Presidentsverkiezingen USA 2024

MGG

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door MGG »

ZWP schreef: 06 nov 2024, 08:19
MGG schreef: 06 nov 2024, 08:03
elbert schreef: 06 nov 2024, 07:58
Henk J schreef: 06 nov 2024, 07:56 Vrede in Oekraïne is zo gefixt, je dwingt Zelensky naar de tafel om gebied af te staan. Ben wel bang dat dat een tijdelijke vrede is.
Dat is dus geen vrede, maar een bezetting en inderdaad is dat een tijdelijke wapenstilstand, meer niet. Wie dit vrede zal noemen, zal de overgave van Nederland op 14 mei 1940 ook vrede moeten noemen. Dat was het uiteraard niet.
MGG schreef:Vaak is de (onder)toon zo zuur.
Je mag het zuur vinden, maar ik maak me nu meer zorgen dan in 2016 (sterker nog: toen vond ik het wel best dat Trump won) en er zijn ook voldoende redenen om bezorgd te zijn.
Dat was bij de overname van de Krim (tijdens Obama) ook. Van mij mag iedereen zorgen hebben. Ik vind Trump geen geschikte leider, maar ik maak mij ook weinig zorgen. Hopelijk pakt hij China economisch aan. Ik verwacht dat Iran onder Trump ook wat voorzichtiger zal zijn.
Ik weet niet waar je die optimistische verwachting van het buitenlandbeleid van Trump vandaan hebt? America first betekent eerder dat Trump zich minder zal bemoeien met oorlogen in Europa.
En wat te denken van Taiwan? China en Rusland zien juist hun kans schoon nu Trump aan de macht komt.

Hoge tarieven op import doet de gewone Amerikaan pijn in de portemonnee. Ook Trump kan de pijn van een aantal jaar inflatie niet teniet doen.

Ik hoop dat Trump iets van zijn zogenaamde conservatieve agenda kan uitrollen. Al denk ik dat hij daar persoonlijk geen haast mee heeft. Dat interesseert hem helemaal niet zo.

Hierboven suggereerde iemand dat Zelensky door Trump zou kunnen worden overgehaald om een deel van zijn grondgebied maar aan de Russen te geven. Dan is een oorlog over ja, maar is er gerechtigheid geschied? En wat voor precedent schept dat precies?

Een voordeel van zijn winst is dat er geen nieuwe 'capitoolrellen' zullen zijn. Of dat opweegt tegen de nadelen van zijn verkiezing valt nog te bezien.

Het worden bijzondere tijden.
Jaja. Onder welke presidenten zag Rusland zijn kans schoon. Precies Biden en Obama. Laten we niet doen of de huidige landsgrenzen niet bepaald zijn door het recht van de sterkste. We moeten het doen met de feiten die tijdens Obama en Biden ontstaan zijn. Wat wil jij? Oekraïne is niet in staat om zelf het verloren gebied te veroveren. Moet de VS/NAVO militairen gaan leveren?
huisman

Bericht door huisman »

ZWP schreef: 06 nov 2024, 08:35
huisman schreef: 06 nov 2024, 08:27
huisman schreef: 02 nov 2024, 20:29
HersteldHervormd schreef: 02 nov 2024, 19:55
Een hypothese over een forse winst is zowel bij Trump als bij Harris aannemelijk.
Mijn verwachting is dat Trump vrij ruim zal winnen. Denk niet dat de VS al toe is aan een zwarte vrouw als president. Daarvoor is het land te conservatief. Veel stemmers op de democraten zullen thuis blijven.
We zullen zien hoever de peilers er nu weer naast zitten
Even mijn bericht van afgelopen zaterdag naar boven gehaald. Ik sta volledig open voor complimentjes :)
Goede inschatting!

Hoe zie je de overwinning van Trump vanuit een militair perspectief (met het oog op NL/Europa)?

