Het was jaren geleden in een klein West-Europees landje schijnbaar de praktijk.

Ik kan wel begrijpen dat zoiets je ding niet is maar vreselijk vind ik wel wat overdreven. Er liggen zoveel lessen voor dagelijks leven en geestelijke leven in de natuur. Dat mag ook wel naar voren gebracht worden. Onze huidige dominee had een serie preken over de vogels waar veel lessen te vinden is. En in de Schrift zelf zijn zoveel verwijzingen naar de natuur. Misschien wel leuk om een topic daarover te beginnen.helma schreef: ↑30 nov 2024, 09:33 Inderdaad, ik denk niet dat dit is wat God bedoelde toen Hij aan ons mensen het beheer gaf over Zijn schepselen. En ik vind het ook vreselijk als je op deze manier geestelijke lessen gaat trekken alsof we aan Gods Woord niet genoeg hebben.
Ik vind het inlegkunde. En dan zo om je eigen visie te delen. Uiterst verdrietig eigenlijk.
Eens. Er zijn veel lessen te vinden in de natuur. Ds. Olie heeft daar een preken boekje over.KDD schreef:Ik kan wel begrijpen dat zoiets je ding niet is maar vreselijk vind ik wel wat overdreven. Er liggen zoveel lessen voor dagelijks leven en geestelijke leven in de natuur. Dat mag ook wel naar voren gebracht worden. Onze huidige dominee had een serie preken over de vogels waar veel lessen te vinden is. En in de Schrift zelf zijn zoveel verwijzingen naar de natuur. Misschien wel leuk om een topic daarover te beginnen.helma schreef: ↑30 nov 2024, 09:33 Inderdaad, ik denk niet dat dit is wat God bedoelde toen Hij aan ons mensen het beheer gaf over Zijn schepselen. En ik vind het ook vreselijk als je op deze manier geestelijke lessen gaat trekken alsof we aan Gods Woord niet genoeg hebben.
Ik vind het inlegkunde. En dan zo om je eigen visie te delen. Uiterst verdrietig eigenlijk.
De Schrift gebruikt ook de natuur om ons te onderwijzen. (Bv Spreuken maar op veel meer plaatsen) Maar gebruikt daar geen kistkalf voor. Ben het dus met @Helma eens.KDD schreef: ↑30 nov 2024, 12:42Ik kan wel begrijpen dat zoiets je ding niet is maar vreselijk vind ik wel wat overdreven. Er liggen zoveel lessen voor dagelijks leven en geestelijke leven in de natuur. Dat mag ook wel naar voren gebracht worden. Onze huidige dominee had een serie preken over de vogels waar veel lessen te vinden is. En in de Schrift zelf zijn zoveel verwijzingen naar de natuur. Misschien wel leuk om een topic daarover te beginnen.helma schreef: ↑30 nov 2024, 09:33 Inderdaad, ik denk niet dat dit is wat God bedoelde toen Hij aan ons mensen het beheer gaf over Zijn schepselen. En ik vind het ook vreselijk als je op deze manier geestelijke lessen gaat trekken alsof we aan Gods Woord niet genoeg hebben.
Ik lees het als een stuk bemoediging voor Gods volk. Het is een klein stukje uit een preek - sommigen hebben er wat aan en anderen weer niet.Maanenschijn schreef: ↑30 nov 2024, 12:54Eens. Er zijn veel lessen te vinden in de natuur. Ds. Olie heeft daar een preken boekje over.KDD schreef:Ik kan wel begrijpen dat zoiets je ding niet is maar vreselijk vind ik wel wat overdreven. Er liggen zoveel lessen voor dagelijks leven en geestelijke leven in de natuur. Dat mag ook wel naar voren gebracht worden. Onze huidige dominee had een serie preken over de vogels waar veel lessen te vinden is. En in de Schrift zelf zijn zoveel verwijzingen naar de natuur. Misschien wel leuk om een topic daarover te beginnen.helma schreef: ↑30 nov 2024, 09:33 Inderdaad, ik denk niet dat dit is wat God bedoelde toen Hij aan ons mensen het beheer gaf over Zijn schepselen. En ik vind het ook vreselijk als je op deze manier geestelijke lessen gaat trekken alsof we aan Gods Woord niet genoeg hebben.
Toch is theologische over het stukje wel wat te zeggen. In het dal van de moerbeistruiken en in tijden van donkterte kan de Heere ons dierbaar worden, maar het mag niet zo zijn dat we naar donkerte en engheid moeten streven. Daar is de Bijbel erg duidelijk over. Dat lijkt het citaat wel te suggereren.
