Wees gerust, ik heb een paar ooien en een ram, Drents Heideschaap. Het is hobby. Ik zou het jammer vinden als de wolf ze op zou vreten, maar ik leef er niet van.Edelweiss schreef:Ik denk zeker niet dat met een hond 'alles' opgelost is. Die honden zijn gigantische bakbeesten en echt niet geschikt om ondoordacht aan te schaffen, en al helemaal niet leuk voor een hobbyboertje met 6 wollige vrienden. Nu weet ik totaal niet hoeveel schapen Maanenschijn heeft, maar mijn opmerking naar hem was niet geheel serieus. Excuses als dit niet heel duidelijk was
Waarom ik die hond noemde is dat wolven in CH, zéker in kanton Graubünden, ook echt een risico zijn. In kanton Appenzell valt het tot nog toe erg mee (ik schreef over één wolf, meerdere zijn -nog- niet gesignaleerd), maar in Graubünden leven er meer dan 90 in 12 roedels. In genoemd kanton is de wolf daarom dit jaar toegevoegd aan de reguliere jachtlijst, wat betekent dat er vanaf 1 september op ze gejaagd mag worden, mits in een specifiek gebied, en mits het geen ouders zijn zodat de pups de winter door kunnen komen. Dat is belangrijk omdat de winters hier iets anders zijn dan in Nederland.
Andere kantons hebben zo hun eigen regels, afgestemd op het aantal wolven en het aantal incidenten. Zo hoort het wat mij betreft ook.
Ik sluit mij aan bij de bewoording in de vraag van Delftenaar: de natuur in Nederland is gemaakt.
Ik denk daarom dat Nederland helemaal niet geschikt is / klaar is voor ruige natuur. Ik denk dat Nederland veel te dichtbevolkt is om er goed mee om te gaan, het feit dat sommige wolven tam zijn terwijl ze in prinipce heel mensenschuw zijn, is daar het grootste bewijs van.
Ik weet niet of het volgende werkelijk zo is, maar ik hoorde collega's uit Nederland beweren dat er op sommige plekken hondenvoer werd gevonden zodat mensen foto's konden nemen. Ik kan dit niet onderbouwen, maar als het zo is, dan is dat natuurlijk vragen om grotere problemen dan doodgebeten vee.
Heb jij zelf schapen, Henk J? Of wat is jouw 'belang' hierbij? Ik heb jouw bijdragen in dit topic gelezen en denk dat je je oprecht zorgen maakt. Zou jij een Zweedse/Zwitserse aanpak steunen? Heeft de wolf een plaats in Nederland?
Tot slot, alvast een goede zondag gewenst. Ik moet denken aan de wolf die met het lam zal verkeren. Mooi om naar uit te zien.
Ik vind de wolf prima. Ook als er af en toe een schaap sneuvelt. Mijn kippen dunnen ook elk jaar met een aantal uit door de vos of buizerd/valk. Ik vind het beheersen van predatoren wel belangrijk. Net als jouw voorbeelden ook weergeven. In Nederland is die discussie erg gepolariseerd. Dat vind ik jammer en onnodig. Alle nuchterheid lijkt daarin verdwenen.