Zondagsheiliging

DDD

Re: Zondagsheiliging

Bericht door DDD »

Mannetje schreef: 14 okt 2024, 18:40
Orchidee schreef: 14 okt 2024, 18:37 En ik verzin altijd alles dus neem mij aub niet serieus!
Je verhaal is summier en niet na te trekken, vandaar mijn voorbehouden. Wil je niet meer noemen, prima, maar dan kan ik er ook niet meer van maken.
Er stond alleen een voorbehoud, dus wat dat betreft is de reactie van Orchidee wat overdreven. Maar kunt ook vragen om een wat nadere toelichting als je je oren niet gelooft. Al heeft Edelweiss inmiddels een duidelijk voorbeeld gegeven.

Ik stoor mij er aan dat hier mensen de wonderlijkste gevolgtrekkingen en redeneringen aanvoeren, zonder dat daar door jou of huisman een punt van gemaakt wordt. Maar een eenvoudige waarneming van feiten, bijvoorbeeld dat er mensen zijn die vanwege de zondagsrust niet de dokter of 112 bellen, moet dan ineens onderbouwd worden, of wordt niet zonder meer aangenomen. Waarom? Zulke dingen komen niet in de krant en evenmin in een rouwadvertentie.

Als je er nu eens gewoon vanuit ging dat de meeste mensen hier integer zijn en de waarheid vertellen, of dat althans naar beste weten doen. Dan kan het natuurlijk geen kwaad om in sommige gevallen enige overdrijving niet uit te sluiten. Maar daar kun je dan toch ook een verhelderende vraag over stellen?
DDD

Bericht door DDD »

helma schreef: 14 okt 2024, 14:53 Wij vieren zondagse verjaardagen in de familie vaak met een singin. Koffie en een taartje, daarna zingen. Vervolgens nog wat drinken met een zoutje/hapje oid
Sinds corona is daar een beetje de klad ingekomen maar het laatste jaar is er weer een begin.
Dat vind ik ook een mooie manier.
Terri

Bericht door Terri »

Nou Edelweiss heeft net een stukje bewijs geleverd, tenminste, dat geloven we toch wel?
DDD

Bericht door DDD »

Natuurlijk geloof ik dat.
refo schreef: 14 okt 2024, 17:12 Ik denk dat je inderdaad meestal wel kunt wachten tot maandag om de dokter te bellen.
Maar dat van 112 geloof ik niet zo. Dat is om het verhaal smeuïger te maken.
Ik stoor mij hieraan. Je zou je kunnen beperken tot een vraag aan de ander. Ik was al een heel eind op weg om dat aan Mannetje te schrijven, maar dat was een vergissing, dus dat heb ik nu herschreven.
Mauries06

Bericht door Mauries06 »

Ik ken iemand, en daar thuis worden dat soort dingen ook niet gedaan. Net als dat de telefoon uit blijft (gebeurd nog best veel overigens als ik zo in mijn omgeving op school hoor), maar daar mogen ze ook geen puzzels of spelletjes spelen op zondag.

Verstuurd vanaf mijn SM-A145R met Tapatalk

merel

Bericht door merel »

Verschrikkelijk!
DDD

Bericht door DDD »

Geen puzzels. Het is heel bijzonder.

Zo las ik pas dat een GG-dominee vond dat we bij onweer ons werk moeten onderbreken omdat God tot ons spreekt.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn ogen uitkeek en ook dacht: hoe is het in vredesnaam mogelijk dat zoiets gewoon in een kerkblad komt, zonder enige exegetische kanttekening over de herkomst van psalm 29 en überhaupt over de verhouding tussen de natuur en de openbaring. Maar dat kan beter in het draadje GG. Of misschien in een aparte peiling.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 14 okt 2024, 19:17 Geen puzzels. Het is heel bijzonder.

