Vind je het vreemd als ik zeg dat ik je laatste zin erg voorwaardelijk vind klinken?
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Vind ik niet vreemd. Is ook beetje een kromme zin.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Je hoeft ook niet te reageren en dat doe je toch. Wat gooi ik door elkaar of op 1 hoop ?huisman schreef: ↑03 dec 2024, 14:15GG links schreef: ↑03 dec 2024, 14:00Een bedekte schuld is nog geen vergeven schuld is een uitdrukking die uit de zogenaamde tale kanaans komt. Op refoweb maakt ds. Pieters daar gehakt van. Ik neem aan dat je hierop doelt, en soortgelijke uitspraken. Het feit dat in sommige kerken geen of nauwelijks mensen aan het Avondmaal durven gaan zegt op zich al genoeg. De lat ligt te hoog met wat je moet en meegemaakt moet hebben. Vierschaarservaring etc. Puur onbijbels.huisman schreef: ↑03 dec 2024, 13:46Dit lees ik nooit in de Saambinder of de Wachter Sions. Spreek best veel mensen (meestal avondmaalgangers) uit de OGG/GGiN en heb wat jij beschrijft nog nooit gehoord. Wel een merkwaardige visie op Zondag 7 en Zondag 23 en hun kijk op de bewuste rechtvaardigmaking. Maar dat is toch echt iets anders dan wat jij beschrijft.Vrouwke schreef: ↑03 dec 2024, 13:01 Het is allemaal niet zo eenvoudig te verwoorden.
Maar in de rechterflank kom je echt mensen tegen die zeggen eigenlijk te geloven dat ze bekeerd zijn, ten avondmaal gaan, Gods nabijheid ervaren. Maar tegelijkertijd menen dat ze zo nog niet kunnen sterven omdat hun zonden niet vergeven zijn.
En dat is absoluut gevolg van de prediking. Die is niet helder meer.
Sorry maar ik kan op jouw niet reageren. Je gaat steeds vol op het orgel en gooit van alles door elkaar of op één hoop.
Misschien terug naar de Bron om daar te lezen wat een zondaar moet meemaken om op de weg der zaligheid geplaatst te worden.
Terug naar de bron is ook wat ik wil zeggen. Wat moet een zondaar dan allemaal meemaken ? Bekeert u en geloof het evangelie. Verder niets! De rest is vaak inlegkunde van dit moet je meegemaakt hebben en dat. Vrouwke is blijkbaar de enige die dit begrijpt.
Het ligt iets genuanceerder.huisman schreef: ↑03 dec 2024, 14:22Dat je wedergeboren, bekeerd bent maar nog onverzoend en geen vergeving der zonden ontvangen hebt? Ik moet toegeven dat ik de rechterkant van de GG niet beluister maar in het midden en links daarvan heb ik dit in de GG nog nooit gehoord. Wel andere zaken die ik als CGK’er anders zou verwoorden maar dat waren mildere verschillen.Tiberius schreef: ↑03 dec 2024, 14:12Uit de OGG/GGiN zou ik het ook niet weten, maar in de GG hoor ik dat best veel, zelfs door predikanten vanaf de kansel.huisman schreef: ↑03 dec 2024, 13:46Dit lees ik nooit in de Saambinder of de Wachter Sions. Spreek best veel mensen (meestal avondmaalgangers) uit de OGG/GGiN en heb wat jij beschrijft nog nooit gehoord. Wel een merkwaardige visie op Zondag 7 en Zondag 23 en hun kijk op de bewuste rechtvaardigmaking. Maar dat is toch echt iets anders dan wat jij beschrijft.Vrouwke schreef: ↑03 dec 2024, 13:01 Het is allemaal niet zo eenvoudig te verwoorden.
Maar in de rechterflank kom je echt mensen tegen die zeggen eigenlijk te geloven dat ze bekeerd zijn, ten avondmaal gaan, Gods nabijheid ervaren. Maar tegelijkertijd menen dat ze zo nog niet kunnen sterven omdat hun zonden niet vergeven zijn.
Er is verschil tussen een bedekte en vergeven schuld zegt men.
Het is niet zo dat men leert dat als je wedergeboren bent en aan het avondmaal mag gaan, je in de hel komt als je sterft.
Maar wel dat je wedergeboren kunt zijn zonder bewuste kennis van vergeving der zonden. Dit is een nadere weldaad die niet iedereen beleeft, zondag 7 naar zondag 23.