En de reden daarvoor?huisman schreef: ↑30 nov 2024, 13:09De Schrift gebruikt ook de natuur om ons te onderwijzen. (Bv Spreuken maar op veel meer plaatsen) Maar gebruikt daar geen kistkalf voor. Ben het dus met @Helma eens.KDD schreef: ↑30 nov 2024, 12:42Ik kan wel begrijpen dat zoiets je ding niet is maar vreselijk vind ik wel wat overdreven. Er liggen zoveel lessen voor dagelijks leven en geestelijke leven in de natuur. Dat mag ook wel naar voren gebracht worden. Onze huidige dominee had een serie preken over de vogels waar veel lessen te vinden is. En in de Schrift zelf zijn zoveel verwijzingen naar de natuur. Misschien wel leuk om een topic daarover te beginnen.helma schreef: ↑30 nov 2024, 09:33 Inderdaad, ik denk niet dat dit is wat God bedoelde toen Hij aan ons mensen het beheer gaf over Zijn schepselen. En ik vind het ook vreselijk als je op deze manier geestelijke lessen gaat trekken alsof we aan Gods Woord niet genoeg hebben.
Wat hij beschrijft over deze manier van omgaan met het vee vind ik dieronwaardig. Ik geloof niet dat dit de bedoeling van onze Schepper is. En dan dat verkeerde gedrag gebruiken om je eigen geestelijke gedachten mee te verklaren vind ik nog erger.KDD schreef:Ik kan wel begrijpen dat zoiets je ding niet is maar vreselijk vind ik wel wat overdreven. Er liggen zoveel lessen voor dagelijks leven en geestelijke leven in de natuur. Dat mag ook wel naar voren gebracht worden. Onze huidige dominee had een serie preken over de vogels waar veel lessen te vinden is. En in de Schrift zelf zijn zoveel verwijzingen naar de natuur. Misschien wel leuk om een topic daarover te beginnen.helma schreef: ↑30 nov 2024, 09:33 Inderdaad, ik denk niet dat dit is wat God bedoelde toen Hij aan ons mensen het beheer gaf over Zijn schepselen. En ik vind het ook vreselijk als je op deze manier geestelijke lessen gaat trekken alsof we aan Gods Woord niet genoeg hebben.
Tja, een ander leest soms wat anders in de zelfde woorden dan je zelf. Ik. Herken dat wel.KDD schreef:Ik had deze discussie niet verwacht toen ik het stuk plaatste. Ik vond het een mooi stuk waar ik me in kon herkennen. Ik had niet verwacht dat het zo zou worden overgeanalyseerd. Met die houding kunnen we alles kapotanalyseren. Maar bij punt 5 denk ik dat het impliciet begrepen wordt dat zowel zonde als genade hier worden ervaren. Een stuk van ds. Labee uit de Saambinder zal dit verder verduidelijken:
Achter heel veel schone schijn en oppervlakkige godsdienst, blijkt een heel andere werkelijkheid te zitten. Het huis van Israël is druk met eigenwillige afgodendienst, keurig verborgen achter een schone schijn van vroomheid! Lezer(es), wat zou er gevonden worden als Ezechiël ging graven in de wand van óns leven? Wat zou er tevoorschijn komen achter die ogenschijnlijk keurige buitenkant van ons bestaan?
Nog een stap verder: hebt u/heb jij van de Heere geestelijke ogen gekregen en bent u/jij ontdekt aan de gruwelen die er achter die nette buitenkant van ons leven te vinden zijn? Hebben wij het al gevonden, al die afgoderij van binnen? Dat wetsovertredende bestaan, dat zich aan de wil van God niet onderwerpt? Dan verstaan we de toch zo gepaste uitdrukking: ‘graaf maar dieper mensenkind en gij zult nog meer gruwelen vinden’. Als we van de zondenstroom naar de zondenbron worden gebracht. Als er bij het voortgaande werk van Gods Geest alleen maar méér zonden openbaar komen. Als we ze niet meer kunnen en willen toedekken maar al die zonden, schuld worden voor God en we die gaan bewenen… Want in die weg - van dat graven in eigen hart en leven - worden zulke ontdekte zondaren een gepast voorwerp voor de bediening uit Christus!
Dat kan, dat was dan niet erg diervriendelijk. En dat heeft niets met 'kapotanalyseren' te maken, maar dat kan iedereen bedenken die zoiets leest.