Inderdaad een prachtig interview!Konijntje schreef: ↑15 nov 2024, 18:11 Een prachtig interview:
www.rd.nl/artikel/1084862-laura-ras-als ... -oude-stad
Dergelijke interviews waardeer ik zeer. God gaat door met Zijn werk. Ook in seculiere omgevingen raakt Hij mensen aan. Wat bemoedigend dat jonge mensen juist in een stad zoals Alkmaar het evangelie willen verkondigen.
Een punt wat mij raakte uit het interview komt uit dit citaat:
Ik herken deze vraag. Een soort van spanningsveld.Maar als ik de Bijbel zou geloven, betekende dat ook dat Thom in de hel was. Een enorme drempel. Ik vond het zo onrechtvaardig, en soms nog. Ik weet: God is soeverein, Hij heeft recht op ieders leven. Tegelijk herken ik Maria’s woorden na de dood van Lazarus: „Heere, als U hier geweest was, was mijn broer niet gestorven.” De Heere heeft mij geroepen en liet Zich op Thoms sterfdag weer zien met die tekst. Zo groot en vol genade is Hij! Maar waarom was Hij er niet voordat mijn broertje stierf? Die vraag zal blijven knagen.”
Erdee
Re: Erdee
-
- Verbannen
Inderdaad. Heel erg mooi!
Ook treffend dat kerkverbanden geen rol spelen in dit interview. Dat raakte mij dan weer heel erg.
Ook treffend dat kerkverbanden geen rol spelen in dit interview. Dat raakte mij dan weer heel erg.
-
Konijntje schreef: ↑15 nov 2024, 18:11 Een prachtig interview:
www.rd.nl/artikel/1084862-laura-ras-als ... -oude-stad
Dergelijke interviews waardeer ik zeer. God gaat door met Zijn werk. Ook in seculiere omgevingen raakt Hij mensen aan. Wat bemoedigend dat jonge mensen juist in een stad zoals Alkmaar het evangelie willen verkondigen.
Juist in een stad als Alkmaar? Kun je die uitspraak uitleggen? Dank u.
Een punt wat mij raakte uit het interview komt uit dit citaat:
Ik herken deze vraag. Een soort van spanningsveld.Maar als ik de Bijbel zou geloven, betekende dat ook dat Thom in de hel was. Een enorme drempel. Ik vond het zo onrechtvaardig, en soms nog. Ik weet: God is soeverein, Hij heeft recht op ieders leven. Tegelijk herken ik Maria’s woorden na de dood van Lazarus: „Heere, als U hier geweest was, was mijn broer niet gestorven.” De Heere heeft mij geroepen en liet Zich op Thoms sterfdag weer zien met die tekst. Zo groot en vol genade is Hij! Maar waarom was Hij er niet voordat mijn broertje stierf? Die vraag zal blijven knagen.”
De laatste anderhalve eeuw? Vanaf 1875 dus? Bedoel je dat?GerefGemeente-lid schreef: ↑15 nov 2024, 18:37 De hele visie rondom de prediking, de rechte en Bijbelse wijze waarop men komt tot de actieve daad van het geloof, breed bezien vanaf de laatste anderhalve eeuw tot nu in (voormalig) reformatorische kerken.
-
- Verbannen
Ja, zo ongeveer wel. Ik doel dan dus met name de teloorgang van de evenwichtige Bijbelse prediking in de Gereformeerde Kerken (Vrijgemaakt) en delen van de Christelijk Gereformeerde Kerken en de oorzaken die daaraan ten grondslag liggen.Ad Anker schreef: ↑15 nov 2024, 20:07De laatste anderhalve eeuw? Vanaf 1875 dus? Bedoel je dat?GerefGemeente-lid schreef: ↑15 nov 2024, 18:37 De hele visie rondom de prediking, de rechte en Bijbelse wijze waarop men komt tot de actieve daad van het geloof, breed bezien vanaf de laatste anderhalve eeuw tot nu in (voormalig) reformatorische kerken.
