De wolf in Nederland

Hoe denken jullie over wolven in Nederland?

Geweldig dat er weer wolven zijn in Nederland!
16
25%
Het maakt me helemaal niets uit.
3
5%
Zo snel mogelijk alle wolven afschieten of wegjagen uit ons land.
17
26%
In sommige gebieden zou het eventueel kunnen, maar dan wel met beleid.
29
45%

Totaal aantal stemmen: 65

Maanenschijn

Re: De wolf in Nederland

Bericht door Maanenschijn »

Edelweiss schreef:Ik denk zeker niet dat met een hond 'alles' opgelost is. Die honden zijn gigantische bakbeesten en echt niet geschikt om ondoordacht aan te schaffen, en al helemaal niet leuk voor een hobbyboertje met 6 wollige vrienden. Nu weet ik totaal niet hoeveel schapen Maanenschijn heeft, maar mijn opmerking naar hem was niet geheel serieus. Excuses als dit niet heel duidelijk was :)

Waarom ik die hond noemde is dat wolven in CH, zéker in kanton Graubünden, ook echt een risico zijn. In kanton Appenzell valt het tot nog toe erg mee (ik schreef over één wolf, meerdere zijn -nog- niet gesignaleerd), maar in Graubünden leven er meer dan 90 in 12 roedels. In genoemd kanton is de wolf daarom dit jaar toegevoegd aan de reguliere jachtlijst, wat betekent dat er vanaf 1 september op ze gejaagd mag worden, mits in een specifiek gebied, en mits het geen ouders zijn zodat de pups de winter door kunnen komen. Dat is belangrijk omdat de winters hier iets anders zijn dan in Nederland.
Andere kantons hebben zo hun eigen regels, afgestemd op het aantal wolven en het aantal incidenten. Zo hoort het wat mij betreft ook.

Ik sluit mij aan bij de bewoording in de vraag van Delftenaar: de natuur in Nederland is gemaakt.
Ik denk daarom dat Nederland helemaal niet geschikt is / klaar is voor ruige natuur. Ik denk dat Nederland veel te dichtbevolkt is om er goed mee om te gaan, het feit dat sommige wolven tam zijn terwijl ze in prinipce heel mensenschuw zijn, is daar het grootste bewijs van.
Ik weet niet of het volgende werkelijk zo is, maar ik hoorde collega's uit Nederland beweren dat er op sommige plekken hondenvoer werd gevonden zodat mensen foto's konden nemen. Ik kan dit niet onderbouwen, maar als het zo is, dan is dat natuurlijk vragen om grotere problemen dan doodgebeten vee.

Heb jij zelf schapen, Henk J? Of wat is jouw 'belang' hierbij? Ik heb jouw bijdragen in dit topic gelezen en denk dat je je oprecht zorgen maakt. Zou jij een Zweedse/Zwitserse aanpak steunen? Heeft de wolf een plaats in Nederland?

Tot slot, alvast een goede zondag gewenst. Ik moet denken aan de wolf die met het lam zal verkeren. Mooi om naar uit te zien.
Wees gerust, ik heb een paar ooien en een ram, Drents Heideschaap. Het is hobby. Ik zou het jammer vinden als de wolf ze op zou vreten, maar ik leef er niet van.

Ik vind de wolf prima. Ook als er af en toe een schaap sneuvelt. Mijn kippen dunnen ook elk jaar met een aantal uit door de vos of buizerd/valk. Ik vind het beheersen van predatoren wel belangrijk. Net als jouw voorbeelden ook weergeven. In Nederland is die discussie erg gepolariseerd. Dat vind ik jammer en onnodig. Alle nuchterheid lijkt daarin verdwenen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Philip schreef: 02 nov 2024, 21:04 Minder reeën en wilde zwijnen, waarvan er veel te veel zijn, en dus minder aanrijdingen met wild en een betere staat van de bossen. Natuurorganisaties nemen nu op grote schaal ree- en zwijnwerende maatregelen om jonge boompjes ook een kans te geven.
Voor de duidelijkheid, ik bedoel met ''wij'' niet de reeën en wilde zwijnen.