Niet zo florisant. Hoop dat de generale staf Trump voor uitglijders gaat behoeden. In de Oekraïne zullen ze hun adem inhouden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

MGG schreef: 06 nov 2024, 08:40 Jaja. Onder welke presidenten zag Rusland zijn kans schoon. Precies Biden en Obama. Laten we niet doen of de huidige landsgrenzen niet bepaald zijn door het recht van de sterkste. We moeten het doen met de feiten die tijdens Obama en Biden ontstaan zijn. Wat wil jij? Oekraïne is niet in staat om zelf het verloren gebied te veroveren. Moet de VS/NAVO militairen gaan leveren?
Het is zonder twijfel waar dat vooral Obama het heeft laten gebeuren dat Rusland Oekraïne binnenviel in 2014. Daarna hebben zowel Trump als Biden te weinig gedaan om dit terug te draaien. Het is overigens niet waar dat Oekraïne niet in staat is om zelf het verloren gebied te veroveren. Feitelijk heeft Oekraïne sinds het voorjaar van 2022 een flink stuk land terugveroverd plus een stukje Rusland erbij dit jaar. Als het westen Oekraïne voldoende bewapent, dan kan het het hele gebied terugveroveren. Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar het is zeker niet onmogelijk. Daar zijn geen NAVO militairen voor nodig, wel voldoende wapensteun.
huisman schreef:Niet zo florisant. Hoop dat de generale staf Trump voor uitglijders gaat behoeden.
Dat lukte tijdens zijn eerste termijn maar nauwelijks. Voor een tweede termijn denk ik dat Trump nog minder tegenspraak zal dulden. Berucht is zijn uitspraak dat hij zijn generaals wil hebben zoals Hitler die had: "jawohl" zeggen en orders uitvoeren.
huisman schreef:In de Oekraïne zullen ze hun adem inhouden.
In Oekraïne zijn ze al langer ontevreden over de westerse steun. Daar is de stemming dat ongeacht wie er ook in het Witte Huis zit, ze de strijd tegen de Russen niet op gaan geven totdat ze hun bezette gebieden terug hebben.

Een land waar ze zeker de adem in zullen houden (en dat is een beetje onder de radar gebleven hier), is Mexico. Trump heeft plannen om illegale vreemdelingen de grens over te zetten en dat zal dus Mexico zijn. Bovendien heeft Vance gezegd dat de regering Trump het leger in wil zetten tegen Mexicaanse drugskartels.
Laatst gewijzigd door elbert op 06 nov 2024, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
TSD

Bericht door TSD »

HersteldHervormd schreef: 02 nov 2024, 19:55
Een hypothese over een forse winst is zowel bij Trump als bij Harris aannemelijk.
Mijn verwachting is dat Trump vrij ruim zal winnen. Denk niet dat de VS al toe is aan een zwarte vrouw als president. Daarvoor is het land te conservatief. Veel stemmers op de democraten zullen thuis blijven.
Even mijn bericht van afgelopen zaterdag naar boven gehaald. Ik sta volledig open voor complimentjes :)
Bij deze :D

Er zullen een flink aantal peilingbureau's toch stevig achter de oren moeten krabben.

Atlas Intel lijkt opnieuw de peiler te zijn die het dichtst bij de waarheid zat, zij waren steeds het meest pro-Trump van alle hoogwaardige peilingbureau's en lijken de einduitslag heel goed te hebben ingeschat (even nog kleine slag om de arm i.v.m. nog te tellen stemmen). Andere peilingbureau's maken vooral weer hun bias richting de democraten waar. Toch gek, ik heb ze als professionals wel hoog staan, je zou verwachten dat ze leren van het verleden (daar waren ook echt wel signalen voor), het lukt ze blijkbaar toch niet om een adequate inschatting te maken van de werkelijkheid.

Zo lijkt o.a. dat Harris weliswaar de meeste 'vrouwen' achter zich krijgt, maar het verschil met Trump is echt veel kleiner dan wat uit veel polls kwam.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

huisman schreef: 06 nov 2024, 08:46
ZWP schreef: 06 nov 2024, 08:35

Goede inschatting!

Hoe zie je de overwinning van Trump vanuit een militair perspectief (met het oog op NL/Europa)?

