Nee, het aantal kiesmannen is gebaseerd op vooral het aantal inwoners. Dus als je een dunbevolkte 'plattelands staat' bent, dan lever je gewoon weinig kiesmannen. Dat voordeel is er praktisch vrijwel niet.HersteldHervormd schreef: ↑29 okt 2024, 13:27Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Aangezien de republikeinen over het algemeen de plattelands staten hebben, hebben zij er dus ook een aanzienlijk voordeel bij.Jeremiah schreef: ↑29 okt 2024, 12:34Dat voordeel is voor beide kandidaten vanwege het kiesmannensysteem. Overigens zie ik Trump ook zomaar de populair vote winnen. Volgens RCP peilt hij vandaag +0.2.HersteldHervormd schreef: ↑29 okt 2024, 11:09Het grote voordeel van Trump is dat hij aan minder stemmen alsnog een meerderheid kan behalen. Ik weet niet of dit fenomeen meegenomen word in de peilingen? Of zijn het keiharde aantallen kiezers qua procenten?TSD schreef: ↑29 okt 2024, 08:36
Dat mag je denken ;-). De meerderheid van de Amerikanen kijkt nu, 4 jaar later, positief terug op het presidentschap van Trump. Toen zaten ze in de Corona-modus (had hij niet goed aangepakt) nu kijken ze naar de 3 jaar daarvoor. Dus het "ik wil Trump niet meer" is veel minder nu. Sterker nog, Trump als persoon is nog nooit zo populair geweest. Trump heeft in 2016 verkiezingen geworden, terwijl meer dan 6 op de 10 Amerikanen een negatief beeld (unfavorable) van hem hadden. Nu is dat 5 op de 10 (evenals bij Harris).
Het zou inderdaad kunnen dat er deze verkiezingen meer vrouwen gaan stemmen om die reden, dat zou een mogelijke verrassing kunnen zijn, al denk ik dat niet.
Verder weet ik niet wie er gaat winnen. De peilingen wijzen inmiddels consequent op een lichte voorsprong voor Trump. Die peilingen kunnen er aan 2 kanten naast zitten heeft het verleden laten zien, al zegt het wel iets als veel verschillende bureau's tot dezelfde conclusie komen. We zullen zien.
Het voordeel zit meer in de hoeveelheid staten die je als kandidaat 'nipt' kan binnenhalen. Dan haal je met een beperkte meerderheid in die staat toch alle kiesmannen binnen. Op dit moment zijn daar de Republikeinen (o.b.v. afgelopen 2 verkiezingen dan) in het voordeel. Het is ook wel een tijdje andersom geweest.
Bush won in 2004 bijv. met 2,4% landelijk meer aan stemmen.
Bush won Florida slechts met 0,6% van de stemmen meer. Als hij daar 0,6% minder stemmen had gekregen, had Florida naar Kerry gegaan en het Bush de verkiezingen verloren en desondanks wel de meerderheid van de stemmen behouden, landelijk gezien.
Met andere woorden: De democraten hadden daar cijfermatig gezien een voordeel van het kiessysteem.