Daarnaast, de reeën en wilde zwijnen zijn niet belangrijker dan een schaap lijkt mij.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Het zal niet lang meer duren of de wolf grijpt een kind met zich mee en verslindt het. Ik zou het wel goed vinden. Dan zijn we ook gelijk van zo'n wolvendiscussie af. Totale waanzin om die beesten in een dichtbevolkt land als Nederland toe te laten.
The Groom's still waiting at the altar
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Bonny schreef:Het zal niet lang meer duren of de wolf grijpt een kind met zich mee en verslindt het. Ik zou het wel goed vinden. Dan zijn we ook gelijk van zo'n wolvendiscussie af. Totale waanzin om die beesten in een dichtbevolkt land als Nederland toe te laten.
Ik vind het wel heel lastig om dat ‘goed’ te vinden. Het zal de discussie wel doen kantelen. Overigens ook als er paarden gaan sneuvelen, verwacht ik.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
alepha

Bericht door alepha »

In de laatste aflevering van de Ongelooflijke Podcast ging het ook over de wolf.
https://www.nporadio1.nl/podcasts/de-on ... tefan-paas
Onder andere over hoe de wolf mogelijk een gunstig effect heeft op het aantal teken, dat een veel grotere vijand voor de mens vormt.
huisman

Bericht door huisman »

Bonny schreef: 02 nov 2024, 21:32 Het zal niet lang meer duren of de wolf grijpt een kind met zich mee en verslindt het. Ik zou het wel goed vinden. Dan zijn we ook gelijk van zo'n wolvendiscussie af. Totale waanzin om die beesten in een dichtbevolkt land als Nederland toe te laten.
Is sinds de wolf 40 jaar geleden met een grote opmars is begonnen in Europa nergens gebeurd. Totale waanzin vind ik het om je te vergrijpen aan God schepping. Uitroeien behoort niet bij rentmeesterschap.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef: 02 nov 2024, 21:30
Edelweiss schreef:Ik denk zeker niet dat met een hond 'alles' opgelost is. Die honden zijn gigantische bakbeesten en echt niet geschikt om ondoordacht aan te schaffen, en al helemaal niet leuk voor een hobbyboertje met 6 wollige vrienden. Nu weet ik totaal niet hoeveel schapen Maanenschijn heeft, maar mijn opmerking naar hem was niet geheel serieus. Excuses als dit niet heel duidelijk was :)

Waarom ik die hond noemde is dat wolven in CH, zéker in kanton Graubünden, ook echt een risico zijn. In kanton Appenzell valt het tot nog toe erg mee (ik schreef over één wolf, meerdere zijn -nog- niet gesignaleerd), maar in Graubünden leven er meer dan 90 in 12 roedels. In genoemd kanton is de wolf daarom dit jaar toegevoegd aan de reguliere jachtlijst, wat betekent dat er vanaf 1 september op ze gejaagd mag worden, mits in een specifiek gebied, en mits het geen ouders zijn zodat de pups de winter door kunnen komen. Dat is belangrijk omdat de winters hier iets anders zijn dan in Nederland.
Andere kantons hebben zo hun eigen regels, afgestemd op het aantal wolven en het aantal incidenten. Zo hoort het wat mij betreft ook.

Ik sluit mij aan bij de bewoording in de vraag van Delftenaar: de natuur in Nederland is gemaakt.
Ik denk daarom dat Nederland helemaal niet geschikt is / klaar is voor ruige natuur. Ik denk dat Nederland veel te dichtbevolkt is om er goed mee om te gaan, het feit dat sommige wolven tam zijn terwijl ze in prinipce heel mensenschuw zijn, is daar het grootste bewijs van.
Ik weet niet of het volgende werkelijk zo is, maar ik hoorde collega's uit Nederland beweren dat er op sommige plekken hondenvoer werd gevonden zodat mensen foto's konden nemen. Ik kan dit niet onderbouwen, maar als het zo is, dan is dat natuurlijk vragen om grotere problemen dan doodgebeten vee.

