Klopt. Ook in de GG is niet meer nodig dan dat. Gelukkig maar!
Helaas komt het wel voor dat anderen voor jou gaan bepalen of het werkelijkheid genoeg is in je leven, en je vervolgens te licht bevonden wordt.
Klopt. Ook in de GG is niet meer nodig dan dat. Gelukkig maar!
Ik zou het nog maar is laten overwinteren. Heb je al de nodige Bethel en Pniel ervaringen gehad? Ben je al in vierschaar der concientie geweest. Dan pas weet je het zeker en zeg je het niet alleen.
nee, de uitgaande daad is het vluchten tot ChristusPosthoorn schreef: ↑04 dec 2024, 13:51Dat ís de uitgaande daad.Bertiel schreef: ↑04 dec 2024, 13:23De uitgaande daad is niet langer zaligmakend?Posthoorn schreef: ↑04 dec 2024, 11:58
Tja, hoe moet ik het anders noemen? Het echte geloof begint toch pas daar waar de vrijspraak in het Evangelie omhelsd wordt. Je kunt ook zeggen: Christus in het Evangelie. En dáár wordt de zondaar gerechtvaardigd. Dat kun je inderdaad een vierschaarbeleving noemen.
Vind je dit echt grappig?GG links schreef: ↑04 dec 2024, 14:23Ik zou het nog maar is laten overwinteren. Heb je al de nodige Bethel en Pniel ervaringen gehad? Ben je al in vierschaar der concientie geweest. Dan pas weet je het zeker en zeg je het niet alleen.![]()
Ds. Meeuse heeft een heel leerzaam boekje over het gaan naar het heilig avondmaal geschreven.Mannetje schreef: ↑04 dec 2024, 14:19Nee.
Binnen de GG ligt er wel nadruk op dát het werkelijkheid moet zijn, en terecht. Je kunt veel over jezelf menen, maar als het geen grond heeft, bedrieg je jezelf.
Nee, ik vind het niet grappig. Maar kon juiste gezichtje niet vinden. Alleen is het wel de bittere waarheid (naar mijn mening). En dat komt door de prediking in veel GG's en al helemaal in de GGiNMannetje schreef: ↑04 dec 2024, 14:24Vind je dit echt grappig?
De uitspraak over overzomeren en overwinteren heeft vanouds trouwens ook juist een positieve betekenis. Van een pasbekeerde moet je niet meteen grote verhalen etc. verwachten. Geef het maar tijd, laat het maar rustig groeien.
Uiteraard wel en dit is zeker niet GG-breed maar het is wel zo dat er in bepaalde culturen, bijvoorbeeld op de veluwe, de nadruk sterk op beleving kan liggen, of mystieke ervaringen met veel gevoel en emotie. Iemand met wat stabieler karakter kan daarin in aanvechting en twijfel verkeren want dat heb ik nog niet zo op die manier meegemaakt bijvoorbeeld.MarJT schreef: ↑04 dec 2024, 13:59Dus als ik zeg: 'Ik geloof dat Christus mijn Zaligmaker is en voor mijn zonden betaald heeft met Zijn bloed aan het kruis.'ejvl schreef: ↑04 dec 2024, 11:51Dat hangt dus af van je definitie van "bekering".merel schreef: ↑04 dec 2024, 11:38Ik vraag mij altijd af hoe ambtsdrager kan zijn en niet eens kan zeggen dat hij bekeerd is. Dat klopt toch niet? Hoe kan je getuigen als er geen basis is voor het getuigenis?Posthoorn schreef: ↑04 dec 2024, 10:24 Ik heb zelf de indruk dat veel of in elk geval een aantal predikanten van de GG zelf nog in een 'prefase' van het geloof zitten en daarmee de kansel op gaan. Ze beseffen dan zelf dat hun bekering nog niet 'af' is, want ze hebben de rechtvaardigmaking nog niet meegemaakt. En ik denk dat dat inderdaad zo is. Een keer zei een kandidaat, nu predikant, op de preekstoel: Wedergeboorte is hoofdzaak, rechtvaardigmaking noodzaak.' En dan vertelde hij over iemand anders die dat laatste beleefd had.
Het kan ook andersom. Ds. Van Haaren had zelf de rechtvaardigmaking wel meegemaakt, maar hij dacht zelf van niet. Want, zo dacht hij, 'zien is nog geen hebben'. En hij besefte zelf niet dat gelovig zien wél hebben is.
Als dit een stellig vertrouwen en zeker weten is dat de zonden vergeven zijn, zoals zondag 7 van de HC zegt, of dat je ook iets wilt beleven als een vierschaarbeleving of een soort mystieke beleving zoals zo vaak verwoord in bekeringsgeschiedenissen of het niet durven toe-eigenen of je karakter zo zwak is dat je denkt dat het vast niet waar is of je gebakerd bent in een omgeving waarin iedere zekerheid als wantrouwen wordt gezien.
Ook de gang naar het avondmaal (hoe erg ook) kan dan belemmerd worden.
Ook "bekeerde" mensen kunnen onnodig in het donker verkeren daardoor of naar iets zoeken wat ze al lang hebben. Zo kan een ambtsdrager bekeerd zijn maar door de leer, of de aanwezige cultuur, dit toch niet vrijmoedig durven zeggen.
