Waarom? Is het dan geen feit dat verreweg de meeste mensen met een Marokkaanse achtergrond prima geïntegreerd zijn? Die mensen kennen we toch allemaal in onze (werk-)omgeving? Dat waren ook bepaald niet degenen die toen op straat liepen in Amsterdam.Charles schreef: ↑18 nov 2024, 14:21 En dan begin je de werkweek en lees je op intranet van je werk column van een directeur met Marokkaanse achtergrond hoe moeilijk het is om Marokkaan te zijn in deze tijd van polarisatie n.a.v. rellen in Amsterdam. Dat het oude discriminatiewonden openmaakt bij hem etc en dat hij de ongemakkelijke plicht heeft zich uit te spreken.
De omgekeerd wereld.
Mohammedaans terreur in Europa
Re: Mohammedaans terreur in Europa
-
Het word een semantische discussie. Wat versta jij onder ''prima''?ZWP schreef: ↑18 nov 2024, 14:34Waarom? Is het dan geen feit dat verreweg de meeste mensen met een Marokkaanse achtergrond prima geïntegreerd zijn? Die mensen kennen we toch allemaal in onze (werk-)omgeving? Dat waren ook bepaald niet degenen die toen op straat liepen in Amsterdam.Charles schreef: ↑18 nov 2024, 14:21 En dan begin je de werkweek en lees je op intranet van je werk column van een directeur met Marokkaanse achtergrond hoe moeilijk het is om Marokkaan te zijn in deze tijd van polarisatie n.a.v. rellen in Amsterdam. Dat het oude discriminatiewonden openmaakt bij hem etc en dat hij de ongemakkelijke plicht heeft zich uit te spreken.
De omgekeerd wereld.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Prima in de zin dat de meeste mensen met Marokkaanse achtergrond gewoon deelnemen aan het reguliere onderwijs, hun werk naar eer en geweten doen, net zo veel sociale contacten hebben als andere Nederlanders. Ze volgen de wetten en regels van dit land, betalen hun belasting, meedraaien in allerlei vrijwilligerswerk etc.HersteldHervormd schreef: ↑18 nov 2024, 14:39Het word een semantische discussie. Wat versta jij onder ''prima''?ZWP schreef: ↑18 nov 2024, 14:34Waarom? Is het dan geen feit dat verreweg de meeste mensen met een Marokkaanse achtergrond prima geïntegreerd zijn? Die mensen kennen we toch allemaal in onze (werk-)omgeving? Dat waren ook bepaald niet degenen die toen op straat liepen in Amsterdam.Charles schreef: ↑18 nov 2024, 14:21 En dan begin je de werkweek en lees je op intranet van je werk column van een directeur met Marokkaanse achtergrond hoe moeilijk het is om Marokkaan te zijn in deze tijd van polarisatie n.a.v. rellen in Amsterdam. Dat het oude discriminatiewonden openmaakt bij hem etc en dat hij de ongemakkelijke plicht heeft zich uit te spreken.
De omgekeerd wereld.
De één wat meer dan ander; er zijn heus verschillen. Maar zijn die groter dan de verschillen tussen andere Nederlanders?
-
Dilan Yeşilgöz noemde schrikbarend hoge cijfers van het aandeel Nederlandse Marokkanen die (zeer) negatief over Joden denkt.ZWP schreef: ↑18 nov 2024, 16:08Prima in de zin dat de meeste mensen met Marokkaanse achtergrond gewoon deelnemen aan het reguliere onderwijs, hun werk naar eer en geweten doen, net zo veel sociale contacten hebben als andere Nederlanders. Ze volgen de wetten en regels van dit land, betalen hun belasting, meedraaien in allerlei vrijwilligerswerk etc.HersteldHervormd schreef: ↑18 nov 2024, 14:39Het word een semantische discussie. Wat versta jij onder ''prima''?ZWP schreef: ↑18 nov 2024, 14:34Waarom? Is het dan geen feit dat verreweg de meeste mensen met een Marokkaanse achtergrond prima geïntegreerd zijn? Die mensen kennen we toch allemaal in onze (werk-)omgeving? Dat waren ook bepaald niet degenen die toen op straat liepen in Amsterdam.Charles schreef: ↑18 nov 2024, 14:21 En dan begin je de werkweek en lees je op intranet van je werk column van een directeur met Marokkaanse achtergrond hoe moeilijk het is om Marokkaan te zijn in deze tijd van polarisatie n.a.v. rellen in Amsterdam. Dat het oude discriminatiewonden openmaakt bij hem etc en dat hij de ongemakkelijke plicht heeft zich uit te spreken.
De omgekeerd wereld.
De één wat meer dan ander; er zijn heus verschillen. Maar zijn die groter dan de verschillen tussen andere Nederlanders?
