Beleggen

merel

Re: Beleggen

Bericht door merel »

Herman schreef: 28 nov 2024, 08:35
merel schreef: 28 nov 2024, 08:30
Herman schreef: 28 nov 2024, 08:26
DDD schreef: 27 nov 2024, 19:00 Waarom is dat hebzucht? Dat ligt eraan naar wat voor beloning je streeft, maar als je streeft naar (ik noem maar wat) anderhalf keer modaal, dan is dat toch geen hebzucht?
Het merkwaardige is dat 'als je er naar streeft' dan vind ik het een vorm van hebzucht.

Als je gewoon goed je werk doet en de baas vindt dit een passende beloning, dan vind ik het geen hebzucht.
Volgens mij ging de vraag over winst uit eigen onderneming en niet een salaris dat je automatisch ontvangt.
Dat werkt op dezelfde manier. Je vraagt een concurrerend tarief en als je aan het eind van het jaar genoeg gewerkt hebt, dan zit je op 1,5 keer modaal.
Toch vind ik dat anders. Iemand met een eigen onderneming heeft toch ook zijn vaste lasten. het lijkt mij niet meer normaal dat je dat bedrag in ieder geval moet verdienen om niet op straat te komen te staan. Dat is geen hebzucht, maar primaire levensbehoeften
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

refo schreef:En hoe zit het met loon en winst uit onderneming? Mag je dat wel willen hebben? Uiteindelijk net zo goed hebzucht.
Nee, als ik mijn loon of winst uit onderneming ontvang op basis van mijn ‘goddelijk beroep’ (huwelijksformulier) en daarin niet meer of minder ontvang dan vergelijkbare werkzaamheden, zie ik dat niet als hebzucht.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG

Bericht door MGG »

huisman schreef: 28 nov 2024, 08:37
DDD schreef: 27 nov 2024, 19:00 Waarom is dat hebzucht? Dat ligt eraan naar wat voor beloning je streeft, maar als je streeft naar (ik noem maar wat) anderhalf keer modaal, dan is dat toch geen hebzucht?
Het merkwaardige is dat 'als je er naar streeft' dan vind ik het een vorm van hebzucht.

Als je gewoon goed je werk doet en de baas vindt dit een passende beloning, dan vind ik het geen hebzucht.
Volgens mij ging de vraag over winst uit eigen onderneming en niet een salaris dat je automatisch ontvangt.
Ook het ‘automatisch’ (er moet wel voor gewerkt worden) ontvangen van salaris kan met hebzucht gepaard gaan. Ik merk het in mijn omgeving dat door de schaarste aan werknemers in specifieke sectoren deze steeds absurdere salariseisen stellen die ook steeds vaker gehonoreerd worden.
De winsten zijn de afgelopen decennia harder gestegen dan de lonen. Een steeds groter deel van de taart gaat naar de aandeelhouders. Ik vind het niet erg als werknemers wat meer gaan verdienen en aandeelhouders wat minder rendement maken.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

merel schreef: 28 nov 2024, 08:48 Toch vind ik dat anders. Iemand met een eigen onderneming heeft toch ook zijn vaste lasten. het lijkt mij niet meer normaal dat je dat bedrag in ieder geval moet verdienen om niet op straat te komen te staan. Dat is geen hebzucht, maar primaire levensbehoeften
Ik ging vooral in op het verschil tussen 'ergens naar streven' en verdienen als gevolg van goed en trouw je werk doen.
DDD

Bericht door DDD »

Maar wie is dan je baas?
DDD

Bericht door DDD »

Dat werkt op dezelfde manier. Je vraagt een concurrerend tarief en als je aan het eind van het jaar genoeg gewerkt hebt, dan zit je op 1,5 keer modaal.
Dit vind ik echt een heel gekke redenering. Als voor jou een concurrerend tarief er toe leidt dat je twee dagen per week behoeft te werken om 1,5 maal modaal te verdienen, dan is dat volgens jou geen hebzucht. Maar als je je tarief verlaagt en vier of vijf dagen per week werkt, wel.

Ik ben het er in het geheel niet mee eens. De redenering is dat je als kleine zelfstandige per definitie hebzuchtig bent.
merel

Bericht door merel »

DDD schreef: 28 nov 2024, 09:01

Dit vind ik echt een heel gekke redenering. Als voor jou een concurrerend tarief er toe leidt dat je twee dagen per week behoeft te werken om 1,5 maal modaal te verdienen, dan is dat volgens jou geen hebzucht. Maar als je je tarief verlaagt en vier of vijf dagen per week werkt, wel.

