Geert Wilders en Mohammed

rekcor

Bericht door rekcor »

Wat is het verschil tussen 'een belediging' en 'uiting van vrijheid van meningsuiting?'

- beiden hebben een feitelijke basis (of pretenderen dat te hebben)
- beiden kunnen als beledigend worden ervaren

Volgens ligt het verschil in de handeling die de auteur met zijn belediging/uiting verricht:

- in het geval van een belediging is de handeling: de ander kwetsen
- in het geval van de uiting van vrijheid van meningsuiting: de ander bevrijden / redden.

Dit verschil moet m.i. het vertrekpunt zijn bij een evaluatie van zgn 'kwetsende cartoons'. Je kunt ook iemand bewust kwetsen om hem/haar te redden!

Dus: als iemand het Christendom belachelijk maakt met een cartoon om Christenen te bevrijden van (een aspect van) hun geloof, dan is dat oke by me. Tenminste, oke in de zin van: de ander moet dat kunnen zeggen in een democratie. Dat deze persoon zondigt is weer een heel andere zaak.
memento

Bericht door memento »

Dit verschil moet m.i. het vertrekpunt zijn bij een evaluatie van zgn 'kwetsende cartoons'. Je kunt ook iemand bewust kwetsen om hem/haar te redden!
Het nut van 'kwetsende cartoons' is meer dan alleen 'redden'. De hoofdreden is om de absurditeit van iemands geloof aan te tonen (zie bv. Elia). Daarbij mag ook aangetoond worden dat het moslim-geloof niet past in een westerse samenleving. Of gewoon een cartoon om een kritische noot te plaatsen.
refo

Bericht door refo »

memento schreef:
Haten is het verkeerde woord.
Zou ik niet haten, Heere, die U haten?
Kunnen we geen deal maken met de moslimwereld?
Wég met dat slappe christendom. Ons geloof is geen geloof van compromisen, maar eist radicale gehoorzaamheid aan het woord van God
Kom ff zeg!!
Valt plaatjes tekenen onder 'radicale gehoorzmaaheid'?

Verder mogen ook moderators niet perssonlijk worden....
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Unionist schreef:
refo schreef:Kunnen we geen deal maken met de moslimwereld?

'Wij' publiceren geen spotprenten meer en zij martelen geen christenen meer....
Precies. En zij halen de leus 'God heeft geen zoon' van de moskee in Jeruzalem af.
Kleine correctie met permissie unio: "Allah heeft geen zoon"
(maar je bedoelt waarschijndelijk hetzelfde)
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Breekijzertje schreef:
Unionist schreef:

Precies. En zij halen de leus 'God heeft geen zoon' van de moskee in Jeruzalem af.
moslims noemen allah maar vaak genoeg god!
Marnix

Bericht door Marnix »

Unionist schreef:

Hehe... ik dacht dat christen zijn niet te maken had compromissen sluiten.... Ik wil mijn naaste wel liefhebben en niet kwetsen... maar dan moet hij eerst hetzelfde naar mij toe doen... overigens is dat niet alleen bijbelse wijsheid.... maar gaat er al zoveel mis omdat mensen eerst de ander een stap willen laten zetten voor ze zelf in beweging komen... en daardoor gebeurt er vaak niets. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Als iedere christen zich daar aan zou houden zou die leus vanzelf een keer van die moskee af gaan :)
Unionist

Bericht door Unionist »

FlyingEagle schreef:
Breekijzertje schreef:
Unionist schreef:

moslims noemen allah maar vaak genoeg god!
Ik heb het gewoon uit het Arabisch vertaald. En dan is er taalkundig geen onderscheid. Als je een Arabische kerk bezoekt, praten ze ook over "Allah" als ze het over de God van de BIjbel hebben. Ik luisterde een keer naar een Molukse dienst en daar had men het over "Allah Baba", het was het eerste artikel van het Apostolicum.

