Ík geloof dat als je God ontmoet, als je vrede vindt, dat je dat weet. Misschien nog een heel pril weten, aangevochten, maar mét de blindgeborene kun je dan zeggen: "Eén ding weet ik, dat ik blind was en nu zie."
Doop en geloof
Op welk bijbelgedeelte? Op elke bijbeltekst bijna...
De Heere Jezus begon zijn prediking met: Bekeert u, bekeert u het koninkrijk der hemelen is nabij gekomen.
De gerichtheid van een mens is van God af... ër is niemand die God zoekt, ook niet tot een toe... allen zijn wij afgeweken en onnut geworden
Bekering houdt dus een omkering naar God in... als dat heel jong al gebeurd zal dat blijken uit de vruchten... en niet zozeer in een radicale omkering van je leven.... immers eerst dien je de wereld en de satan en dan God gaan dienen, das het tegenovergestelde (en dat kan echt niet ongemerkt aan je voorbijgaan) het roer gaat helemaal om
echter dat leven kenmerkt zich wel door ervaringen die een ander mens niet heeft... zoals het krijgen van een nieuwe naam die niemand kent dan die hem ontvangt etc, etc
Nu dan krijgen we het een onbekeerd mens gaat pleiten op de beloften, das onmogelijk! Immers waar pleit je dan op, dat jij de voorwaarde in je hebt? God u belooft toch dat die u vroeg zoeken u zullen vinden, ik ben u aan het zoeken Heere dus laat u door mij vinden? Nee toch dan ben ik in mijn eigen werkzaamheid aan het zoeken wat een eigengerechtigheid is er dan nog om op te pleiten, immers God verklaart zelf dat er niemand is die naar Hem zoekt ook niet tot een toe. Pleiten op de verdienste van de Heere Jezus Christus? Die is alleen verworven voor Zijn volk, waar haal je het recht vandaan om ervanuit te gaan dat je uitverkoren ben (trouwens als je dat bent waarom zou je dan nog pleiten). Nee het enige wat rest is in hoeverre het met je verstand mogelijk is te vragen om genade, te vragen of God in jou het geloof wil werken, daarmee aanhouden. "Heere zou u mij willen bekeren, dan zal ik bekeerd zijn. Trek mij dan zal ik u nalopen" waarom en waarop zou je willen en kunnen pleiten dan? Waartoe de noodzaak van het pleiten? Eer zij roepen zal Ik antwoorden...
De Heere Jezus begon zijn prediking met: Bekeert u, bekeert u het koninkrijk der hemelen is nabij gekomen.
De gerichtheid van een mens is van God af... ër is niemand die God zoekt, ook niet tot een toe... allen zijn wij afgeweken en onnut geworden
Bekering houdt dus een omkering naar God in... als dat heel jong al gebeurd zal dat blijken uit de vruchten... en niet zozeer in een radicale omkering van je leven.... immers eerst dien je de wereld en de satan en dan God gaan dienen, das het tegenovergestelde (en dat kan echt niet ongemerkt aan je voorbijgaan) het roer gaat helemaal om
echter dat leven kenmerkt zich wel door ervaringen die een ander mens niet heeft... zoals het krijgen van een nieuwe naam die niemand kent dan die hem ontvangt etc, etc
Nu dan krijgen we het een onbekeerd mens gaat pleiten op de beloften, das onmogelijk! Immers waar pleit je dan op, dat jij de voorwaarde in je hebt? God u belooft toch dat die u vroeg zoeken u zullen vinden, ik ben u aan het zoeken Heere dus laat u door mij vinden? Nee toch dan ben ik in mijn eigen werkzaamheid aan het zoeken wat een eigengerechtigheid is er dan nog om op te pleiten, immers God verklaart zelf dat er niemand is die naar Hem zoekt ook niet tot een toe. Pleiten op de verdienste van de Heere Jezus Christus? Die is alleen verworven voor Zijn volk, waar haal je het recht vandaan om ervanuit te gaan dat je uitverkoren ben (trouwens als je dat bent waarom zou je dan nog pleiten). Nee het enige wat rest is in hoeverre het met je verstand mogelijk is te vragen om genade, te vragen of God in jou het geloof wil werken, daarmee aanhouden. "Heere zou u mij willen bekeren, dan zal ik bekeerd zijn. Trek mij dan zal ik u nalopen" waarom en waarop zou je willen en kunnen pleiten dan? Waartoe de noodzaak van het pleiten? Eer zij roepen zal Ik antwoorden...
Ik heb ff een vraagje: Op welk bijbelgedeelte baseren jullie dat je een moment van bekering moet hebben gehad? Ik heb dat dus echt niet. Ik geloof mn hele leven lang al. Ik ben natuurlijk wel gegroeit door al die jaren heen. Ik heb dit jaar belijdenis gedaan van mn geloof. En ik ben er van overtuigd dat ik uitverkoren ben. Dit wil niet zeggen dat ik nu maar vrolijk verder leef....Ik besef echt wel dat ik een zondig mens ben en dat ik die genade niet verdien. Maar ik vraag me wel af waar jullie dat moment van bekering vandaan halen...
