Gereformeerde Gemeenten

Vrouwke

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Vrouwke »

Precies..

Van de Brink schrijft op bladzijde 80 van HyperDordt dat: sommige bevindingen die nu in de gereformeerde gezindte als buitengewoon geestelijk worden gewaardeerd, alleen maar kunnen voorkomen als er geen algemeen aanbod van genade is.

En ik denk dat daar minimaal een hele grote kern van waarheid inzit.

Zulke mensen krijgen extra “bijles” van de HEERE. Zoveel als ze nodig hebben..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Heidebloem

Bericht door Heidebloem »

Ik vind het verdrietig dat deze discussies altijd op hetzelfde uitlopen. Een partij forummers die het (gelukkig maar) niet herkennen maar die dan ook zeggen dat het dus niet waar is of een karikatuur of, of, of...
Terwijl er genoeg, nee te veel forummers zijn die hun persoonlijke ervaringen delen rondom dit soort prediking en de bijbehorende worstelingen.
We kunnen toch niet ontkennen dat er iets fout gaat in bepaalde predikingen? Als er zoveel mensen hier tegenaan lopen? Dezelfde 'karikatuur schetsen'?
GG links

Bericht door GG links »

Heidebloem schreef: 04 dec 2024, 15:40 Ik vind het verdrietig dat deze discussies altijd op hetzelfde uitlopen. Een partij forummers die het (gelukkig maar) niet herkennen maar die dan ook zeggen dat het dus niet waar is of een karikatuur of, of, of...
Terwijl er genoeg, nee te veel forummers zijn die hun persoonlijke ervaringen delen rondom dit soort prediking en de bijbehorende worstelingen.
We kunnen toch niet ontkennen dat er iets fout gaat in bepaalde predikingen? Als er zoveel mensen hier tegenaan lopen? Dezelfde 'karikatuur schetsen'?
Helemaal mee eens. Het wordt vaak gewoon ontkend dat er vreselijk veel mis gaat.
MGG

Bericht door MGG »

Heidebloem schreef: 04 dec 2024, 15:40 Ik vind het verdrietig dat deze discussies altijd op hetzelfde uitlopen. Een partij forummers die het (gelukkig maar) niet herkennen maar die dan ook zeggen dat het dus niet waar is of een karikatuur of, of, of...
De andere kant is net zo voorspelbaar, maar als je daar iets van zegt dan krijg je een stempel wat ik niet wens. Zulke gesprekken hoe nuttig soms ook zijn zeer voorspelbaar. Met kunstmatige intelligentie zou je het gesprek waarschijnlijk vooraf kunnen schrijven
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Waar lees je dat soort reactie dan? Mij viel juist op dat het tegenovergestelde gebeurde. In de overtreffende trap buitelt men over elkaar heen om iets van de GG en/of de GGiN te vinden. Waarbij men dan juist nog zegt (in eigen woorden): "als het in de GG zo is dan is het in de GGiN al helemaal zo". Zonder dat men dat onderbouwt. Echt zielig gedrag. En ik zie vrijwel geen reacties die tegengas geven, ook ik heb besloten om dit soort terugkerende discussies voortaan te mijden. Als je als lid iets vindt van de prediking dan zijn daar andere processen voor dan refoforum.nl. Je kan naar de dominee, kerkenraad, classis etc. En mocht dat allemaal geen gewenst effect hebben dan zou ik me afvragen of ik wel op de juiste plek zit. Het gal spuwen hier komt echt mijn neus uit :deg (en ik vind persoonlijk dat het ook niet getuigd van een ander leven te kennen)
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 04 dec 2024, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Waar lees je de ontkenning dan? Nog concreter: doel je op mijn bijdragen?
- Niet meer zo actief -
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik snap je echt hoor. Maar de bijdragen van @Forummer en @GGlinks zijn zo karikaturaal en soms verstoken van enige inhoud dat ik daar wel op moet reageren. We hebben te maken met een kerkstroming waarin een bepaalde leer wordt gebracht waarin natuurlijk bepaalde uitwassen of accenten kunnen zijn. Een stevig gesprek over de standen in het genadeleven of over Comrie ga ik echt niet uit de weg. Maar hier word ik moe van. Hoog van de toren blazend de balk van eigen ogen even vergetend zich richten op de splinter bij de ander is nooit vruchtbaar in een gesprek. En inderdaad, zo'n bijdrage van Forummer bijvoorbeeld vind ik daar een voorbeeld van. En GGllinks kan moeilijk inhoudelijk worden en alleen delen van of gehele kerkverbanden afserveren.

