Zondagsheiliging

Zita
Moderator

Re: Zondagsheiliging

Bericht door Zita »

merel schreef: 15 okt 2024, 21:09
Zita schreef: 15 okt 2024, 20:38
GerefGemeente-lid schreef: 15 okt 2024, 15:32
Framboos schreef: 12 okt 2024, 15:35

Idem. Als onze kinderen jarig zijn op zondag, dan krijgen ze wel cadeaus, maar het bezoek komt op maandag.
Idem. Al dat kringvisitegeleuter is nergens voor nodig en al helemaal niet op zondag.
Als je het werkelijk als verspilling van je tijd ziet, is dat ook verkeerd op maandag of vrijdag. Zondagse tijd is niet kostbaarder.
Nee, in onze familie worden geen verjaardagen op zondag gevierd. Gelukkig, want ik hecht aan een rustige zondag. Maar het was voor schoonzus wel wennen, want in haar familie werden verjaardagen juist speciaal op zondag gevierd. Maar ze heeft zich zonder gedoe aangepast.
Overigens zie ik ideeën over zondagsrust in mijn omgeving heel hard verschuiven.
In welk opzicht?
Sporten op zondag (inclusief wedstrijden), uit eten op zondag enz.
Maar het ligt wellicht meer aan mijn omgeving dan dat het breed speelt.
merel

Bericht door merel »

.
Laatst gewijzigd door merel op 15 okt 2024, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

GerefGemeente-lid schreef: 15 okt 2024, 21:21
Inwoner schreef: 15 okt 2024, 15:34

Idem. Als onze kinderen jarig zijn op zondag, dan krijgen ze wel cadeaus, maar het bezoek komt op maandag.
Idem. Al dat kringvisitegeleuter is nergens voor nodig en al helemaal niet op zondag.
Wat is precies kringvisitegeleuter?
Een kringvisite waarin het gaat over dusdanige onbenulligheden of zogenaamde interessantheden dat je er van in slaap valt.
Beroepingswerk?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
KDD

Bericht door KDD »

Bourdon16 schreef: 12 okt 2024, 12:50 Geen verjaardag vieren op zondag kan ik heel goed begrijpen. Van de rustdag blijft dan weinig over. Met het eigen gezin vieren vind ik wel prima overigens.
Idem.
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb het al eens eerder geschreven, maar dan zit het probleem hem niet in de zondagsrust, maar in de onderwerpen van gesprekken. Dan zou je kunnen proberen die wat meer geestelijk of althans zinnig te maken. Er zijn zoveel goede onderwerpen om over te spreken, dat ik het onvoorstelbaar vind dat iemand een hele avond kan vullen met geleuter. Als je zelf niets zinnigs te zeggen hebt, luister dan naar iemand die wel wat zinnigs zegt.

Of maak/gebruik gesprekskaartjes.

Dat kan alleen natuurlijk als daar onder je gasten ook belangstelling voor is. Maar daar kun je toch ook invloed op uit te oefenen door mensen uit te nodigen waarmee over belangrijke zaken gesproken kan worden?

Overigens is mijn idee dat er weinig mensen zijn waarmee je geen zinnig gesprek kunt voeren. Dat is ten eerste een kwestie van goed luisteren en doorvragen. En ten tweede van zelf iets zinnigs zeggen. Er zijn weinig mensen waarbij dat niet voldoende is om tot een zinnig gesprek te komen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef: 15 okt 2024, 22:07
GerefGemeente-lid schreef: 15 okt 2024, 21:21
Inwoner schreef: 15 okt 2024, 15:34
GerefGemeente-lid schreef: 15 okt 2024, 15:32 Idem. Al dat kringvisitegeleuter is nergens voor nodig en al helemaal niet op zondag.
Wat is precies kringvisitegeleuter?
Een kringvisite waarin het gaat over dusdanige onbenulligheden of zogenaamde interessantheden dat je er van in slaap valt.
Beroepingswerk?
Nee. Want daarvan val ik niet in slaap en het laatste nieuws daarover krijg ik niet via kringvisites te horen. :yahoo
merel

Bericht door merel »