Ik ben het er in het geheel niet mee eens. De redenering is dat je als kleine zelfstandige per definitie hebzuchtig bent.
Eerlijk gezegd ken ik maar 1 ZZP-er die met 3 dagen werken meer dan de Balkenende norm verdient. Een groot deel van de mensen met eigen onderneming werken meer uren en verdienen minder. In de sociale advocatuur werken ze veel meer uren en verdienen het minimum.
DDD

Bericht door DDD »

Zeker. Van dat laatste weet ik alles. Maar als Herman dan beweert dat je als je meer dan een euro verdient, hebzuchtig bent, kan ik daar erg slecht tegen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: 28 nov 2024, 09:01 Dit vind ik echt een heel gekke redenering. Als voor jou een concurrerend tarief er toe leidt dat je twee dagen per week behoeft te werken om 1,5 maal modaal te verdienen, dan is dat volgens jou geen hebzucht. Maar als je je tarief verlaagt en vier of vijf dagen per week werkt, wel.

Volgens mij draai je het volledig om. Dit is meer mijn mening:
Als je een concurrent tarief vraagt, je een reguliere inspanning verricht (40 uur) dan is het verdienen vanzelf een gevolg en zegt het niets over je intenties.
Maar als je er naar streeft om veel te verdienen, een toptarief vraagt en 70 uur in de week bezig bent, dan zit je aardig op de lijn van hebzucht, of workaholic zijn, of welke andere ondeugdelijke kwalificatie je daarvoor zou willen geven.
En ja, ik ken ook een consultant die 2,5 dag in de week werkt en de rest van de week zijn energie steekt in maatschappelijk meer bevredigende activiteiten.
DDD

Bericht door DDD »

Even voor de duidelijkheid: dit schreef je. Maar je bedoelde dus iets heel anders. Dat is mooi.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: 28 nov 2024, 09:22 Even voor de duidelijkheid: dit schreef je. Maar je bedoelde dus iets heel anders. Dat is mooi.
Ja, ik reageerde enigszins beknopt en dat is nooit goed voor de onderlinge verstaanbaarheid.

Maar mijn kernpunt is dus een opvatting over het begrip 'streven'. Je kunt dat woord ook als ambitie opvatten. Het gaat dus m.i. om een innerlijke motivatie. Je zou carrière kunnen maken om invloed te krijgen, of veel geld te krijgen, of om bezig te zijn. Volgens mij staat dat op een ander niveau dan 'trouw je werk doen' die de bijbelse motivatie voor werken weergeeft. Ik zie het toch niet verkeerd als ik daar verschillende morele niveaus in aanbreng?
DDD

Bericht door DDD »

Je kunt ook streven naar minder. Maar het is nu duidelijk.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

70 uur is inderdaad wel heel veel. Maar als je gewoon 40 uur werkt, als zzper (de meeste bedrijven huren je tijdelijk in voor 30-40 uur in de week) en je uurtarief is marktconform tussen de 80-100 euro. Moet je dan na zo'n opdracht andere opdrachtgevers afzeggen om een paar weken vrijwilligerswerk te gaan doen? Of je uurtarief halveren omdat je anders hebzuchtig bent? (waardoor je niet wordt ingehuurd, want te goedkoop zal wel niet zuiver zijn)

Ik begrijp jullie redenatie wel, hebzucht, hang naar meer en materialisme. Maar dat gaat echt niet voor iedereen op die 'leuk' verdiend. Misschien helpen die mensen wel anderen op financieel gebied.

Wij hebben heel wat goedlopende bedrijven in onze omgeving. Mensen die gerust een paar ton voor een auto neertellen en huizen bewonen waar je echt compleet in kunt verdwalen. Maar van een aantal weet ik dat ze zich ook voor de volle 100% inzetten voor anderen. Hun medewerkers goed behandelen en een mooi salaris bieden. Als er kerkelijk iets van geld ingezameld wordt zijn de bedragen ook hoog.
Maar als je die mensen zo ziet lopen vraag je je misschien wel af of ze niet heel erg materialistisch zijn. Je kunt nooit in het hart van een ander kijken. Ook met beleggen, wat is de reden. Mijn ouders hebben ook geld belegd voor ons met als doel een spaarpot op te bouwen voor een studie, huis of trouwdag. Nog steeds heel blij mee. Was dat hebzucht? Of verstandig met geld om gaan. Wat deed de luie dienstknecht? Begraven ipv het bedrag verdubbelen. Was dat goed? Nee!
Met sparen, verdienen en beleggen is helemaal niks mis, mits je het met de goede instelling doet.