Niet zo florisant. Hoop dat de generale staf Trump voor uitglijders gaat behoeden. In de Oekraïne zullen ze hun adem inhouden.
In Oekraine willen ze ook vrede.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
TSD

Bericht door TSD »

MGG schreef: 06 nov 2024, 08:40
elbert schreef: 06 nov 2024, 07:58 Dat is dus geen vrede, maar een bezetting en inderdaad is dat een tijdelijke wapenstilstand, meer niet. Wie dit vrede zal noemen, zal de overgave van Nederland op 14 mei 1940 ook vrede moeten noemen. Dat was het uiteraard niet.
Je mag het zuur vinden, maar ik maak me nu meer zorgen dan in 2016 (sterker nog: toen vond ik het wel best dat Trump won) en er zijn ook voldoende redenen om bezorgd te zijn.
Dat was bij de overname van de Krim (tijdens Obama) ook. Van mij mag iedereen zorgen hebben. Ik vind Trump geen geschikte leider, maar ik maak mij ook weinig zorgen. Hopelijk pakt hij China economisch aan. Ik verwacht dat Iran onder Trump ook wat voorzichtiger zal zijn.
Ik weet niet waar je die optimistische verwachting van het buitenlandbeleid van Trump vandaan hebt? America first betekent eerder dat Trump zich minder zal bemoeien met oorlogen in Europa.
En wat te denken van Taiwan? China en Rusland zien juist hun kans schoon nu Trump aan de macht komt.

Hoge tarieven op import doet de gewone Amerikaan pijn in de portemonnee. Ook Trump kan de pijn van een aantal jaar inflatie niet teniet doen.

Ik hoop dat Trump iets van zijn zogenaamde conservatieve agenda kan uitrollen. Al denk ik dat hij daar persoonlijk geen haast mee heeft. Dat interesseert hem helemaal niet zo.

Hierboven suggereerde iemand dat Zelensky door Trump zou kunnen worden overgehaald om een deel van zijn grondgebied maar aan de Russen te geven. Dan is een oorlog over ja, maar is er gerechtigheid geschied? En wat voor precedent schept dat precies?

Een voordeel van zijn winst is dat er geen nieuwe 'capitoolrellen' zullen zijn. Of dat opweegt tegen de nadelen van zijn verkiezing valt nog te bezien.

Jaja. Onder welke presidenten zag Rusland zijn kans schoon. Precies Biden en Obama. Laten we niet doen of de huidige landsgrenzen niet bepaald zijn door het recht van de sterkste. We moeten het doen met de feiten die tijdens Obama en Biden ontstaan zijn. Wat wil jij? Oekraïne is niet in staat om zelf het verloren gebied te veroveren. Moet de VS/NAVO militairen gaan leveren?
Ik zie op dit forum hetzelfde doemdenken als wat er was in liberaal Nederland, toen bleek dat Wilders de verkiezingen had gewonnen. Ik denk dat het verstandiger is om gewoon rustig te blijven.

Ik denk ook dat dit geen goed nieuws is voor Oekraïne, maar tegelijkertijd verwacht ik niet dat Trump zal toelaten dat Navo grondgebied wordt aangevallen door de Russen. Wel verwacht ik dat Oekraïne naar de onderhandelingstafel wordt gedreven, maar daar zag het inmiddels toch wel naar uit in mijn ogen.
TSD

Bericht door TSD »

MGG schreef: 06 nov 2024, 06:46
HersteldHervormd schreef: 06 nov 2024, 06:17
MGG schreef: 06 nov 2024, 05:15 In Florida blijft de strenge abortuswetgeving van kracht. Het lijkt erop dat Trump overtuigend gaat winnen. Ook in het senaat en congres staan de republikeinen op en kleine winst. Het lijkt erop dat zij in de peilingen weer onderschat zijn.

Een kwatier later is het duidelijk. Wederom is Trump onderschat. In tegenstelling tot de recente peilingen wint Trump duidelijk. Ook andere republikeinse kandidaten doen beter dan verwacht. Het is natuurlijk de definitieve uitslagen afwachten, maar in mijn ogen kan het niet meer misgaan. De democraten hebben nog hoop, maar vergelijk de cijfers met peilingen en de vorige verkiezingen en Trump 2024 is zo goed als zeker.
Het verbaasd mij vooral dat hij dik voor ligt in de staten rondom the great lakes.

Hij staat er echt goed voor hoor.
Deels te verklaren omdat sommige grote steden nog niet klaar zijn met tellen. Ik verwacht dat geen staat meer van kant wisselt en Trump dus overduidelijk wint. Ik ben vooral benieuwd naar de uitslag van Nevada. Het gaat geen verschil maken, maar in de peilingen was het in die staat heel close.

