Presidentsverkiezingen USA 2024

HersteldHervormd

Re: Presidentsverkiezingen USA 2024

Bericht door HersteldHervormd »

MGG schreef: 06 nov 2024, 06:46
HersteldHervormd schreef: 06 nov 2024, 06:17
MGG schreef: 06 nov 2024, 05:15 In Florida blijft de strenge abortuswetgeving van kracht. Het lijkt erop dat Trump overtuigend gaat winnen. Ook in het senaat en congres staan de republikeinen op en kleine winst. Het lijkt erop dat zij in de peilingen weer onderschat zijn.

Een kwatier later is het duidelijk. Wederom is Trump onderschat. In tegenstelling tot de recente peilingen wint Trump duidelijk. Ook andere republikeinse kandidaten doen beter dan verwacht. Het is natuurlijk de definitieve uitslagen afwachten, maar in mijn ogen kan het niet meer misgaan. De democraten hebben nog hoop, maar vergelijk de cijfers met peilingen en de vorige verkiezingen en Trump 2024 is zo goed als zeker.
Het verbaasd mij vooral dat hij dik voor ligt in de staten rondom the great lakes.

Hij staat er echt goed voor hoor.
Deels te verklaren omdat sommige grote steden nog niet klaar zijn met tellen. Ik verwacht dat geen staat meer van kant wisselt en Trump dus overduidelijk wint. Ik ben vooral benieuwd naar de uitslag van Nevada. Het gaat geen verschil maken, maar in de peilingen was het in die staat heel close.

Update. Volgens de NOS is 3,4 procentpunt een nipte voorsprong. Het lijkt erop dat Nevada naar Trump gaat.
Het is eigenlijk wat ik eerder ook al zei: Harris heeft zich totaal niet goed geprofileerd, niemand wist nu echt wat ze van plan was, mocht ze aan de macht komen. Trump heeft de aandacht compleet opgeëist. De hele verkiezingen gingen alleen maar om Trump. De Democraten hebben een belabberde campagne gevoerd.

Ik ben overigens wel benieuwd of Trump woord gaat houden. Ik hoop dat de oorlog z.s.m. in Oekraïne beëindigd kan worden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

HersteldHervormd schreef: 06 nov 2024, 07:38Ik ben overigens wel benieuwd of Trump woord gaat houden. Ik hoop dat de oorlog z.s.m. in Oekraïne beëindigd kan worden.
Dat betwijfel ik en als het al zo is gaat dat zeker niet binnen 24 uur gebeuren zoals Trump beweert. Maar als ik afga op de verdere uitspraken van Trump en Vance, dan zullen ze proberen om het grootste verraad aan een bondgenoot te plegen sinds het verraad van Tsjechoslowakije in 1938. Dat kwam neer op het toegeven aan een dictator uit hoop dat hij dan wel tevreden zou zijn. Dat bleek een enorme misrekening en dat zal nu ook zo zijn.
Wie hoopt op vrede vanuit een positie van zwakte, krijgt uiteindelijk alleen maar meer oorlog. Dan denk ik niet alleen aan Oekraïne, maar ook aan Taiwan. Gezien het feit dat Trump een isolationist is, zal hij niet van zins zijn om zowel Oekraïne als Taiwan te verdedigen als dat nodig zou zijn.
Laatst gewijzigd door elbert op 06 nov 2024, 07:49, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG

Bericht door MGG »

elbert schreef: 06 nov 2024, 07:44
HersteldHervormd schreef: 06 nov 2024, 07:38Ik ben overigens wel benieuwd of Trump woord gaat houden. Ik hoop dat de oorlog z.s.m. in Oekraïne beëindigd kan worden.
Dat betwijfel ik en als het al zo is gaat dat zeker niet binnen 24 uur gebeuren zoals Trump beweert. Maar als ik afga op de verdere uitspraken van Trump en Vance, dan zullen ze proberen om het grootste verraad aan een bondgenoot te plegen sinds het verraad van Tsjechoslowakije in 1938. Dat kwam neer op het toegeven aan een dictator uit hoop dat hij dan wel tevreden zou zijn. Dat bleek een enorme misrekening en dat zal nu ook zo zijn.
Wie hoopt op vrede vanuit een positie van zwakte, krijgt uiteindelijk alleen maar meer oorlog.
:haha zulke reacties geven Trump zijn overwinning nog wat extra sjeu.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