De bewuste rechtvaardigmaking wordt als een nadere weldaad gezien, evenals het kennen van een liefhebbend vader en daar komt lang niet iedereen.
Het is ook weer niet zo dat zo iemand zegt dat z'n zonden niet vergeven zijn maar wel dat hij nog met een bedekte, openstaande schuld loopt.
Dank voor deze heldere post. Dit herken ik namelijk wel en vind ik ook kwalijk. Als @Vrouwke dit bedoeld begrijp ik haar maar wat zij schrijft is toch echt anders.ejvl schreef: ↑03 dec 2024, 14:41Het ligt iets genuanceerder.huisman schreef: ↑03 dec 2024, 14:22Dat je wedergeboren, bekeerd bent maar nog onverzoend en geen vergeving der zonden ontvangen hebt? Ik moet toegeven dat ik de rechterkant van de GG niet beluister maar in het midden en links daarvan heb ik dit in de GG nog nooit gehoord. Wel andere zaken die ik als CGK’er anders zou verwoorden maar dat waren mildere verschillen.Tiberius schreef: ↑03 dec 2024, 14:12Uit de OGG/GGiN zou ik het ook niet weten, maar in de GG hoor ik dat best veel, zelfs door predikanten vanaf de kansel.huisman schreef: ↑03 dec 2024, 13:46
Dit lees ik nooit in de Saambinder of de Wachter Sions. Spreek best veel mensen (meestal avondmaalgangers) uit de OGG/GGiN en heb wat jij beschrijft nog nooit gehoord. Wel een merkwaardige visie op Zondag 7 en Zondag 23 en hun kijk op de bewuste rechtvaardigmaking. Maar dat is toch echt iets anders dan wat jij beschrijft.
Het is niet zo dat men leert dat als je wedergeboren bent en aan het avondmaal mag gaan, je in de hel komt als je sterft.
Maar wel dat je wedergeboren kunt zijn zonder bewuste kennis van vergeving der zonden. Dit is een nadere weldaad die niet iedereen beleeft, zondag 7 naar zondag 23.
De bewuste rechtvaardigmaking wordt als een nadere weldaad gezien, evenals het kennen van een liefhebbend vader en daar komt lang niet iedereen.
Het is ook weer niet zo dat zo iemand zegt dat z'n zonden niet vergeven zijn maar wel dat hij nog met een bedekte, openstaande schuld loopt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dit herken ik nog wel, heb het zelf zo gehoord in pastorale bezoeken.huisman schreef:Dat je wedergeboren, bekeerd bent maar nog onverzoend en geen vergeving der zonden ontvangen hebt? Ik moet toegeven dat ik de rechterkant van de GG niet beluister maar in het midden en links daarvan heb ik dit in de GG nog nooit gehoord. Wel andere zaken die ik als CGK’er anders zou verwoorden maar dat waren mildere verschillen.Tiberius schreef: ↑03 dec 2024, 14:12Uit de OGG/GGiN zou ik het ook niet weten, maar in de GG hoor ik dat best veel, zelfs door predikanten vanaf de kansel.huisman schreef: ↑03 dec 2024, 13:46Dit lees ik nooit in de Saambinder of de Wachter Sions. Spreek best veel mensen (meestal avondmaalgangers) uit de OGG/GGiN en heb wat jij beschrijft nog nooit gehoord. Wel een merkwaardige visie op Zondag 7 en Zondag 23 en hun kijk op de bewuste rechtvaardigmaking. Maar dat is toch echt iets anders dan wat jij beschrijft.Vrouwke schreef: ↑03 dec 2024, 13:01 Het is allemaal niet zo eenvoudig te verwoorden.
Dat geeft toch al genoeg aan ? Het is ingewikkeld geworden zeiden vd Zwaag en Blauwendraad.helma schreef: ↑03 dec 2024, 14:46Dit herken ik nog wel, heb het zelf zo gehoord in pastorale bezoeken.huisman schreef:Dat je wedergeboren, bekeerd bent maar nog onverzoend en geen vergeving der zonden ontvangen hebt? Ik moet toegeven dat ik de rechterkant van de GG niet beluister maar in het midden en links daarvan heb ik dit in de GG nog nooit gehoord. Wel andere zaken die ik als CGK’er anders zou verwoorden maar dat waren mildere verschillen.Tiberius schreef: ↑03 dec 2024, 14:12Uit de OGG/GGiN zou ik het ook niet weten, maar in de GG hoor ik dat best veel, zelfs door predikanten vanaf de kansel.huisman schreef: ↑03 dec 2024, 13:46
Dit lees ik nooit in de Saambinder of de Wachter Sions. Spreek best veel mensen (meestal avondmaalgangers) uit de OGG/GGiN en heb wat jij beschrijft nog nooit gehoord. Wel een merkwaardige visie op Zondag 7 en Zondag 23 en hun kijk op de bewuste rechtvaardigmaking. Maar dat is toch echt iets anders dan wat jij beschrijft.
