Erdee

Bertiel

Re: Erdee

Bericht door Bertiel »

de discussie is niet aangezwengeld door de HSV aanhangers, niemand die zegt dat het RD niet naar de SV mag verwijzen en dat dat gevoelig ligt.
Om het expliciet in een artikel als deze te doen, zal de anti HSV-ers triggeren blijkt maar weer.
VOor de rest denk ik dat ik er maar over stop :D
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MarJT

Bericht door MarJT »

Inwoner schreef: 17 okt 2024, 16:38
Maanenschijn schreef: 17 okt 2024, 16:31
Mannetje schreef:Het is echt treurig dat het gesprek hier maar over blijft gaan. Kom toch eens van het stokpaardje af, zeg.
Eens, waar zullen we het eens verder over hebben?

Ik heb best wat overdenkingen na het artikel:

Hoe zou haar man hier in staan? Men is later getrouwd, begrijp ik. Ook naar aanleiding van haar voorgenomen belijdenis. En haar verdere omgeving?

Hoe zou ze worden ontvangen in de gemeente waartoe ze door haar belijdenis is gaan behoren?

@ Ik heb zomaar het vermoeden dat er binnen afzienbare tijd een prachtig interview staat in het RD-magazine met deze mevrouw.

Is daar een programma voor?

@ Het is goed om daar over na te denken. Ik verwacht dat "Zuidwijk" dat wel heeft gedaan, maar dit is geen gemeengoed in de kerken van RN.

Welke methode voor het ‘inwinnen’ is er gebruikt? Kunnen we daar wat uit leren voor andere evangelisatiedoeleinden?

@ De methode is zeker wel van belang, maar 'inwinnen' is geen mensenwerk, toch?

En nog wel meer gedachten.
Stel je voor dat de Alphacurus is gebruikt bij het 'inwinnen' :D

Een dingetje pluk ik er uit: het inwinnen is wel degelijk mensenwerk, en de opdracht aan ons allemaal. We zijn toch levende brieven? (2 Kor).
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Inwoner schreef:
Maanenschijn schreef: 17 okt 2024, 16:31
Mannetje schreef:Het is echt treurig dat het gesprek hier maar over blijft gaan. Kom toch eens van het stokpaardje af, zeg.
Eens, waar zullen we het eens verder over hebben?

Ik heb best wat overdenkingen na het artikel:

Hoe zou haar man hier in staan? Men is later getrouwd, begrijp ik. Ook naar aanleiding van haar voorgenomen belijdenis. En haar verdere omgeving?

Hoe zou ze worden ontvangen in de gemeente waartoe ze door haar belijdenis is gaan behoren?

@ Ik heb zomaar het vermoeden dat er binnen afzienbare tijd een prachtig interview staat in het RD-magazine met deze mevrouw.

Is daar een programma voor?

@ Het is goed om daar over na te denken. Ik verwacht dat "Zuidwijk" dat wel heeft gedaan, maar dit is geen gemeengoed in de kerken van RN.

Welke methode voor het ‘inwinnen’ is er gebruikt? Kunnen we daar wat uit leren voor andere evangelisatiedoeleinden?

@ De methode is zeker wel van belang, maar 'inwinnen' is geen mensenwerk, toch?

En nog wel meer gedachten.
Lees 1 Korinthe 9, 19 tot en met 22. Over (in)winnen.

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Er stond gisteren een ingezonden brief in het RD om dat artikel van die GGiN ouderling uit Alblasserdam over “Doop en Verbond”.

De schrijver stelde netjes aan de kaak dat de ouderling zich bediende van ondeugdelijk argumentatie om eigen theologie te rechtvaardigen.

Ik heb geen idee hoeveel van de mensen die hier vaak zijn, die krant echt inzien. Dus ik geef het toch even door omdat we het daar natuurlijk nogal over gehad hebben.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
helma

Bericht door helma »

https://www.rd.nl/artikel/1082206

Echt verdrietig. Mijn dochter geeft al jaren godsdienstonderwijs op Openbare scholen; zo belangrijk!
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

helma schreef: 25 okt 2024, 08:52 https://www.rd.nl/artikel/1082206

Echt verdrietig. Mijn dochter geeft al jaren godsdienstonderwijs op Openbare scholen; zo belangrijk!
Kan ze geen burgerschap er bij geven?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Konijntje

Bericht door Konijntje »

helma schreef: 25 okt 2024, 08:52 https://www.rd.nl/artikel/1082206

Het heeft 2 kanten. Ik heb een vriend die als Geschiedenis docent werkt op een "christelijke" middelbare school (vmbo, havo en vwo) in de Randstad. Op deze school wordt ook het vak levensbeschouwing gegeven. Dat is in de breedste zin van het woord: godsdiensten worden globaal behandeld. De docent die dit vak geeft, is niet christelijk. Als ik hoor wat de inhoud van de lessen levensbeschouwing is, dan kan het zelfs beter zijn om dit vak maar helemaal niet te geven.

Overigens bemoedigend om te horen dat jouw dochter op een openbare school werkt en het Woord mag doorgeven!
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Groot Blankenstein schreef: 25 okt 2024, 08:30 Er stond gisteren een ingezonden brief in het RD om dat artikel van die GGiN ouderling uit Alblasserdam over “Doop en Verbond”.

De schrijver stelde netjes aan de kaak dat de ouderling zich bediende van ondeugdelijk argumentatie om eigen theologie te rechtvaardigen.