Update. Volgens de NOS is 3,4 procentpunt een nipte voorsprong. Het lijkt erop dat Nevada naar Trump gaat.
Inderdaad, de voorsprong van Trump is in de meeste staten vrij groot waardoor het onwaarschijnlijk is dat dit nog gaat veranderen. Staten die nu kunnen 'flippen':
- Michigan: Nog veel stemmen te tellen en waarschijnlijk ook veel poststemmen. Verschil wordt nog wel kleiner (al is het verschil nu wel groot hoor, 6%) (Ik verwacht dat de moslimgemeenschap hier Trump de winst heeft bezorgd)
- Arizona: verschil verrassend heel laag (maar kan ook nog wel oplopen, onduidelijk)

Nevada, Wisconsin en Pennsylvania gaan wel naar Trump.

Andere verrassende uitkomsten:
Harris +12% in New York (was 4 jaar terug Biden% +22 en 8 jaar terug Clinton _21%)
Florida Trump +14% (was Trump +3,3% in 2020 en Trump +1,2% in 2016).

Dit zijn grote staten waar Trump het fors beter doet. Dit zal mogelijk ook de reden zijn dat er geen Electoral College voordeel meer is voor Trump. Trump zal ook landelijk de meeste stemmen gaan krijgen en zou dus net zo hard winnen wanneer er geen kiesmannen per staat in het spel waren. Ik denk dat dit wel de grootste verrassing is van deze verkiezingen.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

TSD schreef: 06 nov 2024, 08:55 Ik zie op dit forum hetzelfde doemdenken als wat er was in liberaal Nederland, toen bleek dat Wilders de verkiezingen had gewonnen. Ik denk dat het verstandiger is om gewoon rustig te blijven.
Dat is altijd goed, maar we moeten ook realistisch blijven.
TSD schreef:Ik denk ook dat dit geen goed nieuws is voor Oekraïne, maar tegelijkertijd verwacht ik niet dat Trump zal toelaten dat Navo grondgebied wordt aangevallen door de Russen. Wel verwacht ik dat Oekraïne naar de onderhandelingstafel wordt gedreven, maar daar zag het inmiddels toch wel naar uit in mijn ogen.
Dat betekent dus een uitverkoop van westerse waarden, zoals de onschendbaarheid van landsgrenzen en het niet belonen van agressie. Het is trouwens nog maar de vraag of Zelensky (hetzelfde geldt trouwens ook voor Poetin) ermee in gaat stemmen. Dat zal hij alleen doen als hij militair gezien echt geen andere uitweg meer ziet. Cruciaal zal zijn of Europa voldoende in staat is om Oekraïne te blijven steunen en of Biden in de laatste maanden van zijn regering het maximale aan wapens naar Oekraïne zal sturen. We weten bovendien dat er miljarden aan bevroren Russisch geld naar Oekraïne gaan, waarmee het land de wapenmarkt op kan gaan.
MGG

Bericht door MGG »

TSD schreef: 06 nov 2024, 08:55

Ik zie op dit forum hetzelfde doemdenken als wat er was in liberaal Nederland, toen bleek dat Wilders de verkiezingen had gewonnen. Ik denk dat het verstandiger is om gewoon rustig te blijven.

Ik denk ook dat dit geen goed nieuws is voor Oekraïne, maar tegelijkertijd verwacht ik niet dat Trump zal toelaten dat Navo grondgebied wordt aangevallen door de Russen. Wel verwacht ik dat Oekraïne naar de onderhandelingstafel wordt gedreven, maar daar zag het inmiddels toch wel naar uit in mijn ogen.
Dat denk ik ook. Daarom maak ik mij ook weinig zorgen.
MGG

Bericht door MGG »

Ondanks de economische doemscenario die geschetst worden staat de aandelenmarkt op een mooie plus. Zoals wel vaker lijkt de realiteit anders te zijn dan de letters op papier.
parsifal

Bericht door parsifal »

MGG schreef: 06 nov 2024, 09:19 Ondanks de economische doemscenario die geschetst worden staat de aandelenmarkt op een mooie plus. Zoals wel vaker lijkt de realiteit anders te zijn dan de letters op papier.
De aandelenmarkten zeggen niet alles. Als het armere deel van de bevolking er niet op vooruitgaat blijf je een probleem hebben, ook qua zaken als abortus en algemene levensverwachting. Bedrijven die winst maken zijn essentieel om deze armsten te helpen, maar de aandelenmarkten reageren toch ook voor een groot deel op hoe de rijken erop vooruitgaan.

