Oorspronkelijk gepost door Afgewezen
Om te beginnen weten we van het tot geloof komen van Timotheüs niets af.
Er zijn zeker mensen die de Heere van kindsbeen af vrezen. Maar dat doet niets af aan wat ik heb geschreven. Hoogstens kun je zeggen dat dit eenmalige moment bij hen reeds heeft plaatsgehad toen zij nog niet tot hun verstand waren gekomen.
Misschien was Timotheus niet het meest gelukkig gekozen voorbeeld.
Pas heb ik in de viervoudige staat van Boston (die hoort eigenlijk ook nog op m'n lijstje met boeken die ik aan het lezen ben) hier nog een mooi stukje over gelezen. Ik heb het er even bijgezocht. Het gaat over oorzaken van twijfel:
(1) Eerste geval. Ik betwijfel of ik wedergeboren ben, omdat ik niet de precieze tijd van mijn bekering weet, en omdat ik ook niet de afzonderlijke stappen kan bespeuren in de wijze waarop ze teweeggebracht werd.
Antwoord. Hoewel het zeer wenselijk is dat men verslag kan doen van het begin en de trapsgewijze vorderingen van het werk des Heeren aan onze ziel, zoals sommige heiligen dat helder kunnen doen - al is de wijze waarop de Geest werkt steeds een verborgenheid - toch is dit niet noodzakelijk om de waarheid van de genade te bewijzen. Gelukkig is hij die in dit geval met de blinde uit het Evangelie mag zeggen: "Eén ding weet ik, dat ik blind was, en nu zie." Het is zoals wanneer wij een vlam zien: wij weten dat er een vuur is, hoewel wij niet weten hoe het begon en waar het begon. Zo kan de waarheid van de genade in ons waargenomen worden, hoewel wij niet weten hoe of wanneer deze in ons hart uitgestort werd. Als u de gelukkige verandering kunt bemerken die in uw ziel gewrocht is; als u ontdekt dat uw verstand verlicht is en uw wil genegen om te voldoen aan Gods wil in alle dingen, vooral om u te verenigen met het Goddelijke heilsplan door een gekruisigde Verlosser, dan verontrust u zich tevergeefs. Dan weigert u tevergeefs getroost te worden, omdat u niet weet, hoe en op welke wijze deze verandering teweeggebracht is.
Boston zegt dus dat het zo kan wezen dat je geen tijd en plaats aan kunt wijzen, al is het wel een voorrecht als je dat wel kunt. Het gaat erom dat in je leven de gevolgen ervan aanwezig zijn.