Ik heb geen idee hoeveel van de mensen die hier vaak zijn, die krant echt inzien. Dus ik geef het toch even door omdat we het daar natuurlijk nogal over gehad hebben.
Vandaag weer twee ingezonden brieven met tegen reactie. De ene is van Dr. P. De Vries..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
MGG

Bericht door MGG »

Groot Blankenstein schreef: 25 okt 2024, 08:30 Er stond gisteren een ingezonden brief in het RD om dat artikel van die GGiN ouderling uit Alblasserdam over “Doop en Verbond”.

Op welke pagina? Ik heb deze niet gezien en ik kan het op de RD site niet vinden.
DDD

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/artikel/1082390-prof- ... nen-de-cgk

Een mooi interview met prof. Den Hertog in het RD.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Sorry! Ik had de krant van vrijdag en zaterdag allebei bij m’n ontbijt 🙈

Het was de krant van vrijdag op pagina 31

En eerste keer was donderdag op pagina 24
‭‭
Job

Bericht door Job »

Ligt het aan mijn zoekkwaliteiten of lopen jullie er ook weleens tegenaan dat sommige (nog best recente) artikelen uit het RD niet terug te vinden zijn? Ook op Digibron kom ik er niet uit, ondanks dat ii volgens mij heel concrete zoektermen heb. Misschien dat iemand hier me kan helpen hoe ik het terug kan vinden? Het ging in het RD een keer thematisch over kerkverlating, ik meen vorig jaar of twee jaar geleden. Ds. M. Karens werd ook geinterviewd. Enkele zaken die (in mijn herinnering althans) in het gesprek met hem naar voren kwamen:

- Dat het hem griefde als mensen het hem niet even lieten weten als ze van plan waren hun lidmaatschap op te zeggen, terwijl hij hen getrouwd had, belijdenis afgenomen, kinderen gedoopt.
- Dat de gemeente Werkendam weliswaar sterk gegroeid is afgelopen tientallen jaren, maar dat er ook velen zijn weggegaan.
- Dat hij bij velen die zogenaamd vanwege de leer vertrokken achteraf in de praktijk zag dat ze steeds verder weggleden in leer en leven.

Maar specifiek denk ik me ook te herinneren dat hij iets zei over gereformeerde gemeenten waar hij weleens voorgaat, waar alles zo vervreemdend op hem overkomt dat hij zich afvraagt of ze wel aan het kerkverband verbonden willen blijven, iets dergelijks. Specifiek dat gedeelte zou ik nog eens willen lezen.

Weet iemand dit artikel misschien op miraculeuze wijze voor me op te diepen?
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben ook wel benieuwd. Bijzonder dat dit destijds niet is besproken. Heb je het niet gedroomd?

Ik kom in heel verschillende GG, maar het lijkt allemaal erg op elkaar. Een enkele gemeente zou misschien in de huidige tijd wat beter passen in de CGK. Maar goed. Dat is hier het onderwerp niet.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Job schreef: 29 okt 2024, 18:19 Ligt het aan mijn zoekkwaliteiten of lopen jullie er ook weleens tegenaan dat sommige (nog best recente) artikelen uit het RD niet terug te vinden zijn? Ook op Digibron kom ik er niet uit, ondanks dat ii volgens mij heel concrete zoektermen heb. Misschien dat iemand hier me kan helpen hoe ik het terug kan vinden? Het ging in het RD een keer thematisch over kerkverlating, ik meen vorig jaar of twee jaar geleden. Ds. M. Karens werd ook geinterviewd. Enkele zaken die (in mijn herinnering althans) in het gesprek met hem naar voren kwamen:

- Dat het hem griefde als mensen het hem niet even lieten weten als ze van plan waren hun lidmaatschap op te zeggen, terwijl hij hen getrouwd had, belijdenis afgenomen, kinderen gedoopt.
- Dat de gemeente Werkendam weliswaar sterk gegroeid is afgelopen tientallen jaren, maar dat er ook velen zijn weggegaan.
- Dat hij bij velen die zogenaamd vanwege de leer vertrokken achteraf in de praktijk zag dat ze steeds verder weggleden in leer en leven.

Maar specifiek denk ik me ook te herinneren dat hij iets zei over gereformeerde gemeenten waar hij weleens voorgaat, waar alles zo vervreemdend op hem overkomt dat hij zich afvraagt of ze wel aan het kerkverband verbonden willen blijven, iets dergelijks. Specifiek dat gedeelte zou ik nog eens willen lezen.

Ik herinner me dat ook. Was het niet in een Gezinsgids of Terdege?
MGG

Bericht door MGG »

Job schreef: 29 okt 2024, 18:19 Ligt het aan mijn zoekkwaliteiten of lopen jullie er ook weleens tegenaan dat sommige (nog best recente) artikelen uit het RD niet terug te vinden zijn? Ook op Digibron kom ik er niet uit, ondanks dat ii volgens mij heel concrete zoektermen heb. Misschien dat iemand hier me kan helpen hoe ik het terug kan vinden? Het ging in het RD een keer thematisch over kerkverlating, ik meen vorig jaar of twee jaar geleden. Ds. M. Karens werd ook geinterviewd. Enkele zaken die (in mijn herinnering althans) in het gesprek met hem naar voren kwamen:

Artikel van 18-5-2024. Dat niet kerkverbanden maar de Heilige Algemene Christelijke Kerk het belangrijkste is, bleef mij bij.
Plaats reactie