Rap, ik sloeg aan op het gebruik van het woord 'redeneren'. In andere posten lees ik van rechtvaardigmaking zus en zo, en dan heiligmaking, en dan zo verder, maar in mijn Bijbel staat "Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?" Van redeneren en Comrie en enorme waarde kennen aan zondekennis enz. had de tollenaar achter in de tempel geen sjoege van.JanRap schreef: ↑03 dec 2024, 14:13@ Adagio, Alle berouw, en alle zondekennis, en alle boetvaardigheid die niet tegelijk Gods genade aangrijpt in de belofte van het Evangelie is geen echt berouw. Klopt het dat ik bij u bemerk dat u enorme waare toekent aan zondekennis ( hoe nodig ook)? En zou daar Comrie achter kunnen zitten met zijn embryo theologie? De leer dat in het uur van de wedergeboorte Gods genade wordt ingestort: geloof, bekering, wedergeboorte, rechtvaardiging? En dat zondekennis een bewijs is van wedergeboorte? Ik houd met de reformatoren vast dat geloof het bewijs is van de wedergeboorte.Adagio schreef: ↑03 dec 2024, 13:362 Kor. 7 "Want de droefheid naar God werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid". Dat hartelijk berouw, het leedwezen over de zonde zal zich van meet af aan ook uiten in het (hoe gebrekkig ook) haten en vluchten van de zonden. Tegen God gezondigd! Al zou de straf niet worden ontkomen, de smart over de zonden zelf brengt tot een hartelijke afkeer ervan. Een goeddoend God onteerd! vertoornd en beledigd. Al is iemand blind dat hij water naar de zee draagt, maar het is een afbraakproces, netter gezegd: het afsterven van de oude mens. Voorbeeld Bunyan is duidelijk: genade overvloeiende, grace abounding to the chief of sinners
De Heere getuigt dat hij Efraïm vrijwilliglijk zal liefhebben. En Hij maakt zijn volk ook gewillig, da's het wonderlijke "Bekeer u, o Israël, tot den HEERE uw God toe; want gij zijt gevallen om uw ongerechtigheid. Neemt deze woorden met u, en bekeert u tot den HEERE; zegt tot Hem: Neem weg alle ongerechtigheid, en geef het goede, zo zullen wij betalen de varren onzer lippen. Assur zal ons niet behouden, wij zullen niet rijden op paarden, en tot het werk onzer handen niet meer zeggen: Gij zijt onze god. Immers zal een wees bij U ontfermd worden. Ik zal hunlieder afkering genezen, Ik zal hen vrijwilliglijk liefhebben; want Mijn toorn is van hem gekeerd."
Maar hier komt wel en schisma openbaar....GG links schreef: ↑03 dec 2024, 14:49Dat geeft toch al genoeg aan ? Het is ingewikkeld geworden zeiden vd Zwaag en Blauwendraad.helma schreef: ↑03 dec 2024, 14:46Dit herken ik nog wel, heb het zelf zo gehoord in pastorale bezoeken.huisman schreef:Dat je wedergeboren, bekeerd bent maar nog onverzoend en geen vergeving der zonden ontvangen hebt? Ik moet toegeven dat ik de rechterkant van de GG niet beluister maar in het midden en links daarvan heb ik dit in de GG nog nooit gehoord. Wel andere zaken die ik als CGK’er anders zou verwoorden maar dat waren mildere verschillen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wat ik schrijf is wat luisteraars van zulke hutspot maken.huisman schreef: ↑03 dec 2024, 14:45Dank voor deze heldere post. Dit herken ik namelijk wel en vind ik ook kwalijk. Als @Vrouwke dit bedoeld begrijp ik haar maar wat zij schrijft is toch echt anders.ejvl schreef: ↑03 dec 2024, 14:41Het ligt iets genuanceerder.huisman schreef: ↑03 dec 2024, 14:22Dat je wedergeboren, bekeerd bent maar nog onverzoend en geen vergeving der zonden ontvangen hebt? Ik moet toegeven dat ik de rechterkant van de GG niet beluister maar in het midden en links daarvan heb ik dit in de GG nog nooit gehoord. Wel andere zaken die ik als CGK’er anders zou verwoorden maar dat waren mildere verschillen.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
Klopt!Vrouwke schreef: ↑03 dec 2024, 14:54Wat ik schrijf is wat luisteraars van zulke hutspot maken.huisman schreef: ↑03 dec 2024, 14:45Dank voor deze heldere post. Dit herken ik namelijk wel en vind ik ook kwalijk. Als @Vrouwke dit bedoeld begrijp ik haar maar wat zij schrijft is toch echt anders.ejvl schreef: ↑03 dec 2024, 14:41Het ligt iets genuanceerder.huisman schreef: ↑03 dec 2024, 14:22
Dat je wedergeboren, bekeerd bent maar nog onverzoend en geen vergeving der zonden ontvangen hebt? Ik moet toegeven dat ik de rechterkant van de GG niet beluister maar in het midden en links daarvan heb ik dit in de GG nog nooit gehoord. Wel andere zaken die ik als CGK’er anders zou verwoorden maar dat waren mildere verschillen.
