GerefGemeente-lid schreef: ↑14 nov 2024, 12:21
Profesto schreef: ↑14 nov 2024, 08:06
Met het gevaar off-topic te gaan, (dit topic gaat tenslotte over Mohammedaans terreur in Europa en niet over terreur van kolonisten op de Westelijke Jordaanoever) begrijp ik niet zo goed dat je het als positief ziet dat er een heel volk weggevaagd moet worden uit een gebied. Ik vind het eigenlijk nogal een schokkende uitspraak.
Waarom zie je het einde van een volk, het verdrijven van mensen uit hun leefgebied, het stelen van land, huizen en bezittingen, het wegnemen of vernietigen van hun levensonderhoud als een lichtpuntje?
Zie de geschiedenis van de inname van het land Kanaän en zie ook Psalm 83.
Zoek de verschillen:

Wie was de Bevelhebber van Jozua?
Wie is de bevelhebber van Netanyahu?
Wat zou Jozua gezegd hebben? Wij zijn sterker En daardoor geeft God de overwinning? Of God geeft dit land uit genade. En niet om iets in ons?
Wat beloofde de Heere aan het volk als zij Hem trouw bleven 'm.b.t. het land?
Hoe zit het met de trouw heden?
Kan je dus daarom zeggen dat Netanyahu God aan zijn zijde heeft? En dat (naast het recht zich te verdedigen.) het zondermeer klip en klaar is dat er niets valt aan te merken op de wijze en intensitiet van handelen vandaag?
En als je dan echt aan het nadenken gaat...
Kijk eens hoe de Heere in Habakuk gebruik maakt van Zijn soevereiniteit m.b.t. de heersende krachten.
En tot slot;
Waarom moest het volk 40 jaar reizen door de woestijn? En daar sterven? Was dat omdat ze bang waren of omdat ze Gods belofte niet geloofden?
En bijna 40 jaar later:
Waarom mocht Mozes het land Kanaän niet in? Wat was in feite de diepste oorzaak? N.B. een kind van God? Omdat Hij niet vertrouwde op de belofte van God? Of omdat hij zijn (terechte?) Ergenis m.b.t. het volk niet in kon houden?
Zomaar wat vragen die het afgelopen jaar voorbij zijn gekomen bij mij.
Het heeft mij voorzichtig gemaakt om te zeggen dat het Gods wil is hoe er nu gehandeld wordt.