jacob schreef:olfie schreef:jacob schreef:Tiberius schreef:De grondslag van dit forum is de Bijbel en de 3FvE.
Als je je daar niet in kan vinden, moet je dat eerlijk (vooral tegenover jezelf) zeggen.
Het is dan een beetje flauw om te roepen dat we niet naar deze regels (van de Bijbel en de 3FvE) mogen verwijzen.
Welke regels hebben voor jou dan wel overtuigingskracht in een discussie?
goede argumenten. Alleen die overtuigen mij. De rest kan allemaal wel dwaasheid zijn. Ik ben zelf verantwoordelijk voor wat ik denk, ik moet staan naar waarheid. En dat betekent ook dat ik de 3fe niet klakkeloos overneem. NA enige studie overigens wel hoor. Maar ook dat is voor mij niet direct de invulling van de waarheid.
Als Het Woord en de 3 form. jouw geen overtuiging kunnen bieden, dan zit je hier niet op de goede plaats denk ik.
Als het woord van God nog niet een voldoende sterk argument is, dan houdt het op, dan ben ik bang dit een tweedracht zaaiende discussie wordt, en ik heb geen zin om me te mengen in een welles nietes discussie. De bewijzen zijn duidelijk en uit de Schrift. Ik heb nog geen enkel standhouden bewijs tegen een tweeerlei roeping gezien, en niemand is in staat geweest om alle aangedragen bewijzen te ontkrachten aan de hand van de schrift, 3 form. of onze oudvaders.
wil je me niet begrijpen, wil je niet lezen wat ik schrijf?
Ik onderschrijf de 3fe, ik onderschrijf de bijbel van ganserharte, ik kan alleen het dogma wat jij verdedigt niet mee maken. Met de reden die ik hieronder heb aangegeven. Blijkbaar kan jij die niet weerleggen en die van refo ook niet, want de concequenties van die dogma zijn namelijk nogal schadelijk. (heimelijk God de schuld geven van je doodstaat voor God)
Nee zeker niet, het is alleen het geheim van de uitverkiezing die hier achter zit. Jij wilt toch ook niet geloven dat je Hem 'alleen' aan hoeft te nemen? Dat duidt al op werk van jouw kant, en het is een eenzijdig Godswerk, niets van ons, zelfs geen aannemen. Alleen door het inwendige werk van de HG wordt de nieuwe mens geboren. Er is toch ook een oude en een nieuwe natuur?
Om nog maar even wat teksten neer te zetten:
Hieruit vloeit voort een tweeërlei roeping.
* Een inwendige roeping, welke alleen aan de uitverkorenen eigen is (Rom. 8:30): "Die Hij tevoren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd" enz. En dat zijn alleen (Hebr. 3:1) "de heilige broeders, die de hemelse roeping deelachtig zijn." Dit wordt genoemd (1 Kor. 1:9) een roeping tot de gemeenschap van Gods Zoon.
* En een uitwendige roeping (Matth. 20:16): "Velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren."
Hieruit vloeit ook voort een tweeërlei geloof.
* Het ene wordt genoemd een waar zaligmakend geloof (Joh. 6:29): Het geloof der werking Gods. Of (Titus 1:1) het geloof der uitverkorenen Gods, (1 Tim. 1:5) het ongeveinsd geloof, en (Gal. 5:5) het geloof, dat door de liefde werkt.
* Het andere wordt genoemd een algemeen, schijn‑ of tijdgeloof, hetwelk de verworpenen, levende onder het licht des Evangelies, krijgen. Dit wordt aangewezen in Matth. 13:20, het zaad in de steenachtige aarde. En in Hand. 8:13: "Simon de tovenaar geloofde ook zelf."
(UIt een preek van Justus Vermeer ZONDAG 21 (Vraag 54‑56))