Afscheid en intrede [2]

GGG038

Re: Afscheid en intrede [2]

Bericht door GGG038 »

claus schreef: 14 nov 2024, 11:21 Bedankt voor het doorgeven van de datum van D.V. 15 januari 2025 als intrededatum van ds. K. Boeder te Ermelo.
Nu lees ik op de site van de Ger. gemeenten dat ds. P.G. Heijkamp op D.V. zondag 12 januari 2025 afscheid zal nemen van de gemeente Emmeloord. Echter: onder Doetinchem of Agenda op de site der Ger. gemeenten zie ik nog geen datum van bevestiging en intrede van ds. P.G. Heijkamp.
Wie weet die datum al wel?
In elk geval op een zondag, net als de afscheidsdienst.
DDD

Bericht door DDD »

O dat is wel bijzonder. In de GG zijn intredediensten vaak op een doordeweekse dag. Ik heb ook geen idee waar dat goed voor is, maar het is wel echt vrijwel altijd zo, volgens mij.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: 19 nov 2024, 20:14 O dat is wel bijzonder. In de GG zijn intredediensten vaak op een doordeweekse dag. Ik heb ook geen idee waar dat goed voor is, maar het is wel echt vrijwel altijd zo, volgens mij.
Er zijn verschillende redenen, maar het meest omdat dominees zelf graag veel voorgaan. En een bepaalde conservatieve houding om het reizen (van de vele genodigden) op zondag te beperken.
DDD

Bericht door DDD »

Ik neem aan dat er dan ook niet zoveel genodigden zijn. Ik vind het zelf wel goed.

Ik begrijp dat de broeders graag met elkaar meeleven, maar intredediensten zijn zoals ze nu functioneren voor de gemeenteleden een soort evenement in hun eigen kerk. Het wekt naar buiten toe de indruk van groepsvorming. Die indruk is er toch al doordat het predikantencorps zichzelf aanvult via het curatorium.

Een dienst door de weeks is voor gemeenteleden natuurlijk veel minder toegankelijk. Ik ben destijds ook niet geweest. Dat was niet uit principe. Bid- en dankdagen rooster ik jaren van tevoren vrij, maar zo'n moment komt gewoon maar even tussendoor. Voor een begrafenis kun je wel een afspraak afzeggen, maar voor zoiets vind ik dat raar.
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 19 nov 2024, 22:06 Ik neem aan dat er dan ook niet zoveel genodigden zijn. Ik vind het zelf wel goed.
Ik blijf het een rare gewaarwording vinden dat tijdens deze diensten ambtsdragers uit de classis en from everywhere (na de familie) de beste plekken krijgen. En dat de gemeente waaraan de predikant verbonden wordt zit opgepropt op B-plekken of zelfs in een zaal.
MGG

Bericht door MGG »

Job schreef: 19 nov 2024, 22:20
DDD schreef: 19 nov 2024, 22:06 Ik neem aan dat er dan ook niet zoveel genodigden zijn. Ik vind het zelf wel goed.
Ik blijf het een rare gewaarwording vinden dat tijdens deze diensten ambtsdragers uit de classis en from everywhere (na de familie) de beste plekken krijgen. En dat de gemeente waaraan de predikant verbonden wordt zit opgepropt op B-plekken of zelfs in een zaal.
De betreffende dominee en kerkenraad kunnen dat prima wijzigen. Ik heb ook meegemaakt dat het middenschip alleen voor gemeenteleden was. Rechts en links voorin een aantal banken gereserveerd voor genodigden en voor de rest telde plaatsen zijn vrij.
Job

Bericht door Job »

MGG schreef: 19 nov 2024, 22:31
Job schreef: 19 nov 2024, 22:20
De betreffende dominee en kerkenraad kunnen dat prima wijzigen. Ik heb ook meegemaakt dat het middenschip alleen voor gemeenteleden was. Rechts en links voorin een aantal banken gereserveerd voor genodigden en voor de rest telde plaatsen zijn vrij.
Mooi! Nog niet vaak meegemaakt zo. Is wel hoe het zou moeten mijns inziens.
Evangelist

Bericht door Evangelist »

