Een kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB

DDD

Re: Een kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB

Bericht door DDD »

Dat laatste is sowieso ook dringend nodig, inderdaad.

De ChristenUnie bracht een visie op dit onderwerp uit. Die moet ik nog lezen. Maar vooralsnog vind ik dat er veel te veel huizen bij komen in Nederland.

Er zijn plaatsen waar je vrijwel nog alleen Engels hoort praten. Ik zie daar geen toegevoegde waarde in.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 08 nov 2024, 22:46 Dat lijkt me geen goede reden. Er zijn genoeg mensen die geen werk doen. Het wordt mijns inziens veel te druk in Nederland. Wat mij betreft, doen we het gewoon met de mensen die hier wonen. En met zo min mogelijk arbeidsmigratie. Een Rijnlands model is anders feitelijk niet werkbaar.
Ik werk met zeker 70% arbeidsmigranten.(Spanje, Turkije, India, België, Duitsland, VS, UK. )Universitair geschoold. Zonder deze arbeid kunnen wij echt niet. Landen als India en Spanje leiden hun slimmeriken heel specifiek op. Daar zouden wij nog veel van kunnen leren. Hier komen veel jonge slimme mensen in uiterst vage en economisch onbelangrijke beroepen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Dan is dat een probleem dat moet worden opgelost. Immigratie is op lange termijn geen oplossing. Ik heb niets tegen Marokkanen en Turken, maar het is geen goed idee geweest om hier zoveel gastarbeiders te halen.

Dat is ook geen goed idee in nieuwe gevallen, mijns inziens. Een samenleving moet het samen doen. Het weghalen van kenniswerkers uit andere landen is ook niet goed voor andere landen, trouwens.
ZWP

Bericht door ZWP »

https://www.rd.nl/artikel/1084561-discr ... oor-kerken
Als deze wet wordt aangenomen, heeft dat direct gevolgen voor ambtsdragers, jeugdverenigingsleiders en anderen die betrokken zijn bij kerkelijk onderwijs. Zij hebben dan namelijk te maken met een wettelijk verbod om bepaalde zaken in hun onderwijs aan de orde te stellen. Over hen kunnen meldingen worden gedaan en instanties kunnen een dossier vormen over hun onderwijs en religieuze opvattingen. Dat kan weer leiden tot bezoeken en bevragingen en zou uiteindelijk kunnen leiden tot een verbod om nog onderwijs te geven of daarbij bepaald materiaal te gebruiken. Het is duidelijk dat met deze wet een fundamentele wissel omgaat.
De overheid gaat wel heel ver met kijken achter de voordeur. Ergerlijk dat ook dit kabinet deze kant op wil.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

ZWP schreef: 15 nov 2024, 08:19 https://www.rd.nl/artikel/1084561-discr ... oor-kerken
Als deze wet wordt aangenomen, heeft dat direct gevolgen voor ambtsdragers, jeugdverenigingsleiders en anderen die betrokken zijn bij kerkelijk onderwijs. Zij hebben dan namelijk te maken met een wettelijk verbod om bepaalde zaken in hun onderwijs aan de orde te stellen. Over hen kunnen meldingen worden gedaan en instanties kunnen een dossier vormen over hun onderwijs en religieuze opvattingen. Dat kan weer leiden tot bezoeken en bevragingen en zou uiteindelijk kunnen leiden tot een verbod om nog onderwijs te geven of daarbij bepaald materiaal te gebruiken. Het is duidelijk dat met deze wet een fundamentele wissel omgaat.
De overheid gaat wel heel ver met kijken achter de voordeur. Ergerlijk dat ook dit kabinet deze kant op wil.
Precies.
Je kunt overigens reageren op dit wetsvoorstel:
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... onsultatie
- Niet meer zo actief -
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

RD schreef:Aanleiding daarvoor zijn signalen van misstanden op moskeescholen. De SGP gaf hiervoor in 2016 door het indienen van een motie de aanzet. 
Dan is dit toch wel een bijzondere zin.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef: 15 nov 2024, 09:09
RD schreef:Aanleiding daarvoor zijn signalen van misstanden op moskeescholen. De SGP gaf hiervoor in 2016 door het indienen van een motie de aanzet. 
Dan is dit toch wel een bijzondere zin.
Uiterst boeiend om er een complottheorie bij te verzinnen.

Of beter te kunnen concluderen dat je binnen dit politiek bestel en de onchristelijke tendensen tegen contradicties aanloopt die vergaande implicaties heeft.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Een genuanceerde meneer Pechtold. Mooi artikel: https://www.nd.nl/nieuws/politiek/12466 ... elf-ik-heb

Het is mooi om te lezen dat hij terugkomt op eerdere standpunten die hij zelf heeft uitgedragen. Ik ben benieuwd wat we hier op het forum van dit artikel vinden. Deel je visie!
ZWP

Bericht door ZWP »

Scherpe kritiek op de voorgenomen bezuinigingen van het kabinet op onderwijs van prof. dr. ir. Henk de Vries in het RD vandaag:
Het probleem is dat de huidige regering meer vatbaar lijkt voor sentimenten bij een deel van de bevolking dan voor redelijke argumenten. Uit het optreden van vooral PVV en BBB spreekt afkeer van de academische wereld. Voor NSC was opwaardering van de Nederlandse taal een stokpaardje. De VVD gaat mee in het machtsspel en is zelfs niet vatbaar voor financiële argumenten.
Die afkeer komt, denk ik, voort uit drie dingen. In de eerste plaats houden PVV en BBB niet van inhoudelijke argumenten. Ze vinden het hinderlijk als uit wetenschappelijk onderzoek resultaten komen die suggereren dat wat zij steeds geroepen hebben niet klopt. Waarom niet een volwassener houding?
MGG