Heb jij zelf schapen, Henk J? Of wat is jouw 'belang' hierbij? Ik heb jouw bijdragen in dit topic gelezen en denk dat je je oprecht zorgen maakt. Zou jij een Zweedse/Zwitserse aanpak steunen? Heeft de wolf een plaats in Nederland?

Tot slot, alvast een goede zondag gewenst. Ik moet denken aan de wolf die met het lam zal verkeren. Mooi om naar uit te zien.
Wees gerust, ik heb een paar ooien en een ram, Drents Heideschaap. Het is hobby. Ik zou het jammer vinden als de wolf ze op zou vreten, maar ik leef er niet van.

Ik vind de wolf prima. Ook als er af en toe een schaap sneuvelt. Mijn kippen dunnen ook elk jaar met een aantal uit door de vos of buizerd/valk. Ik vind het beheersen van predatoren wel belangrijk. Net als jouw voorbeelden ook weergeven. In Nederland is die discussie erg gepolariseerd. Dat vind ik jammer en onnodig. Alle nuchterheid lijkt daarin verdwenen.
Deze nuchtere houding kan ik erg waarderen. Ik zou beter zijn als meer mensen dat zouden hebben
Henk J

Bericht door Henk J »

Edelweiss schreef: 02 nov 2024, 17:59 Heb jij zelf schapen, Henk J? Of wat is jouw 'belang' hierbij? Ik heb jouw bijdragen in dit topic gelezen en denk dat je je oprecht zorgen maakt. Zou jij een Zweedse/Zwitserse aanpak steunen? Heeft de wolf een plaats in Nederland?
Heb zelf geen schapen maar woon wel in een gebied waar de wolf regelmatig tekeer gaat en ik ken ook professionele schapenhouders. Is al meerdere keren gespot zo rond 8 uur in de ochtend dus het beest begint steeds meer zijn schuwheid te verliezen, ik denk echt dat dit nog een keer tot serieuze problemen gaat leiden. Vorig jaar riepen voorstanders van de wolf massaal dat als schapenhouders maar wolfwerende hekken gingen plaatsen de problemen wel voorbij zouden zijn, nu blijkt dat niet zo te zijn maar nu moet iedere schapenhouder dag en nacht bij zijn kudde gaan zitten met als enige wapen zijn stem. Naar mijn idee wordt er echt maar wat in het wilde weg geroepen op dat gebied, een schapenhouder heeft verschillende kuddes (5 of 6, omvang van zo'n 70 a 80 schapen, totaal dus een 300) die op verschillende momenten ergens grazen, dat maakt oplossingen als kuddehonden o.i.d. ondoenlijk omdat een kuddehond zelf ook continue in de gaten gehouden moet worden i.v.m. gevaar voor wandelaars.
Van mij hoeft de wolf niet uitgeroeid te worden maar wel stevig ingrijpen zodat er enkele tientallen op de Veluwe overblijven en wat losse beesten in de rest van het land. Iedereen die denkt dat we grote eco-systemen die werken in de bossen van Polen ook wel op een staat van 1 tot 20 kunnen kopiëren naar ons land doet naar mijn idee echt aan luchtfietserij. En in dat soort landen schieten ze sowieso eerst een wolf dood voordat ze gaan nadenken of dat wel mag, gebeurt in Frankrijk trouwens ook. We zien ook een land als Zweden gewoon overgaan tot actief beheer terwijl daar relatief meer ruimte is en relatief minder wolven zijn. Dus ik denk, waar wachten we nu nog op?
merel

Bericht door merel »

