Presidentsverkiezingen USA 2024

MGG

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door MGG »

Zeeuw schreef: 06 nov 2024, 10:35
MGG schreef: 06 nov 2024, 09:19 Ondanks de economische doemscenario die geschetst worden staat de aandelenmarkt op een mooie plus. Zoals wel vaker lijkt de realiteit anders te zijn dan de letters op papier.
Crypto liep heerlijk deze morgen :)
Klopt, maar ik verkoop toch geen crypto en aandelen dus de koers maakt mij persoonlijk weinig uit.
Carsten

Bericht door Carsten »

MGG schreef: 06 nov 2024, 09:19 Ondanks de economische doemscenario die geschetst worden staat de aandelenmarkt op een mooie plus. Zoals wel vaker lijkt de realiteit anders te zijn dan de letters op papier.
U moet niet te vroeg juichen. Al weten wij dat Trump dat ook vaak doet. Trump gaat echt niet goed voor de economie zijn geloof dat maar niet.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Carsten schreef: 06 nov 2024, 10:52
U moet niet te vroeg juichen. Al weten wij dat Trump dat ook vaak doet. Trump gaat echt niet goed voor de economie zijn geloof dat maar niet.
U bent een economisch profeet? Wat bedoel je met 'de economie'?
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ik zie normaal niet veel van talkshows maar vandaag maak ik maar eens een uitzondering.

Ik heb nu al zin om al die bekende Nederlandsers en politieke duiders te zien treuren over de winst van Trump en hoe het toch mogelijk is dat de kiezer zo dom is.
TSD

Bericht door TSD »

Zijn beloftes wat betreft lagere belastingen gaan vooral de staatsschuld op laten lopen (die in feite al onhoudbaar is). Het probleem is dat dit de afgelopen jaren onder zowel Democraten als Republikeinen sterk is gebeurd. De Republikeinen zijn op papier nog wel de hoeder van de staatskas, maar in de praktijk allang niet meer.

Wat wél echt de economie vooruit zou kunnen helpen én de staatskas in de US én veel day-to-day struggles is een heel stevig departement wat inzet op efficiency van de overheid. Je ziet dat de Libertijnen in de VS zich bij Trump hebben aangesloten, dat is in feite een afsplitsing van de Republikeinen die nog écht voor een kleine en efficiënte overheid zijn. Dat is 1 van de beloftes van Trump. En dat is ook echt iets wat in mijn beleving heel erg hard nodig is in de VS. De Libertijnen zijn in mijn ogen wel echt de partij in de VS met goeie economische ideeën. Als de Trump-regering die omarmt kan dat zeker positief uitwerken, al zal dat effect pas echt merkbaar zijn in de 2e helft of tegen het einde van zijn termijn.

Verder zullen we het moeten zien.
MGG

Bericht door MGG »

We hebben al 4 jaar Trump gehad he. De financiële markten denken anders dan jij. We zullen na een paar haar zien wie gelijk heeft.
TSD

Bericht door TSD »

TSD schreef: 06 nov 2024, 09:03 Inderdaad, de voorsprong van Trump is in de meeste staten vrij groot waardoor het onwaarschijnlijk is dat dit nog gaat veranderen. Staten die nu kunnen 'flippen':
- Michigan: Nog veel stemmen te tellen en waarschijnlijk ook veel poststemmen. Verschil wordt nog wel kleiner (al is het verschil nu wel groot hoor, 6%) (Ik verwacht dat de moslimgemeenschap hier Trump de winst heeft bezorgd)
- Arizona: verschil verrassend heel laag (maar kan ook nog wel oplopen, onduidelijk)
In Arizona is het verschil opgelopen inmiddels. Trump staat nu bijna 3% voor, maar nog heel veel stemmen te tellen.

In Michigan is de voorsprong van Trump teruggelopen naar een goeie 2%. Kan nog naar Harris gaan, al maakt het allemaal niet meer uit voor de uiteindelijke winst. Sowieso lijkt daar de democratische kandidaat voor de Senaat de meeste stemmen te gaan krijgen, staat nu nog slechts 0,1% achter de Republikein.

