Maanenschijn schreef: ↑22 okt 2024, 12:02Rusland heeft al winst. Een groot deel van de Donbas. Die hoeven nu alleen nog maar de consolideren (en over een poos weer toeslaan). Dat stukje Koerks komt vanzelf wel een keer.huisman schreef:Als ik zie hoeveel tijd, manschappen en materieel het Rusland kost om dat stukje Russisch grondgebied (Koersk regio) terug te veroveren geef ik ook niet veel voor de winstkansen van Rusland.Maanenschijn schreef: ↑22 okt 2024, 11:55Zelenski heeft in Oekraïne nog groot draagvlak. Zolang er niet te veel schandalen van legerofficieren rond gaan en zolang er onder de bevolking strijdvolk te vinden is, is hij hun held. Overigens gaat is hoop op overwinning (voor zover ik kan waarnemen) wel behoorlijk verminderd. Ik ben benieuwd hoe het is na na nog een winter in de modder en de kou.Wim Anker schreef:
Dat impliceert wel een "heroïsche" Zelenski. En dat waag ik wel te betwijfelen.
Zolang het duo Poetin - Kirrill zeggenschap heeft in de politiek en de kerk blijft de oorlogsdreiging actueel.
Na de eerste weken van de oorlog is de ‘winst’ aan grondgebied niet groot. Zet je dat af tegen de enorme verliezen aan mens en materieel dan is die winst minimaal. Het oorlogsdoel van Rusland is volkomen mislukt. Het snel veroveren van Oekraïne. Een marionetten regime installeren en die zwaar onder Russische invloed zetten. Zie de volkomen mislukte slag om Kiev in het begin van de oorlog.