Met de aanvulling bewust/verzekerd van de vergeving van zonden. De nadere weldaad van een bewuste verzekering van de vrijspraak.huisman schreef:Dat je wedergeboren, bekeerd bent maar nog onverzoend en geen vergeving der zonden ontvangen hebt? Ik moet toegeven dat ik de rechterkant van de GG niet beluister maar in het midden en links daarvan heb ik dit in de GG nog nooit gehoord. Wel andere zaken die ik als CGK’er anders zou verwoorden maar dat waren mildere verschillen.Tiberius schreef: ↑03 dec 2024, 14:12Uit de OGG/GGiN zou ik het ook niet weten, maar in de GG hoor ik dat best veel, zelfs door predikanten vanaf de kansel.huisman schreef: ↑03 dec 2024, 13:46Dit lees ik nooit in de Saambinder of de Wachter Sions. Spreek best veel mensen (meestal avondmaalgangers) uit de OGG/GGiN en heb wat jij beschrijft nog nooit gehoord. Wel een merkwaardige visie op Zondag 7 en Zondag 23 en hun kijk op de bewuste rechtvaardigmaking. Maar dat is toch echt iets anders dan wat jij beschrijft.Vrouwke schreef: ↑03 dec 2024, 13:01 Het is allemaal niet zo eenvoudig te verwoorden.
Maar in de rechterflank kom je echt mensen tegen die zeggen eigenlijk te geloven dat ze bekeerd zijn, ten avondmaal gaan, Gods nabijheid ervaren. Maar tegelijkertijd menen dat ze zo nog niet kunnen sterven omdat hun zonden niet vergeven zijn.
En dat is absoluut gevolg van de prediking. Die is niet helder meer.
Wel wetend wedergeboren te zijn, maar het pak van de zonde (nog) niet kwijt te zijn in het graf van Christus. Het toevluchtnemend geloof.
Door termen niet juist uit te leggen en door elkaar te gebruiken (door de predikant) en door oa ontlezing de termen niet meer begrepen worden ontstaat er verwarring en vormt zich een karikatuur van de prediking.