Erdee

Job

Re: Erdee

Bericht door Job »

DDD schreef: 29 okt 2024, 18:41 Ik ben ook wel benieuwd. Bijzonder dat dit destijds niet is besproken. Heb je het niet gedroomd?

Ik kom in heel verschillende GG, maar het lijkt allemaal erg op elkaar. Een enkele gemeente zou misschien in de huidige tijd wat beter passen in de CGK. Maar goed. Dat is hier het onderwerp niet.
Ha ha, ik voelde me tijdens het zoeken zeker als degenen die droomden. Maar bepaalde elementen staan me nog gedetailleerd voor de geest. Bovendien kan ik me herinneren dat het kort verscheen na zijn column (hé!, dat is een aanknopingspunt) in de Saambinder waarin hij beschreef dat jongeren op maandag op catechisatie al geen idee meer hadden waar zondags de preek over ging ("uit Openbaring geloof ik") en dat een verstandelijk beperkte jongen hen daarin beschaamde.

Ik weet nog erg goed dat ik toen dacht: dat is in korte tijd best veel negatieve publiciteit over Werkendam van de hand van hun vroegere dominee. Werkendammers een klein beetje van dichtbij kennende weet ik nog dat ik dacht: dat vinden ze waarschijnlijk niet zo leuk.
Job

Bericht door Job »

MGG schreef: 29 okt 2024, 18:55
Job schreef: 29 okt 2024, 18:19 Ligt het aan mijn zoekkwaliteiten of lopen jullie er ook weleens tegenaan dat sommige (nog best recente) artikelen uit het RD niet terug te vinden zijn? Ook op Digibron kom ik er niet uit, ondanks dat ii volgens mij heel concrete zoektermen heb. Misschien dat iemand hier me kan helpen hoe ik het terug kan vinden? Het ging in het RD een keer thematisch over kerkverlating, ik meen vorig jaar of twee jaar geleden. Ds. M. Karens werd ook geinterviewd. Enkele zaken die (in mijn herinnering althans) in het gesprek met hem naar voren kwamen:

- Dat het hem griefde als mensen het hem niet even lieten weten als ze van plan waren hun lidmaatschap op te zeggen, terwijl hij hen getrouwd had, belijdenis afgenomen, kinderen gedoopt.
- Dat de gemeente Werkendam weliswaar sterk gegroeid is afgelopen tientallen jaren, maar dat er ook velen zijn weggegaan.
- Dat hij bij velen die zogenaamd vanwege de leer vertrokken achteraf in de praktijk zag dat ze steeds verder weggleden in leer en leven.

Maar specifiek denk ik me ook te herinneren dat hij iets zei over gereformeerde gemeenten waar hij weleens voorgaat, waar alles zo vervreemdend op hem overkomt dat hij zich afvraagt of ze wel aan het kerkverband verbonden willen blijven, iets dergelijks. Specifiek dat gedeelte zou ik nog eens willen lezen.

Weet iemand dit artikel misschien op miraculeuze wijze voor me op te diepen?
Artikel van 18-5-2024. Dat niet kerkverbanden maar de Heilige Algemene Christelijke Kerk het belangrijkste is, bleef mij bij.
Bedankt! Nee zo kort is het niet geleden.

Aanvulling: die colomn in de Saambinder was begin dit jaar nog maar zie ik. Dus het zou toch goed kunnen wat jij zegt!
Laatst gewijzigd door Job op 29 okt 2024, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Job

Bericht door Job »

Ad Anker schreef: 29 okt 2024, 18:54
Job schreef: 29 okt 2024, 18:19 Ligt het aan mijn zoekkwaliteiten of lopen jullie er ook weleens tegenaan dat sommige (nog best recente) artikelen uit het RD niet terug te vinden zijn? Ook op Digibron kom ik er niet uit, ondanks dat ii volgens mij heel concrete zoektermen heb. Misschien dat iemand hier me kan helpen hoe ik het terug kan vinden? Het ging in het RD een keer thematisch over kerkverlating, ik meen vorig jaar of twee jaar geleden. Ds. M. Karens werd ook geinterviewd. Enkele zaken die (in mijn herinnering althans) in het gesprek met hem naar voren kwamen:

- Dat het hem griefde als mensen het hem niet even lieten weten als ze van plan waren hun lidmaatschap op te zeggen, terwijl hij hen getrouwd had, belijdenis afgenomen, kinderen gedoopt.
- Dat de gemeente Werkendam weliswaar sterk gegroeid is afgelopen tientallen jaren, maar dat er ook velen zijn weggegaan.
- Dat hij bij velen die zogenaamd vanwege de leer vertrokken achteraf in de praktijk zag dat ze steeds verder weggleden in leer en leven.

Maar specifiek denk ik me ook te herinneren dat hij iets zei over gereformeerde gemeenten waar hij weleens voorgaat, waar alles zo vervreemdend op hem overkomt dat hij zich afvraagt of ze wel aan het kerkverband verbonden willen blijven, iets dergelijks. Specifiek dat gedeelte zou ik nog eens willen lezen.