Zita schreef: 15 okt 2024, 21:27
merel schreef: 15 okt 2024, 21:09
Zita schreef: 15 okt 2024, 20:38
GerefGemeente-lid schreef: 15 okt 2024, 15:32 Idem. Al dat kringvisitegeleuter is nergens voor nodig en al helemaal niet op zondag.
Als je het werkelijk als verspilling van je tijd ziet, is dat ook verkeerd op maandag of vrijdag. Zondagse tijd is niet kostbaarder.
Nee, in onze familie worden geen verjaardagen op zondag gevierd. Gelukkig, want ik hecht aan een rustige zondag. Maar het was voor schoonzus wel wennen, want in haar familie werden verjaardagen juist speciaal op zondag gevierd. Maar ze heeft zich zonder gedoe aangepast.
Overigens zie ik ideeën over zondagsrust in mijn omgeving heel hard verschuiven.
In welk opzicht?
Sporten op zondag (inclusief wedstrijden), uit eten op zondag enz.
Maar het ligt wellicht meer aan mijn omgeving dan dat het breed speelt.
Dat zie ik in mijn gemeente ook steeds meer. Ik dacht eigenlijk dat dat des PKN was. In de CGK zag ik dat minder.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bourdon16 schreef: 11 okt 2024, 20:43 Toen ik nog thuis woonde wilde wij als kinderen graag een kerstboom. Vader wilde het niet en het gebeurde niet. Later kwam er toch een kleintje in de speelkamer en jaren daarna hadden we het voor elkaar hoor: een kerstboom in de woonkamer.

Hij ging dan wel uit als pa in de woonkamer zat en op zondag ging het ding ook niet aan.
Tot 1e kerstdag een keer op zondag viel..
We hebben nooit een kerstboom gehad, maar zijn vanochtend getrakteerd op een kerstboom door onze Libanese schoonmaakster. We hebben een acuut probleem met onze principes. :D
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Herman schreef: 19 nov 2024, 10:07
Bourdon16 schreef: 11 okt 2024, 20:43 Toen ik nog thuis woonde wilde wij als kinderen graag een kerstboom. Vader wilde het niet en het gebeurde niet. Later kwam er toch een kleintje in de speelkamer en jaren daarna hadden we het voor elkaar hoor: een kerstboom in de woonkamer.

Hij ging dan wel uit als pa in de woonkamer zat en op zondag ging het ding ook niet aan.
We hebben nooit een kerstboom gehad, maar zijn vanochtend getrakteerd op een kerstboom door onze Libanese schoonmaakster. We hebben een acuut probleem met onze principes. :D
:humhihi . Ik ben benieuwd hoe jullie dit geschenk een plaatsje geven. En hoe sterk jullie principes zijn. :yahoo
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 19 nov 2024, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:

Ik vind dit wel binnen de katholieke breedte passen (en hou je je daarmee keurig binnen de door de synode uitgesproken kaders) :) .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Dan heb je komende een mooie gelegenheid om dagelijks aan je schoonmaker te denken. En wellicht biedt het gelegenheid om met haar en met anderen het over het grote kerstwonder te hebben
- Niet meer zo actief -
helma

Bericht door helma »

Mannetje schreef:Dan heb je komende een mooie gelegenheid om dagelijks aan je schoonmaker te denken. En wellicht biedt het gelegenheid om met haar en met anderen het over het grote kerstwonder te hebben
Zeg dat!
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Mannetje schreef: 19 nov 2024, 10:53 Dan heb je komende een mooie gelegenheid om dagelijks aan je schoonmaker te denken. En wellicht biedt het gelegenheid om met haar en met anderen het over het grote kerstwonder te hebben
In dat kader zou ik dit jaar met een gerust hart zo'n boom in mijn huis zetten.
helma

Bericht door helma »

Wij hebben onze kerstboom ook opgezet. Op de foto niet zo goed zichtbaar, maar er staan allemaal namen van de Heere Jezus op.

Afbeelding
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

helma schreef: 19 nov 2024, 11:01 Wij hebben onze kerstboom ook opgezet. Op de foto niet zo goed zichtbaar, maar er staan allemaal namen van de Heere Jezus op.

Afbeelding
Mooi! Zoiets zocht ik. Voor in het raamkozijn! Normaal staat daar een scherm met geloof hoop en liefde..... maar zocht voor deze maanden zoiets. Zelf gemaakt?
Plaats reactie