DDD schreef: ↑01 nov 2024, 10:23
Dat klopt gewoon niet. Zo spreekt hij niet. Eén relevant citaat staat hierboven, maar dat is heus niet het enige.
Wat klopt er 'gewoon niet'? Steeds komt er een hele algemene reactie op een bijdrage zonder de vinger specifiek te leggen bij wat er volgens jou niet klopt. Zie daarvoor ook de discussie van gisteravond over Brakel's visie op het genadeverbond. Zodra het specifiek wordt volgt er geen antwoord meer. Vervolgens komt er hieronder weer een betoog waarbij er allemaal onderwerpen bij elkaar gehaald worden en aan elkaar gerelateerd worden zonder de discussie verder te voeren op het eerder genoemde onderwerp. Dit maakt de discussie fluïde en het onmogelijk om met elkaar een onderwerp uit te diepen en tot een conclusie proberen te komen. Als dat is wat je wilt voorkomen, dan slaagt dat inderdaad, maar op deze manier kan ik hier verder geen bijdrage aan leveren.
DDD schreef:
Hij veronderstelt overduidelijk een wedergeboorte en ziet dat ook als de grond voor de doop.
Dat is mijns inziens te rigide gesteld. Hij ontkent niet dat er onder de gedoopte kinderen ook onwedergeboren kinderen zijn, en hij zegt niet dat het zonder grond is deze kinderen te dopen. Dat moest dan bewezen worden. Hij zegt dat de Doop hen geen zegel is omdat het de beloofde zaken niet verzegeld aan het hart van die kinderen. over de verzegelende kracht van de Heilige Doop is in dit topic ook al eerder gesproken, maar ook daarover wordt totaal anders gesproken en gedacht dan de (Nadere) Reformatoren, maar dat heb ik eerder al uitgebreid toegelicht en zie ik niet als zinvol om te herhalen zolang we het over het genadeverbond, als het fundament van de Doop, oneens zijn.
DDD schreef:
Maar ik ben het niet met je eens dat de definities van het genadeverbond nu zo belangrijk zijn. Integendeel.
Ik hoop dat je hierin de enige bent.
DDD schreef:Er is in iedere definitie die binnen de bijbelse kaders blijft, een spanningsveld tussen de beloften voor alle gedoopten en de feitelijke ongelovigheid van een deel van hen.
Ik zal niet ontkennen dat de Bijbelse boodschap een spanningsveld met zich meebrengt op allerlei vlak, maar veel van de spanningsvelden die hier worden gecreëerd vinden hun oorsprong niet in de Bijbelse boodschap, maar in het afwijken van de Bijbelse boodschap. De Bijbel is zoveel eenvoudiger dan velen willen doen voorkomen, ook ten aanzien van de beloften. Neem slechts deze twee teksten en de Bijbelse kaders zijn helder:
Johannes 3:36 schreef:
Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.
2 Korinthe 1:20 schreef:
Want zovele beloften Gods als er zijn, die zijn in Hem ja, en zijn in Hem amen, Gode tot heerlijkheid door ons.
DDD schreef:
Brakel lost dat op een andere manier op dan bijvoorbeeld de GG nu. Dat verschil is in belangrijke mate een kwestie van theorievorming/definitie. Dus je kunt niet alleen het genadeverbond eruit halen. Zijn definitie van dingen is ook anders dan van veel bevindelijk gereformeerden nu. Daar moet je ook rekening mee houden. Zijn spreken over de beloften laat geen ruimte voor bekommerden die nog door God wat verder gebracht moeten worden, bijvoorbeeld.
Andere Nadere reformatoren hebben daar een andere benadering van.
Dit is weer op zo'n algemene manier geformuleerd dat hieruit niet is op te maken welke zaken je wilt ontkennen en welke je wilt bevestigen zodat ik hier verder niet op in ga.