DDD schreef: ↑15 okt 2024, 10:07
Ik heb je laatste twee bijdragen gelezen, maar misschien begrijp ik het niet. Maar het stuk over de glijdende schaal is conservatisme en meer precies de drogreden van de glijdende schaal.
Kun je dan even toelichting waarom dit een drogreden is? Daar ben ik wel erg benieuwd naar. Ik beschrijf namelijk precies wat ik zie gebeuren bij ds. P. de Vries. Dat is een glijdende schaal. Ik hoef jou toch niet uit te leggen dat een glijdende schaal beschrijven of iets als een glijdende schaal benoemen niet per definitie een drogredenering is?
Ik vind zelf dat ik niet frame of manipuleer. Ik ben heel duidelijk in mijn bewoordingen en achtergrondvisie. En ik weet inderdaad geen bestuurslid van de GBS die hierover gezaghebbend kan spreken. Een groot deel van hen kan de Bijbel in zijn oorspronkelijke versie niet lezen. Ik ook niet, trouwens. Maar ik zit dan ook niet in het bestuur van een bijbelgenootschap of -stichting.
"Je moet de grondtaal kennen om in het bestuur van een bijbelstichting plaats te nemen." --> Dit lijk je te suggereren, maar waarom zou dat zo moeten zijn? De GBS heeft wel expertise van grondtaalkenners in huis of huurt die in. Net zoals een schoolbestuur niet vol met onderwijzers zit. Enz.
"Ik heb nog nooit iemand met verstand van zaken gesproken die tegen de HSV was." --> op dit forum heb je regelmatig van gedachten gewisseld met Valcke, iemand met veel kennis van zaken. Verder zijn er genoeg predikanten van de Gereformeerde Gemeenten met een theologische studie die niet voor de HSV zijn. Dat jij iemand niet hebt gesproken klopt dus niet, maar betekent ook nog eens helemaal niets. Je probeert met zo'n uitspraak natuurlijk wel een bepaald frame/ een bepaalde sfeer op te wekken.
"Natuurlijk zijn er GBS-volgelingen, maar zoveel zijn dat er helemaal niet." --> een stelling die oproept alsof het een piepkleine minderheid is. En als iemand straks zegt: de GBS heeft 50.000 donateurs, dan zeg je waarschijnlijk: ik zei toch dat het er helemaal niet zoveel zijn? Maar ondertussen laat je het net voorkomen alsof het er 100 zijn. Bewust frame.
"En als je dan soms GBS-bestuursleden de keuze voor de GBS-bijbel hoort verdedigen, dan zijn het voor zover ik daar kennis van heb genomen, zulke onnozele argumenten dat ik me echt afvraag of ze die zelf geloven." --> ik denk dat je doelt op een lezing van ds. Van Boven. Klopt dat? Zo onnozel waren die argumenten niet. Dat jij ze zo meent te moeten labelen/framen, zegt misschien meer over jou, dan over de geachte predikant.
"Ik verdenk sommige rechtse dominees er wel eens van om voortdurend toneel te spelen." --> hier wil ik het eigenlijk niet over hebben. Vind je zelf dat deze zin en de zinnen daarvoor, fraaie zinnen zijn die te verenigen zijn met 1 Joh. 4:20?
Ik zeg niet dat de evangeliën in de SV-GBS onleesbaar zijn. Ik zeg dat de kans op misverstanden door onduidelijk en verouderd/veranderd taalgebruik veel groter is dan de -inderdaad bestaande- minder nauwkeurige verwoording in de HSV. Neem het onderscheid tussen lankmoedig en geduldig. Ik ben het daar best mee eens. Maar lankmoedig is gewoon geen normaal Nederlands meer. Je leest het soms in NRC of Trouw, en dat is het. Dan kun je het wel opnemen, maar dan kun je het nog beter in het Engels weergeven, dan zijn er meer mensen die het onderscheid begrijpen.
Jij gebruikt zelf ook woorden als onnozel. Er zijn misschien soms kansen op misverstanden (overigens geldt dat ook voor de HSV en dat geldt ook voor een zin als: "ik stap over naar een andere bank"), maar dat kun je met een vertaling die brontaalgericht is nooit helemaal wegnemen. Je moet wel kijken naar mogelijkheden om woorden die volstrekt andere betekenissen hebben dan tegenwoordig, aan te passen. Dat is altijd gebeurd. Daarom ben ik het eens met een beperkte herziening. Maar de HSV gaat veel verder dan dat en mag zich door gewijzigde uitgangspunten geen Statenvertaling meer noemen.
Maar een bijbelvertaling moet voor een geïnteresseerde gelovige zo goed mogelijk te begrijpen zijn.
Dan krijg je nooit een match met de (Herziene)Statenvertaling, want dan heb je gewoon een heel ander uitgangspunt.