MGG schreef: 06 nov 2024, 07:46 :haha zulke reacties geven Trump zijn overwinning nog wat extra sjeu.
Je kunt er natuurlijk om lachen, maar ik ga gewoon af op de uitspraken die Trump en Vance zelf hebben gedaan. Ik weet zeker dat we daar in Europa niet blij mee kunnen zijn. Het zijn ook onze belangen die op het spel staan en die kun je moeilijk weglachen.
Door zijn extreme isolationisme en zijn transactionele benadering van internationale betrekkingen maakt Trump de wereld er niet veiliger op, juist op een moment dat het westen (denk aan Biden en Scholz) toch al niet uitblinkt in krachtdadig optreden.
Dat staat los van het feit dat Trump deze verkiezingen wint trouwens. Daar heb ik geen twijfels meer over.
Laatst gewijzigd door elbert op 06 nov 2024, 07:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Henk J

Bericht door Henk J »

We gaan het zien, Europa zal meer op eigen benen moeten staan qua defensie. We hebben voorbereidingstijd gehad. Maar Trump lijkt mij geen Chamberlain ofzo, het Amerikaanse leger zal ook onder Trump zeer sterk blijven.
Vrede in Oekraïne is zo gefixt, je dwingt Zelensky naar de tafel om gebied af te staan. Ben wel bang dat dat een tijdelijke vrede is.
MGG

Bericht door MGG »

elbert schreef: 06 nov 2024, 07:51
MGG schreef: 06 nov 2024, 07:46 :haha zulke reacties geven Trump zijn overwinning nog wat extra sjeu.
Je kunt er natuurlijk om lachen, maar ik ga gewoon af op de uitspraken die Trump en Vance zelf hebben gedaan. Ik weet zeker dat we daar in Europa niet blij mee kunnen zijn. Het zijn ook onze belangen die op het spel staan en die kun je moeilijk weglachen.
Dat staat los van het feit dat Trump deze verkiezingen wint trouwens. Daar heb ik geen twijfels meer over.
Vanuit Nederlands en Europees belang gezien is de winst voor Trump waarschijnlijk niet prettig. Wat dat betreft had ik liever gezien dat Harris won. Dat neemt niet weg dat ik het grappig vind hoe er gereageerd wordt. Vaak is de (onder)toon zo zuur.

We importheffingen en intrekking van de steun aan Oekraïne moet ik nog zien. Het verleden heeft duidelijk laten zien dat Trump zijn uitspraken niet zo betrouwbaar zijn.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Henk J schreef: 06 nov 2024, 07:56 Vrede in Oekraïne is zo gefixt, je dwingt Zelensky naar de tafel om gebied af te staan. Ben wel bang dat dat een tijdelijke vrede is.
Dat is dus geen vrede, maar een bezetting en inderdaad is dat een tijdelijke wapenstilstand, meer niet. Wie dit vrede zal noemen, zal de overgave van Nederland op 14 mei 1940 ook vrede moeten noemen. Dat was het uiteraard niet.
MGG schreef:Vaak is de (onder)toon zo zuur.
Je mag het zuur vinden, maar wat mij betreft zijn het zorgen. Ik maak me nu meer zorgen dan in 2016 (sterker nog: toen vond ik het eigenlijk wel best dat Trump won) en er zijn ook voldoende redenen om bezorgd te zijn. Trump heeft in de campagne geen enkele aanleiding gegeven om die zorgen weg te nemen.
MGG

Bericht door MGG »

