Komt er oorlog?

Hendrien

Komt er oorlog?

Bericht door Hendrien »

Denken jullie dat er binnen afzienbare tijd oorlog komt met Rusland? Dus zeg maar de NAVO tegen Rusland? Ik maak me hier zorgen over en heb soms het gevoel dat we hier naar toe gemanoeuvreerd worden. Ook valt het me op dat veel jongeren erg open staan voor het leger. Een zogenoemd dienjaar is behoorlijk in trek.
ZWP

Re: Komt er oorlog?

Bericht door ZWP »

Ik verwacht het niet. Als je ziet hoeveel moeite Rusland heeft met Oekraïne, dan is de Navo twee maatjes te groot.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik verwacht het wel. Grote rechtse politici hanteren al jaren een soort van oorlogsretoriek. Ooit wordt retoriek werkelijkheid.
Job

Bericht door Job »

Hendrien schreef: 02 dec 2024, 10:51 Denken jullie dat er binnen afzienbare tijd oorlog komt met Rusland? Dus zeg maar de NAVO tegen Rusland? Ik maak me hier zorgen over en heb soms het gevoel dat we hier naar toe gemanoeuvreerd worden. Ook valt het me op dat veel jongeren erg open staan voor het leger. Een zogenoemd dienjaar is behoorlijk in trek.
Weten kunnen we het niet, niemand zal je er een zeker antwoord op kunnen geven. Maar we leven in de eindtijd en beter gaat het er zéker niet op worden op deze aarde. Ziet, het is ons alles voorzegd. We hebben tientallen relatief rustige jaren mogen hebben in Nederland en West-Europa. Dat is voorbij en komt ook niet meer terug. Daarvan ben ik diep overtuigd. Laat het ons voortstuwen naar de dingen die boven zijn, waar Christus is! En wat ons verder gebeuren moge, ons geleidt des HEEREN hand. Zo leeft het momenteel rustig in mijn hart.
Henk J

Bericht door Henk J »

Ik verwacht ook van niet, Rusland heeft al veel moeite met Oekraïne en dus de complete Navo tegen zich zal die niet aan beginnen. Zie het eerder in het Midden-Oosten compleet misgaan maar dat zal zich ook niet zo snel vertalen in oorlog in ons land.
huisman

Bericht door huisman »

Hendrien schreef: 02 dec 2024, 10:51 Denken jullie dat er binnen afzienbare tijd oorlog komt met Rusland? Dus zeg maar de NAVO tegen Rusland? Ik maak me hier zorgen over en heb soms het gevoel dat we hier naar toe gemanoeuvreerd worden. Ook valt het me op dat veel jongeren erg open staan voor het leger. Een zogenoemd dienjaar is behoorlijk in trek.
Een paar jaar geleden had ik gezegd dat een oorlog met Rusland uitgesloten zou zijn. Nu zijn er teveel variabelen om zo’n uitspraak te doen. Bv Trump, een onstabiel Europa waar in oost Europese landen Poetin gezinde partijen groter worden of de macht krijgen. Rechts populisten in andere landen die nationaal (tot hun eigen grenzen) denken en niet internationaal. Enz.

Poetin in een schaker. Als hij inschat dat in de nabije toekomst de Baltische staten te ‘pakken’ zijn zonder grote gevolgen dan gaat hij dat zeker doen.

Ondanks deze zorgen verwacht ik nog steeds geen echt groot conflict tussen NATO en Rusland.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Herman schreef: 02 dec 2024, 11:00 Ik verwacht het wel. Grote rechtse politici hanteren al jaren een soort van oorlogsretoriek. Ooit wordt retoriek werkelijkheid.
In dit conflict zijn juist de rechtse populisten die geen conflict willen met Poetin. De steun voor de Oekaraïne wordt in die kringen het meest betwist. Begrijp dus niet veel van jouw stelling.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

huisman schreef: 02 dec 2024, 11:10
Herman schreef: 02 dec 2024, 11:00 Ik verwacht het wel. Grote rechtse politici hanteren al jaren een soort van oorlogsretoriek. Ooit wordt retoriek werkelijkheid.
In dit conflict zijn juist de rechtse populisten die geen conflict willen met Poetin. De steun voor de Oekaraïne wordt in die kringen het meest betwist. Begrijp dus niet veel van jouw stelling.
Ik had ook niks erin gezet over wie met wie oorlog voert. Mijn voorspelling is het gevolg van het politieke klimaat, niet van geopolitieke ontwikkelingen.
huisman

Bericht door huisman »

Herman schreef: 02 dec 2024, 11:11
Ik had ook niks erin gezet over wie met wie oorlog voert. Mijn voorspelling is het gevolg van het politieke klimaat, niet van geopolitieke ontwikkelingen.

