Zondagsheiliging

huisman

Re: Zondagsheiliging

Bericht door huisman »

DDD schreef: 14 okt 2024, 19:04
Mannetje schreef: 14 okt 2024, 18:40
Orchidee schreef: 14 okt 2024, 18:37 En ik verzin altijd alles dus neem mij aub niet serieus!
Je verhaal is summier en niet na te trekken, vandaar mijn voorbehouden. Wil je niet meer noemen, prima, maar dan kan ik er ook niet meer van maken.
Er stond alleen een voorbehoud, dus wat dat betreft is de reactie van Orchidee wat overdreven. Maar kunt ook vragen om een wat nadere toelichting als je je oren niet gelooft. Al heeft Edelweiss inmiddels een duidelijk voorbeeld gegeven.

Ik stoor mij er aan dat hier mensen de wonderlijkste gevolgtrekkingen en redeneringen aanvoeren, zonder dat daar door jou of huisman een punt van gemaakt wordt. Maar een eenvoudige waarneming van feiten, bijvoorbeeld dat er mensen zijn die vanwege de zondagsrust niet de dokter of 112 bellen, moet dan ineens onderbouwd worden, of wordt niet zonder meer aangenomen. Waarom? Zulke dingen komen niet in de krant en evenmin in een rouwadvertentie.

Als je er nu eens gewoon vanuit ging dat de meeste mensen hier integer zijn en de waarheid vertellen, of dat althans naar beste weten doen. Dan kan het natuurlijk geen kwaad om in sommige gevallen enige overdrijving niet uit te sluiten. Maar daar kun je dan toch ook een verhelderende vraag over stellen?
Er zat nogal een opklimming in de post van Orchidee. Geen verjaardag, geen cadeautjes, geen dokter, geen 112 bellen. Die eerste drie kan ik mij iets bij voorstellen. Dat laatste niet zo.
Als het over dit onderwerp gaat. (Wat doe je niet op zondag) kom je op dit forum soms de meest wonderlijke verhalen tegen over vroeger waar soms ook een lichte Maarten ‘t Hart overdrijving in aanwezig is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Dat begrijp ik wel. En ik heb zelf een neiging om te overdrijven, dus ik sluit niet uit dat iemand dat ook doet. Maar bij een bijdrage op het forum doet bijna iedereen zijn best om iets zinnigs naar voren te brengen. Daar zijn een paar uitzonderingen op, en het zou zelfs nog kunnen zijn dat ik me daarin vergis.

Ik begrijp gewoon de tegenstelling niet zo. Een feitelijke onzorgvuldige onderbouwing leidt gelijk tot cynische reacties. Terwijl rare redeneringen mijns inziens toch veel erger zijn.

Maar goed. Dat kan ook helemaal persoonlijk zijn.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

We merken op: we zien een steeds verder afglijden en de afgegledenen sterken en stijven elkaar... Ik zie ook een ver afleven van de werkelijke zondagsheiliging zoals door we die op Bijbelse gronden hebben ontvangen.
Ik zie nog meer: ook de meest behoudende wordt geïnfecteerd door de wereld om ons heen.
Moeten wij dan uit de wereld gaan? Daar geeft het Woord ons ook het antwoord op.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
ejvl

Bericht door ejvl »

huisman schreef: 14 okt 2024, 19:56
Als het over dit onderwerp gaat. (Wat doe je niet op zondag) kom je op dit forum soms de meest wonderlijke verhalen tegen over vroeger waar soms ook een lichte Maarten ‘t Hart overdrijving in aanwezig is.
Dat komt ook omdat ieder z'n verleden (of heden wellicht) in gedachten heeft.
Van een uiterste dat er niets mag, ja ontbijt, kerk, koffie zonder ook maar 1 woord over de preek, pa/ma naar bed dus kinderen rustig, niet naar buiten of spelletjes doen, avondeten, kerk, slapen. Kortom, een zeer negatieve en wellicht haast traumatische ervaringen, van de zondag. Een verschrikkelijke dag.
Tot een ander uiterste, alles kan en mag zonder rekening te houden met de heiligheid van een rustdag.
Als je dan al redeneert vanuit die extremen, of eigen ervaringen, kunnen dit wonderlijke verhalen opleveren of men staat gelijk "scherp" bij een bespreking over activiteiten op zondag.

Ik ken ook iemand, de man is al overleden, die niet op zondag geopereerd wilde worden, lag reeds in het ziekenhuis en bij niet opereren zou hij blind worden, dat is ook gebeurt, hij is blind geworden.
Is dat extreem? Wellicht wel, ik denk voor hem niet gelet op het nauwe leven dicht bij de Heere.
Het zou wel extreem zijn als hij dat ook aan anderen zou opleggen.
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

ejvl schreef: 15 okt 2024, 13:35 (...)
Ik ken ook iemand, de man is al overleden, die niet op zondag geopereerd wilde worden, lag reeds in het ziekenhuis en bij niet opereren zou hij blind worden, dat is ook gebeurt, hij is blind geworden.
Is dat extreem? Wellicht wel, ik denk voor hem niet gelet op het nauwe leven dicht bij de Heere.
De onderstaande tekst uit Mattheüs 12 hebben mijn ouders ons als kinderen destijds voorgehouden toen zij ons vertelden dat onze oom was overleden (zie mijn eerdere post in deze draad). Bij bovenstaand voorbeeld komen die verzen weer bij mij op. Het lijkt mij persoonlijk een duidelijke leidraad, maar ik hoor graag jullie gedachten hierover.