elbert schreef: 06 nov 2024, 07:58
Henk J schreef: 06 nov 2024, 07:56 Vrede in Oekraïne is zo gefixt, je dwingt Zelensky naar de tafel om gebied af te staan. Ben wel bang dat dat een tijdelijke vrede is.
Dat is dus geen vrede, maar een bezetting en inderdaad is dat een tijdelijke wapenstilstand, meer niet. Wie dit vrede zal noemen, zal de overgave van Nederland op 14 mei 1940 ook vrede moeten noemen. Dat was het uiteraard niet.
Je mag het zuur vinden, maar ik maak me nu meer zorgen dan in 2016 (sterker nog: toen vond ik het wel best dat Trump won) en er zijn ook voldoende redenen om bezorgd te zijn.
Dat was bij de overname van de Krim (tijdens Obama) ook. Van mij mag iedereen zorgen hebben. Ik vind Trump geen geschikte leider, maar ik maak mij ook weinig zorgen. Hopelijk pakt hij China economisch aan. Ik verwacht dat Iran onder Trump ook wat voorzichtiger zal zijn.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Henk J schreef: 06 nov 2024, 07:56 We gaan het zien, Europa zal meer op eigen benen moeten staan qua defensie. We hebben voorbereidingstijd gehad. Maar Trump lijkt mij geen Chamberlain ofzo, het Amerikaanse leger zal ook onder Trump zeer sterk blijven.
Vrede in Oekraïne is zo gefixt, je dwingt Zelensky naar de tafel om gebied af te staan. Ben wel bang dat dat een tijdelijke vrede is.
Tijdelijk vrede is alsnog beter dan oorlog.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

MGG schreef: 06 nov 2024, 08:03 Dat was bij de overname van de Krim (tijdens Obama) ook.
Obama heeft toen zitten slapen en slap gereageerd. Achteraf kunnen we zeggen dat 2014 een geopolitieke aardverschuiving betekende en het einde van de internationale orde die er na 1991 was ontstaan door de val van het IJzeren Gordijn.
MGG schreef: 06 nov 2024, 08:03Van mij mag iedereen zorgen hebben. Ik vind Trump geen geschikte leider, maar ik maak mij ook weinig zorgen. Hopelijk pakt hij China economisch aan. Ik verwacht dat Iran onder Trump ook wat voorzichtiger zal zijn.
Het aanpakken van China en de EU (importheffingen) betekent simpelweg dat produkten overal duurder zullen worden, ook hier. Dat betekent een economische recessie, zoals economen hebben berekend. Velen die nu in de VS denken dat het economisch beter zal worden, zullen dan ook teleurgesteld raken. Dat is niet zuur of zo, maar realistisch. Ik zie niet in hoe importheffingen en protectionisme de economie vooruit helpen. Dat heeft nog nooit gewerkt namelijk.
MGG schreef:Ik verwacht dat Iran onder Trump ook wat voorzichtiger zal zijn.
De kans dat Iran als de wiedeweer een kernwapen gaat bouwen, is alleen maar toegenomen nu.
Laatst gewijzigd door elbert op 06 nov 2024, 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.
TSD

Bericht door TSD »

Pennsylvania wordt nu gemeld als gewonnen door Trump. Daarmee zit hij op 270 kiesmannen, zonder de Staten waar nog onvoldoende stemmen van binnen zijn / waar het te dicht bij elkaar ligt.

Dit wordt een stevige overwinning voor Trump. Wel tegen mijn verwachting in.

En @MGG: dit heeft Selzer echt nog nooit gehad, dus inderdaad een heel serieuze misser. Zal hun reputatie niet goed doen.
ZWP

Bericht door ZWP »

MGG schreef: 06 nov 2024, 08:03
elbert schreef: 06 nov 2024, 07:58
Je mag het zuur vinden, maar ik maak me nu meer zorgen dan in 2016 (sterker nog: toen vond ik het wel best dat Trump won) en er zijn ook voldoende redenen om bezorgd te zijn.
Dat was bij de overname van de Krim (tijdens Obama) ook. Van mij mag iedereen zorgen hebben. Ik vind Trump geen geschikte leider, maar ik maak mij ook weinig zorgen. Hopelijk pakt hij China economisch aan. Ik verwacht dat Iran onder Trump ook wat voorzichtiger zal zijn.
Ik weet niet waar je die optimistische verwachting van het buitenlandbeleid van Trump vandaan hebt? America first betekent eerder dat Trump zich minder zal bemoeien met oorlogen in Europa.
En wat te denken van Taiwan? China en Rusland zien juist hun kans schoon nu Trump aan de macht komt.

Hoge tarieven op import doet de gewone Amerikaan pijn in de portemonnee. Ook Trump kan de pijn van een aantal jaar inflatie niet teniet doen.

Ik hoop dat Trump iets van zijn zogenaamde conservatieve agenda kan uitrollen. Al denk ik dat hij daar persoonlijk geen haast mee heeft. Dat interesseert hem helemaal niet zo.