En door te stellen "Allah heeft geen zoon" miszeg je niks. Allah heeft ook geen fiets. Hij bestaat helemaal niet.
Breekijzertje

Unionist schreef:En door te stellen "Allah heeft geen zoon" miszeg je niks. Allah heeft ook geen fiets. Hij bestaat helemaal niet.
Geweldig!!
Zeer scherp!!! :D

Gaan er op dit moment al stenen door de ruiten in Apeldoorn uni??? :mrgreen:
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ben ik overparanoia wanneer ik zeg dat WO1 ook als kruidvat ontplofte door een enkele gek die 2 mensen dood schoot?
Nu een aantal cartoons? Why not? De Islam haat het westen. Nu hebben we ze een reden gegeven om boos en agressief te reageren. Gebouwen branden en mensen worden geevacueerd. Nu zegt men dat een priester in Turkije ook om de cartoonredensmoes vermoord is.

De overheden in die landen treden niet krachtdadig op. De EU heeft geen zichtbare mening. Het islam-volk word boos en jut zichzelf op door geruchten te versprijden dat in Denemarken Korans op straat worden verbrand en nog vele andere platte geruchten die de haat aanwakkeren. De hele wereld kijkt toe hoe een enorme bevolkingsgroep met een diepe historische haat oververhit raakt. Wie koelt het af? Of gaan we wachten tot de ontploffing?
Breekijzertje

Kaw schreef:Ben ik overparanoia wanneer ik zeg dat WO1 ook als kruidvat ontplofte door een enkele gek die 2 mensen dood schoot?
Die vergelijking gaat niet op.
Toen verkeerde de wereld in een diepe recessie. En je weet dat dat een goede voedingsbodem is voor oorlog.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Breekijzertje schreef:
Kaw schreef:Ben ik overparanoia wanneer ik zeg dat WO1 ook als kruidvat ontplofte door een enkele gek die 2 mensen dood schoot?
Die vergelijking gaat niet op.
Toen verkeerde de wereld in een diepe recessie. En je weet dat dat een goede voedingsbodem is voor oorlog.
Denk je dat het lekker gaat in de islamitische landen? Onze recessie van toen is best te vergelijken met de erbarmelijke (grotendeels door de regeringen zelf veroorzaakte, want waar blijft dat oliegeld toch?) situatie van vele islamitische gelovigen.
rekcor

Bericht door rekcor »

Unionist schreef:Allah heeft ook geen fiets. Hij bestaat helemaal niet
Ik denk dat Allah wel bestaat, maar dat hij geen God is (zie Efeze 6).

Maar dat terzijde...

Ik hoorde dat er in de Islamitische wereld momenteel ook cartoons circuleren (Mohammed met een varken bijv.) die helemaal niet in de Deense krant hebben gestaan.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

rekcor schreef:Ik hoorde dat er in de Islamitische wereld momenteel ook cartoons circuleren (Mohammed met een varken bijv.) die helemaal niet in de Deense krant hebben gestaan.
Realisme en waarheid zijn bijzaak geworden.
plebe

Bericht door plebe »

Het lijkt allemaal afschuwellijk uit de hand te lopen. Na de AEL gaat een iraanse krant nu een wedstrijd organiseren wie de beste spotprent maakt over de Holocaust.(zie refdag)

Apart om te zien hie het joodse volk bijna automatisch voorwerp is van vergelding. Wat een haat tegen Gods volk!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
memento

Bericht door memento »

plebe schreef:Het lijkt allemaal afschuwellijk uit de hand te lopen. Na de AEL gaat een iraanse krant nu een wedstrijd organiseren wie de beste spotprent maakt over de Holocaust.(zie refdag)

Apart om te zien hie het joodse volk bijna automatisch voorwerp is van vergelding. Wat een haat tegen Gods volk!
Net op het nieuws dat er al met grote regelmaat spotprenten over joden in ismalimische kranten stonden. Betreffende wetenschapper die onderzoek had gedaan naar jodenhaat onder moslims vond de reactie van de moslims dan ook hypocriet...
Plaats reactie