Dat weet ik zelf ook niet zo goed. Maar ik had het pas gelezen en erover na lopen denken. En omdat jij zo stellig beweerde dat iedereen tijd en plaats zou moeten kunnen aanwijzen, was ik benieuwd naar je reactie hierop.Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Corydoras, ik weet eerlijk gezegd niet zo goed wat ik met het citaat van Boston aan moet.
Even scherp: Jij denkt dus dat Boston hier mensen op dwaalwegen laat?
- ndonselaar
- Contacteer:
Dat is ook niet zo belangrijk. Bekering kan een moment zijn, een omkering. Bekering is ook een levenslang werk. Belangrijke vraag voor ons allen is: wat dunkt u van de Christus?!Oorspronkelijk gepost door Bourdon
Ik heb ff een vraagje: Op welk bijbelgedeelte baseren jullie dat je een moment van bekering moet hebben gehad? Ik heb dat dus echt niet. Ik geloof mn hele leven lang al. Ik ben natuurlijk wel gegroeit door al die jaren heen. Ik heb dit jaar belijdenis gedaan van mn geloof. En ik ben er van overtuigd dat ik uitverkoren ben. Dit wil niet zeggen dat ik nu maar vrolijk verder leef....Ik besef echt wel dat ik een zondig mens ben en dat ik die genade niet verdien. Maar ik vraag me wel af waar jullie dat moment van bekering vandaan halen...
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Ik vind dat wel belangrijk. Wedergeboorte (die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden, levendmaking, die God zonder ons in ons werkt) is een moment, een omkering. De bekering is dagelijks nodig.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Dat is ook niet zo belangrijk. Bekering kan een moment zijn, een omkering. Bekering is ook een levenslang werk. Belangrijke vraag voor ons allen is: wat dunkt u van de Christus?!
- ndonselaar
- Contacteer:
God kan een mens ook in zijn vroege jeugd bekeren. Deze mensen kennen nooit de radicale omkering die bijvoorbeeld iemand heeft als hij vanuit de wereld getrokken wordt.Oorspronkelijk gepost door H.M.H.Ik vind dat wel belangrijk. Wedergeboorte (die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden, levendmaking, die God zonder ons in ons werkt) is een moment, een omkering. De bekering is dagelijks nodig.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Dat is ook niet zo belangrijk. Bekering kan een moment zijn, een omkering. Bekering is ook een levenslang werk. Belangrijke vraag voor ons allen is: wat dunkt u van de Christus?!
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Inderdaad kan dat. Overigens geeft het te denken dat er tegenwoordig hele gemeentes zijn waar dat schijnt plaats vinden. Waar de noodzaak van bekering een gepasseerd station is.God kan een mens ook in zijn vroege jeugd bekeren. Deze mensen kennen nooit de radicale omkering die bijvoorbeeld iemand heeft als hij vanuit de wereld getrokken wordt.
Ik ving eens een gesprek op tussen twee leden van zo’n gemeente, n.a.v. een aantal toetreders die gedoopt werden.
“Soms zou je wel willen dat je het ook op zo’n manier meemaakte”, merkte iemand op. “Dan is het zo duidelijk.”
“Ja, maar wíj moeten weer blij zijn dat we het van onze jeugd af aan gehoord hebben”, was het antwoord.
Kennelijk zat men met een stuk onbevredigdheid.
Ander voorbeeld. Een man had iemand gesproken die terminaal ziek was. Deze persoon had tegen hem gezegd: “Dan moeten je reispapieren wel in orde zijn.” Dat had de man in kwestie aan het denken gezet. “Ja, je gelooft gewoon”, zo was zijn opvatting altijd geweest. Maar nu scheen hij toch iets te missen.
Wat Boston hier precies bedoelt, ontgaat mij. Maar ik vind het inderdaad een misleidend stukje. Er kan, zeker in deze tijd, misbruik van gemaakt worden. Wij moeten alles kritisch toetsen, ook de oudvaders. Hun geschriften zijn niet onfeilbaar.Even scherp: Jij denkt dus dat Boston hier mensen op dwaalwegen laat?
- ndonselaar
- Contacteer:
Afgewezen,
Ik ben het met je eens dat dát de weg niet is die we moeten gaan. Natuurlijk kan het zijn dat mensen van hun jeugd af bekeerd zijn. Ook deze mensen moeten de vruchten kennen. Één belangrijke vrucht is toch wel de liefde tot Christus, die ook voor hún zonden gestorven is. Hún zonden omdat ze dagelijks bemerken dat het met die opwas maar niet vordert. Hún zonden, omdat ze moeten belijden met Paulus dat ze het kwade doen, terwijl ze het goede willen. Ook moeten we hierover verdriet hebben. Verdriet omdat we met onze dagelijkse afmakingen de Heere bedroeven.