Zo las ik pas dat een GG-dominee vond dat we bij onweer ons werk moeten onderbreken omdat God tot ons spreekt.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn ogen uitkeek en ook dacht: hoe is het in vredesnaam mogelijk dat zoiets gewoon in een kerkblad komt, zonder enige exegetische kanttekening over de herkomst van psalm 29 en überhaupt over de verhouding tussen de natuur en de openbaring. Maar dat kan beter in het draadje GG. Of misschien in een aparte peiling.
Moet er nu echt taal gebruikt worden als "in vredesnaam". Wat bedoel je er eigenlijk mee?
refo

Bericht door refo »

In een kerkblad verwacht je onderwijs, geen anekdotes.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Mauries06 schreef: 14 okt 2024, 19:14 Ik ken iemand, en daar thuis worden dat soort dingen ook niet gedaan. Net als dat de telefoon uit blijft (gebeurd nog best veel overigens als ik zo in mijn omgeving op school hoor), maar daar mogen ze ook geen puzzels of spelletjes spelen op zondag.

Verstuurd vanaf mijn SM-A145R met Tapatalk
Telefoon blijft bij ons ook uit, heerlijk, wat een rust. Hij word alleen aangezet om muziek aan te zetten of met de kerk mee te luisteren als kerkgang niet mogelijk is.
Puzzels of spelletjes vind ik best kunnen op zondag.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mannetje

Bericht door Mannetje »

DDD schreef: 14 okt 2024, 19:04
Orchidee schreef: 14 okt 2024, 18:37 En ik verzin altijd alles dus neem mij aub niet serieus!
Je verhaal is summier en niet na te trekken, vandaar mijn voorbehouden. Wil je niet meer noemen, prima, maar dan kan ik er ook niet meer van maken.
Er stond alleen een voorbehoud, dus wat dat betreft is de reactie van Orchidee wat overdreven. Maar kunt ook vragen om een wat nadere toelichting als je je oren niet gelooft. Al heeft Edelweiss inmiddels een duidelijk voorbeeld gegeven.

Ik stoor mij er aan dat hier mensen de wonderlijkste gevolgtrekkingen en redeneringen aanvoeren, zonder dat daar door jou of huisman een punt van gemaakt wordt. Maar een eenvoudige waarneming van feiten, bijvoorbeeld dat er mensen zijn die vanwege de zondagsrust niet de dokter of 112 bellen, moet dan ineens onderbouwd worden, of wordt niet zonder meer aangenomen. Waarom? Zulke dingen komen niet in de krant en evenmin in een rouwadvertentie.

Als je er nu eens gewoon vanuit ging dat de meeste mensen hier integer zijn en de waarheid vertellen, of dat althans naar beste weten doen. Dan kan het natuurlijk geen kwaad om in sommige gevallen enige overdrijving niet uit te sluiten. Maar daar kun je dan toch ook een verhelderende vraag over stellen?
Dank voor je reactie, ik zal hem eens overpeinzen.
- Niet meer zo actief -
CvdW

Bericht door CvdW »

Laat ik Orchidee even bijvallen. Inderdaad zo min mogelijk gebruik maken van 112 op zondag.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

refo schreef: 14 okt 2024, 17:12 Ik denk dat je inderdaad meestal wel kunt wachten tot maandag om de dokter te bellen.
Maar dat van 112 geloof ik niet zo. Dat is om het verhaal smeuïger te maken.
Ik ben een tijdje terug met een familielid in een taxi naar het ziekenhuis gereden. Naar de HAP.
Bona Fide

Bericht door Bona Fide »

CvdW schreef:
Laat ik Orchidee even bijvallen. Inderdaad zo min mogelijk gebruik maken van 112 op zondag.
Eens, "zo min mogelijk", maar dat geldt ook voor de maandag t/m de zaterdag. In deze noodgevallen bel je 112, op welk moment van de week dan ook... : https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 112-bellen

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk

Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Mannetje

Bericht door Mannetje »

CvdW schreef: 14 okt 2024, 19:49
Ik kan mij geen situatie voorstellen waarin je 112 zou moeten bellen en het eventueel toch uit zou kunnen stellen.
Dan heeft dat of zeer ernstige consequenties, zie voorbeeld Edelweiss, of het had sowieso kunnen wachten en dus was 112 niet het juiste nummer om te bellen.
- Niet meer zo actief -
Plaats reactie