Woord en Geest

olfie

Bericht door olfie »

Miscanthus schreef: De gelijkenis van de maagden wil ons zeggen dat we moeten waken en bidden omdat we niet weten wanneer Hij komt.
En natuurlijk zijn er mensen die opgevoed zijn met het evangelie en toch geen gelovige relatie met Christus hebben.
En toch komen ook deze maagden tot De Bruiloft, dus zij komen uit zichzelf, en worden niet toegelaten.
Ik denk ook dat we hier heimelijk de uitverkiezing proberen te verklaren, jullie zouden in jullie standpunt dus bewust tegen de zaligheid in kunnen gaan. Even in alle eerbied gesteld. Stel God heeft jullie uitverkoren, maar jullie weigeren Hem aan te nemen.. Dan zijn jullie dus sterker dan God?
Of... je bent niet uitverkoren, je neem Hem toch aan als Zaligmaker, dan zou hij jullie dus niet 'mogen' laten gaan?
Nee ik denk dat jullie redenering eerder in de problemen komt met Zijn Eigenschappen.
Ik blijf bij inwendige en uitwendige roeping. Er zijn bewijzen te over in Het Woord, en deze gedachtengang vindt je bij veel gereformeerde en hervormde predikanten en oudvaders terug.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Tiberius schreef:
jacob schreef:Ik blijf er bij, Jezus weende geen krokodillen tranen over Jeruzalem. Ik kan dat niet over mijn hart verkrijgen. Dat vind ik zo blasfemisch. Dat waren welmenende woorden. En als ik het 2 soorten roeping dogma volledig in mijn gedachte uitwerk, kom ik in botsing met dit soort uitspraken van Jezus.
Je moet dat soort dingen niet uit willen redeneren en doorzagen.
Sorry, refo, maar ik wil nog een artikel uit de NGB citeren:
Hij doet boven het begrip des menselijken verstands, datzelve willen wij niet curieuslijk (=te nieuwsgierig) onderzoeken, meer dan ons begrip verdragen kan; maar wij aanbidden met alle ootmoedigheid en eerbied de rechtvaardige oordelen Gods, die ons verborgen zijn; ons tevreden houdende dat wij leerjongeren van Christus zijn, om alleen te leren hetgeen Hij ons aanwijst in Zijn Woord, zonder deze palen te overtreden.
Dan blijft er verwondering en aanbidding over. Dat doe je (voornamelijk) met je hart, niet met je verstand.

Eigenlijk kan je dat nauwelijks verstandelijk uitleggen (zoals je in dit topic merkt).
Ik vind deze posting niet ter zake doen.
olfie

Bericht door olfie »

Breekijzertje schreef:Als Jezus zegt: "Volg Mij" maakt Hij geen onderscheid tussen een zogenaamde in- en uitwendige roeping.
Wie die verschillen bedacht heeft is onbijbels bezig. (geweest)
Lees aub. eerst een alle argumenten die eerder in dit topic naar voren zijn gekomen, en oordeel dan. Als jij beweert meer kennis en inzicht te hebben dan alle geciteerde predikanten, oudvaders en bijbelteksten... Het is inderdaad een oproep van Jezus "Volg Mij", maar toen werd dus iedereen geroepen, en waarom volgden er slechts een handvol apostelen? Ze werden allemaal geroepen.
refo

Bericht door refo »

En een van hen was een duivel.
olfie

Bericht door olfie »

refo schreef:En een van hen was een duivel.
Kun je nagaan dat zelfs een duivel zich kan voordoen als een trouwe volgeling.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Miscanthus schreef:
Tiberius schreef:Dan blijft er verwondering en aanbidding over. Dat doe je (voornamelijk) met je hart, niet met je verstand.

Eigenlijk kan je dat nauwelijks verstandelijk uitleggen (zoals je in dit topic merkt).
Ik vind deze posting niet ter zake doen.
Graag gedaan.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

olfie schreef:
Breekijzertje schreef:Als Jezus zegt: "Volg Mij" maakt Hij geen onderscheid tussen een zogenaamde in- en uitwendige roeping.
Lees aub. eerst een alle argumenten die eerder in dit topic naar voren zijn gekomen, en oordeel dan. Als jij beweert meer kennis en inzicht te hebben dan alle geciteerde predikanten, oudvaders en bijbelteksten... Het is inderdaad een oproep van Jezus "Volg Mij", maar toen werd dus iedereen geroepen, en waarom volgden er slechts een handvol apostelen? Ze werden allemaal geroepen.
werd Judas anders geroepen dan de rest?
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

olfie schreef:
Omdat we een vrije wil en eigen verantwoordelijheid van God hebben gekregen.
M.a.w. je kan het genadekado ook weigeren.
olfie