De vraag van @Hendrien was verwachten jullie een oorlog met Rusland? Op die vraag gaf je dus geen antwoord vandaar mijn verwarring.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Een soort zichzelf vervullende profetie? Ik vind het ook niet fijn dat er in allerlei media steeds hoge militairen of oud-militairen aan het woord komen. De politiek moet toch beslissen?
huisman

Bericht door huisman »

Hendrien schreef: 02 dec 2024, 11:20
Een soort zichzelf vervullende profetie? Ik vind het ook niet fijn dat er in allerlei media steeds hoge militairen of oud-militairen aan het woord komen. De politiek moet toch beslissen?
(oud)Militairen willen geen oorlog. Politici besluiten tot het inzetten van militaire middelen. De militaire top is over het algemeen pacifistischer dan politici. Mijn zorg zit veel meer in het steeds meer wankel wordende democratische bestel. Met onervaren populistische politici die zonder visie en nadenken beslissingen nemen. Daarom mogen wij dankbaar zijn voor de stabiliteit die NATO geeft.
DDD

Bericht door DDD »

Ik verwacht het wel. Rusland stevent daar steeds duidelijker op af.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is juist de reden waarom het gevaar zo groot is. Zij heulen met een gevaarlijke macht, die niet zal aarzelen hen in te zetten om zijn eigen geopolitieke doelen te bereiken.

Het is niet zo dat degene die geen conflict wil, nooit gepest wordt. Dat zou een naïeve gedachte zijn.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Vrijwel zeker niet. In elk geval zal Rusland nooit direkt het westen militair aanvallen.
Het gaat niet bepaald goed met het Russische leger in Oekraïne. Ze maken wel vorderingen, maar heel langzaam en tegen enorme verliezen. De Russen verliezen nu mogelijk meer soldaten dan er aan kinderen geboren worden.
Bovendien staat het er beroerd voor met de Russische economie. De roebel raakte vorige week bijna in een vrije val en om dat te voorkomen, heeft de Russische centrale bank de handel in die valuta eigenlijk stilgelegd, zodat het lijkt alsof die nu stabiel is. Maar zodra de handel vrijgegeven en openbaar wordt, dan voorzie ik een spoedige daling.
Poetin heeft een budget goedgekeurd waarbij niet minder dan eenderde aan defensie besteed wordt. Op economische en sociale programma's wordt dus enorm bezuinigd. Dat zal de levensstandaard niet ten goede komen. De hypotheekrente is meer dan 28%, dus een huis kopen zit er niet in momenteel in Rusland. De gewone rente is 21%, dus iets lenen is ook onbetaalbaar. De prijzen van levensmiddelen zijn het afgelopen jaar in sommigen gevallen met 70% gestegen. Vandaar ook dat de inflatie hoog is en nog verder stijgt. Daarom zien economen het ook somber in voor Rusland: zelfs als de oorlog spoedig zou eindigen, dan nog is een zware economische recessie of zelfs depressie waarschijnlijk.
Dan zijn er ook nog andere tegenvallers, zoals afgelopen weekend in Syrië, waarbij de Syrische regering hulp nodig heeft van Russische militairen om zich de oprukkende moslimrebellen van het lijf te houden.
Kortom: op de lange termijn is deze oorlog tegen Oekraïne al niet vol te houden, laat staan dat Rusland de luxe zou hebben om het tegen het westen op te nemen.
Laatst gewijzigd door elbert op 02 dec 2024, 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Hendrien schreef: 02 dec 2024, 11:20 Een soort zichzelf vervullende profetie? Ik vind het ook niet fijn dat er in allerlei media steeds hoge militairen of oud-militairen aan het woord komen. De politiek moet toch beslissen?
Het gaat erom dat mensen militaristische taal hanteren om hun eigen doelen na te streven. Hoe zich dat ontwikkelt, weet ik niet, maar het is een andere manier van denken dan van de Europese Gemeenschap van Kolen en Staal naar de Europese Unie. Die gaat basaal uit van samenwerking.
Plaats reactie