom ik met God verzoend. En dan moet je je niet door mensen wat in de handen laten stoppen.
Ik heb thuis best wat literatuur over en uit de 'gezelschapstheologie' staan en ik wil er dit van zeggen: daar voel ik me meer bij thuis dan bij al het geroep van hen die dat maar af willen schaffen.
Maar dan blijft de vraag: hoe komt het dat er zo veel mensen onbekeerd zijn of niet vorderen in het geloofsleven? Dat zou best met de prediking te maken kunnen hebben. Want als bovengenoemde zaken niet echt meer 'leven' in de prediking, dan is de dood in de pot.
Ik denk dat je hier een heel terecht punt aansnijdt. Ik denk zelf dat dit komt doordat met steeds hoort dat je zelf niets kan doen aan de eigen uitverkiezing. Dat zorgt voor een afwachtende houding. Terwijl je zoveel meer kan doen dan afwachten.
GG links

Bericht door GG links »

Ik heb de daad bij het woord gevoegd en de bevestigingsdienst beluisterd door ds. J. Roos van kandidaat Krijgsman in Arnemuiden.
Wat mij opviel was dat ds.Roos het veel had over de uit- en inwendige roeping en over het functioneren daarvan in het aanbod van genade
De uitleg daarvan staat toch echt mijlenver van mij af. De uitspraak dat God niet wil dat alle mensen zalig worden stuit bij mij op een muur. Omdat ik ervan overtuigd ben dat God dit wel degelijk wil. Het gaat hierbij niet om een zgn. accentverschil maar om iets heel wezenlijks. Ik hoor dit, gelukkig. nooit. Maar het is wel eigen aan de GGiN hoe men hier tegenaan kijkt. Het is niet schopperig bedoeld of "zielig gedrag" zoals men mij al eens verweten is.
Het is het hart van het Evangelie.

Ik verwijs naar een lezing van ds. Van den Brink. Zeg nu niet direct: daar ga ik niet naar luisteren. Die slaat naar mijn bescheiden mening de spijker op zn kop
merel

Bericht door merel »

GG links schreef: 05 dec 2024, 10:24 Ik heb de daad bij het woord gevoegd en de bevestigingsdienst beluisterd door ds. J. Roos van kandidaat Krijgsman in Arnemuiden.
Wat mij opviel was dat ds.Roos het veel had over de uit- en inwendige roeping en over het functioneren daarvan in het aanbod van genade
De uitleg daarvan staat toch echt mijlenver van mij af. De uitspraak dat God niet wil dat alle mensen zalig worden stuit bij mij op een muur. Omdat ik ervan overtuigd ben dat God dit wel degelijk wil. Het gaat hierbij niet om een zgn. accentverschil maar om iets heel wezenlijks. Ik hoor dit, gelukkig. nooit. Maar het is wel eigen aan de GGiN hoe men hier tegenaan kijkt. Het is niet schopperig bedoeld of "zielig gedrag" zoals men mij al eens verweten is.

Ik verwijs naar een lezing van ds. Van den Brink. Zeg nu niet direct: daar ga ik niet naar luisteren. Die slaat naar mijn bescheiden mening de spijker op zn kop
Waarom kerk jij nog binnen de GG? Zou jij niet beter passen in BhP of HHK?
GG links

Bericht door GG links »

merel schreef: 05 dec 2024, 10:27
GG links schreef: 05 dec 2024, 10:24 Ik heb de daad bij het woord gevoegd en de bevestigingsdienst beluisterd door ds. J. Roos van kandidaat Krijgsman in Arnemuiden.

Waarom kerk jij nog binnen de GG? Zou jij niet beter passen in BhP of HHK?
Ik kerk in de GG van Houten en daar wordt een dergelijke leer niet geleerd. Maar zou ik verhuizen dan is de stap naar de HHK of BhP inderdaad zo gemaakt. Ik voel me niet thuis bij een kerkverband maar wel bij een bepaalde leer die plaatselijk gepreekt wordt.
Plaats reactie