Ik heb nog geen voorbeelden gehoord. Wél dat middengemeenten/dominees zich keren tegen de opstelling van samenwerkingsgemeenten.Refojongere schreef: ↑13 mar 2024, 17:04 Het valt mij op dat degenen die Bewaar het Pand afvallen of aanvallen altijd pro vrouw ambt of pro evolutie zijn.
Of zijn er ook dominees die tegen vrouw ambt zijn en moeite hebben met de opstelling van BwP?
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
-
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
-
https://refoweb.nl/vragenrubriek/30832/ ... werpelijk/
Kan iemand die goed thuis is in de CGK zeggen of hij dit herkent en mogelijk ook verklaren waarom dit wel of niet zo is.
Kan iemand die goed thuis is in de CGK zeggen of hij dit herkent en mogelijk ook verklaren waarom dit wel of niet zo is.
-
Vind het bijzonder dat diegene wordt uitgenodigd voor een gesprek.MGG schreef: ↑20 mar 2024, 21:09 https://refoweb.nl/vragenrubriek/30832/ ... werpelijk/
Waarom vind je dat bijzonder?
Ik zal niet zeggen dat ik heel goed thuis ben in de CGK (ik luister vaak naar ds. A. van der Zwan, ds. C.P. den Boer, ds. A. Voorwinden, enz.).MGG schreef: ↑20 mar 2024, 21:09 https://refoweb.nl/vragenrubriek/30832/ ... werpelijk/
Wat me wel opvalt in vergelijking met veel preken in de GG, is dat er in de CGK geen christen-, maar Christus-prediking is. Ook kom ik er geen gezelschapstheologie tegen.
Maar ik weet niet of de vraagsteller dat bedoelt.
Hoe denken de CGK'ers hier over de synode van vandaag en gisteren? Ik ben zelf erg benieuwd wat voor oplossingsrichting men denkt gevonden te hebben.
Het RD plaatst vandaag een nieuwsbericht op de site: "Live: Spannende laatste dag van CGK-synode". Vervolgens klik je op de link en krijg je: "Vrijdag is er geen liveblog over de CGK-synode, wel is hieronder de livestream te volgen.".
Bijzondere wijze van journalistiek, als het daadwerkelijk een spannende dag is zou je wel een liveblog of ten minste iets meer tekst verwachten
.
https://www.rd.nl/artikel/1084801-live- ... cgk-synode
Bijzondere wijze van journalistiek, als het daadwerkelijk een spannende dag is zou je wel een liveblog of ten minste iets meer tekst verwachten

Natuurlijk is het wel spannend. Er wordt nogal iets verwacht op deze dag. Dat kun je zelfs live meekijken, wat een service!Erskinees schreef: ↑15 nov 2024, 13:20 Het RD plaatst vandaag een nieuwsbericht op de site: "Live: Spannende laatste dag van CGK-synode". Vervolgens klik je op de link en krijg je: "Vrijdag is er geen liveblog over de CGK-synode, wel is hieronder de livestream te volgen.".
Bijzondere wijze van journalistiek, als het daadwerkelijk een spannende dag is zou je wel een liveblog of ten minste iets meer tekst verwachten.
Het actuele voorstel is nu dus een interim-constructie met opgedeelde classes voor een termijn van negen jaar.
-
- Verbannen
Iets met pappen en nathouden waarschijnlijk.
- Niet meer zo actief -
Inderdaad. Je hebt het voorstel pas vijf minuten onder geleden onder ogen gekregen, dus dan is een haastige mening nooit verstandig. We zien je mooie betoog volgende week wel een keer verschijnen.
-
Terecht punt. Mij bekruipt direct het gevoel het rustig houden en over 9 jaar hopen dat er een meerderheid voor vrouw in het ambt is. Een tussenoplossing die de pijn uitstelt. Hopelijk blijkt de komende dagen dat mijn eerste gevoel onjuist is.Herman schreef: ↑15 nov 2024, 16:22Inderdaad. Je hebt het voorstel pas vijf minuten onder geleden onder ogen gekregen, dus dan is een haastige mening nooit verstandig. We zien je mooie betoog volgende week wel een keer verschijnen.
-
Het is een vrij verregaand voorstel voor CGK begrippen. Je plaatst gemeenten deels buiten het kerkverband.
Een gemeente als Ouderkerk a/d Amstel blijft dan bijna alleen over in de reguliere classis? Hoe moet dat gaan?
Een gemeente als Ouderkerk a/d Amstel blijft dan bijna alleen over in de reguliere classis? Hoe moet dat gaan?
-
Het is toch maar tijdelijk dus daar valt wel iets op te verzinnen. Hetzelfde telt voor een representatieve afvaardiging naar de synode. Nog wat jaren geduld en in 2033 is een meerderheid voor vrouw in het ambt. Het voordeel van het uitstellen van de ontvlechting is dat waarschijnlijk minder gemeenten scheuren.Refojongere schreef: ↑15 nov 2024, 21:43 Het is een vrij verregaand voorstel voor CGK begrippen. Je plaatst gemeenten deels buiten het kerkverband.