10 En ziet, er was een mens, die een dorre hand had, en zij vraagden Hem, zeggende: Is het ook geoorloofd op de sabbatdagen te genezen? (opdat zij Hem mochten beschuldigen).
11 En Hij zeide tot hen: Wat mens zal er zijn onder u, die een schaap heeft, en zo datzelve op een sabbatdag in een gracht valt, die hetzelve niet zal aangrijpen en uitheffen?
12 Hoe veel gaat nu een mens een schaap te boven? Zo is het dan op de sabbatdagen geoorloofd wel te doen.
MarJT

Bericht door MarJT »

Edelweiss schreef: 15 okt 2024, 15:01
ejvl schreef: 15 okt 2024, 13:35 (...)
De onderstaande tekst uit Mattheüs 12 hebben mijn ouders ons als kinderen destijds voorgehouden toen zij ons vertelden dat onze oom was overleden (zie mijn eerdere post in deze draad). Bij bovenstaand voorbeeld komen die verzen weer bij mij op. Het lijkt mij persoonlijk een duidelijke leidraad, maar ik hoor graag jullie gedachten hierover.

10 En ziet, er was een mens, die een dorre hand had, en zij vraagden Hem, zeggende: Is het ook geoorloofd op de sabbatdagen te genezen? (opdat zij Hem mochten beschuldigen).
11 En Hij zeide tot hen: Wat mens zal er zijn onder u, die een schaap heeft, en zo datzelve op een sabbatdag in een gracht valt, die hetzelve niet zal aangrijpen en uitheffen?
12 Hoe veel gaat nu een mens een schaap te boven? Zo is het dan op de sabbatdagen geoorloofd wel te doen.
Mooi gezegd en deze verzen speelden ook in mijn hoofd. De sabbatdag is juist ingesteld tot welzijn van de mens zodat hij zich kan richten op de Schepper. Zodra Gods geboden zo geïnterpreteerd worden dat mensen er schade door lijden is er sprake van wetticisme.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

112 niet bellen op zondag als er sprake blijkt te zijn (de volgende dag pas) van een hersenbloeding vind ik persoonlijk toch wel ernstig.
Dezelfde mensen maken op geen enkele manier gebruik van wielen op zondag.

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD

Bericht door DDD »

Ja precies. Want de blinde man is daarna natuurlijk wel goed verzorgd. Maar eerlijk gezegd vind ik dat de voorganger van zo'n blinde man wel wat bijscholing mag krijgen, voor de zekerheid.

Al kun je iedere dwaling zo niet in de schoenen van de predikant schuiven, natuurlijk.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Framboos schreef: 12 okt 2024, 15:35
Bourdon16 schreef: 12 okt 2024, 12:50 Geen verjaardag vieren op zondag kan ik heel goed begrijpen. Van de rustdag blijft dan weinig over. Met het eigen gezin vieren vind ik wel prima overigens.
Idem. Als onze kinderen jarig zijn op zondag, dan krijgen ze wel cadeaus, maar het bezoek komt op maandag.
Idem. Al dat kringvisitegeleuter is nergens voor nodig en al helemaal niet op zondag.
Inwoner

Bericht door Inwoner »

GerefGemeente-lid schreef: 15 okt 2024, 15:32
Bourdon16 schreef: 12 okt 2024, 12:50 Geen verjaardag vieren op zondag kan ik heel goed begrijpen. Van de rustdag blijft dan weinig over. Met het eigen gezin vieren vind ik wel prima overigens.
Idem. Als onze kinderen jarig zijn op zondag, dan krijgen ze wel cadeaus, maar het bezoek komt op maandag.
Idem. Al dat kringvisitegeleuter is nergens voor nodig en al helemaal niet op zondag.
Wat is precies kringvisitegeleuter?
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

:humhihi Hehe, een keertje helemaal eens!
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Als je het werkelijk als verspilling van je tijd ziet, is dat ook verkeerd op maandag of vrijdag. Zondagse tijd is niet kostbaarder.
Nee, in onze familie worden geen verjaardagen op zondag gevierd. Gelukkig, want ik hecht aan een rustige zondag. Maar het was voor schoonzus wel wennen, want in haar familie werden verjaardagen juist speciaal op zondag gevierd. Maar ze heeft zich zonder gedoe aangepast.
Overigens zie ik ideeën over zondagsrust in mijn omgeving heel hard verschuiven.
MGG

Bericht door MGG »

Als klein kind verjaarde ik graag op zondag omdat je gevoelsmatig twee dagen jarig was. Tegenwoordig vind ik het nog steeds fijn, maar nu omdat ik dan een rustige verjaardag heb.
merel

Bericht door merel »

Zita schreef: 15 okt 2024, 20:38
Als je het werkelijk als verspilling van je tijd ziet, is dat ook verkeerd op maandag of vrijdag. Zondagse tijd is niet kostbaarder.
Nee, in onze familie worden geen verjaardagen op zondag gevierd. Gelukkig, want ik hecht aan een rustige zondag. Maar het was voor schoonzus wel wennen, want in haar familie werden verjaardagen juist speciaal op zondag gevierd. Maar ze heeft zich zonder gedoe aangepast.
Overigens zie ik ideeën over zondagsrust in mijn omgeving heel hard verschuiven.
In welk opzicht?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Inwoner schreef: 15 okt 2024, 15:34
Wat is precies kringvisitegeleuter?
Een kringvisite waarin het gaat over dusdanige onbenulligheden of zogenaamde interessantheden dat je er van in slaap valt.
Plaats reactie