Ook in Wisconsin loopt nu de democraat voor op de republikeinse kandidaat.

De Senaat is nogal van belang. Er is sowieso een meerderheid van 51 zetels (op de 100), dat is erg krap. Om een duidelijke meerderheid te krijgen én niet teveel risico te lopen dat je die na 2 jaar al weer kwijt raakt, is een grotere meerderheid zeker nog van belang voor de Republikeinen.
huisman

Bericht door huisman »

HersteldHervormd schreef: 06 nov 2024, 08:53
huisman schreef: 06 nov 2024, 08:46
ZWP schreef: 06 nov 2024, 08:35
huisman schreef: 06 nov 2024, 08:27

Even mijn bericht van afgelopen zaterdag naar boven gehaald. Ik sta volledig open voor complimentjes :)
Goede inschatting!

Hoe zie je de overwinning van Trump vanuit een militair perspectief (met het oog op NL/Europa)?

Niet zo florisant. Hoop dat de generale staf Trump voor uitglijders gaat behoeden. In de Oekraïne zullen ze hun adem inhouden.
In Oekraine willen ze ook vrede.
Maar wel een rechtvaardige vrede.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ZWP

Bericht door ZWP »

Bourdon16 schreef: 06 nov 2024, 11:12 Ik zie normaal niet veel van talkshows maar vandaag maak ik maar eens een uitzondering.

Ik heb nu al zin om al die bekende Nederlandsers en politieke duiders te zien treuren over de winst van Trump en hoe het toch mogelijk is dat de kiezer zo dom is.
In plaats van het zoeken naar leedvermaak zou je ook de verdieping kunnen zoeken: wat zegt deze overwinning voor het democratisch gehalte van de VS. Wat zijn de voor- en nadelen voor Europa. Wat kunnen we in Oekraïne en Taiwan verwachten? Welke richting gaat het op met deze leider aan het roer? Dat zijn interessantere verkenningen dan naar talkshows te gaan kijken om te lachen om deze ontwikkelingen.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

TSD schreef: 06 nov 2024, 09:33 Wie weet.

Zelensky zal zeker niet uit eigen beweging instemmen maar zowel jij als ik weten dat Oekraïne toch echt afhankelijk is van de VS. Europa alleen gaat Oekraïne niet redden. Ik denk dat Poetin graag naar de onderhandelingstafel wil, maar hij zal vast nog even doorvechten om een zo gunstig mogelijke positie te verwerven. Ik denk namelijk dat ook in Rusland de rek er uit aan het gaan is. Poetin kan niet eindeloos doorgaan en mensen blijven opofferen. Een morele overwinning via de onderhandelingstafel die het conflict beëindigd of bevriest komt ook Rusland erg goed uit.
Oekraïne heeft het afgelopen jaar anders weinig uit de VS ontvangen. Vanaf vorig najaar tot mei dit jaar kreeg het land vrijwel niets uit de VS doordat het Congres een hulppakket blokkeerde. Toch vocht het land toen door en dat zullen ze als het moet ook nu doen.
Maar voor de VS is het om meerdere redenen nog steeds strategisch belangrijk om Oekraïne te blijven steunen. Een paar van die redenen:
- als Poetin straks heel Oekraïne opslokt, dan gaan Oost-Europese landen vragen om meer Amerikaanse betrokkenheid en dat betekent dat Trump niet onder zijn NAVO verplichting uit zal kunnen komen en troepen naar Oost-Europa moet sturen.
- als Oekraïne niet gesteund wordt, kan het land een kernwapenprogramma opstarten, wat tot een uiterst gevaarlijke situatie kan leiden. Er kwam laatst een klein berichtje in het nieuws dat Zelensky tegen Trump gezegd zou hebben: wij willen in de NAVO en als dat niet lukt, een eigen kernwapenprogramma. Dat werd later ontkend, maar het geeft aan dat het een optie is. En als Oekraïne het niet doet, dan is Polen een volgende kandidaat als Trump ook nog eens het NAVO bondgenootschap verwaarloost.
- het toegeven aan Poetin v.w.b. Oekraïne betekent dat China zich gesterkt zal voelen om Taiwan met geweld in te lijven. De les die geleerd wordt door dictators is dat je een beetje vol moet houden en dan geeft het westen uiteindelijk wel toe. Dat is in het geval van China, dat zich in een enorm snel tempo bewapent, zeker het geval. In 2027 moet het land volgens Xi klaar zijn voor oorlog.