Bericht door olfie »

In feite stellen jullie het zo:
God is afhankelijk van wie Hem aan neemt. Als niemand besluit Hem aan te nemen dan blijft de Hemel leeg.
En van nature zoekt niemand Hem. Toch is er een roeping, die dan dus bij de ene mens wel leidt tot het aannemen van Hem en bij de ander niet.
Ofwel God roept, en vervolgens moet Hij wachten tot wij gehoor geven. Doe je Hem dan niet onstellend te kort? Alsof Hij dus afhankelijk is van ons? Nou durf ik niet in mee te gaan.
Zoals ik al eerder stelde, in plaats van antwoorden op teksten, verklaringen en vragen, geven jullie tegenvragen. Nooit antwoorden of ontkrachtingen.

Dit staat in "De grondwaarheden van het Christendom"
In Rom. 8 : 28 lezen wij: "En wij weten, dat hun, die God liefhebben, alle dingen
medewerken ten goede; hun, die naar Zijn voornemen geroepen zijn." En verder in vers 30:
"En die Hij te voren verordend heeft, die heeft Hij ook geroepen." Dit is Gods heerlijk
raadsbesluit. Dat wij geroepen werden in den tijd, is naar Zijn welbehagen over ons; naar Zijn
verkiezing. - Hij, die tot alle menschen Zijn roeping deed uitgaan, Hij heeft ons hart
verbrijzeld en toebereid tot de ontvangenis van het zaad des Woords; en zoo zijn wij geroepen
met die inwendige roeping, waarvan de gevolgen zoo onuitsprekelijk heerlijk zijn.

Hij heeft velen geroepen en slechts een aantal zal zaligworden, en wie dat zijn, dat is Zijn uitverkiezing, en niet onze beslissing.
refo

Bericht door refo »

Blijkbaar is er een verkiezing. De Bijbel is daar redelijk summier over. De tegenhanger van de verkiezing is de roeping. Want: van de vekiezing weten we in feite NIETS. Alleen dat God de Eerste en de Laatste is, was en zijn zal. De opdracht die predikers hebben is zonder limiet: predik het Evangelie. Dat die prediking soms geen uitwerking heeft, heeft ook een Goddelijke kant, denk ik. Maar hoe? Door dat curieuselijk te onderzoeken kom je dan op een onderscheid in roeping uit. En de vraag is dan: is dat juist?
In dat verband roepen: dan hebben al die Godzalige mensen het zeker altijd fout gehad, snijdt geen hout. Dat zou inderdaad best zo kunnen zijn. De kwestie hier is: hoe zit dat nou? Moeten we dat onderscheid willen weten. Is het van belang? Is het schadelijk? Of maakt het niet uit?
olfie

Bericht door olfie »

refo schreef:Blijkbaar is er een verkiezing. De Bijbel is daar redelijk summier over. De tegenhanger van de verkiezing is de roeping. Want: van de vekiezing weten we in feite NIETS. Alleen dat God de Eerste en de Laatste is, was en zijn zal. De opdracht die predikers hebben is zonder limiet: predik het Evangelie. Dat die prediking soms geen uitwerking heeft, heeft ook een Goddelijke kant, denk ik. Maar hoe? Door dat curieuselijk te onderzoeken kom je dan op een onderscheid in roeping uit. En de vraag is dan: is dat juist?
In dat verband roepen: dan hebben al die Godzalige mensen het zeker altijd fout gehad, snijdt geen hout. Dat zou inderdaad best zo kunnen zijn. De kwestie hier is: hoe zit dat nou? Moeten we dat onderscheid willen weten. Is het van belang? Is het schadelijk? Of maakt het niet uit?
Dit is nog eens een onbijbels statement.
Blijkbaar is er een verkiezing.. het staat overduidelijk in de bijbel. Om een tekst te noemen:
(Rom. 8:30): "Die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroe­pen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaar­digd"
En om dan te stellen dat de roeping een tegenhanger is.. dat is ook uit de lucht gegrepen.

Er is een algemene roeping, en een inwendige roeping die alleen voorbestemd is aan de uitverkorenen. Dat lijkt me ook vrij helder verklaard in mijn eerder aangehaalde citaat uit de preek van Vermeer.
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

Tiberius schreef:
Breekijzertje schreef:Omdat we een vrije wil en eigen verantwoordelijheid van God hebben gekregen.
Ik stel voor om de naam van het forum te wijzigen in "remoforum.nl".
De aangepaste forumregels kan je downloaden op http://www.remonstranten.org .