Hierboven suggereerde iemand dat Zelensky door Trump zou kunnen worden overgehaald om een deel van zijn grondgebied maar aan de Russen te geven. Dan is een oorlog over ja, maar is er gerechtigheid geschied? En wat voor precedent schept dat precies?

Een voordeel van zijn winst is dat er geen nieuwe 'capitoolrellen' zullen zijn. Of dat opweegt tegen de nadelen van zijn verkiezing valt nog te bezien.

Het worden bijzondere tijden.
huisman

Bericht door huisman »

huisman schreef: 02 nov 2024, 20:29
HersteldHervormd schreef: 02 nov 2024, 19:55
Een hypothese over een forse winst is zowel bij Trump als bij Harris aannemelijk.
Mijn verwachting is dat Trump vrij ruim zal winnen. Denk niet dat de VS al toe is aan een zwarte vrouw als president. Daarvoor is het land te conservatief. Veel stemmers op de democraten zullen thuis blijven.
We zullen zien hoever de peilers er nu weer naast zitten
Even mijn bericht van afgelopen zaterdag naar boven gehaald. Ik sta volledig open voor complimentjes :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ZWP

Bericht door ZWP »

huisman schreef: 06 nov 2024, 08:27
huisman schreef: 02 nov 2024, 20:29
HersteldHervormd schreef: 02 nov 2024, 19:55
Een hypothese over een forse winst is zowel bij Trump als bij Harris aannemelijk.
Mijn verwachting is dat Trump vrij ruim zal winnen. Denk niet dat de VS al toe is aan een zwarte vrouw als president. Daarvoor is het land te conservatief. Veel stemmers op de democraten zullen thuis blijven.
We zullen zien hoever de peilers er nu weer naast zitten
Even mijn bericht van afgelopen zaterdag naar boven gehaald. Ik sta volledig open voor complimentjes :)
Goede inschatting!

Hoe zie je de overwinning van Trump vanuit een militair perspectief (met het oog op NL/Europa)?
MGG

Bericht door MGG »

elbert schreef: 06 nov 2024, 08:17
MGG schreef: 06 nov 2024, 08:03 Dat was bij de overname van de Krim (tijdens Obama) ook.
Obama heeft toen zitten slapen en slap gereageerd. Achteraf kunnen we zeggen dat 2014 een geopolitieke aardverschuiving betekende en het einde van de internationale orde die er na 1991 was ontstaan door de val van het IJzeren Gordijn.
MGG schreef: 06 nov 2024, 08:03Van mij mag iedereen zorgen hebben. Ik vind Trump geen geschikte leider, maar ik maak mij ook weinig zorgen. Hopelijk pakt hij China economisch aan. Ik verwacht dat Iran onder Trump ook wat voorzichtiger zal zijn.
Het aanpakken van China en de EU (importheffingen) betekent simpelweg dat produkten overal duurder zullen worden, ook hier. Dat betekent een economische recessie, zoals economen hebben berekend. Velen die nu in de VS denken dat het economisch beter zal worden, zullen dan ook teleurgesteld raken. Dat is niet zuur of zo, maar realistisch. Ik zie niet in hoe importheffingen en protectionisme de economie vooruit helpen. Dat heeft nog nooit gewerkt namelijk.
MGG schreef:Ik verwacht dat Iran onder Trump ook wat voorzichtiger zal zijn.
De kans dat Iran als de wiedeweer een kernwapen gaat bouwen, is alleen maar toegenomen nu.
Eerst zien dan geloven. Als we alle kennis en geld naar China laten gaan, dan kan er wel groei zijn maar raken we steeds meer invloed kwijt. De Chinese overheid verstoort doelbewust de markt om hun macht te vergroten. Je kan niks doen en achterover leunen. Je kan ook op grote schaal staatssteun geven en hopen dat je niet telaat bent.

Hetzelfde telt voor Iran. Niemand heeft de garantie dat zij nu geen kernwapens ontwikkelen. Of nog erger een deal malen met Rusland om de techniek te krijgen. Je kan op papier mooie deals maken maar wie vertrouwt Iran? Ik denk dat Trump in iedergeval op korte termijn meer kans maakt om Iran ervan te weerhouden Israël aan te vallen.
Plaats reactie