Het verschil in Frankrijk is ook dat daar veel bossen waar wolven in voorkomen compleet afgesloten zijn voor mensen. In Nederland meent elke wandelaar, fietser etc. dat het bos van hem/haar is en dat zij overal mogen lopen, wandelen, sporten en fietsen. Misschien moeten we daar ook meer rekening mee gaan houden.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

merel schreef: 04 nov 2024, 09:46 Het verschil in Frankrijk is ook dat daar veel bossen waar wolven in voorkomen compleet afgesloten zijn voor mensen. In Nederland meent elke wandelaar, fietser etc. dat het bos van hem/haar is en dat zij overal mogen lopen, wandelen, sporten en fietsen. Misschien moeten we daar ook meer rekening mee gaan houden.
Gaat de wolf zich daar dan ook aan houden? Want op zich is het prima dat er stukken bos zijn die niet vrij toegankelijk zijn en waar flora en fauna z'n gang kan gaan, maar de vraag is of dit het probleem werkelijk op gaat lossen.
- Niet meer zo actief -
huisman

Bericht door huisman »

Mannetje schreef: 04 nov 2024, 09:53
merel schreef: 04 nov 2024, 09:46 Het verschil in Frankrijk is ook dat daar veel bossen waar wolven in voorkomen compleet afgesloten zijn voor mensen. In Nederland meent elke wandelaar, fietser etc. dat het bos van hem/haar is en dat zij overal mogen lopen, wandelen, sporten en fietsen. Misschien moeten we daar ook meer rekening mee gaan houden.
Gaat de wolf zich daar dan ook aan houden? Want op zich is het prima dat er stukken bos zijn die niet vrij toegankelijk zijn en waar flora en fauna z'n gang kan gaan, maar de vraag is of dit het probleem werkelijk op gaat lossen.
Welk probleem? Er zijn 662.000 schapen in ons land en er zijn 1195 door wolven gedood ( cijfers 2023) jaarlijks worden er tussen de 3000 en 13000 schapen gedood door vossen(vooral lammeren) en honden.

En dit doet het blauwtongvirus.
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2024/ ... ber%202023.

Dat is pas echt een probleem voor schapenhouders.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Henk J

Bericht door Henk J »

Ken ook mensen die momenteel aan het afplaggen zijn in de afgesloten gebieden op de Veluwe (ja, die zijn daar en daar komt echt geen wandelaar). Daar lopen de wolven met tien tot twintig tegelijk om de kraan heen. Fokken lekker door daar.
merel

Bericht door merel »

Henk J schreef: 04 nov 2024, 10:24
Ken ook mensen die momenteel aan het afplaggen zijn in de afgesloten gebieden op de Veluwe (ja, die zijn daar en daar komt echt geen wandelaar). Daar lopen de wolven met tien tot twintig tegelijk om de kraan heen. Fokken lekker door daar.
Die laatste zin was niet nodig.

Ik geloof direct dat daar wolven lopen. Dat deden voorheen de wilde zwijnen ook en ook die gaven overlast en zijn gevaarlijk.
Henk J

Bericht door Henk J »

huisman schreef: 04 nov 2024, 10:06 Welk probleem? Er zijn 662.000 schapen in ons land en er zijn 1195 door wolven gedood ( cijfers 2023) jaarlijks worden er tussen de 3000 en 13000 schapen gedood door vossen(vooral lammeren) en honden.

En dit doet het blauwtongvirus.
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2024/ ... ber%202023.

Dat is pas echt een probleem voor schapenhouders.
Verdiep je even in de cijfers van het aantal gedode schapen wat je noemt door vossen en honden, daar zit namelijk helemaal geen stevig bewijs onder. Sowieso kun je de wolf op dit gebied niet vergelijken met de hond of de vos, zie ook dit bericht: https://www.hogeveluwe.nl/files/Bijlage ... vossen.pdf
Dat het blauwtongvirus ook een groot probleem is ben ik helemaal mee eens, het is ook een probleem dat men in Frankrijk allerlei steun biedt aan schapenhouders en hier niet.
Henk J

Bericht door Henk J »

merel schreef: 04 nov 2024, 10:27
Henk J schreef: 04 nov 2024, 10:24
Die laatste zin was niet nodig.

Ik geloof direct dat daar wolven lopen. Dat deden voorheen de wilde zwijnen ook en ook die gaven overlast en zijn gevaarlijk.
Voor de duidelijkheid, ik heb daar niet direct problemen mee hoor. Ik heb problemen met wolven die te vrijpostig de bossen verlaten.
Plaats reactie