Heb je gelezen wat de persoon in kwestie zelf zei? Feit blijft dat zij wegloopt van haar post. Naar mijn mening is NSC een instabiele factor en wat mij betreft verdwijnt deze partij.ZWP schreef: ↑20 nov 2024, 10:46Er wordt door de coalitie aangestuurd op een semantische discussie over het woord 'racisme' zodat we vergeten wat voor polariserende taal er wel degelijk wordt uitgekraamd. Feit blijft dat er een staatssecretaris is opgestapt vanwege een vijandige omgeving in en buiten het kabinet.MGG schreef: ↑19 nov 2024, 22:28Hoe kijk je nu op deze reactie terug? Zoals wel vaker lijkt racisme er bijgetrokken te zijn. Is er een mooi woord voor onterecht gespeelde racisme kaarten?MarJT schreef: ↑15 nov 2024, 15:19Ik zou juist verwachten dat racistische uitspraken op dit forum met klem worden veroordeeld en ook gezien worden als reden om een kabinet te laten vallen. Maar goed, hulde aan de NSC om morele grenzen te stellen.GerefGemeente-lid schreef: ↑15 nov 2024, 15:16 Als NSC het kabinet opblaast, blazen ze zichzelf ook op. Dus op de achtergrond zal Pieter wel ingeschakeld worden. Wellicht kan die de losgeslagen NSC-bende bij elkaar houden. Tenzij hij het definitief beu is, dan is dit een mooie gelegenheid om ongezien definitief weg te blijven uit de politiek.
Kabinet is gevallen, of toch nog niet.
-
Re: Kabinet is gevallen
- Maanenschijn
Re: Kabinet is gevallen, of toch nog niet.
Tja, ik lees wel goed maar bij mij is die uitspraak meer als: tot in de ‘vezels, tot op het bot’. Dat is dusPhilip schreef:Nee, de uitspraak van Mona Keijzer is niet identiek. Keijzer geeft namelijk de schuld aan de islamitische cultuur. Wilders zegt dat het DNA het probleem is. Dat is inderdaad het verschil tussen groepsbelediging en racistische groepsbelediging.
Ik ben overigens helemaal eens met het verwerpen van de smerige toon en woorden, van alle kanten trouwens, in ‘s lands vergaderzalen en in de maatschappij. En heb niet de minste zin om Wilders of wie dan ook daar in te verdedigen.
Wel vind ik dat er moord en brand geschreeuwd wordt over alles wat ons niet welgezind is een karikatuur nodig heeft.
Woorden als kopvodden, tuig, zondagschoolpolitie, bruin-facisme en allerlei ander vilein storen me mateloos.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Dat hangt er toch vanaf hoe je de tekst leest? Het gaat hier volgens mij alleen om moslims die Jodenhaat hebben tot in hun DNA. Tenzij hij een heel vreemd accent heeft gelegd in de zin.Philip schreef: ↑20 nov 2024, 10:49 Een uitspraak als deze van Wilders vorige week is een schoolvoorbeeld van racisme.Die moslims, waaronder de moslims van vorige week donderdag, die Jodenhaat hebben tot in hun DNA en die achter Joden aan zijn gaan jagen, zullen zich wat mij betreft nooit veilig mogen voelen, nooit en te nimmer.
Het lijkt me prima dat zulke moslims zich hier nooit veilig mogen voelen. Voor Jodenhaat hoeft in Nederland geen plek te zijn.
Nee. Hij zegt dat moslims bij wie Jodenhaat in hun DNA zit, geen plek hebben in deze samenleving. Dat DNA is beeldspraak. Het gaat er om, dat mensen voor wie Jodenhaat een kern van het bestaan is, hier niet thuis horen.Philip schreef: ↑20 nov 2024, 11:18Je leest niet helemaal goed.Maanenschijn schreef: ↑20 nov 2024, 11:15Over welke moslims gaat het? Wie zijn die?Philip schreef:Een uitspraak als deze van Wilders vorige week is een schoolvoorbeeld van racisme.Die moslims, waaronder de moslims van vorige week donderdag, die Jodenhaat hebben tot in hun DNA en die achter Joden aan zijn gaan jagen, zullen zich wat mij betreft nooit veilig mogen voelen, nooit en te nimmer.