GGG038 schreef: 19 nov 2024, 20:05
claus schreef: 14 nov 2024, 11:21 Bedankt voor het doorgeven van de datum van D.V. 15 januari 2025 als intrededatum van ds. K. Boeder te Ermelo.
Nu lees ik op de site van de Ger. gemeenten dat ds. P.G. Heijkamp op D.V. zondag 12 januari 2025 afscheid zal nemen van de gemeente Emmeloord. Echter: onder Doetinchem of Agenda op de site der Ger. gemeenten zie ik nog geen datum van bevestiging en intrede van ds. P.G. Heijkamp.
Wie weet die datum al wel?
In elk geval op een zondag, net als de afscheidsdienst.
Kijk, dat getuigt van karakter en van een onafhankelijke geest!
Hartelijke groet,
Evangelist
DDD

Bericht door DDD »

Het is in ieder geval fijn voor Arnhem dat er een nieuwe domine in de buurt is. Want sinds ds. Kattenberg niet zo vaak meer preekt, is daar maar weinig een dominee, vind ik.
claus

Bericht door claus »

Als ds. P.G. Heijkamp op een zondag bevestigd wordt D.V. zal dat toch wel in januari 2025 zijn, nietwaar?
Echter, onder Doetinchem staan er predikbeurten op de site GG tot ver in het jaar zonder dat daar ds. P.G. Heijkamp bij staat.

Wie weet op welke zondag de bevestiging en intrede van ds. P.G. Heijkamp te Doetinchem plaats zal vinden D.V. in 2025?
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Doe toch eens rustig aan.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

claus schreef: 20 nov 2024, 11:19 Als ds. P.G. Heijkamp op een zondag bevestigd wordt D.V. zal dat toch wel in januari 2025 zijn, nietwaar?
Echter, onder Doetinchem staan er predikbeurten op de site GG tot ver in het jaar zonder dat daar ds. P.G. Heijkamp bij staat.

Wie weet op welke zondag de bevestiging en intrede van ds. P.G. Heijkamp te Doetinchem plaats zal vinden D.V. in 2025?
Dat weet waarschijnlijk nog niemand hier. Voor nu is veilig vast te stellen dat, onder het voorbehoud van Jakobus, dit wel in de eerste helft van 2025 plaats zal vinden.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Erskinees schreef: 20 nov 2024, 11:23 Doe toch eens rustig aan.
Ik zou inderdaad aan Claus willen vragen: wat is de reden voor deze belangstelling of nieuwsgierigheid? Wil je naar die diensten toe? Of houd je een excelbestand bij? Of werk je voor een soort refo-telegraaf?
Maar misschien moet ik het gewoon proberen om niet te begrijpen.
DDD

Bericht door DDD »

Daar kunnen toch allerlei redenen voor zijn? Er zijn mensen die hun liefde tot het kerkverband zo ver laten gaan, dat zij alle intredediensten willen meemaken, al dan niet op afstand. Als je een drukke baan hebt, moet je dat dan voor januari wel in de agenda gaan zetten, anders lukt dat niet meer.

Los daarvan: het veroordelen van mensen kan van allerlei kanten komen. Dit is in mijn beleving ook een oordeel. En een oordeel hierover hoeft niet. Het is een volstrekt middelmatige zaak of iemand geïnteresseerd is in bevestigings- en intredediensten.

Nu kan het ook interessant zijn waarom jij daar iets op tegen voelt. Laten we het dan daar eens over hebben. Want waarom zou iemand nu bezwaar hebben tegen andermans interesse, zolang die verder geen zondige of anderszins onwenselijke aspecten heeft?
Inwoner

Bericht door Inwoner »

DDD schreef: 20 nov 2024, 12:08 Daar kunnen toch allerlei redenen voor zijn? Er zijn mensen die hun liefde tot het kerkverband zo ver laten gaan, dat zij alle intredediensten willen meemaken, al dan niet op afstand. Als je een drukke baan hebt, moet je dat dan voor januari wel in de agenda gaan zetten, anders lukt dat niet meer.

Los daarvan: het veroordelen van mensen kan van allerlei kanten komen. Dit is in mijn beleving ook een oordeel. En een oordeel hierover hoeft niet. Het is een volstrekt middelmatige zaak of iemand geïnteresseerd is in bevestigings- en intredediensten.

Nu kan het ook interessant zijn waarom jij daar iets op tegen voelt. Laten we het dan daar eens over hebben. Want waarom zou iemand nu bezwaar hebben tegen andermans interesse, zolang die verder geen zondige of anderszins onwenselijke aspecten heeft?
Ik ben me niet bewust van het feit dat ik oordeel of veroordeel. Als dat zo is, verneem ik het graag. Ik probeer slechts vragen te stellen.
Plaats reactie