Wat is hier nu onduidelijk of summier aan?DDD schreef:Die visie komt helemaal niet overeen. Dat blijkt al uit wat je markeert en vooral niet markeert.
Wat betreft de inhoud: Ik heb nu geen tijd om Kuyper erbij te zoeken, maar in de BGD staat:
"Volgens A. Kuyper was de doop een zegel op iets in de mens: de wedergeboorte, het geloofsvermogen of de inwendige genade, die in de dopeling te veronderstellen was. Dopen zonder die veronderstelling achtte hij ongereformeerd". Ik denk dat Brakel daar heel dicht bij zit.
Dat hij ook beseft dat niet alle gedoopten ook wedergeboren zullen blijken of worden, doet daar helemaal niets aan af.
Overigens spraken de GK in 1905 uit dat het minder juist is te zeggen, dat de doop aan de kinderen der gelovigen bediend wordt op grond van hun onderstelde wedergeboorte. Wel is het zaad des verbonds krachtens de belofte Gods te houden voor wedergeboren en in Christus geheiligd, totdat bij het opwassen uit hun wandel of leer het tegendeel blijkt. Dat wil weer niet zeggen, dat elk kind waarlijk wedergeboren zou zijn.
De GKv hadden een tijd als leer dat de kerk de kinderen, tenzij zij zich als ongelovigen openbaren, moet beschouwen en behandelen als zulken die delen in de wederbarende genade van de heilige Geest.
Verstuurd vanaf mijn SM-X900 met Tapatalk