Herman schreef: ↑08 nov 2024, 16:24
TSD schreef: ↑08 nov 2024, 16:01
Jij vat in je post nu eigenlijk het geweld samen met "er zijn een paar flinke klappen uitgedeeld".
Alleen al de dreiging van veel groter geweld, het feit dat mensen wapens (zoals messen) bij zich hebben al genoeg en daarom jouw zin absoluut niet op zijn plaats. Alsof er een vechtpartijtje heeft plaatsgevonden, meer niet. Ook als je de emotie loslaat (wat in mijn optiek niet zomaar kan, angst kan een heel terecht emotie zijn, zeker gelet op de beelden), is de zin 'er zijn een paar klappen uitgedeeld' in mijn ogen niet een weergave met de juiste nuance.
Ik focuste even op het geweldaspect. Ik ben volledig overtuigd van de antisemitische motivatie. Ik ben er ook van overtuigd dit dit op georganiseerde wijze plaats kon vinden, alhoewel ik 'georganiseerd' niet opvat als een planmatige voorbereide actie. Ik vind ook dat sprake is van een dieperliggend probleem wat niet effectief door de regering wordt aangepakt. Ik vind ook dat Halsema bij de opening van het holocaust museum en de 7 oktober herdenking fouten heeft gemaakt en dat dit afstraalt op het functioneren van driehoek vannacht. Kortom: mijn intentie om mijzelf een redelijk perspectief te bieden is niet geheel zonder grond. Maar ik neem mezelf ook een woede waar die graag extreme maatregelen vereist. En dan is het effectief om je niet door de waan van de extreme opinie te laten meevoeren. Blijkbaar kunnen andere mensen prima hun emoties uiten om dan vrolijk in slaap te vallen. Ik denk niet dat het zo werkt. De manier waarop haat en tegenemotie werken zullen in een spiraal van geweld eindigen (dat leren mij de befaamde geschiedkundige boeken waarvan @huisman mij verwijt die niet gelezen te hebben). En de vraag is hoe je dat als redelijke mens kan stoppen.
Je motivatie is mij wel duidelijk en ik ben het op dat punt (actie/reactie / polarisatie / spiraal van geweld) ook eigenlijk wel eens. Het antwoord op de vraag die je stelt heb ik in een eerdere post gegeven:
Juist nu hard overheidsingrijpen voorkomt de tegengestelde emotie cq. dat mensen voor eigen rechter gaan spelen.
Niet kleiner maken dan het is, al helemaal niet onnodig nuanceren, maar ingrijpen dus. En stevig graag. Juist dan komt er ruimte om de gemoederen te laten bedaren.
Ps. Ik denk dat premier Schoof in elk geval in woorden adequaat reageert. Stevige taal, maar wel correct. Nu de daden.