Kun je niet eenvoudig een antwoord geven op mijn vraag: Dus…..Wat de Bijbel zegt over homoseksualiteit en de plaats van de vrouw in de gemeente is hier een vrije kwestie?Tiberius schreef: ↑25 nov 2024, 12:55Klopt, en dat weet Huisman ook wel, denk ik.merel schreef: ↑25 nov 2024, 12:09Nee, maar wel gesprekswaardig. Nu deze onderwerpen in steeds meer kerken op de agenda staan, is het blijkbaar minder duidelijk dan jij veronderstelt. Binnen 20 jaar zal dit ook in de GG en rechts daarvan op de agenda komen.huisman schreef: ↑25 nov 2024, 11:55Tiberius schreef: ↑25 nov 2024, 11:47
Je kan daar moe en verdrietig van worden, maar het is wel zoals het werkt.
Ik neem niet aan dat jij bijvoorbeeld ook kleren met twee stoffen erin verbiedt. Of andere voorschriften die toch echt in de Bijbel staan. Ik kan zo een hele waslijst van regels noemen, maar die ken je zelf ongetwijfeld ook.
Dus…..Wat de Bijbel zegt over homoseksualiteit en de plaats van de vrouw in de gemeente is hier een vrije kwestie?
Qua homoseksualiteit wordt er nu in de reformatorische kerken vrij homogeen gedacht. Het begint bij de NGK om te slaan, maar die discussie gaat binnen no-time ook in de CGK spelen, echt niet alleen in Zwolle, en ook in verdere kerkverbanden.
Dat zag je ook bij het vrouwenstandpunt: bij de PKN en de NGK is dat een achterhaalde discussie. De CGK gaan er nu bijna aan uit elkaar; dat is vermoedelijk een kwestie van tijd. In de GG groeit de minderheid die voor vrouwen in het ambt is ook snel. De HHK durf ik niet te zeggen. Volgens mij speelt dat vraagstuk alleen in de GGiN en OGG niet.
Je zag het bij het vrouwenstandpunt van de SGP. Eerst was men mordicus tegen, dan komt er ergens een raadslid of wethouder, en binnen niet al te lange tijd zit er een vrouw in de kamer, of in ieder geval op de kandidatenlijst ervoor.
Nogmaals ik stel deze vraag aan jou als moderator omdat je mede-moderator @Ad Anker toch een ander bericht plaatste. Hij noemde een bericht van @DDD over een homostandpunt van een NGK predikant uitlokking.
Het antwoord is voor mij nogal bepalend.