Erdee

DDD

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Eens. Iets meer geleerde lessen zou fijn zijn.
Job

Bericht door Job »

Herman schreef: 18 nov 2024, 13:56
Job schreef: 18 nov 2024, 13:50 Dat was toch ook allemaal prima te bedenken zonder deze artikelen?
Ja? Als de betrokkenen zich dit hadden gerealiseerd, dan zou zo'n casus amper een issue zijn.
Dat is zo. Maar zoiets leer je volgens mij niet uit een krantenartikel waarbij je zelf conclusies moet trekken, maar uit een stuk bewustwording. De kern waar het hier naar mijn mening over gaat: mensen die allemaal diep overtuigd zijn van het eigen gelijk en dan ook nog met een loodzware lading: er hangt eeuwig wel of eeuwig wee van af. Volgens mij gaan alle discussies in kerkelijk NL er zo scherp aan toe omdat het niet zomaar ergens over gaat. Alle partijen zijn diep doordrongen van de noodzaak om hun visie kenbaar te maken en mogelijk zelfs extra te accentueren, omdat er anders mensen eeuwig verloren gaan. Zo staan ook ambtsdragers en gemeenteleden regelmatig tegenover elkaar als het gaat om bijvoorbeeld de ruimte van de nodiging in de prediking, of om de bekering. Beide partijen onwrikbaar omdat ze zo innig overtuigd zijn van de enige wijze die er in hun ogen is omdat ze die bijvoorbeeld zelf zo ondervinden. Daarin kun je dan niet schipperen: een beetje van jou en een beetje van mij. Er is maar één Waarheid.

Mijns inziens is dat wat er steeds misgaat op kerkelijk erf, en het zou winst zijn als we leren hoe daar nu eens op een vruchtbare manier over met elkaar in gesprek te raken. In het groot en in het klein.
DDD

Bericht door DDD »

Eens. Maar gezien dit gesprek was de strekking van de artikelen voldoende duidelijk.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 18 nov 2024, 21:52 Eens. Maar gezien dit gesprek was de strekking van de artikelen voldoende duidelijk.
Persoonlijk ben ik bang dat er vooral van zulke artikelen gesmuld wordt, een soort refoboulevard. Ik dacht nog (zeg ik als betrokken gg'er): als dit nu eens over een GG was gegaan ipv over een HHG, dan was het forum ontploft 💥. Gelukkig is dat niet zo, dat is dan weer een klein gelukje bij een groot ongeluk.
DDD

Bericht door DDD »

Ik weet het niet. Het is wat mij betreft goed dat er ook bericht wordt over dingen die niet zo geweldig zijn in de achterban. Ik kan me niet vinden in het standpunt van sommigen hier die zulke dingen graag met de mantel der liefde bedekken.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Job schreef: 18 nov 2024, 22:02
DDD schreef: 18 nov 2024, 21:52 Eens. Maar gezien dit gesprek was de strekking van de artikelen voldoende duidelijk.
Persoonlijk ben ik bang dat er vooral van zulke artikelen gesmuld wordt, een soort refoboulevard. Ik dacht nog (zeg ik als betrokken gg'er): als dit nu eens over een GG was gegaan ipv over een HHG, dan was het forum ontploft 💥. Gelukkig is dat niet zo, dat is dan weer een klein gelukje bij een groot ongeluk.
Wat valt er nu te smullen van zulke artikelen? Het is alleen maar droevig dat zoiets gebeurt. En het dwingt de lezer om na te denken.
DDD

Bericht door DDD »

Ik kan me daar inderdaad ook niks bij voorstellen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Posthoorn schreef: 19 nov 2024, 09:04
Wat valt er nu te smullen van zulke artikelen? Het is alleen maar droevig dat zoiets gebeurt. En het dwingt de lezer om na te denken.
Reformatorisch ramptoerisme?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Nee, ook niet.
DDD

Bericht door DDD »

Wellicht voor een enkeling. Maar dat lijkt mij geen reden om niet te publiceren. Slechte mensen kunnen met allerlei goed dingen verkeerede dingen doen. En in sommige gevallen moet dat reden zijn om iets maar niet te doen, bijvoorbeeld als zoiets leidt tot grote schade, maar dat moet mijns inziens niet het uitgangspunt zijn bij een krantenartikel.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Zita schreef: 19 nov 2024, 16:05
Posthoorn schreef: 19 nov 2024, 09:04
Reformatorisch ramptoerisme?
Nou, daar wil ik het toch niet alleen onder scharen. Alleen al de gedachte dat zoiets vandaag of morgen in jouw of mijn gemeente ook zou kunnen gebeuren werpt wel een ander licht op deze zaak.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Wat zijn de lessen die je uit deze artikelen haalt?
DDD

Bericht door DDD »

Dat mensen die menen dat de heilige Geest aan hun kant staat, het vaak moeilijk vinden om zich op een fatsoenlijke manier tot mensen die andere accenten leggen of op bepaalde punten anders denken, te verhouden.

Dat je beter met elkaar kunt spreken dan over elkaar.

En dat de Bijbel niet voor niets zegt dat de grootste in Gods koninkrijk de minste zal moeten zijn.

Nog veel meer, maar zo wat eerste voor de hand liggende gedachten. Hierboven is ook al een aantal gedachten genoemd.
Klaas+

Bericht door Klaas+ »

Herman schreef: 18 nov 2024, 13:28
Job schreef: 18 nov 2024, 13:19 Simpelweg alle betrokkenen wat vragen stellen.
Volgens mij is het een journalistieke kwaliteit dat je mensen aan het praten krijgt, die liefst hun mond houden. Dat krijgt een schoolkrantredacteurtje niet voor elkaar. Wij lezen het eindproduct en denken dan dat het allemaal heel gladjes is verlopen, maar vermoedelijk zit hier toch echt wel wat meer tijdsinvestering in dat we vermoeden. Denk alleen al aan het feit dat diverse citaten uit de prediking aan de orde zijn gekomen. Die zijn niet door betrokkenen aangedragen, maar door het rd achterhaald. (Ben je wel een tijdje mee bezig om twee jaargang preken na te luisteren).
Citaat; (Ben je wel een tijdje mee bezig om twee jaargang preken na te luisteren).
Ik vermoed dat het RD het blog van de evangelist heeft gelezen waar de datums van de preken staan vermeld. Dat scheelt twee jaargangen beluisteren... :) https://levendenstromendwater.blogspot. ... e-van.html
Erskinees

Bericht door Erskinees »

https://www.rd.nl/artikel/1085800-predi ... -onderzoek

Ik vind het, overigens als GG'er, wel opvallend dat het RD publiceert over een mogelijke losmaking PKN predikant n.a.v. een anonieme bron, maar bijv. de destijds situatie in Doetinchem die hier al weken op het forum besproken was, pas na officiële Saambinderberichtgeving in de krant werd gezet. Het kan niet anders of er moeten toen al 10 anonieme bronnen zich daar gemeld hebben. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat het RD niet bij alle kerkverbanden dezelfde lijn aanhoudt.
Plaats reactie