Ik ben het met je eens dat dát de weg niet is die we moeten gaan. Natuurlijk kan het zijn dat mensen van hun jeugd af bekeerd zijn. Ook deze mensen moeten de vruchten kennen. Één belangrijke vrucht is toch wel de liefde tot Christus, die ook voor hún zonden gestorven is. Hún zonden omdat ze dagelijks bemerken dat het met die opwas maar niet vordert. Hún zonden, omdat ze moeten belijden met Paulus dat ze het kwade doen, terwijl ze het goede willen. Ook moeten we hierover verdriet hebben. Verdriet omdat we met onze dagelijkse afmakingen de Heere bedroeven.
Iedereen die door God het geloof ontvangt, kent moment van omkering. Bij de is dit duidelijker / helderder dan bij de ander. Maar dat moment ís er wel.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
God kan een mens ook in zijn vroege jeugd bekeren. Deze mensen kennen nooit de radicale omkering die bijvoorbeeld iemand heeft als hij vanuit de wereld getrokken wordt.
Wedergeboorte, bekering en daarmee ook het geloof, vernieuwt de mens toch? Die vernieuwing was er eerst niet, door het werk van God is het er wél.
- ndonselaar
- Contacteer:
Moeten we dit:Oorspronkelijk gepost door H.M.H.Iedereen die door God het geloof ontvangt, kent moment van omkering. Bij de is dit duidelijker / helderder dan bij de ander. Maar dat moment ís er wel.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
God kan een mens ook in zijn vroege jeugd bekeren. Deze mensen kennen nooit de radicale omkering die bijvoorbeeld iemand heeft als hij vanuit de wereld getrokken wordt.
Wedergeboorte, bekering en daarmee ook het geloof, vernieuwt de mens toch? Die vernieuwing was er eerst niet, door het werk van God is het er wél.
Het woord des HEEREN dan geschiedde tot mij, zeggende: Eer Ik u in moeders buik formeerde, heb Ik u gekend, en eer gij uit de baarmoeder voortkwaamt, heb Ik u geheiligd; Ik heb u den volken tot een profeet gesteld.
dan niet zien als een bekering, maar als de roeping?
Mee eens, H.M.H., maar als de wedergeboorte al plaatsvindt vóór een kind tot het verstand komt, vreest het van zijn vroege jeugd af aan God. Overigens denk ik dat zo iemand dan níét afkerig is van de gedachte dat wedergeboorte en bekering noodzakelijk en aanwijsbaar zijn, in tegenstelling tot velen die ook menen van de jeugd af aan God te dienen.Oorspronkelijk gepost door H.M.H.Iedereen die door God het geloof ontvangt, kent moment van omkering. Bij de is dit duidelijker / helderder dan bij de ander. Maar dat moment ís er wel.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
- ndonselaar
- Contacteer:
Mee eens, afgewezen.Oorspronkelijk gepost door AfgewezenMee eens, H.M.H., maar als de wedergeboorte al plaatsvindt vóór een kind tot het verstand komt, vreest het van zijn vroege jeugd af aan God. Overigens denk ik dat zo iemand dan níét afkerig is van de gedachte dat wedergeboorte en bekering noodzakelijk en aanwijsbaar zijn, in tegenstelling tot velen die ook menen van de jeugd af aan God te dienen.Oorspronkelijk gepost door H.M.H.Iedereen die door God het geloof ontvangt, kent moment van omkering. Bij de is dit duidelijker / helderder dan bij de ander. Maar dat moment ís er wel.Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door mementoHo ho, de meeste beloften in Gods woord zijn gericht aan zondaren, aan ongerechtigen, aan God-verlaters. Wél is het zo dat deze beloften vaak op voorwaarde van geloof en bekering zijn. Maar dat betekend niet dat wij niet mogen pleiten op deze beloften als we nog onbekeerd zijn!omdat wat God belooft het enige is wat je nog redden kan! Kom je weer uit aan wie God dat belooft... Kom je weer uit dat het geloofswerk is.... kom je weer uit dat dat een duidelijke tijd en plaats heeft volgens afgewezen....
Voor mij is pleiten een vorm van smeken. Dus niet een eisen als een rechthebbende. Een goed voorbeeld van pleiten vind ik het gebed van Daniel. Dus, bv:Oorspronkelijk gepost door ElmousseOorspronkelijk gepost door mementoHo ho, de meeste beloften in Gods woord zijn gericht aan zondaren, aan ongerechtigen, aan God-verlaters. Wél is het zo dat deze beloften vaak op voorwaarde van geloof en bekering zijn. Maar dat betekend niet dat wij niet mogen pleiten op deze beloften als we nog onbekeerd zijn!omdat wat God belooft het enige is wat je nog redden kan! Kom je weer uit aan wie God dat belooft... Kom je weer uit dat het geloofswerk is.... kom je weer uit dat dat een duidelijke tijd en plaats heeft volgens afgewezen....
Heere, U zegt dat iedereen die U trekt U zal nalopen, doe dat toch ook bij mij! U zegt toch dat U dat een ieder die zoekt zal vinden, en wie klopt opengedaan zal worden, en wie bidt zal ontvangen. Heere, en nu kan ik nooit vanuit mn eigen zoeken, kloppen en bidden. Heere, maar geef toch wat u beveelt...