Natuurlijk vind ik hier zelf ook wat van, een ambtsdrager zou een sterke rots in het geloof moeten zijn, vol van de heilige Geest maar ik zou nooit durven zeggen dat die of die ambtsdrager echt onbekeerd is omdat die bijvoorbeeld niet aan het avondmaal gaat of zelf zegt nog voor de zaak te staan, hoe erg dat ook is.
Is dat niet voldoende om aan het avondmaal te gaan?
Dat bedoel ik. En helaas is de desbetreffende dominee geen uitzondering.ejvl schreef: ↑04 dec 2024, 14:30Uiteraard wel en dit is zeker niet GG-breed maar het is wel zo dat er in bepaalde culturen, bijvoorbeeld op de veluwe, de nadruk sterk op beleving kan liggen, of mystieke ervaringen met veel gevoel en emotie. Iemand met wat stabieler karakter kan daarin in aanvechting en twijfel verkeren want dat heb ik nog niet zo op die manier meegemaakt bijvoorbeeld.MarJT schreef: ↑04 dec 2024, 13:59Dus als ik zeg: 'Ik geloof dat Christus mijn Zaligmaker is en voor mijn zonden betaald heeft met Zijn bloed aan het kruis.'ejvl schreef: ↑04 dec 2024, 11:51Dat hangt dus af van je definitie van "bekering".
Als dit een stellig vertrouwen en zeker weten is dat de zonden vergeven zijn, zoals zondag 7 van de HC zegt, of dat je ook iets wilt beleven als een vierschaarbeleving of een soort mystieke beleving zoals zo vaak verwoord in bekeringsgeschiedenissen of het niet durven toe-eigenen of je karakter zo zwak is dat je denkt dat het vast niet waar is of je gebakerd bent in een omgeving waarin iedere zekerheid als wantrouwen wordt gezien.
Ook de gang naar het avondmaal (hoe erg ook) kan dan belemmerd worden.
Ook "bekeerde" mensen kunnen onnodig in het donker verkeren daardoor of naar iets zoeken wat ze al lang hebben. Zo kan een ambtsdrager bekeerd zijn maar door de leer, of de aanwezige cultuur, dit toch niet vrijmoedig durven zeggen.
Natuurlijk vind ik hier zelf ook wat van, een ambtsdrager zou een sterke rots in het geloof moeten zijn, vol van de heilige Geest maar ik zou nooit durven zeggen dat die of die ambtsdrager echt onbekeerd is omdat die bijvoorbeeld niet aan het avondmaal gaat of zelf zegt nog voor de zaak te staan, hoe erg dat ook is.
Is dat niet voldoende om aan het avondmaal te gaan?
Voorbeeld: Ik heb een predikant horen zeggen: Heb je je kussen al eens natgemaakt met je tranen? Ben je wel eens kruipend van kamer naar kamer gegaan? Heb je meegemaakt dat je aan een draadje boven de hel hing en dat dat draadje doorgeknipt werd? Zo niet, dan moet je het nog maar eens nakijken.
(In m'n eigen bewoordingen).
Door zulk soort taal kijk je wel uit jezelf toe te rekenen want dat is nog niet zo meegemaakt.
Dan wil het niet zeggen dat je geen kind van God bent, maar je kunt dan wel onnodig in het duister verkeren door zulk soort belevingen, beschrijvingen of gezelschapstaal te bezigen.
Wat wordt er dan verstaan dat het werkelijk moet zijn? Want wat ik in dit draadje tegenkom is dat je jezelf kan bedriegen/het moet nog blijken/het moet je gegeven worden.Mannetje schreef: ↑04 dec 2024, 14:19Nee.
Binnen de GG ligt er wel nadruk op dát het werkelijkheid moet zijn, en terecht. Je kunt veel over jezelf menen, maar als het geen grond heeft, bedrieg je jezelf.
En als je pas iets durf te zeggen nadat je zulk soort ervaringen hebt gekregen, zeggen ze nog: laat het nog maar eens overwinteren. En: “kan niet waar zijn, je kan ook vooruit grijpen, geestelijk diefstal, gaan jaaaaaaaren overheen…” alsof je gewoon staat te fantaseren i.p.v. dat je na zoveel strijd en worsteling eindelijk iets durf te vertellen.GG links schreef: ↑04 dec 2024, 14:23Ik zou het nog maar is laten overwinteren. Heb je al de nodige Bethel en Pniel ervaringen gehad? Ben je al in vierschaar der concientie geweest. Dan pas weet je het zeker en zeg je het niet alleen.
Ik zou een andere gemeente opzoeken Vrouwke als Houten en nog een aantal gemeenten te ver rijden is. Waar jij blijkbaar kerkt vind je volgens mij geen zegen.Vrouwke schreef: ↑04 dec 2024, 14:54En als je pas iets durf te zeggen nadat je zulk soort ervaringen hebt gekregen, zeggen ze nog: laat het nog maar eens overwinteren. En: “kan niet waar zijn, je kan ook vooruit grijpen, geestelijk diefstal, gaan jaaaaaaaren overheen…” alsof je gewoon staat te fantaseren i.p.v. dat je na zoveel strijd en worsteling eindelijk iets durf te vertellen.