-
Heb het eerste artikel gelezen, het interview met ds. Van Marle en ouderling Talen staat morgen in de krant. Vind het een lastig stuk. Als je het zo leest zijn er daar nogal wat mensen allerlei initiatieven gestart die weinig op hebben met de gereformeerde leer. Men beroept zich op allerlei directe ingevingen van God en meent zo ook te moeten roeren in het bestaande kerkelijke leven. Vind dat altijd moeilijk, wij hebben het Woord, de Heere spreekt door dat Woord, mensen die menen allerlei spontane ingevingen te krijgen en die daarmee gelijk ook andere kerken in het vaarwater zitten benader ik toch met wat argwaan. Waarom evangeliseert men niet in Zwolle? Je ziet ook gelijk dat de kinderdoop, waar onze vaderen voor gestreden hebben, overboord wordt gezet. Mensen moeten weer zelf aan de slag en als jij voor God kiest zal Hij jou genadig zijn. Dat dit in tegenspraak is met de Schrift mag duidelijk zijn. Het initiatief gaat nooit van de mens uit. Allerlei acties uithalen tijdens de erediensten daar zal ik verder maar niet teveel over zeggen. Ik lees ook scherpe uitspraken van ds. Van Marle, het is jammer (maar onvermijdelijk) dat in dit stuk de context van de preek ontbreekt. Aan de ene kant denk ik, we (HHG Staphorst en de andere groeperingen) dienen toch dezelfde God? Aan de andere kant moet je ook dwalingen bestrijden en vergeleken met Calvijn is ds. Van Marle absoluut mild. Ben benieuwd naar het interview morgen.Bertiel schreef: ↑15 nov 2024, 12:08 bijzondere ontwikkelingen in Staphorst
https://www.rd.nl/artikel/1084811-hoe-b ... p-de-markt
https://www.rd.nl/artikel/1084810-hhg-s ... t-ons-pijn
Evangelisten die in Staphorst aan de slag gaan, 2 inloophuizen naast elkaar.
Ik kan beide standpunten begrijpen, maar het is niet een toonbeeld van christendom om zo met elkaar om te gaan (ook over en weer trouwens).
-
Ik denk dat het goed is dat HHG duidelijke standpunten inneemt.Henk J schreef: ↑15 nov 2024, 20:17Heb het eerste artikel gelezen, het interview met ds. Van Marle en ouderling Talen staat morgen in de krant. Vind het een lastig stuk. Als je het zo leest zijn er daar nogal wat mensen allerlei initiatieven gestart die weinig op hebben met de gereformeerde leer. Men beroept zich op allerlei directe ingevingen van God en meent zo ook te moeten roeren in het bestaande kerkelijke leven. Vind dat altijd moeilijk, wij hebben het Woord, de Heere spreekt door dat Woord, mensen die menen allerlei spontane ingevingen te krijgen en die daarmee gelijk ook andere kerken in het vaarwater zitten benader ik toch met wat argwaan. Waarom evangeliseert men niet in Zwolle? Je ziet ook gelijk dat de kinderdoop, waar onze vaderen voor gestreden hebben, overboord wordt gezet. Mensen moeten weer zelf aan de slag en als jij voor God kiest zal Hij jou genadig zijn. Dat dit in tegenspraak is met de Schrift mag duidelijk zijn. Het initiatief gaat nooit van de mens uit. Allerlei acties uithalen tijdens de erediensten daar zal ik verder maar niet teveel over zeggen. Ik lees ook scherpe uitspraken van ds. Van Marle, het is jammer (maar onvermijdelijk) dat in dit stuk de context van de preek ontbreekt. Aan de ene kant denk ik, we (HHG Staphorst en de andere groeperingen) dienen toch dezelfde God? Aan de andere kant moet je ook dwalingen bestrijden en vergeleken met Calvijn is ds. Van Marle absoluut mild. Ben benieuwd naar het interview morgen.Bertiel schreef: ↑15 nov 2024, 12:08 bijzondere ontwikkelingen in Staphorst
Ik kan beide standpunten begrijpen, maar het is niet een toonbeeld van christendom om zo met elkaar om te gaan (ook over en weer trouwens).