Dit is dus geen racisme. Een geloof heeft niet met een ras te maken. Dit is dus precies de kern van de verwarring. Het etiket racisme wordt snel geplakt op iets wat geen racisme is.
Je kunt het discriminatie noemen of polarisatie, groepsbelediging mogelijk. Maar geen racisme.
Wilders zegt niet dat de relschoppers in Amsterdam Joden haten omdat ze moslim zijn, maar omdat het in hun DNA zit. Daarnaast zijn ze (volgens Wilders) ook moslim.
Dat lijkt mij een prima uitgangspunt.
Trouw gaf aan dat Hugo de Jonge indertijd heel druk was met corona en eigenlijk te weinig tijd had om als fractievoorzitter goed te functioneren. Hem werd geen kwade opzet richting Omtzigt verweten. Hoekstra daarentegen werd beschreven als iemand die heel gewiekst en eigenlijk een groot aandeel had in het geheel. Al trof Omtzigt ook blaam. Hij werd omschreven als haatdragend en totaal niet flexibel en meelevend.Job schreef: ↑20 nov 2024, 11:41Je hebt gelijk dat er een compleet nieuwe generatie is begonnen. Het zeer wat er rondom de drie heren Pieter, Hugo en Wopke speelt, heeft dat niet vooral te maken met hoe de opvolging en lijsttrekkersverkiezing destijds liep? Schreef Trouw daar iets over? Ik heb weleens begrepen dat er ook onder fractiegenoten en -medewerkers veel onvrede was. Dat betrof de bekende roddelcampagne over huil- en driftbuien.merel schreef: ↑20 nov 2024, 08:29Afgelopen zomer stond daar een heel stuk over in Trouw. Daaruit kwam naar voren dat het 'oude zeer' met name zat bij Omtzigt zelf vanwege Hugo de Jonge en Wobke Hoekstra. Bontebal heeft nog gevraagd of hij terugkwam.Job schreef: ↑19 nov 2024, 22:16Wat ik begrijp is dat er binnen het CDA nogal wat oud zeer zit rondom de persoon P.O. De uitgestoken hand was er volgens mij vooral tijdens de campagne.DDD schreef: ↑19 nov 2024, 22:08 Hij was welkom bij het CDA, toch? Dan had het CDA een prima alternatief geweest. Ik hoop dat ze alsnog fuseren in deze kabinetsperiode. Het beste van twee werelden.
De PVV zal toch een duidelijke groep stemmen houden van mensen die niet zo om democratie geven maar populistisch zijn.
Wat de PVV betreft: Wilders is intussen 61 jaar. Ik denk dat met zijn pensionering de PVV zal ophouden te bestaan. Er is immers geen PVV zonder Geert Wilders. Als je het zo beziet zit de PVV in z'n nadagen. Zelfs als Wilders tot zijn 72e zou blijven werken.
Ik zie Wilders' reactie niet echt als beeldspraak, mede in het licht van eerdere uitlatingen, bijvoorbeeld dat hij zei dat hij niet kon wennen aan de Marokkaanse afkomst van Arib.
Dan nog klopt jouw interpretatie niet met de tekst. Hij zegt immers niet dat bij iedere moslim antisemitisme in het DNA zit.
Overigens vind ik dat je wel een wat wonderlijke uitleg hebt van de uitdrukking. De uitdrukking 'in het DNA' wordt in Nederland heel veel gebruikt, en in gewone omgangstaal zelden op de manier die jij lijkt te hanteren.
Overigens vind ik dat je wel een wat wonderlijke uitleg hebt van de uitdrukking. De uitdrukking 'in het DNA' wordt in Nederland heel veel gebruikt, en in gewone omgangstaal zelden op de manier die jij lijkt te hanteren.
Wilders zegt ook niet dat antisemitisme bij alle moslims in het DNA zit, maar wel bij die moslims die geweld gebruikten tegen Joden.
De uitdrukking betekent (voor zover ik weet) dat een eigenschap of kwaliteit onlosmakelijk verbonden is aan iemand of iets. Iets zit in iemands aard, bloed of genen.
De uitdrukking betekent (voor zover ik weet) dat een eigenschap of kwaliteit onlosmakelijk verbonden is aan iemand of iets. Iets zit in iemands aard, bloed of genen.