V.w.b. de Russische bereidheid om te praten is er niets veranderd. De Russen willen wel praten, maar alleen op hun eigen voorwaarden, dus Oekraïne moet aan al hun eisen tegemoetkomen. Dat gaat zeker niet veranderen nu Trump, die bewondering heeft voor Poetin, president wordt.
TSD schreef:Verder zou het feit dat de VS wat terughoudender gaat zijn voor EU ook positief kunnen werken. Daarmee wordt de urgentie om zélf militair sterk te staan vergroot en pakken we ook door. Mij bekruipt toch steeds het gevoel dat we het ook wel fijn vinden, zo'n grote broer die een heel grote duit steeds in het zakje doet. We mogen ons best wat minder afhankelijk gaan opstellen van de VS.
De Europese landen zijn al stappen aan het zetten om het defensiebudget op te schroeven, ook Nederland. In Europa is de grote dwarsligger trouwens Orban, die niet geheel toevallig een vriend van Trump is. Ook Orban zet vol in op het opgeven van land door Oekraïne aan Rusland. Ik zou zeggen, laat Orban zelf maar een deel van Hongarije opgeven voor de vrede.
ZWP

Bericht door ZWP »

MGG schreef: 06 nov 2024, 11:25
We hebben al 4 jaar Trump gehad he. De financiële markten denken anders dan jij. We zullen na een paar haar zien wie gelijk heeft.
Afbeelding
MarJT

Bericht door MarJT »

In die eerste 4 jaar ging de staatsschuld met 7500 miljard dollar omhoog. Onder Kamala is het 3200 miljard.
We gaan het zien.
MGG

Bericht door MGG »

ZWP schreef: 06 nov 2024, 12:19
Afbeelding
Dit gaat over de lange termijn waarbij economische ontwikkelingen leidend zijn. Het effect wat je nu ziet is vertrouwen van bedrijven. Dat betekent natuurlijk niet dat de komende jaren de koersen blijven stijgen. Als ik het mij goed herinner daalde in 2016 de koersen na de winst van Trump.
Laatst gewijzigd door MGG op 06 nov 2024, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG

Bericht door MGG »

MarJT schreef: 06 nov 2024, 12:21
In die eerste 4 jaar ging de staatsschuld met 7500 miljard dollar omhoog. Onder Kamala is het 3200 miljard.
We gaan het zien.
Biden* en ook bij staatsschuld is het zo dat het deels door zaken komt waar een president weinig aan kan doen.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

huisman schreef: 06 nov 2024, 11:43
HersteldHervormd schreef: 06 nov 2024, 08:53
huisman schreef: 06 nov 2024, 08:46
ZWP schreef: 06 nov 2024, 08:35
Goede inschatting!

Hoe zie je de overwinning van Trump vanuit een militair perspectief (met het oog op NL/Europa)?

Niet zo florisant. Hoop dat de generale staf Trump voor uitglijders gaat behoeden. In de Oekraïne zullen ze hun adem inhouden.
In Oekraine willen ze ook vrede.
Maar wel een rechtvaardige vrede.
Zal het ze heel veel uitmaken?
Ik begrijp heel goed wat je bedoeld, eigenlijk zou je het volk van Oekraine zelf moeten laten beslissen hierover. Of de regering.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie