Psalmberijmingen

Hendrikus

Re: Psalmberijmingen

Bericht door Hendrikus »

Mannetje schreef: 17 okt 2024, 17:08
Philip schreef: 17 okt 2024, 17:03
De DNP is qua taal eenvoudig, maar ook vaag en daardoor moeilijker te begrijpen dan de DNP.
Deze zin is ook moeilijk te begrijpen ;)
:haha
~~Soli Deo Gloria~~
Philip

Bericht door Philip »

Het metrum is een trochee, dus de nadruk valt nu juist niet op de eerste lettergreep. De trocheeën vormen ook weer het metrum van een trochee, want extra nadruk valt op iedere tweede trochee.

1773 heeft bij psalm 48 en 149 inderdaad het probleem dat het ritme van de melodie en de tekst niet op elkaar aansluiten. Het probleem dat ik in de DNP signaleer, speelt bij vrijwel alle psalmen.

1967 is ook uitstekend, dat ben ik met je eens.
DDD

Bericht door DDD »

Ik had het nu over de aansluiting bij de onberijmde tekst.
Valcke

Bericht door Valcke »

Het mooiste is toch wanneer de berijming zeer dicht staat bij de onberijmde Bijbeltekst.
Wanneer je de onberijmde psalmen dagelijks leest (zoals wij doen), dan is het ook heel mooi om nagenoeg dezelfde tekst te kunnen zingen.
De dicht- en rijmkunst is dan wat minder belangrijk (het hoeft dus niet altijd volledig te rijmen), al moet het metrum wel kloppen.
Door psalmen metrisch te berijmen conform het Schots psalter, kan iedere psalm gezongen worden op meer dan 100 (vaak heel mooie) melodieën.
Het mooiste is wanneer de tweede en vierde regel rijmen, maar noodzakelijk is dat niet.
Ik heb hier al eens een voorbeeld geplaatst (psalm 42).

Zo zou dan bv. Psalm 65:14 eruit kunnen zien:

Met kudden is het veld bekleed,
de dalen zijn verrijkt,
bedekt met koor'n; zij juichen, en
ook zingen zij verblijd.

Ter vergelijking de onberijmde tekst:
14 De velden zijn bekleed met kudden en de dalen zijn bedekt met koren; zij juichen, ook zingen zij.

En twee mooie verzen uit Psalm 34:

Voor de rechtvaardige zijn wel
de tegenspoeden veel,
maar uit die all' verlost en redt
de HEERE hem geheel.

Hij is het Die getrouw bewaart
zijn beend'ren, ja die al,
zodat er ook niet een van die
gebroken worden zal.

Vergelijk de onberijmde tekst:
20 Vele zijn de tegenspoeden des rechtvaardigen, maar uit die alle redt hem de HEERE.
21 Hij bewaart al zijn beenderen; niet één van die wordt gebroken.
DDD

Bericht door DDD »

De vraag is wel of kreupelrijm wel recht doet aan de majesteit van de psalmen.
Valcke

Bericht door Valcke »

DDD schreef: 18 okt 2024, 08:39 De vraag is wel of kreupelrijm wel recht doet aan de majesteit van de psalmen.
Volgens mij heb ik geen voorbeelden van kreupelrijm gegeven.
Wat naar mijn overtuiging veel meer tekort doet aan de majesteit van de psalmen zijn alle toevoegingen en vrije verwoordingen.
Dan worden het meer eigen gedichten en moeten we het niet meer psalmen noemen.
Laatst gewijzigd door Valcke op 18 okt 2024, 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Valcke, op welke melodie zou je dit kunnen zingen? Heb je daar een voorbeeld van?
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Valcke schreef:Het mooiste is toch wanneer de berijming zeer dicht staat bij de onberijmde Bijbeltekst.
Wanneer je de onberijmde psalmen dagelijks leest (zoals wij doen), dan is het ook heel mooi om nagenoeg dezelfde tekst te kunnen zingen.
De dicht- en rijmkunst is dan wat minder belangrijk (het hoeft dus niet altijd volledig te rijmen), al moet het metrum wel kloppen.
Door psalmen metrisch te berijmen conform het Schots psalter, kan iedere psalm gezongen worden op meer dan 100 (vaak heel mooie) melodieën.
Het mooiste is wanneer de tweede en vierde regel rijmen, maar noodzakelijk is dat niet.
Ik heb hier al eens een voorbeeld geplaatst (psalm 42).

Zo zou dan bv. Psalm 65:14 eruit kunnen zien:

Met kudden is het veld bekleed,
de dalen zijn verrijkt,
bedekt met koor'n; zij juichen, en
ook zingen zij verblijd.

Ter vergelijking de onberijmde tekst:
14 De velden zijn bekleed met kudden en de dalen zijn bedekt met koren; zij juichen, ook zingen zij.

En twee mooie verzen uit Psalm 34:

Voor de rechtvaardige zijn wel
de tegenspoeden veel,
maar uit die all' verlost en redt
de HEERE hem geheel.

Hij is het Die getrouw bewaart
zijn beend'ren, ja die al,
zodat er ook niet een van die
gebroken worden zal.

