Pleiten op je doop
Re: Pleiten op je doop
Wat zitten jullie toch te zeuren? Er is helemaal geen modactie op Jan Rap uitgevoerd.
En op zijn maat?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Verbannen
Refojongere schreef: ↑28 okt 2024, 18:10 Zij die geloven zijn overigens geen heidenen of tollenaar meer (Matth 18:17), maar mogen de hoge naam christen met ere dragen.
En tegelijk blijven het "ellendige mensen", met Paulus geformuleerd.
- Niet meer zo actief -
@HersteldHervormdHersteldHervormd schreef: ↑02 okt 2024, 19:15Ik heb het besteld.Groot Blankenstein schreef: ↑02 okt 2024, 13:54 Zijn er hier die het boekje van Ds. M van Reenen wat hier genoemd wordt kennen?
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/31 ... lijk-punt/
Heb jij het ook al gelezen? Ik ben benieuwd naar je leeservaring..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
-
Ik heb ze binnen, maar nog niet gelezen. Jij wel?Groot Blankenstein schreef: ↑29 okt 2024, 09:17@HersteldHervormdHersteldHervormd schreef: ↑02 okt 2024, 19:15Ik heb het besteld.Groot Blankenstein schreef: ↑02 okt 2024, 13:54 Zijn er hier die het boekje van Ds. M van Reenen wat hier genoemd wordt kennen?
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/31 ... lijk-punt/
Heb jij het ook al gelezen? Ik ben benieuwd naar je leeservaring..
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ja, zie 1 pagina terug (94) in dit topic..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
-
Mooie post. Als ik het boekje heb gelezen zal ik mijn bevinding delen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Goed plan, daar houden we je aan!
-
Toch voert dat bij een christen niet de boventoon. Ons wordt opgeroepen te allen tijde blij te zijn en ons te verheugen dat onze namen geschreven zijn in het boek des levens (Luk 10:20).Mannetje schreef: ↑28 okt 2024, 21:11Refojongere schreef: ↑28 okt 2024, 18:10 Zij die geloven zijn overigens geen heidenen of tollenaar meer (Matth 18:17), maar mogen de hoge naam christen met ere dragen.
En tegelijk blijven het "ellendige mensen", met Paulus geformuleerd.
Ons ook te verblijden dat we gedoopt zijn omdat die doop ons wijst dat we in Zijn Naam gedoopt zijn en in Hem ligt de zaligheid. Zouden we op zo'n grote zaligheid geen acht slaan? Zouden we de beloofde erfenis net als Ezau dan inruilen voor het goed van deze wereld? Dan zijn we echt ellendig. Laten we dan bedenken dat we door ongeloof ons buiten de beloofde erfenis zetten en alleen als we onze zonden en vervloeking bedenken en tot Christus vluchten we echt rijk zijn en de beloofde erfenis ontvangen.
-
- Verbannen
Dag @Ad, ik zie dat er ook bijdragen tussen mij en @DDD zijn verwijderd, die wel volgens het onderwerp waren. Kan je die nog terughalen?
Het ging o.a. over de twee delen die er volgens @DDD zouden zijn aangasnde de aanneming van de onderwijzing van de nieuwe gehoorzaamheid.
Niet volgens mij. Volgens het klassieke doopformulier, dat immers heel duidelijk stelt dat er in ieder verbond, dus ook in het genadeverbond, twee delen zijn.
-
- Verbannen
Juist. Dat was het punt. Ik ben het daar zelf persoonlijk toch niet met eens.
Ik schrik er eigenlijk een beetje van dat je dit zegt. Je stelt daarmee dus dat elke uitleg van het doopformulier uit moet gaan van tweezijdig handelen. God doet wat en de mens doet wat. Zalig worden dan alleen die personen die de onderwijzing aannemen en leven vanuit de nieuwe gehoorzaamheid.
Maar waar blijven hier de kinderen die jong overlijden? Want bij hen is nog geen sprake van het aannemen van de onderwijzing tot nieuwe gehoorzaamheid. Dan blijven er de volgende mogelijkheden over:
- Die jonge kinderen blijven in hun verdoemenis en worden niet zalig.
- De ouders geloven plaatsvervangend voor dergelijke kinderen, een uitgangspunt dat strijdig is met Gods Woord, omdat ieder voor zichzelf zal worden geoordeeld.
- De Heilige Geest heeft in deze kinderen op een bijzondere manier gewerkt, waarmee de leer van de uitverkiezing en het verbond wel op losse schroeven komt te staan.
- Of de uitleg van jou is volkomen onjuist.
Nu hoor eens, dit lijkt me weer een duidelijk voorbeeld dat het klassieke formulier te ingewikkeld is voor veel mensen. Het staat er ontzettend duidelijk.
Het is toch verder niet ingewikkeld.
Het is toch verder niet ingewikkeld.
"In de derde plaats, omdat elk verbond twee kanten in zich heeft, worden wij door God door middel van de doop opgeroepen en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid. Dit betekent dat wij innig verbonden zijn met deze enige God - Vader, Zoon en Heilige Geest -, Hem vertrouwen en liefhebben met heel ons hart, met heel onze ziel, in
heel ons denken en met al onze krachten (Mt. 22:37). Verder, dat wij ons van de wereld afkeren, onze oude natuur doden en in een nieuw, godvrezend leven wandelen (Tit. 2:12). En wanneer wij soms uit zwakheid in zonden vallen, moeten wij aan Gods genade niet twijfelen, en ook niet in de zonde blijven liggen. De doop is
immers een zegel en ontwijfelbaar getuigenis dat wij een eeuwig verbond der genade met God hebben."