Hoe dit dan vorm gegeven word zou mijn stijl niet zijn.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
mail: broederhh@gmail.com
Ik denk dat met name het punt van Ad Anker "dat dit soort ontwikkelingen een aanklacht zijn tegen de enorme verdeeldheid en vermeende rechtzinnigheid" geheel terecht wordt gemaakt. Na het lezen van dit artikel kon ik een zucht niet onderdrukken: "gaan we weer, hoor". De wereldgelijkvormigheid doet met grote stappen zijn intrede in reformatorisch Nederland, de ontkerkelijking in ons land gaat sneller dan ooit, de islamisering rukt op. En waar houdt reformatorisch Nederland zich (gechargeerd) mee bezig? Elkaar op het scherpst van de snede veroordelen. Daar word je toch moe van?GerefGemeente-lid schreef: ↑15 nov 2024, 18:37De hele visie rondom de prediking, de rechte en Bijbelse wijze waarop men komt tot de actieve daad van het geloof, breed bezien vanaf de laatste anderhalve eeuw tot nu in (voormalig) reformatorische kerken.Ad Anker schreef: ↑15 nov 2024, 18:30Wat bedoel je precies met: "Volgens mijn bevindingen"? Die snap ik niet helemaal.GerefGemeente-lid schreef: ↑15 nov 2024, 18:13Volgens mijn bevindingen hebben de mannenbroeders van de HHG aldaar volkomen gelijk. De uitspraken van de dominee zouden op dit forum banwaardig zijn, maar ik begrijp het helemaal. Ik zie hier in een notendop de geestelijke strijd binnen onze gezindte plaatsvinden als het gaat om het vasthouden aan de gereformeerde leer van onze vaderen.Bertiel schreef: ↑15 nov 2024, 12:08 bijzondere ontwikkelingen in Staphorst
Verder: dat er een strijd gaande is ontken ik niet. Verder ben ik nog best wat voorzichtig. Dat komt denk ik dat ik vorige week van mijn broer de boeken van dr. v.d. Brink kreeg en die nu bestudeer.
Het is nogal wat dat in een dienst mensen gaan staan en, naar eigen zeggen, gedreven door de Geest gaan spreken. Dat zou ik ook wel erg moeilijk vinden.
Dit soort ontwikkelingen is wel een aanklacht tegen de enorme verdeeldheid en vermeende rechtzinnigheid op de vierkante milimeter.
En je laatste zin vind ik niet helemaal recht aan de zorgen die de HHG van Staphorst heeft. Volgens mij gaat de verdeeldheid die er daar nu is, vele malen verder en tast die echt wel de reformatorische leer aan.
Daarom vond ik het interview met Laura Ras in het RD een pareltje. Een vrouw die vanuit een seculiere omgeving tot God wordt getrokken en die de nood ervaart van die seculiere omgeving. En wat dan opvalt: dan vallen kerkmuren ook weg. Dan blijft de nood van je medemens over.
Ja, maar zij gaat wel heel anders te werk dan de evangelisten uit Staphorst. Zij zoekt de samenwerking, niet de confrontatie.Konijntje schreef: ↑16 nov 2024, 10:26 Daarom vond ik het interview met Laura Ras in het RD een pareltje. Een vrouw die vanuit een seculiere omgeving tot God wordt getrokken en die de nood ervaart van die seculiere omgeving. En wat dan opvalt: dan vallen kerkmuren ook weg. Dan blijft de nood van je medemens over.
Ik vind het een droevig setje artikelen. Het gaat om een plaatselijk conflict. Er is sprake van verdeeldheid onder christenen. Waarom moet dit zoveel podium krijgen?
Goede vraag. Die ook bij mij op kwam.
En daarbij is het helemaal niet uniek. Dit komt op meerdere plaatsen voor.
Zelf heb ik met organiseren van bezinningsavonden ook in een zelfde soort situatie gezeten. Tegenwerking vanuit bepaalde kerken met allerlei argumenten die veel te ver gingen.
Afgelopen jaren zijn hier ook diverse groepen ontstaan die op zondag samen komen en waar ook de geloofsdoop wordt gehanteerd. Pas met een oprichter van één van deze groepen nog gesproken. Ik kan er dan van alles van vinden, maar dat heb ik niet gedaan. Wat ik mooi vond was een opmerking van hem: 'als er bij jullie gewonnen worden voor het Koninkrijk van Koning Jezus dan zijn wij ook blij. Dan is er weer een zondaar gered en zijn gemeente uitgebreid.'
(En als ik hem dan spreek dan ben ik jaloers op hoeveel passie en vuur deze man heeft........)
Ik zou dit toch geen onderzoeksjournalistiek noemen. Schrikbarend is het niet. En diepgaand onderzoek naar een complexe onderwerp is het ook niet.
Het is maar een fractie van alles wat er gebeurd als ik dit leg naast de journalistiek van CVandaag, die ik overigens niet verder lees dan de headlines in mijn mailbox. Wat mij betreft zijn er naar aanleiding van de casus Staphorst een aantal prima lessen te trekken en ik hoop dat andere gemeenten die in zo'n situatie gemaneuvreerd worden daar wat mee doen. Anders krijg je een soort van lik-op-stuk beleid als kerkenraad en dat is gewoon meestal conflict verhogend en niet oplossingsgericht.