De cijfers van bijstand, werkeloosheid en criminaliteit kan je dacht ik per bevolkingsgroep achterhalen. Mogelijk heb ik vanavond tijd om het CBss te raadplegen.
- Maanenschijn
Door het niet mogen benoemen dat er binnen bepaalde groepen in de samenleving een probleem bestaat, is de oplossing niet te organiseren.
Als in mijn burgerlijke gemeente niet genoemd mag worden dat in een bepaalde dorpskern de kerkelijke jeugd zich met vuurwerk ernstig misdraagt (want ja, er zijn er ook die zich niet misdragen), is er geen groepsgerichte aanpak mogelijk.
Dit speelt zich af op allerlei terrein. Binnen criminaliteit, klimaatactivisme, Jodenhaat, mensenhandel etc. Zolang het onder het frame van discriminatie en racisme kan worden gebracht is de aanpak vrijwel onmogelijk.
Als in mijn burgerlijke gemeente niet genoemd mag worden dat in een bepaalde dorpskern de kerkelijke jeugd zich met vuurwerk ernstig misdraagt (want ja, er zijn er ook die zich niet misdragen), is er geen groepsgerichte aanpak mogelijk.
Dit speelt zich af op allerlei terrein. Binnen criminaliteit, klimaatactivisme, Jodenhaat, mensenhandel etc. Zolang het onder het frame van discriminatie en racisme kan worden gebracht is de aanpak vrijwel onmogelijk.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ik had vanmorgen een online vergadering met Nederlandse collega's. Daarin werd mij gevraagd of mijn man zich al heeft uitgesproken tegen de Maccabi-fans (en de 'genocide' en zionisme), want als je Joodse roots hebt, dien je je daar blijkbaar onmiddellijk van te distantieren.Charles schreef: ↑18 nov 2024, 14:21 En dan begin je de werkweek en lees je op intranet van je werk column van een directeur met Marokkaanse achtergrond hoe moeilijk het is om Marokkaan te zijn in deze tijd van polarisatie n.a.v. rellen in Amsterdam. Dat het oude discriminatiewonden openmaakt bij hem etc en dat hij de ongemakkelijke plicht heeft zich uit te spreken.
De omgekeerd wereld.
Nu heeft mijn man geen fluitketel met die zaken te maken en al helemaal niets met mijn werk, maar 'het deed ertoe' want ik moest niet vergeten 'wie de echte slachtoffers hier zijn'.
Nonsens natuurlijk, maar de slachtofferrol is een rol die bepaalde groepen maar al te graag razendsnel aannemen. Ik merkte dat ik er erg allergisch op reageerde en vond dat ook niet heel leuk van mezelf, maar ik heb de zeer gelukkige en uiterst bevoorrechte positie dat ik per 1 december a.s. met pensioen hoop te gaan en die lieden daarna nooit meer hoef te spreken als ik dat niet wil.
Dit rapport gaat je vast een eind op weg helpen, vooral hoofstuk 4 en 5.
In de emotie (en politiek opportunisme) worden echter gehele bevolkingsgroepen weggezet als niet geïntegreerd of anti-semitisch et. Dát helpt de oplossing al helemaal niet verder.Maanenschijn schreef: ↑18 nov 2024, 16:53 Door het niet mogen benoemen dat er binnen bepaalde groepen in de samenleving een probleem bestaat, is de oplossing niet te organiseren.
Dus blijft rustig, benoem de feiten, reageer niet in de emotie, laat je niet kapen door radicale (zowel links als rechts) politieke stromingen, zoek verbinding en de dialoog. Dat zijn allemaal zaken die weliswaar veel moeilijker zijn dan hard roepen, maar wel veel constructiever.
Ik word zo verdrietig van deze omgekeerde wereld verhalen.Edelweiss schreef: ↑18 nov 2024, 17:12Ik had vanmorgen een online vergadering met Nederlandse collega's. Daarin werd mij gevraagd of mijn man zich al heeft uitgesproken tegen de Maccabi-fans (en de 'genocide' en zionisme), want als je Joodse roots hebt, dien je je daar blijkbaar onmiddellijk van te distantieren.Charles schreef: ↑18 nov 2024, 14:21 En dan begin je de werkweek en lees je op intranet van je werk column van een directeur met Marokkaanse achtergrond hoe moeilijk het is om Marokkaan te zijn in deze tijd van polarisatie n.a.v. rellen in Amsterdam. Dat het oude discriminatiewonden openmaakt bij hem etc en dat hij de ongemakkelijke plicht heeft zich uit te spreken.
De omgekeerd wereld.
Nu heeft mijn man geen fluitketel met die zaken te maken en al helemaal niets met mijn werk, maar 'het deed ertoe' want ik moest niet vergeten 'wie de echte slachtoffers hier zijn'.