Vergelijk de onberijmde tekst:
20 Vele zijn de tegenspoeden des rechtvaardigen, maar uit die alle redt hem de HEERE.
21 Hij bewaart al zijn beenderen; niet één van die wordt gebroken.
Ik vind het mooi. Wat mij betreft prima om dit te gebruiken en uit te werken.

Het geeft ook de mogelijkheid om met veel minder verzen gehele psalmen te zingen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Maanenschijn

DDD schreef:De vraag is wel of kreupelrijm wel recht doet aan de majesteit van de psalmen.
Deze voorbeelden lijken mij geen kreupelrijm.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kreupelrijm
Valcke

Bericht door Valcke »

Bourdon16 schreef: 18 okt 2024, 09:11 Valcke, op welke melodie zou je dit kunnen zingen? Heb je daar een voorbeeld van?
Uit vele mogelijkheden noem ik:
- Argyle
- Ayrshire
- Coleshill
- Evan
- Kilmarnock
- Martyrdom
- Moravia
- St. Kilda
- Salzburg
- Stracathro
- Stroudwater
- Tiverton
- Torwood
- Wetherby

Je kunt de melodieën op internet wel vinden, denk ik.
Je zou ook kunnen zoeken op 'Youtube scottish metrical psalter' voor voorbeelden hoe dit klinkt.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ik ben voor vrije berijmingen. Eigentijdse verbeeldingskracht hoeven we niet te negeren. Dat sluit overigens een soberder berijming voor erediensten niet uit.

De discussie hierboven over rondas en schild staat toch echt ver bij mij af. Maar de huidige technologische anti-raket bescherming in Israël zegt mij meer. Maar het is dan ook weer niet echt literair om dat soort technologie met hun hedendaagse engelse termen te bezingen.
Maanenschijn

Herman schreef:Ik ben voor vrije berijmingen. Eigentijdse verbeeldingskracht hoeven we niet te negeren. Dat sluit overigens een soberder berijming voor erediensten niet uit.

De discussie hierboven over rondas en schild staat toch echt ver bij mij af. Maar de huidige technologische anti-raket bescherming in Israël zegt mij meer. Maar het is dan ook weer niet echt literair om dat soort technologie met hun hedendaagse engelse termen te bezingen.
Laat psalmen de psalmen blijven, maar maak/zing mooie gezangen die wat vrijer in berijming of poëzie zijn. Als je de psalmen transformeert naar een soort gezangen ‘naar een psalm x of y’ lijkt het alsof je de psalmen zingt, maar zing je eigenlijk meer een gezang.

(Waar is eigenlijk de grens tussen psalm en gezang?)
DDD

Bericht door DDD »

Als dat het criterium is, dan is de psalmberijming 1773 zeker een bundel gezangen.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef: 18 okt 2024, 09:32 Ik ben voor vrije berijmingen. Eigentijdse verbeeldingskracht hoeven we niet te negeren. Dat sluit overigens een soberder berijming voor erediensten niet uit.

Ik moest hier gisteren inderdaad aan denken toen de vraag opgeworpen werd, welke woorden dan wel? Maar " durde" het niet op te schrijven omdat ik da ht dat wel heel ver ging/vrij was. En voortaan als een vrij-(on)zinnig persoon gezien zou worden :) .

Ik heb thuis nog eens getest.... hé weet jij wat een beukelaar is? Geen van allen wist her.
Toen in de psalm genoemd. Mijn man zei toen iets van wapenrusting? (Zover was ik ook gekomen. :) )
Dus vervolg vraag: heb je er een beeld bij? Nee was het antwoord. Dat zou ik echt moeten opzoeken.

Als er een thuis is, van jongst af aan in de SV, is hij het wel :super
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Lilian1975 schreef: 18 okt 2024, 09:53 Ik moest hier gisteren inderdaad aan denken toen de vraag opgeworpen werd, welke woorden dan wel? Maar " durde" het niet op te schrijven omdat ik da ht dat wel heel ver ging/vrij was. En voortaan als een vrij-(on)zinnig persoon gezien zou worden :) .

Ik heb thuis nog eens getest.... hé weet jij wat een beukelaar is? Geen van allen wist her.
Toen in de psalm genoemd. Mijn man zei toen iets van wapenrusting? (Zover was ik ook gekomen. :) )
Dus vervolg vraag: heb je er een beeld bij? Nee was het antwoord. Dat zou ik echt moeten opzoeken.

Als er een thuis is, van jongst af aan in de SV, is hij het wel :super
We hoeven niet alles aan te passen. Het is nu eenmaal zo dat het grootste gedeelte van de huidige wereldbevolking zich niet beschermt met een schild. Dus de concretisering die de psalmen bieden kunnen voor veteranen van een vorige generatie heel effectief zijn voor hun emotionele leven. Net zoals alle vluchtpsalmen heel direct op het leven van de vluchteling Calvijn betrokken waren. In de 21e eeuw in westerse context liggen bedreigingen, liefde en verlangen in een heel ander taalveld en daarom sluit bepaalde beeldspraak niet aan. Het verklaard mogelijk ook de populariteit van veel hedendaagse gezangen.
Plaats reactie