Weet iemand dit artikel misschien op miraculeuze wijze voor me op te diepen?
Ik herinner me dat ook. Was het niet in een Gezinsgids of Terdege?
Volgens mij was het een special bij of in het RD. GG en Terdege lees ik vrijwel niet.
refo

Bericht door refo »

Het ligt aan je zoekkwaliteiten.
In Digibron zoeken op Karens en Werkendam.
Bovenste item:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr20225960
Job

Bericht door Job »

refo schreef: 29 okt 2024, 19:18 Het ligt aan je zoekkwaliteiten.
In Digibron zoeken op Karens en Werkendam.
Bovenste item:
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr20225960
Nah...!! Hoe bestaat het...! Bedankt joh!!!
refo

Bericht door refo »

En toch 18 mei.
DDD

Bericht door DDD »

Het is een mooi artikel. Maar wat hij precies aan wereldgelijkvormigheid ziet, is mij een raadsel.
Job

Bericht door Job »

Heel grote dank voor het meezoeken!

Het juiste citaat over wat weggroeiende gemeenten was:

"Ik kom in gemeenten waarvan ik me afvraag: hoe ver zijn jullie losgeweekt van het kerkverband? Hoe ver willen jullie met de wereld meegaan?"

Daar moest ik aan denken toen we het deze dagen hadden over de luisterervaring van Huisman. Ik had gedacht dat ds. Karens er meer over zei, maar dat is niet zo.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Job schreef:Heel grote dank voor het meezoeken!

"Ik kom in gemeenten waarvan ik me afvraag: hoe ver zijn jullie losgeweekt van het kerkverband? Hoe ver willen jullie met de wereld meegaan?"

Daar moest ik aan denken toen we het deze dagen hadden over de luisterervaring van Huisman. Ik had gedacht dat ds. Karens er meer over zei, maar dat is niet zo.
Het is wel een zin die van alles in het midden laat. Dat is lastig. Het kan waarschuwend zijn bedoeld, veroordelend, misschien wel om de gemeenten naar een ander verband-genootschap te dirigeren. En wat is ‘de wereld’. Uiterlijkheden? Of moraal? Of belastingontduiking, of..?

En dat is nu maar raden. Vooral als je het in verband brengt met de gemeente van Oostkapelle.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
MGG

Bericht door MGG »

Maanenschijn schreef: 29 okt 2024, 20:34

Het is wel een zin die van alles in het midden laat. Dat is lastig. Het kan waarschuwend zijn bedoeld, veroordelend, misschien wel om de gemeenten naar een ander verband-genootschap te dirigeren. En wat is ‘de wereld’. Uiterlijkheden? Of moraal? Of belastingontduiking, of..?

En dat is nu maar raden. Vooral als je het in verband brengt met de gemeente van Oostkapelle.
Deze optie schrijf ik af. Ds. Karens is een breed gedragen dominee. Een van de beste voorbeelden van een 'midden' dominee. Los daarvan is hij zeer pastoraal en niet iemand die denkt liever kwijt dan rijk. Dominees zoals ds. Karens zijn het cement binnen de GG. De stenen zijn de inhoudelijk en prettige karakter die voor de inhoud staan zie ikals cement ;).
Job

Bericht door Job »

Maanenschijn schreef: 29 okt 2024, 20:34

Dat laatste is waar. Ik maakte de associatie met deze zinsnede eigenlijk niet zozeer met het verslag van jouw luisterervaring (dat ging immers over de inhoud die gastpredikanten brachten) maar bij het gesprek dat zich daarna ontspon en waarin ik oa naar voren bracht dat sommige gemeenten (ik bedoel niet specifiek Oostkapelle, die gemeente ken ik niet goed) een soort van onherkenbaar worden voor een deel vd GG (en al helemáál voor de GGiN).
Ararat

Bericht door Ararat »

Hoe is het toch mogelijk dat een gemeente (liever geen namen!) een soort van onherkenbaar wordt voor een deel vd GG (en al helemáál voor de GGiN) ? Gaat dit echt over de inhoud?
DDD

Bericht door DDD »

Nee dat is heel raar. De verschillen zijn zo miniem. Ik kan er maar een paar bedenken.

Wel of geen welkomstwoord aan het begin van de dienst.

Mensen die de kerk binnenkomen alsof ze nooit verder gekomen zijn dan Goede Vrijdag tegenover mensen die iedere zondag Pasen vieren.

Staan of zitten bij het zingen.

Veel of weinig gezangen bij een zangavond.

Wel of geen broeders en zusters.

Een lange of nog langere preek.

Dat is het zo ongeveer wel. Het zijn maar minimale verschillen.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

DDD schreef: 29 okt 2024, 21:29 Nee dat is heel raar. De verschillen zijn zo miniem. Ik kan er maar een paar bedenken.

Wel of geen welkomstwoord aan het begin van de dienst.

Mensen die de kerk binnenkomen alsof ze nooit verder gekomen zijn dan Goede Vrijdag tegenover mensen die iedere zondag Pasen vieren.

Staan of zitten bij het zingen.

Veel of weinig gezangen bij een zangavond.

Wel of geen broeders en zusters.

Een lange of nog langere preek.

Dat is het zo ongeveer wel. Het zijn maar minimale verschillen.
Zit jij met een zonnebril op in de kerk ofzo? :modo
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
DDD

Bericht door DDD »

Nee, want de koster doet bij iedere zonnestraal alle gordijnen ter rechterzijde dicht. :D
Plaats reactie