Hoedanook, het is wel bijbels, we zijn haters van onze naasten. Zo zal Wilders het wel niet bedoeld hebben maar we hebben allen een rascistische hart. Bij sommigen komt het meer openbaar dan bij anderen.
-
Ik vind tolerantie-paradox een mooie, pakkende term die de lading goed dekt. Je moet grenzen stellen aan tolerantie. Wanneer is iets racisme en wanneer niet? Dat hangt allemaal af van hoe tolerant je wilt zijn.
Stel dat ik zeg dat een willekeurig blank persoon zich als een aap gedraagt is dat voor vrijwel niemand racistisch. Al zal ik dat zou zeggen van een zwarte medemens dan komt direct de vraag op of dit niet racistisch is. En eigenlijk gaat het dan nog niet eens over of het echt zo is dat degene zich als een aap gedraagt. Het verband tussen de huidskleur en zo'n uiting is voor sommige al racistisch.
Stel dat ik zeg dat een willekeurig blank persoon zich als een aap gedraagt is dat voor vrijwel niemand racistisch. Al zal ik dat zou zeggen van een zwarte medemens dan komt direct de vraag op of dit niet racistisch is. En eigenlijk gaat het dan nog niet eens over of het echt zo is dat degene zich als een aap gedraagt. Het verband tussen de huidskleur en zo'n uiting is voor sommige al racistisch.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Hoe kan iemand zich als een aap gedragen, vraag ik me af. Veel bananen eten of zo?
-
Voor de goede orde, ik zou die woorden zelf niet in de mond nemen.
Maar het lijkt me niet zo moeilijk toch? Ons taalgebruik is doorspekt met allerlei verwijzingen, positief al dan niet negatief.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 20 nov 2024, 13:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Ik denk dat er meer aan zoiets gedacht wordt: https://en.wikipedia.org/wiki/Jacco_Macacco
Er was ooit een rel met H&M waar bij kinderkleding met de tekst "coolest monkey in the jungle" (of iets dergelijks) door een model van Afrikaanse afkomst werd getoond. Ik vermoed dat er hier echt geen racisme speelde, maar zo werd het wel opgevat door sommigen (vooral in VS trouwens).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-
Precies. De vraag is dus, wanneer ervaart iemand racisme? Wanneer is racisme strafbaar? Of is alle racisme strafbaar en wat je daarbuiten dan noemt is geen racisme? Maar als het geen racisme is, wat is het dan wel?parsifal schreef: ↑20 nov 2024, 13:47Ik denk dat er meer aan zoiets gedacht wordt: https://en.wikipedia.org/wiki/Jacco_Macacco
Er was ooit een rel met H&M waar bij kinderkleding met de tekst "coolest monkey in the jungle" (of iets dergelijks) door een model van Afrikaanse afkomst werd getoond. Ik vermoed dat er hier echt geen racisme speelde, maar zo werd het wel opgevat door sommigen (vooral in VS trouwens).
Het word dan echt een ongelofelijk moeilijk thema. Ik denk dat dit bij de NSC'ers ook speelt. Zij vinden bepaalde dingen racistisch, maar is dat het wel? Toch gaat het blijkbaar hun grenzen over.
Punt is dat het in samenwerkingen (maar ook marketing) al vervelend is als iemand het idee heeft racistische te worden behandeld en niet voor vol aangezien. Vergelijk het met Godslastering of ruw taalgebruik, wat bij ons wel eens hard kan aankomen.HersteldHervormd schreef: ↑20 nov 2024, 13:50Precies. De vraag is dus, wanneer ervaart iemand racisme? Wanneer is racisme strafbaar? Of is alle racisme strafbaar en wat je daarbuiten dan noemt is geen racisme? Maar als het geen racisme is, wat is het dan wel?parsifal schreef: ↑20 nov 2024, 13:47Ik denk dat er meer aan zoiets gedacht wordt: https://en.wikipedia.org/wiki/Jacco_Macacco
Het word dan echt een ongelofelijk moeilijk thema. Ik denk dat dit bij de NSC'ers ook speelt. Zij vinden bepaalde dingen racistisch, maar is dat het wel? Toch gaat het blijkbaar hun grenzen over.
"Then he isn't safe?" said Lucy.