Ik hoop niet dat je onderstaande bij de rest vindt horenGG links schreef: ↑03 dec 2024, 14:38Je hoeft ook niet te reageren en dat doe je toch. Wat gooi ik door elkaar of op 1 hoop ?huisman schreef: ↑03 dec 2024, 14:15GG links schreef: ↑03 dec 2024, 14:00Een bedekte schuld is nog geen vergeven schuld is een uitdrukking die uit de zogenaamde tale kanaans komt. Op refoweb maakt ds. Pieters daar gehakt van. Ik neem aan dat je hierop doelt, en soortgelijke uitspraken. Het feit dat in sommige kerken geen of nauwelijks mensen aan het Avondmaal durven gaan zegt op zich al genoeg. De lat ligt te hoog met wat je moet en meegemaakt moet hebben. Vierschaarservaring etc. Puur onbijbels.huisman schreef: ↑03 dec 2024, 13:46
Sorry maar ik kan op jouw niet reageren. Je gaat steeds vol op het orgel en gooit van alles door elkaar of op één hoop.
Misschien terug naar de Bron om daar te lezen wat een zondaar moet meemaken om op de weg der zaligheid geplaatst te worden.
Terug naar de bron is ook wat ik wil zeggen. Wat moet een zondaar dan allemaal meemaken ? Bekeert u en geloof het evangelie. Verder niets! De rest is vaak inlegkunde van dit moet je meegemaakt hebben en dat. Vrouwke is blijkbaar de enige die dit begrijpt.
Terug naar de Bron.
1. Johannes 3 :3
2. Ezechiël 36 : 31, Psalm 51, Psalm 130
3. Efeze 2 : 8
4. 2 Tim 1 : 9
Terug naar de belijdenis
DL 3/4 paragraaf 11 en 12 (maar lees ook gerust verder ook het bevindelijke hoofdstuk 5)
https://www.dordtse-leerregels.nl/hoofd ... ragraaf-11
https://www.dordtse-leerregels.nl/hoofd ... ragraaf-12
Hoop niet van mij …….helma schreef: ↑03 dec 2024, 14:46Dit herken ik nog wel, heb het zelf zo gehoord in pastorale bezoeken.huisman schreef:Dat je wedergeboren, bekeerd bent maar nog onverzoend en geen vergeving der zonden ontvangen hebt? Ik moet toegeven dat ik de rechterkant van de GG niet beluister maar in het midden en links daarvan heb ik dit in de GG nog nooit gehoord. Wel andere zaken die ik als CGK’er anders zou verwoorden maar dat waren mildere verschillen.Tiberius schreef: ↑03 dec 2024, 14:12Uit de OGG/GGiN zou ik het ook niet weten, maar in de GG hoor ik dat best veel, zelfs door predikanten vanaf de kansel.huisman schreef: ↑03 dec 2024, 13:46
Hun leven komt meestal niet verder als: ach, ach, het zal toch wat wezen…want het moet wel waar geweest zijn.
Angst in plaats van vrede.
Het zal ze niet uit de hemel houden maar het houdt de hemel wel vaak uit hun hart.
Angst in plaats van vrede.
Het zal ze niet uit de hemel houden maar het houdt de hemel wel vaak uit hun hart.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!