HersteldHervormd schreef: ↑18 nov 2024, 08:06
refo schreef: ↑18 nov 2024, 06:17
Biden denkt: ik zal nog even een stempel op de geschiedenis drukken. Misschien kunnen wij de oorlog nog laten escaleren.
Verbaasde mij ook heel erg, eerlijk gezegd.
Trump springt daar wel tussen denk ik.
Reden was trouwens: Rusland heeft nu hulp van Noord Koreaanse troepen, vandaar die lange afstandsraketten.
1. ATACMS raketten zijn geen lange afstandsraketten. Ik zie dat steeds in het nieuws terugkeren, maar het slaat nergens op. ATACMS raketten hebben een bereik van 300 km en zijn dus
korte afstandsraketten.
2. Biden "denkt" helemaal niet dat hij een stempel op de geschiedenis drukt. Hij gaf Oekraïne toestemming om die korte afstandsraketten ook buiten Oekraïne te gebruiken, nadat Rusland de oorlog escaleerde door Noord-Koreanen mee te laten vechten. Dat Biden sowieso allerlei restricties aan het gebruik van wapens hangt, is weinig productief. Als de VS hierin een stuk soepeler mee was omgesprongen, dan zou Oekraïne militair gezien er waarschijnlijk een stuk beter voorstaan.
3. Ook in rechtse media in de VS wordt deze stap door Biden gezien als
hulp voor Trump bij pogingen om een eind aan het conflict te maken. Het idee dat Biden hier Trump tegenwerkt, is dus waarschijnlijk onjuist. Trump zou dit weleens prima kunnen gebruiken. Immers: als je onderhandelingen wil voeren, dan heeft Oekraïne ook troefkaarten nodig. Het is niet in het belang van de VS en dus ook niet voor Trump als Oekraïne straks als de verliezer uit deze oorlog tevoorschijn komt. Verkiezingen kunnen een hoop veranderen, maar de belangen van de Verenigde Staten blijven dezelfde: Oekraïne moet als onafhankelijke staat blijven bestaan en mag geen satellietstaat van Rusland worden, wat zou wijzen op een strategisch verlies voor de VS. Trump mag dan wel een deal willen om deze oorlog te beëindigen, maar als die deal ten koste gaat van de Amerikaanse strategische positie in de wereld, dan zal hij zo'n deal niet willen sluiten en zal hij ervoor kiezen om Oekraïne te blijven steunen, zij het in dat geval meer met leningen dan met schenkingen.
Het is waar dat de belangen van de VS en Oekraïne niet hetzelfde zijn. Zowel Biden als Trump geven niet zoveel om de Krim en de Donbas regio en Oekraïne doet dat uiteraard wel, maar voor het overige is de overlap wel dat Oekraïne buiten de Russische invloedssfeer moet blijven.
O ja, de situatie voor de Russen wordt er niet beter op. Dat heeft niet alleen te maken met de verliezen die geleden worden door het Russische leger (zo'n 1000 tot 1500 soldaten per dag), maar vooral ook met de economische situatie. De hypotheekrente in het land is inmiddels
minimaal 28% (!), de
gewone rente 21%, de
roebel verliest zijn waarde tegenover andere valuta, de
inflatie loopt steeds verder op en de
economie als geheel is oververhit (te veel vraag naar defensie artikelen, maar te weinig arbeidskrachten en geld) en koerst af op een depressie.