Ik spring hier zomaar even in want voel me voor mijn inwonende kinderen en kleinkind toch wél een beetje mede aangesprokenmerel schreef:Toch leert een snelle zoektocht op funda dat nog bijna 3000 woningen onder de twee ton te koop zijn in Nederland. Jongeren zijn ook wel heel kritisch. Ik heb dit forum al vaak het voorbeeld benoemd van mijn Turkse buren met hun zonen. Zij hebben een paar jaar net partner bij hun ouders ingewoond en dat was ook een normale middenwoning. Daarnaast is er ook niets mis mee om eens 150 km verderop te kijken.MarJT schreef: ↑12 okt 2024, 15:48Dat is niet aan mij,MGG schreef: ↑12 okt 2024, 11:11Hoe wil jij de woningcrisis oplossen?MarJT schreef: ↑11 okt 2024, 20:55 Ik denk dat @Wim Anker vooral verblind is door de propaganda van Wilders. Het NRC schreef een paar weken geleden over de schimmige migratie van expats. Via geitenpaadjes komen ca 10.000 mensen per maand Nederland binnen om te werken. Dat zijn 120.000 mensen per jaar.
Als er zoveel asielzoekers voor de deur zouden staan zou je zeker kunnen spreken van een asielcrisis.
Juist die instroom lvan expats egt een enorme druk op de woningmarkt. Probeer maar eens in Eindhoven een woning te vinden. Zie bijvoorbeeld https://eenvandaag.avrotros.nl/item/gun ... k-en-tuin/
Echt, Wilders wil je graag laten geloven dat er een asielcrisis is. Die is er niet. Er is een woningcrisis. Daar zit ook de oplossing, ook voor het asielbeleid.maar je kan wel zien dat het woningbeleid dat gevoerd is na de de kredietcrisis in 2008 de oorzaak is van het huidige woningtekort. Zo hadden de woningcorporaties financieel nooit afgeroomd moeten worden.
Verder is er niet actief beleid gevoerd om de woningbouw te stimuleren. De stikstofproblematiek helpt daar ook niet bij.
Feit is dat de asielinstroom niet de oorzaak is van de problemen rond woningtekort. Het is een signaal dat de huisvesting volledig uit balans is geraakt ten koste van starters en de lage inkomensgroepen.
Ik heb wel plannen gezien van het kabinet maar hoe ze deze willen realiseren met de botsende belangen (landbouw en veeindustrie) verwacht ik er niet veel van.
Verder zie ik ook in mijn gemeente de gevolgen. Jonge stellen stellen trouwen uit en kinderen krijgen is dan ook niet aan de orde. Dit is een maatschappelijk breed probleem (laag geboortecijfer).

Dochter en schoonzoon hebben géén hoge en chique wensen maar kunnen tot op heden echt nog steeds géén huis kopen en zoals het er op dit moment uitziet kan dat ook nog wel even duren.
Even 150 km verderop kijken is leuk gedacht maar ze werken beiden rondom Rotterdam en met het werk dat zij doen is het géén optie om ergens anders te gaan wonen (buiten Zuid Holland)
Ook is het natuurlijk verschillend hoe je over een eventueel vangnet denkt wat betreft oppas bijvoorbeeld van de kinderen of je moet je kinderen naar de kinderopvang willen brengen.