Verder maak ik me wel zorgen. Ik vrees dat Trump zich nu te veel met jaknikkers kan omringen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
TSD

Bericht door TSD »

elbert schreef: 06 nov 2024, 09:06
TSD schreef: 06 nov 2024, 08:55 Ik zie op dit forum hetzelfde doemdenken als wat er was in liberaal Nederland, toen bleek dat Wilders de verkiezingen had gewonnen. Ik denk dat het verstandiger is om gewoon rustig te blijven.
Dat is altijd goed, maar we moeten ook realistisch blijven.
TSD schreef:Ik denk ook dat dit geen goed nieuws is voor Oekraïne, maar tegelijkertijd verwacht ik niet dat Trump zal toelaten dat Navo grondgebied wordt aangevallen door de Russen. Wel verwacht ik dat Oekraïne naar de onderhandelingstafel wordt gedreven, maar daar zag het inmiddels toch wel naar uit in mijn ogen.
Dat betekent dus een uitverkoop van westerse waarden, zoals de onschendbaarheid van landsgrenzen en het niet belonen van agressie. Het is trouwens nog maar de vraag of Zelensky (hetzelfde geldt trouwens ook voor Poetin) ermee in gaat stemmen. Dat zal hij alleen doen als hij militair gezien echt geen andere uitweg meer ziet. Cruciaal zal zijn of Europa voldoende in staat is om Oekraïne te blijven steunen en of Biden in de laatste maanden van zijn regering het maximale aan wapens naar Oekraïne zal sturen. We weten bovendien dat er miljarden aan bevroren Russisch geld naar Oekraïne gaan, waarmee het land de wapenmarkt op kan gaan.
Wie weet.

Zelensky zal zeker niet uit eigen beweging instemmen maar zowel jij als ik weten dat Oekraïne toch echt afhankelijk is van de VS. Europa alleen gaat Oekraïne niet redden. Ik denk dat Poetin graag naar de onderhandelingstafel wil, maar hij zal vast nog even doorvechten om een zo gunstig mogelijke positie te verwerven. Ik denk namelijk dat ook in Rusland de rek er uit aan het gaan is. Poetin kan niet eindeloos doorgaan en mensen blijven opofferen. Een morele overwinning via de onderhandelingstafel die het conflict beëindigd of bevriest komt ook Rusland erg goed uit.

Ik vind natuurlijk ook dat elke vierkante meter grond bij Oekraïne moet blijven. Moreel gezien is er geen ander standpunt mogelijk, in mijn ogen. Maar in een zeer zwaar en slepend conflict waarin het hele Westen is meegesleept, moet je ook pragmatisch zijn. Niet om ook maar iets te belonen, maar wel te kijken wat nu écht in ons gezamenlijke belang is en hoe we hier sterker uit kunnen komen, richting de agressor.

Verder zou het feit dat de VS wat terughoudender gaat zijn voor EU ook positief kunnen werken. Daarmee wordt de urgentie om zélf militair sterk te staan vergroot en pakken we ook door. Mij bekruipt toch steeds het gevoel dat we het ook wel fijn vinden, zo'n grote broer die een heel grote duit steeds in het zakje doet. We mogen ons best wat minder afhankelijk gaan opstellen van de VS.
DDD

Bericht door DDD »

MGG schreef: 06 nov 2024, 09:10

Je klinkt wel net als Kain: al maakte hij zich dan nog wel zorgen. Het zou passend zijn als je je wél zorgen maakt om al die mensen die onschuldig de dood in gejaagd worden.

Los daarvan wordt het hoog tijd dat de EU zichzelf en Oekraïne en andere genabuurde landen kan verdedigen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef: 06 nov 2024, 09:19 Ondanks de economische doemscenario die geschetst worden staat de aandelenmarkt op een mooie plus. Zoals wel vaker lijkt de realiteit anders te zijn dan de letters op papier.
Crypto liep heerlijk deze morgen :)
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 06 nov 2024, 10:16
MGG schreef: 06 nov 2024, 09:10

Je klinkt wel net als Kain: al maakte hij zich dan nog wel zorgen. Het zou passend zijn als je je wél zorgen maakt om al die mensen die onschuldig de dood in gejaagd worden.

Los daarvan wordt het hoog tijd dat de EU zichzelf en Oekraïne en andere genabuurde landen kan verdedigen.
Ik reageerde op TSD zijn eerste alinea.
Plaats reactie