(Waarschijnlijk een niet ter zake doende posting)
Idd...ik beschouw dit als een posting van een ongelovige.......

Heeft de mens dan in het paradijs niet bewust tegen God gekozen?
Of wil je zeggen dat e.e.a. geregiseerd is door God?
Dat wij als marionetten aangestuurd door God voor de zonde hebben gekozen?
Zeg het maar. Ik ben een en al oor............
refo

Bericht door refo »

olfie schreef:
refo schreef:Blijkbaar is er een verkiezing. De Bijbel is daar redelijk summier over. De tegenhanger van de verkiezing is de roeping. Want: van de vekiezing weten we in feite NIETS. Alleen dat God de Eerste en de Laatste is, was en zijn zal. De opdracht die predikers hebben is zonder limiet: predik het Evangelie. Dat die prediking soms geen uitwerking heeft, heeft ook een Goddelijke kant, denk ik. Maar hoe? Door dat curieuselijk te onderzoeken kom je dan op een onderscheid in roeping uit. En de vraag is dan: is dat juist?
Dit is nog eens een onbijbels statement.
Blijkbaar is er een verkiezing.. het staat overduidelijk in de bijbel. Om een tekst te noemen:
(Rom. 8:30): "Die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroe­pen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaar­digd"
En om dan te stellen dat de roeping een tegenhanger is.. dat is ook uit de lucht gegrepen.

Er is een algemene roeping, en een inwendige roeping die alleen voorbestemd is aan de uitverkorenen. Dat lijkt me ook vrij helder verklaard in mijn eerder aangehaalde citaat uit de preek van Vermeer.
Ik krijg een beetje de indruk dat je een zin leest en gelijk gaat typen. Omdat het in de Bijbel staat is er blijkbaar een verkiezing. Het schijnt niet zo te zijn. Het blijkt zo. Daar heb ik op zich geen moeite mee. Moeite krijg ik pas als mensen gaan uitleggen hoe dat is. Dat weet niemand. En dat hadden de Dortse Leerregels ook moeten zeggen. Het is niet het voorgezien geloof, maar wat dan wel weten we niet. En dat is wat anders dan remonstrantisme.
olfie

Bericht door olfie »

Breekijzertje schreef:
Tiberius schreef:
Breekijzertje schreef:Omdat we een vrije wil en eigen verantwoordelijheid van God hebben gekregen.

Je kan de val niet zomaar verbinden aan de uitverkiezing. Wij zijn allen in Adam gevallen, maar worden absoluut niet in (bijv) onze vader of moeder zalig.
En ómdat wij nu van die appel hebben gegeten, kunnen wij uit onszelf niet meer tot Hem komen. We missen het rechte gezicht op God, we bedoelen God niet meer, we hebben alleen nog onze eigen eer en zaligheid op het oog.
God heeft verkoren wie er wel en niet zalig zullen worden, en daarin hebben wij dus absoluut geen keus. Er zou dus volgens jouw altijd nog iets goeds in de mens te vinden moeten zijn dat kan kiezen voor Hem? Leert de bijbel ons niet dat er NIETS goeds in ons te vinden is?

P.s. dan hebben jullie de HG ook niet nodig zeker, want je kan ZELF lezen in de bijbel, en daar kan je ZELF lezen "Komt to Mij". En dan besluit JE tot Hem te komen en dan heb je alleen God de Vader en God de Zoon nodig. Waar blijft het werk van de HG dan?

Ik denk aan de gelijkenis van de verloren penning, de vrouw (HG) blijft zoeken en 'keert het huis met bezemen' om de verloren penning (de mens) terug te vinden. De penning kan zelf niet terug komen. Is dat nu niet een helder beeld van het opzoekende werk van de HG? En niet een duidelijk beeld dat wij het niet uit ONSZELF kunnen?

(korte samenvatting van woensdagavond preek van D.S. B. van der Heiden in de Ger. Gem. te Zwijndrecht)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Breekijzertje schreef:
Tiberius schreef:

In het paradijs hadden we een vrije wil, ja.
Maar met de val is deze verdorven. Er is geen sprake meer van een vrije wil.
De remonstranten leren juist dat er wel een vrije wil is: dat God afhankelijk is van de keuze van de mens.

Maar zo is het niet. Het is God souvereiniteit, die het ene vat maakt ter ere en het andere ter onere. Is er dan onrechtvaardigheid bij God? "Dat zij verre" zegt Paulus. "Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods."

Dat is de Joden een dwaasheid en de Grieken een ergernis. En voor weer anderen niet ter zake doende.
Plaats reactie