refo schreef:Het is bekend dat heel veel bekende mensen een onderscheid maken tussen inwendige en uitwendige roeping. Hoef je echt niet te citeren. Dat weet ik wel.
Maar verplaats je nou eens in dit dilemma: als de roeping uitwendig is, kan het nooit iets uitwerken en kun je de hoorder niet schuldig stellen als hij die roeping verwerpt. Want die roeping is niet genoegzaam. Je hebt er niets aan. God wil Zelf helemaal niet. Paarlen voor de zwijnen.
Dan kun je beter uit de voeten met EEN roeping. Dan is althans God niet de schuldige. En dat de remonstranten dat ook leerden, dat zij dan maar zo. Die leerden ook dat Jezus Christus de Zoon van God is. Dat geloof je toch ook?
Waar ik problemen mee heb is alles kloppend te wlllen maken. Met formules enzo.
Het typische is, refo, dat jij nu precies doet wat je je tegenstanders verwijt. Omdat jij een inwendige en uitwendige roeping niet 'kloppend' kunt krijgen met de verantwoordelijkheid van de mens, dáárom wil je er niet van weten.
Terwijl die twee voluit naast elkaar moeten blijven bestaan.
Het beeld van God wat er geschapen word heb ik moeite mee.
Lees liever deze gelijkenis en praat dan weer over gericht en Gods uitverkiezing. Kun je dan nog ten dage van het gericht zeggen: God, het is uw volste recht dat u mij niet uitverkoren heb, dus al kon ik me niet bekeren; U zend mij rechtvaardig naar de hel? Is dat het beeld van wat Jezus ons geeft over Zijn Vader?
Kaw, je trekt deze discussie steeds in een verkeerd perspectief. Wie belijdt dat er tweeërlei roeping is, beoogt daarmee God de eer te geven én van het feit dat Hij Zijn Zoon heeft gegeven voor onze zonden én voor het feit dat Hij jou en mij het geloof geeft om dit offer te aanvaarden.
Waarom beschuldig jij continu je tegenstanders van verschuilen achter etc.? Ik vind dat een oneerlijke manier van argumenteren. Kijk nu eens wat er gezegd wordt en niet naar wat er níet gezegd wordt.
Olfie ik verwerp het inleggen van een dogma in een bijbeltekst zoals dat gebeurde met jouw posting.
Reageer ook eens op mijn andere postings, zoals over de gelijkenis van het zaad en de tekst over de doden die de stem des Zone Gods horen
Punt is niet, dat Olfies manier van aanhalen van teksten niet deugt. Het punt is dat er óók teksten in de Bijbel staan die met name de verantwoordelijkheid van de mens benadrukken en die haalt ndonselaar naar voren. Beide reeksen teksten moeten we laten staan en beide reeksen teksten moeten we recht doen. Dát is nu het evenwicht waar memento het over had.