Nee hoor, dat is niet zo moeilijk te bedenken. Het voordeel van het Electoral College is iedere verkiezing steeds erg beperkt. Dus alleen als de verschillen tussen de beide partijen heel klein zijn, kan het zijn dat het voordeel van het EC ook echt leidt tot een andere winnaar dan degene die de meeste stemmen landelijk wint.HersteldHervormd schreef: ↑30 okt 2024, 21:09Maar wanneer hebben de Democraten daar voor het laatst echt een voordeel aan gehad?TSD schreef: ↑29 okt 2024, 22:25Ik denk niet dat je me begrijpt. Je stelling was dat het niet eerlijk gaat en dat de democraten daar nadeel van zouden hebben.HersteldHervormd schreef: ↑29 okt 2024, 21:36Kijk hier maak je de denkfout die velen maken. Hij won de 365 kiesmannen, maar dat komt omdat álle kiesmannen uit een staat gaan naar de meeste procent stemmers van die staat. Als hij bijvoorbeeld met 0,2% meer stemmen won van McCain, dan gingen alle kiesmannen mee. Dat betekent niet dat hij 100% van de stemmen kreeg in die staat. Zo stel jij het wel met het totaal aantal kiesmannen en daar dan een percentage aan te hangen, alsof het aantal percentage kiezers het aantal kiesmannen bepaald, dat is dus niet het geval.TSD schreef: ↑29 okt 2024, 21:30
Sorry maar je hebt gewoon geen gelijk. Tussen de populair vote en de verdeling van de kiesmannen zit jaarlijks maar heel weinig.
Ik gaf al het voorbeeld van Bush en Kerry.
Nog maar 1:
Obama won in 2008 365 kiesmannen. Dat is 67,8% van het totaal.
Die won hij met 52,9% van de stemmen.
Dit is inherent aan het kiessysteem. Obama had 7,6% meer stemmen als McCain. De staat die er voor zorgde dat Obama de 270 passeerde won hij met een voorsprong van 7,3% van de stemmen, vrijwel gelijk aan zijn landelijke voorsprong.
Wat je stelt is echt niet juist.
Of begrijp ik je nu niet goed?
Per staat is het inderdaad 'winner takes it all'. Dus je krijgt de kiesmannen als je de meerderheid hebt, niet als je alle 100% van de stemmen hebt.
Wat ik stel is dat geen van de partijen daar inherent voordeel bij heeft. Beide partijen hebben namelijk staten die ze met overmacht winnen en beide partijen hebben staten die ze nipt winnen. Wat ik laat zien dat, stel het zou wél evenredig zijn gegaan, het dan nauwelijks uit maakt voor de uitslag.
Bush won bijv, de popular vote, hij kreeg de meeste stemmen over het hele land (nipt, 2,4%) en hij won nipt via de kiesmannen (ging om 1 staat, namelijk Florida, die hij won met 0,6% meer). Had hij 1% minder stemmen gehad, zowel in Florida als in het hele land, dan had Bush verloren van Kerry (Florida was dan naar Kerry gegaan), maar had Bush nog steeds de meerderheid van de stemmen gehad in heel VS.
Het geval van Obama: stel je zet alle staten op volgorde van grootte van de overwinnen van Obama, dus eerst de staten die hij met de grootste overmacht overwint en dan steeds terug. En je telt dan steeds de kiesmannen op, dan kom je op een gegeven moment bij de staat waarmee Obama de 270 (meerderheid kiesmannen) haalt. Dat noem je de 'tipping point state', feitelijk de bepalende staat die de doorslag geeft. Ik zie dat ik daarin zelfs een foutje maakte. Dat was namelijk Colorado. Obama won die staat met 9,0% van de stemmen.
Landelijk won Obama met 7,3% meer dan McCain (52,9% vs. 45.6%). Stel Obama zou veel minder stemmen gehaald hebben waardoor exact dit verschil weg zou zijn, (dus verschil met McCain zou 0% zijn. En Obama zou in elke staat evenredig die stemmen verloren hebben, dan houdt hij in Colorado nog steeds 1,7% stemmen over en won hij nog steeds die staat en dus de verkiezingen. Dat zou dus zelfs zo zijn als Obama landelijk 1,5% minder stemmen zou gehaald hebben t.o.v. McCain, dan nóg houdt hij in Colorado over.
Dat verminderen van de stemmen is natuurlijk fictief, want zoiets gaat nooit precies evenredig per staat. Maar dit is zo'n beetje de manier om na te gaan of een kandidaat tijdens een bepaalde verkiezing voor- of nadeel heeft gehad van het Electoral College (ten opzicht van wanneer het gewoon landelijk evenredig zou gaan, zoals bij ons in NL).
Ik hoop dat je het kan volgen![]()
Trump (R) in 2016, Bush (R) in 2000, Harrison (R) in 1888 en Hayes (R) in 1876.
Voor zover ik weet hebben de Democraten altijd gewonnen met meer stemmen. De Republikeinen hebben dus na 44 keer meegedaan te hebben 4x gewonnen terwijl ze niet de meeste stemmen hebben. Je moet echt met goede argumentatie komen om mij te overtuigen dat zij dan geen voordeel hebben aan het kiesstelsel.
Wat ik laat zien is dat in verschillende verkiezingen verschillende partijen hier voordeel van hadden en dat niet inherent de Republikeinen het elke verkiezing makkelijker hebben ofzo.
Je kan namelijk prima stellen dat Bush in 2004 tóch won, ondanks dat de Democraten voordeel hadden van het EC. Dus ze hadden het makkelijker en konden in feite nipt op basis van aantal stemmen verliezen, maar Bush had voldoende voorsprong waardoor dit 'voordeel' zich niet vertaalde in een andere conclusie. Idem Obama in 2008. Obama won met ruime cijfers, maar had het tegelijkertijd ook makkelijker in het EC. Obama had dit voordeel niet nodig (maar had het wel), Kerry had in 2004 voordeel op Bush, maar het heeft hem niets opgeleverd omdat het verschil met Bush te groot was.