Welk boek ben jij nu aan het lezen?

huisman

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door huisman »

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ZWP

Bericht door ZWP »

Het nieuwe boek van dr. A. van de Beek staat op mijn verlanglijstje.
(bericht is gericht aan ene S. ter Klaas uit Spanje)
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Verwacht je dat die hier meeleest?
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Dat doet hij zelf natuurlijk niet,
Dat doet zijn botje, die heet Piet
- Niet meer zo actief -
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Anselmus schreef: 27 nov 2024, 16:15 Wat bedoel je met schrijnend slecht? Slechts geschreven? Rijneveld heeft meerdere (internationale) prijzen gewonnen met dit boek.

Ik heb het ook gelezen en vond het een bijzonder boek. Door de donkere schrijfstijl gaat het onder je huid zitten. De clou van het boek zit hem in de laatste vijf zinnen. Ik kan me voorstellen dat veel mensen het boek niets vinden. Ik lees het ook niet voor de tweede keer. Ik kan me echter wel voorstellen dat het literatuur is. Het is een boek waarvan je je nooit afvraagt of je het weleens gelezen hebt. Thema's als schuld, dood en ontwikkeling van seksualiteit worden niet geschuwd, maar op een beklemmende manier beschreven.
Dat het meerdere prijzen heeft gewonnen zegt mij vandaag de dag niet zoveel meer, en al helemaal niet als het gaat om Nederlandse literatuur die in mijn ogen vaak heel plat en ordinair is, maar dat even terzijde. Dàt dit boek literatuur is, staat voor mij buiten kijf.

De moeilijke thema's in het boek vind ik erg interessant; het perspectief idem; ik hou persoonlijk ook van de lange zinnen, maar het verhaal is werkelijk doordrenkt met metaforen. Een aantal zijn zeker goed gekozen, maar de extreme overdaad neemt de orginaliteit weg en maakt het wel erg gekunsteld. Bovendien vind ik een aantal passages ronduit pervers. Rauwe thema's mogen rauw en wellicht ongemakkelijk beschreven worden, maar voor mij persoonlijk gaat het een grens over. Ik vind dat erg jammer, omdat Rijneveld wat mij betreft absoluut talent heeft en geen vulgariteit nodig heeft.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Het ijzeren veulen, van Enny de Bruijn. Ik vond 'm mooi.
De historische basis is zeer zeer stevig. En toch las het heel plezierig, zij het af en toe wat traag. Maar voor veel zinnen kon dat geen kwaad: die waren zo mooi dat ze traagheid verdienden.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Zita schreef:Het ijzeren veulen, van Enny de Bruijn. Ik vond 'm mooi.
De historische basis is zeer zeer stevig. En toch las het heel plezierig, zij het af en toe wat traag. Maar voor veel zinnen kon dat geen kwaad: die waren zo mooi dat ze traagheid verdienden.
Mooi recensie :) . Kom je er een keer wandelen?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Zita schreef: 03 dec 2024, 19:06 Het ijzeren veulen, van Enny de Bruijn. Ik vond 'm mooi.
Helemaal mee eens!
~~Soli Deo Gloria~~
Ouddorp

Bericht door Ouddorp »

Het ijzeren veulen is inderdaad een prachtig boek, op Kees de Jongen na het mooiste wat ik dit jaar heb gelezen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Zita schreef: 03 dec 2024, 19:06 Het ijzeren veulen, van Enny de Bruijn. Ik vond 'm mooi.
Geen te geëmancipeerde vrouwen, dit keer? :D
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Herman schreef: 04 dec 2024, 08:50
Geen te geëmancipeerde vrouwen, dit keer? :D
Nee, de vrouwen hebben wel pit, maar ze snappen dat ze in hun eigen tijd leven.
Teunis Bunt zegt hierover:
Natuurlijk is Gijsbertje een kind van haar tijd. Ze snapt dat ze als meisje geen vervolgopleiding kon volgen, maar ze is zich ook behoorlijk bewust van haar kwaliteiten. Dat heeft misschien te maken met het feit dat ze lid is van de invloedrijkste familie van het dorp, waartoe oom Marten de Jongh behoort, maar ook haar zwager Cornelis Verploegh, paardenhandelaar en eigenaar van een timmer- en aannemersbedrijf.

Gijsbertje legt zich neer bij de maatschappelijke positie van de vrouw, maar ze signaleert het verschil wel. Bij het ringsteken acht ze dat er meer kans op succes is als zij rijdt (ment) en haar broer steekt. 'Maar dat ging nu eenmaal niet.'
merel

Bericht door merel »

Ik heb het boek 'er komt een land bij de dokter'van Michelle van Tongerloo op mijn lijstje staan. Zij is straatarts in Rotterdam.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 05 dec 2024, 10:26 Ik heb het boek 'er komt een land bij de dokter'van Michelle van Tongerloo op mijn lijstje staan. Zij is straatarts in Rotterdam.
Het boek staat ook hier op de lijst, maar voor na onze verhuizing volgende maand. Eerder heb ik er denk ik geen tijd en rust voor. Ik hoor heel graag wat jij er van vindt.
merel

Bericht door merel »

Edelweiss schreef: 10 dec 2024, 13:51
merel schreef: 05 dec 2024, 10:26 Ik heb het boek 'er komt een land bij de dokter'van Michelle van Tongerloo op mijn lijstje staan. Zij is straatarts in Rotterdam.
Het boek staat ook hier op de lijst, maar voor na onze verhuizing volgende maand. Eerder heb ik er denk ik geen tijd en rust voor. Ik hoor heel graag wat jij er van vindt.
Rauw en aangrijpend! En opnieuw een beetje spijt dat ik geen geneeskunde heb gestudeerd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

merel schreef: 19 dec 2024, 23:11
Edelweiss schreef: 10 dec 2024, 13:51
Rauw en aangrijpend! En opnieuw een beetje spijt dat ik geen geneeskunde heb gestudeerd.
Wat houdt je tegen om het alsnog te doen?
Plaats reactie