Saillant detail: ik verdiep me momenteel in de boeken van dr. v.d. Brink. Ik weet echt wel een beetje waar ik over praat. Ik las juist vanmorgen een kerstpreekje van ds. A.P.A. du Cloux, dat is al wat oudere stof en daar lees ik ook bevindelijke gangen in die ik weiger bij het grofvuil te gooien omdat we het nu zogenaamd beter weten. Ik wil daar vooral erg voorzichtig in zijn.
Heidebloem

Bericht door Heidebloem »

Ik heb niemand in het bijzonder in gedachten maar het valt mij op in de maanden dat ik hier lid ben. Misschien dat mijn voelsprieten extra afgesteld zijn omdat het ook over mijn persoonlijke ervaringen binnen de GG gaat.
Al heeft MGG ook zeker een punt.
Ad Anker schreef: 04 dec 2024, 16:24
Ik snap je echt hoor. Maar de bijdragen van @Forummer en @GGlinks zijn zo karikaturaal en soms verstoken van enige inhoud dat ik daar wel op moet reageren. We hebben te maken met een kerkstroming waarin een bepaalde leer wordt gebracht waarin natuurlijk bepaalde uitwassen of accenten kunnen zijn. Een stevig gesprek over de standen in het genadeleven of over Comrie ga ik echt niet uit de weg. Maar hier word ik moe van. Hoog van de toren blazend de balk van eigen ogen even vergetend zich richten op de splinter bij de ander is nooit vruchtbaar in een gesprek. En inderdaad, zo'n bijdrage van Forummer bijvoorbeeld vind ik daar een voorbeeld van. En GGllinks kan moeilijk inhoudelijk worden en alleen delen van of gehele kerkverbanden afserveren.

Saillant detail: ik verdiep me momenteel in de boeken van dr. v.d. Brink. Ik weet echt wel een beetje waar ik over praat. Ik las juist vanmorgen een kerstpreekje van ds. A.P.A. du Cloux, dat is al wat oudere stof en daar lees ik ook bevindelijke gangen in die ik weiger bij het grofvuil te gooien omdat we het nu zogenaamd beter weten. Ik wil daar vooral erg voorzichtig in zijn.
Dank voor deze reactie, dat geeft veel duidelijkheid over je kritiek op hun reacties.
Ik heb (nog) weinig kennis over oudvaders, stromingen en begrippen zoals 'vierschaar' omdat me dat nooit wat scheelde maar ik ben wel onder deze prediking opgegroeid en het gaat me heel erg aan het hart dat er zovele onbekeerden in deze kerken zitten. Mensen die of lijdzaam of dwalende zijn geworden door de prediking. Voor de Heere is niets onmogelijk maar hij werkt doorgaans wel middelijk. En hoe moet dat wanneer Christus wordt verkondigd als bijv 'meest verborgen Persoon'?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Blijf op een positieve manier met elkaar in gesprek, dat helpt dingen te plaatsen, te begrijpen en de ergernissen van de ander te verdragen.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Wat mij betreft gaat het niet over gal spuien maar over dingen bespreekbaar maken. In idd: niet als eerste en alleen hier..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Heidebloem schreef: 04 dec 2024, 16:36 En hoe moet dat wanneer Christus wordt verkondigd als bijv 'meest verborgen Persoon'?
Wanneer koning Willem Alexander op bezoek komt in jouw dorp of stad gaan mensen hem opwachten. Dat doen ze niet bij een schemerig achterafweggetje. Dat doen ze juist bij de hoofdweg, die waarschijnlijk ook afgezet is zodat de koning en zijn gevolg vrije toegang hebben. Nu is het advent. We verwachten de komst van Christus. Hoe kwam hij? Er waren een paar wijzen die wisten van een ster, toch gingen ze naar Jeruzalem. Logisch, daar verwachtten ze hem. Immers, een Koning! Toen waren er schriftgeleerden die toch wel wisten van Bethlehem, een klein dorpje, daar had Micha over gesproken. En waar was Hij, niet groots vertoon in het centrum, maar in een kleine kribbe op een plek waar de dieren verzorgd werden. En hoe werd hij aangekondigd? Door de engelen? In de velden van Efratha. Niet waar mensenmassa's waren, maar een handvol herders. Die kregen de boodschap. Christus openbaart Zich zo anders dan wij met ons verstand kunnen bedenken. In Pargamum worden 'die oren hebben om te horen' gegeven te eten van het Manna dat verborgen is. Ook voor Maria Magdalena en de Emmaüsgangers hield Christus Zich verborgen. Hoe waren de discipelen bevreesd op het schip. Ze hadden Jezus aan boord! En toch: Wij vergaan! Jesaja zei het al: geen gestalte, dat wij Hem begeerd zouden hebben. Hoe was Hij verborgen aan het kruis? In de duisternis, in de verlatenheid, maar Hij zegt het zelf: Ze weten niet wat ze doen.

In de Gereformeerde Gemeenten wordt naast de verkondiging van het Evangelie (bekeert u en gelooft het evangelie) ook gepredikt hoe de Heere werkt in de harten van zondaren. In deze gemeenten wordt dan terug gevallen op het Woord. Ik geef hierboven wat voorbeelden aan. Niet als dooddoener dat Christuskennis niet noodzakelijk is of dat de Christus niet aangeboden mag worden in het evangelie, maar men wil in deze gemeenten met twee woorden spreken, om ons hart ernaast te leggen. En als de Heere werkt gaan we herkennen wat we horen. (Wordt er van de kansel verkondigd wat in de binnenkamer wordt beleefd) En dat is soms zo'n wonder.
Konijntje

Bericht door Konijntje »

Er wordt wel degelijk een karikatuur geschetst. Sterker: er worden uitspraken gedaan die aantoonbaar onjuist zijn. Er mag best discussie zijn, maar dan wel met onderbouwing. Als je bijvoorbeeld durft te zeggen dat in de GG predikanten leren dat je zonder Christus zalig kan worden, moet je ook de bron aangeven.