Nonsens natuurlijk, maar de slachtofferrol is een rol die bepaalde groepen maar al te graag razendsnel aannemen. Ik merkte dat ik er erg allergisch op reageerde en vond dat ook niet heel leuk van mezelf, maar ik heb de zeer gelukkige en uiterst bevoorrechte positie dat ik per 1 december a.s. met pensioen hoop te gaan en die lieden daarna nooit meer hoef te spreken als ik dat niet wil.
Ze zien het gebeuren, weten er geen raad mee en dan gaan we draaien....
Het is een duivels dilemma.
Sterkte @Edelweiss en hopelijk krijg je een goede pensioentijd.

Ik ben een goede week terug met pensioen gegaan (al blijf ik nog wel wat doorwerken)
-
Integreren wil zeggen: grotendeels aanpassen aan een dominante cultuur. Werken moet iedereen en overal. Als je dat niet doet heb je s’ avonds niks te eten zegmaar. En s’ ochtends ook niet trouwens.ZWP schreef: ↑18 nov 2024, 16:08Prima in de zin dat de meeste mensen met Marokkaanse achtergrond gewoon deelnemen aan het reguliere onderwijs, hun werk naar eer en geweten doen, net zo veel sociale contacten hebben als andere Nederlanders. Ze volgen de wetten en regels van dit land, betalen hun belasting, meedraaien in allerlei vrijwilligerswerk etc.HersteldHervormd schreef: ↑18 nov 2024, 14:39Het word een semantische discussie. Wat versta jij onder ''prima''?ZWP schreef: ↑18 nov 2024, 14:34Waarom? Is het dan geen feit dat verreweg de meeste mensen met een Marokkaanse achtergrond prima geïntegreerd zijn? Die mensen kennen we toch allemaal in onze (werk-)omgeving? Dat waren ook bepaald niet degenen die toen op straat liepen in Amsterdam.Charles schreef: ↑18 nov 2024, 14:21 En dan begin je de werkweek en lees je op intranet van je werk column van een directeur met Marokkaanse achtergrond hoe moeilijk het is om Marokkaan te zijn in deze tijd van polarisatie n.a.v. rellen in Amsterdam. Dat het oude discriminatiewonden openmaakt bij hem etc en dat hij de ongemakkelijke plicht heeft zich uit te spreken.
De omgekeerd wereld.
Met integratie bedoel ik vooral zich aanpassen en inburgeren aan de Nederlandse gebruiken, cultuur, normen en waarden. Dus spreek gewoon Nederlands met elkaar, leer de Nederlandse rechten, plichten en gebruiken etc.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Dat laatste is zo ontzettend waar.
Ik ben het roerend eens met ZWP: 'laat je niet kapen door radicale (zowel links als rechts) politieke stromingen, zoek verbinding en de dialoog'. Het zou zo prettig zijn als iedereen zich hier aan zou kunnen houden. Daar wordt de maatschappij direct een stuk prettiger van.
Ik streef er zelf bijvoorbeeld enorm naar om nieuws wat het werk niet raakt, buiten de besprekingen te houden. Dit geldt overigens ook privé. Dat is niet altijd gemakkelijk met een Russische schoonfamilie die de inval in Oekraine nog altijd rechtvaardigt.
Maar als een ontmoeting, werk of privé, onmiddellijk begint met dergelijke vervelende statements, zoals vanochtend, dan begrijp ik ergens nog wel dat men zich er geen raad mee weet maar het zet onmiddellijk de toon voor het gesprek. Dat vind ik soms erg vevelend.
Dank je, en ik hoop voor jou hetzelfde!
Ik ben nog erg jong (38), en het is dan ook een zelfgekozen pensioen. Ik blijf zelf niet doorwerken maar hoop eindelijk mijn tijd te gaan steken in onze nieuwe gemeente na onze verhuizing en andere fijne, nuttige zaken. Ik kijk er erg naar uit

Dit zou voor mij echt een reden zijn om te vragen waarom je verantwoording zou moeten afleggen en als er dan niet teruggekrabbeld wordt een klacht bij HR leggen (en als ze niet dezelfde baas hebben, eennklacht bij hun baas). Als ik een moslim collega zulke vragen zou stellen over rellen dan krijg ik ook zwaar gezeur (en volkomen terecht).Edelweiss schreef: ↑18 nov 2024, 17:12Ik had vanmorgen een online vergadering met Nederlandse collega's. Daarin werd mij gevraagd of mijn man zich al heeft uitgesproken tegen de Maccabi-fans (en de 'genocide' en zionisme), want als je Joodse roots hebt, dien je je daar blijkbaar onmiddellijk van te distantieren.Charles schreef: ↑18 nov 2024, 14:21 En dan begin je de werkweek en lees je op intranet van je werk column van een directeur met Marokkaanse achtergrond hoe moeilijk het is om Marokkaan te zijn in deze tijd van polarisatie n.a.v. rellen in Amsterdam. Dat het oude discriminatiewonden openmaakt bij hem etc en dat hij de ongemakkelijke plicht heeft zich uit te spreken.