(Overigens gaat het hierboven niet over mijn inkomen, maar het is een voorbeeld, voordat mensen denken dat ik 80-100 euro per uur verdien en 40 uur werk. Ik krijg nog niet eens de helft per uur en ik werk maar 15-20 uurtjes ☺️ )
merel

Bericht door merel »

Eloesje schreef: 09 dec 2024, 13:02 70 uur is inderdaad wel heel veel. Maar als je gewoon 40 uur werkt, als zzper (de meeste bedrijven huren je tijdelijk in voor 30-40 uur in de week) en je uurtarief is marktconform tussen de 80-100 euro. Moet je dan na zo'n opdracht andere opdrachtgevers afzeggen om een paar weken vrijwilligerswerk te gaan doen? Of je uurtarief halveren omdat je anders hebzuchtig bent? (waardoor je niet wordt ingehuurd, want te goedkoop zal wel niet zuiver zijn)

Ik begrijp jullie redenatie wel, hebzucht, hang naar meer en materialisme. Maar dat gaat echt niet voor iedereen op die 'leuk' verdiend. Misschien helpen die mensen wel anderen op financieel gebied.

Wij hebben heel wat goedlopende bedrijven in onze omgeving. Mensen die gerust een paar ton voor een auto neertellen en huizen bewonen waar je echt compleet in kunt verdwalen. Maar van een aantal weet ik dat ze zich ook voor de volle 100% inzetten voor anderen. Hun medewerkers goed behandelen en een mooi salaris bieden. Als er kerkelijk iets van geld ingezameld wordt zijn de bedragen ook hoog.
Maar als je die mensen zo ziet lopen vraag je je misschien wel af of ze niet heel erg materialistisch zijn. Je kunt nooit in het hart van een ander kijken. Ook met beleggen, wat is de reden. Mijn ouders hebben ook geld belegd voor ons met als doel een spaarpot op te bouwen voor een studie, huis of trouwdag. Nog steeds heel blij mee. Was dat hebzucht? Of verstandig met geld om gaan. Wat deed de luie dienstknecht? Begraven ipv het bedrag verdubbelen. Was dat goed? Nee!
Met sparen, verdienen en beleggen is helemaal niks mis, mits je het met de goede instelling doet.

(Overigens gaat het hierboven niet over mijn inkomen, maar het is een voorbeeld, voordat mensen denken dat ik 80-100 euro per uur verdien en 40 uur werk. Ik krijg nog niet eens de helft per uur en ik werk maar 15-20 uurtjes ☺️ )
Deze gelijkenis gaat over onze talenten in Gods koninkrijk en niet over andere talenten.
Eloesje

Bericht door Eloesje »

merel schreef: 09 dec 2024, 13:44
Eloesje schreef: 09 dec 2024, 13:02 70 uur is inderdaad wel heel veel. Maar als je gewoon 40 uur werkt, als zzper (de meeste bedrijven huren je tijdelijk in voor 30-40 uur in de week) en je uurtarief is marktconform tussen de 80-100 euro. Moet je dan na zo'n opdracht andere opdrachtgevers afzeggen om een paar weken vrijwilligerswerk te gaan doen? Of je uurtarief halveren omdat je anders hebzuchtig bent? (waardoor je niet wordt ingehuurd, want te goedkoop zal wel niet zuiver zijn)

Deze gelijkenis gaat over onze talenten in Gods koninkrijk en niet over andere talenten.
Ik denk dat je die breder mag zien. Ook je talenten op aarde gebruiken. Als je geen geld hebt kun je ook anderen niet steunen. En als je zelf niet kunt rondkomen moet je geld aan anderen vragen. In het geval van luiheid lijkt me dat niet bijbels. Je mag echt wel aan de toekomst denken. Niet schrapen maar een gezond buffer opbouwen. Wij hebben het zelf meegemaakt met ziekte. Na een jaar 70% inkomen, als je dan al krap zat wordt het moeilijk. Dan is het fijn als je een beetje spaargeld hebt. En ik heb nergens in de bijbel gelezen dat het niet goed was om geld te hebben. Wel dat het goed is om uit te delen. Zet je hart er niet op. Vertrouw niet op je geld.
Plaats reactie