Als er bronnen en citaten worden genoemd, kun je de discussie ook beter voeren. Nu blijft het bij losse flodders.
TSD

Bericht door TSD »

Heidebloem schreef: 04 dec 2024, 16:36 Voor de Heere is niets onmogelijk maar hij werkt doorgaans wel middelijk. En hoe moet dat wanneer Christus wordt verkondigd als bijv 'meest verborgen Persoon'?
Kijk, als je niet meer overtuigd bent dat Christus geopenbaard wordt (door de Heilige Geest) en dat Hij daarvoor voor het geloofsoog verborgen is (al wordt Hij nog zo vaak verkondigd, dat is namelijk exact wat wordt bedoelt met de door jou geciteerde uitdrukking), dan begrijp ik dat de GG geen plek meer is waar je je thuis voelt. In mijn beleving is dat een cruciaal punt.

In algemene zin valt het me opnieuw op dat mensen hier persoonlijke ervaringen in de GG blijkbaar zomaar durven veralgemeniseren. Ik durf wel te zeggen: zonder grond. Ik kerk in de rechterflank van de GG en natuurlijk weet ik wel van uitwassen, maar dat is toch ook in de rechterflank van de GG geen gemeengoed.

Wat ik wel regelmatig tegenkom is dat mensen hun eigen beleving van de geloofsbeleving in de GG hebben gecreëerd. Dan worden preken en uitspraken zo geïnterpreteerd als hierboven door diversen opgeschreven. Dat is weliswaar oprecht gemeend, maar in veel gevallen echt niet juist. Mijn conclusie is toch dat er vaak een tunnelvisie is ontstaan, waarbij niet meer onbevangen wordt geluisterd. Dan ga je echt dingen horen die niet zo bedoeld zijn en dingen niet horen die wel zo gezegd zijn.

Ik ga in elk geval niet meer inhoudelijk in op al die vermeende uitwassen die dan gemeengoed zouden zijn in (de rechterflank van de) GG. Het heeft gewoon geen zin om iedere keer zulk soort beschuldigen te moeten weerleggen. Het is een rotonde die in dit topic al tig keer genomen is.
GG links

Bericht door GG links »

Ad Anker schreef: 04 dec 2024, 16:24

Broeder Anker, ik meen dat ook nog. Ik zou moeilijk inhoudelijk kunnen worden en alleen maar gedeeltes of gehele kerkverbanden afbranden. Wat is inhoudelijk in deze ? Ik kijk naar de prediking die er veel gebezigd wordt in de GG en in de GGiN. Voorbeelden te over pp dit forum hoe dat er aan toe kan gaan. Bepaald geen karikatuur. En als er in een, niet nader te noemen kerk van ongeveer 2500 zitplaatsen en er gaan er max. 25 aan het Avondmaal dan zegt dat genoeg. Dat lijkt me inhoudelijker dan hele discussies over de rechtvaardigmaking etc. De uitkomst van hoe mensen de prediking opvatten, al dan niet zo bedoeld is gewoon droevig. En toch ga ik niet uit de plaatselijke GG. Dat zal je misschien verbazen.
JanRap

Bericht door JanRap »

Mannetje schreef: 04 dec 2024, 14:19
MarJT schreef: 04 dec 2024, 14:07
Mannetje schreef: 04 dec 2024, 14:03 Als je het alleen zegt is het niet voldoende. Als het werkelijkheid is, is het wel voldoende.
Ja, dit is werkelijk, maar dat geldt toch voor iedereen die Christus op de wijze zoals ik zeg aanneemt als Verlosser?

Kortom: is er dan nog meer nodig om aan te gaan volgens de GG?
Nee.

Binnen de GG ligt er wel nadruk op dát het werkelijkheid moet zijn, en terecht. Je kunt veel over jezelf menen, maar als het geen grond heeft, bedrieg je jezelf.
Ik ben bang dat we in de gerefomeerde gezindte zonder dat we het beseffen vrij modern zijn. Je komt veel Barthiaanse dialectiek tegen. "je hebt het maar je hebt het niet, je ziet het, maar je ziet het niet, je gelooft het maar je gelooft het niet, je bent gedoopt, maar je bent niet in het genadeverbond, het is werkelijkheid maar het is geen werkelijkheid'' Kenmerk van de dialectiek is: met de ene hand geven en met de andere hand nemen. Zo houd je de mensen in onzekerheid. Iemand zei me eens: in de gereformeerde gezindte zijn de predikanten psychologisch goed, maar theologisch zwak.
Plaats reactie