Leespreken Gereformeerde Gemeenten

pierre27

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Ararat schreef: 09 jul 2024, 19:28
GerefGemeente-lid schreef: 09 jul 2024, 18:06
Konijntje schreef: 09 jul 2024, 17:57 predikanten Baan, Vreugdenhil, Moerkerken, Karens enz
Een mooi gevarieerd rijtje. :super
Het lijkt me dat vrijwel elk alhier gepubliceerd rijtje gewogen moet worden op evenwichtigheid. Word je daar zelf niet moe van?

Wel mooi dat dit rijtje dan weer goedgekeurd is. Een opsteker voor konijntje!

Nu lijkt het net of GG-lid hier alleen aan het wegen is. Dat is volgens mij niet zo.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Konijntje schreef: 09 jul 2024, 17:57 predikanten Baan, Vreugdenhil, Moerkerken, Karens enz
Het lijkt me dat vrijwel elk alhier gepubliceerd rijtje gewogen moet worden op evenwichtigheid. Word je daar zelf niet moe van?

Als je van je kerkverband houd dan vind je het fijn om te zien dat er van de gehele breedte wordt gelezen.
Ararat

Bericht door Ararat »

pierre27 schreef: 09 jul 2024, 19:56

Nu lijkt het net of GG-lid hier alleen aan het wegen is. Dat is volgens mij niet zo.
Dat kan.
HHR

Bericht door HHR »

pierre27 schreef: 09 jul 2024, 19:07
Inwoner schreef: 09 jul 2024, 11:07
-DIA- schreef: 09 jul 2024, 11:02
Geytenbeekje schreef: 09 jul 2024, 11:01
Is de gemeente nog niet omgetoverd tot een refo-baptistengemeente? ;)
Nee gelukkig niet. Luister maar naar de heldere catechismuspreken van de leraar van deze gemeente.

Het is wel heel vreemd dat Philpot alleen wordt vereenzelvigd met zijn doopstandpunt, terwijl hij zoveel goeds heeft nagelaten....
Ik lees elke dag zijn dagboek! Al jaar en dag!
Ik dit jaar ook.
Al ken en begrijp ik de bezwaren die er zijn, zijn dagboeken zijn onderwijzend en vertroostend.
Bobber

Bericht door Bobber »

Wat is de definitie van een oudvader of is die er niet?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Wolfert Floor en eerder
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Van de Groe doet het hekje toe.
DDD

Bericht door DDD »

Wulfert Floor lijkt mij er zeker niet bij te horen. Dat was een oefenaar.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 17 okt 2024, 23:34 Wulfert Floor lijkt mij er zeker niet bij te horen. Dat was een oefenaar.
Dat was Theodorus Avinck ook.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

het gaat meer om het tijdsspanne.
Mijn oma leerde 100 jaar terug al v.d. Groe deed het hekje toe.
Floor is inderdaad de grens te ver zetten.

Dus zeg maar tot aan de Franse revolutie.
Ik ben benieuwd in hoeveel kerken er nog van voor deze tijd wordt gelezen met regelmaat.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
huisman

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 18 okt 2024, 08:18 het gaat meer om het tijdsspanne.
Mijn oma leerde 100 jaar terug al v.d. Groe deed het hekje toe.
Floor is inderdaad de grens te ver zetten.

Dus zeg maar tot aan de Franse revolutie.
Ik ben benieuwd in hoeveel kerken er nog van voor deze tijd wordt gelezen met regelmaat.
Door de hertalingen van dhr. Bregman zijn de oudvaders bij mij weer meer op het netvlies gekomen. De boekjes van Teelinck zijn echt prachtig.

https://www.debanier.nl/search?q=Teelinck
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bobber schreef: 17 okt 2024, 20:39 Wat is de definitie van een oudvader of is die er niet?
Ja, het gaat vooral om de zeventiende eeuwse godgeleerden en predikanten die horen bij de Nadere Reformatie. In de historische wetenschap is Van der Groe dan de laatste (1705-1785). Zelf denk ik dat onderscheid tussen 17e en 18e eeuw te groot is om op één hoop te gooien. Van der Groe is theologisch gezien ook weer een figuur op zichzelf.
Wilhelmus a Brakel (1635-1711) en Abraham Hellenbroek (1658-1731) lijken me meer de echte vertegenwoordigers van het begrip oudvader. De een door zijn Redelijke Godsdienst en de ander door zijn catechetisch vragenboekje en uitgegeven preken. Ook Bernardus Smytegelt (1665 - 1739) is erg bekend vanwege zijn nagelaten preken.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

Herman schreef: 18 okt 2024, 10:37
Bobber schreef: 17 okt 2024, 20:39 Wat is de definitie van een oudvader of is die er niet?
Ja, het gaat vooral om de zeventiende eeuwse godgeleerden en predikanten die horen bij de Nadere Reformatie. In de historische wetenschap is Van der Groe dan de laatste (1705-1785). Zelf denk ik dat onderscheid tussen 17e en 18e eeuw te groot is om op één hoop te gooien. Van der Groe is theologisch gezien ook weer een figuur op zichzelf.
Wilhelmus a Brakel (1635-1711) en Abraham Hellenbroek (1658-1731) lijken me meer de echte vertegenwoordigers van het begrip oudvader. De een door zijn Redelijke Godsdienst en de ander door zijn catechetisch vragenboekje en uitgegeven preken. Ook Bernardus Smytegelt (1665 - 1739) is erg bekend vanwege zijn nagelaten preken.
Het is opvallend dat juist in de Gereformeerde Gemeenten een beweging is, die verlangt naar de zogenaamde 'radicale' preken, zoals de oudvaders dat ook deden, maar ondertussen worden die oudvaders zelden gelezen in leesdiensten. Daarentegen zie je dat bij de oud gereformeerde gemeenten in Nederland juist een beweging is, die juist oudvaders (al dan niet hertaald) zeer promoten. Er zijn diverse plaatselijke oggn, waar wekelijks oudvaders worden gelezen.
Job

Bericht door Job »

Hallo, na enige jaren van stilte rondom zijn persoon viel het me in de krant van vandaag op dat De Banier adverteert met een prekenboek van (voormalig predikant? Zeg ik dat zo goed of heeft hij zijn titulatuur gehouden?) ds. C. Vogelaar: https://www.debanier.nl/uw-ogen-zullen-de-koning-zien. Het is trouwens een boek uit 2020. Ik ben helemaal niet voor cancelen, dat deed de Heere Jezus ook niet. Maar in hoeverre mogen deze preken feitelijk nog op de kansels gelezen worden?
refo

Bericht door refo »

Job schreef: 30 nov 2024, 17:18 Hallo, na enige jaren van stilte rondom zijn persoon viel het me in de krant van vandaag op dat De Banier adverteert met een prekenboek van (voormalig predikant? Zeg ik dat zo goed of heeft hij zijn titulatuur gehouden?) ds. C. Vogelaar: https://www.debanier.nl/uw-ogen-zullen-de-koning-zien. Het is trouwens een boek uit 2020. Ik ben helemaal niet voor cancelen, dat deed de Heere Jezus ook niet. Maar in hoeverre mogen deze preken feitelijk nog op de kansels gelezen worden?
Dat hoeft toch ook niet?
Plaats reactie