Bericht door MGG »

ZWP schreef: 21 nov 2024, 21:20 Scherpe kritiek op de voorgenomen bezuinigingen van het kabinet op onderwijs van prof. dr. ir. Henk de Vries in het RD vandaag:
Het probleem is dat de huidige regering meer vatbaar lijkt voor sentimenten bij een deel van de bevolking dan voor redelijke argumenten. Uit het optreden van vooral PVV en BBB spreekt afkeer van de academische wereld. Voor NSC was opwaardering van de Nederlandse taal een stokpaardje. De VVD gaat mee in het machtsspel en is zelfs niet vatbaar voor financiële argumenten.
Die afkeer komt, denk ik, voort uit drie dingen. In de eerste plaats houden PVV en BBB niet van inhoudelijke argumenten. Ze vinden het hinderlijk als uit wetenschappelijk onderzoek resultaten komen die suggereren dat wat zij steeds geroepen hebben niet klopt. Waarom niet een volwassener houding?
Heel scherp zeg. Iemand uit de sector is tegen bezuinigingen. Wat een nieuw en geniaal inzicht. Komt hij ook nog met betere alternatieven?
ZWP

Bericht door ZWP »

MGG schreef: 21 nov 2024, 23:38
ZWP schreef: 21 nov 2024, 21:20 Scherpe kritiek op de voorgenomen bezuinigingen van het kabinet op onderwijs van prof. dr. ir. Henk de Vries in het RD vandaag:
Heel scherp zeg. Iemand uit de sector is tegen bezuinigingen. Wat een nieuw en geniaal inzicht. Komt hij ook nog met betere alternatieven?
Ik hoop wel dat je het hele artikel hebt gelezen voordat je deze reactie plaatste?

En het gaat me nu meer om het zinnetje dat 'de huidige regering meer vatbaar lijkt voor sentimenten bij een deel van de bevolking dan voor redelijke argumenten'. Dat zie je overal terug, tot en met onderwerpen als klimaat en asiel toe. Ons gevoel zegt dit of dat. De verdere doordenking van de bezuinigingen op (wetenschappelijk) onderwijs lijkt niet plaats te vinden. Het is korte termijn denken wat de klok slaat.
MGG

Bericht door MGG »

ZWP schreef: 22 nov 2024, 08:32
MGG schreef: 21 nov 2024, 23:38
Ik hoop wel dat je het hele artikel hebt gelezen voordat je deze reactie plaatste?

En het gaat me nu meer om het zinnetje dat 'de huidige regering meer vatbaar lijkt voor sentimenten bij een deel van de bevolking dan voor redelijke argumenten'. Dat zie je overal terug, tot en met onderwerpen als klimaat en asiel toe. Ons gevoel zegt dit of dat. De verdere doordenking van de bezuinigingen op (wetenschappelijk) onderwijs lijkt niet plaats te vinden. Het is korte termijn denken wat de klok slaat.
Het begon mooi. Eerdere bezuinigingen zijn opgevangen door efficiënter te werken en schaalvergroting. Blijkbaar was daar ruimte voor. Door de middelen te korten wordt de efficiëntie verhoogd. Zeker bij de overheid, want anders is er geen prikkel.

Het langetermijn denken van vorige kabinetten hebben de massamigratie, klimaatcrisis, toeslagenaffaire en problemen in Groningen niet voorkomen. Een aanzienlijk deel van de stemmers wil nu wat anders. Wat mij betreft is dit het mooie van democratie.

Ik snap het gemaakte punt wel, maar het is preken voor eigen parochie. Kom met ideeën en vergroot het vertrouwen in partijen die naar jouw idee de problemen wel kunnen oplossen.
huisman

Bericht door huisman »

Richard de Mos blijft toch een fenomeen in Den Haag. Nu hebben twee raadsleden (PvdA en CDA) zich aangesloten bij de Mos en de coalitie is zijn meerderheid in de stad kwijt.

https://nos.nl/l/2546230
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

ZWP schreef: 21 nov 2024, 21:20 Scherpe kritiek op de voorgenomen bezuinigingen van het kabinet op onderwijs van prof. dr. ir. Henk de Vries in het RD vandaag
Ik heb naar de getallen gekeken. De onderwijsbegroting is gegroeid van 4,8% naar 5,6% van het BPP. Dat is een groei van 2000 naar 2022. Je kunt dus wel stellen dat onderwijs een veel grotere kluif van de gemeenschapsgelden opeet. In nominale getallen is de begroting van OCW tussen 2020 en 2024 7 miljard harder gegroeid dan de CPI groei zou veronderstellen. Naar mijn mening is een bezuiniging daarom prima gerechtvaardigd. Je hoeft daar helemaal geen morele oordelen bij te halen over het niveau van de kiezer om te kunnen zien dat maatschappelijk uitgaven te snel groeien.
MGG

Bericht door MGG »

huisman schreef: 28 nov 2024, 09:36 Richard de Mos blijft toch een fenomeen in Den Haag. Nu hebben twee raadsleden (PvdA en CDA) zich aangesloten bij de Mos en de coalitie is zijn meerderheid in de stad kwijt.

https://nos.nl/l/2546230
Mooi nieuws. Het in schandalig hoe geprobeerd is hem en zijn partij kapot te maken.
Plaats reactie