De omgekeerd wereld.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Heb je ook nagedacht over een reactie?Charles schreef: ↑18 nov 2024, 14:21 En dan begin je de werkweek en lees je op intranet van je werk column van een directeur met Marokkaanse achtergrond hoe moeilijk het is om Marokkaan te zijn in deze tijd van polarisatie n.a.v. rellen in Amsterdam. Dat het oude discriminatiewonden openmaakt bij hem etc en dat hij de ongemakkelijke plicht heeft zich uit te spreken.
De omgekeerd wereld.
Er bestaat niet zo iets als de "Nederlandse gebruiken, cultuur, normen en waarden". Dat zijn zaken die continue veranderen. Of zaken waar wij ons als christenen ook niet altijd thuis bij voelen wellicht. Want bij die zogenaamd dominante cultuur horen in nu in Nederland ook (veel) alcoholconsumptie, de Oranje voetbalsfeer, Sinterklaas vieren, zondags naar een pretpark noem maar op.HersteldHervormd schreef: ↑18 nov 2024, 17:55 Integreren wil zeggen: grotendeels aanpassen aan een dominante cultuur. Werken moet iedereen en overal. Als je dat niet doet heb je s’ avonds niks te eten zegmaar. En s’ ochtends ook niet trouwens.
Met integratie bedoel ik vooral zich aanpassen en inburgeren aan de Nederlandse gebruiken, cultuur, normen en waarden. Dus spreek gewoon Nederlands met elkaar, leer de Nederlandse rechten, plichten en gebruiken etc.
Laten we niet te gemakkelijk meegaan in de 'vroeger was alles beter, Hollandse vlaggetjes, tulpen, dijken en molens' sfeer.
Dat laatste voorbeelden zijn natuurlijk niet representatief voor de mislukte integratie. Het belangrijkste element daarvan is hoeveel ruimte je wilt geven aan mensen met een ander gedachtengoed dan jij. Nu, dat is mislukt. Net zoals de opvoeding van veel rechtste populisten is mislukt op dit punt.ZWP schreef: ↑18 nov 2024, 20:52Er bestaat niet zo iets als de "Nederlandse gebruiken, cultuur, normen en waarden". Dat zijn zaken die continue veranderen. Of zaken waar wij ons als christenen ook niet altijd thuis bij voelen wellicht. Want bij die zogenaamd dominante cultuur horen in nu in Nederland ook (veel) alcoholconsumptie, de Oranje voetbalsfeer, Sinterklaas vieren, zondags naar een pretpark noem maar op.HersteldHervormd schreef: ↑18 nov 2024, 17:55 Integreren wil zeggen: grotendeels aanpassen aan een dominante cultuur. Werken moet iedereen en overal. Als je dat niet doet heb je s’ avonds niks te eten zegmaar. En s’ ochtends ook niet trouwens.
Laten we niet te gemakkelijk meegaan in de 'vroeger was alles beter, Hollandse vlaggetjes, tulpen, dijken en molens' sfeer.
-
Die veranderd inderdaad als je andere culturen toelaat en die gelijk stelt aan de jouwe.ZWP schreef: ↑18 nov 2024, 20:52Er bestaat niet zo iets als de "Nederlandse gebruiken, cultuur, normen en waarden". Dat zijn zaken die continue veranderen. Of zaken waar wij ons als christenen ook niet altijd thuis bij voelen wellicht. Want bij die zogenaamd dominante cultuur horen in nu in Nederland ook (veel) alcoholconsumptie, de Oranje voetbalsfeer, Sinterklaas vieren, zondags naar een pretpark noem maar op.HersteldHervormd schreef: ↑18 nov 2024, 17:55 Integreren wil zeggen: grotendeels aanpassen aan een dominante cultuur. Werken moet iedereen en overal. Als je dat niet doet heb je s’ avonds niks te eten zegmaar. En s’ ochtends ook niet trouwens.
Beetje flauw om het op het christelijke af te schuiven. Natuurlijk stel ik de oranjegekte van mijn buren niet op prijs. Maar ik stel het Suikerfeest ook niet op prijs. Of weer een nieuwe moskee. Als je er zo zwaar aan tilt is er nog maar één optie; enkeltje Alaska of Siberië. Daar heb je van niemand last. Het gaat mij er om dat bepaalde culturen conflicteren met elkaar. Als ik naar een Arabisch land zou willen gaan, dan pas ik me ook aan. Dat is ook direct de reden waarom ik daar nooit naartoe zou gaan, maar dat terzijde.