Een kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB

Orchidee

Re: Een kabinet van PVV, VVD, NSC en BBB

Bericht door Orchidee »

merel schreef:
MarJT schreef: 12 okt 2024, 15:48
MGG schreef: 12 okt 2024, 11:11
MarJT schreef: 11 okt 2024, 20:55 Ik denk dat @Wim Anker vooral verblind is door de propaganda van Wilders. Het NRC schreef een paar weken geleden over de schimmige migratie van expats. Via geitenpaadjes komen ca 10.000 mensen per maand Nederland binnen om te werken. Dat zijn 120.000 mensen per jaar.

Als er zoveel asielzoekers voor de deur zouden staan zou je zeker kunnen spreken van een asielcrisis.

Juist die instroom lvan expats egt een enorme druk op de woningmarkt. Probeer maar eens in Eindhoven een woning te vinden. Zie bijvoorbeeld https://eenvandaag.avrotros.nl/item/gun ... k-en-tuin/

Echt, Wilders wil je graag laten geloven dat er een asielcrisis is. Die is er niet. Er is een woningcrisis. Daar zit ook de oplossing, ook voor het asielbeleid.
Hoe wil jij de woningcrisis oplossen?
Dat is niet aan mij, :D maar je kan wel zien dat het woningbeleid dat gevoerd is na de de kredietcrisis in 2008 de oorzaak is van het huidige woningtekort. Zo hadden de woningcorporaties financieel nooit afgeroomd moeten worden.

Verder is er niet actief beleid gevoerd om de woningbouw te stimuleren. De stikstofproblematiek helpt daar ook niet bij.

Feit is dat de asielinstroom niet de oorzaak is van de problemen rond woningtekort. Het is een signaal dat de huisvesting volledig uit balans is geraakt ten koste van starters en de lage inkomensgroepen.

Ik heb wel plannen gezien van het kabinet maar hoe ze deze willen realiseren met de botsende belangen (landbouw en veeindustrie) verwacht ik er niet veel van.

Verder zie ik ook in mijn gemeente de gevolgen. Jonge stellen stellen trouwen uit en kinderen krijgen is dan ook niet aan de orde. Dit is een maatschappelijk breed probleem (laag geboortecijfer).
Toch leert een snelle zoektocht op funda dat nog bijna 3000 woningen onder de twee ton te koop zijn in Nederland. Jongeren zijn ook wel heel kritisch. Ik heb dit forum al vaak het voorbeeld benoemd van mijn Turkse buren met hun zonen. Zij hebben een paar jaar net partner bij hun ouders ingewoond en dat was ook een normale middenwoning. Daarnaast is er ook niets mis mee om eens 150 km verderop te kijken.
Ik spring hier zomaar even in want voel me voor mijn inwonende kinderen en kleinkind toch wél een beetje mede aangesprokenAfbeelding
Dochter en schoonzoon hebben géén hoge en chique wensen maar kunnen tot op heden echt nog steeds géén huis kopen en zoals het er op dit moment uitziet kan dat ook nog wel even duren.
Even 150 km verderop kijken is leuk gedacht maar ze werken beiden rondom Rotterdam en met het werk dat zij doen is het géén optie om ergens anders te gaan wonen (buiten Zuid Holland)
Ook is het natuurlijk verschillend hoe je over een eventueel vangnet denkt wat betreft oppas bijvoorbeeld van de kinderen of je moet je kinderen naar de kinderopvang willen brengen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel

Bericht door merel »

Ook niet op Zuid? Ik ken diverse jonge stellen die daar recent een woning/appartement gekocht hebben. In Capelle staan ook ruim honderd woningen te koop rond 3 ton. Rond de vier ton staan bij ons in de buurt ook diverse woningen te koop zelfs een aantal al wat langer ;)
Laatst gewijzigd door merel op 12 okt 2024, 20:44, 4 keer totaal gewijzigd.
MGG

Bericht door MGG »

Orchidee schreef: 12 okt 2024, 20:04
merel schreef:
MarJT schreef: 12 okt 2024, 15:48
MGG schreef: 12 okt 2024, 11:11

Hoe wil jij de woningcrisis oplossen?
Dat is niet aan mij, :D maar je kan wel zien dat het woningbeleid dat gevoerd is na de de kredietcrisis in 2008 de oorzaak is van het huidige woningtekort. Zo hadden de woningcorporaties financieel nooit afgeroomd moeten worden.

Verder is er niet actief beleid gevoerd om de woningbouw te stimuleren. De stikstofproblematiek helpt daar ook niet bij.

Feit is dat de asielinstroom niet de oorzaak is van de problemen rond woningtekort. Het is een signaal dat de huisvesting volledig uit balans is geraakt ten koste van starters en de lage inkomensgroepen.

Ik heb wel plannen gezien van het kabinet maar hoe ze deze willen realiseren met de botsende belangen (landbouw en veeindustrie) verwacht ik er niet veel van.

Verder zie ik ook in mijn gemeente de gevolgen. Jonge stellen stellen trouwen uit en kinderen krijgen is dan ook niet aan de orde. Dit is een maatschappelijk breed probleem (laag geboortecijfer).
Toch leert een snelle zoektocht op funda dat nog bijna 3000 woningen onder de twee ton te koop zijn in Nederland. Jongeren zijn ook wel heel kritisch. Ik heb dit forum al vaak het voorbeeld benoemd van mijn Turkse buren met hun zonen. Zij hebben een paar jaar net partner bij hun ouders ingewoond en dat was ook een normale middenwoning. Daarnaast is er ook niets mis mee om eens 150 km verderop te kijken.
Ik spring hier zomaar even in want voel me voor mijn inwonende kinderen en kleinkind toch wél een beetje mede aangesprokenAfbeelding
Dochter en schoonzoon hebben géén hoge en chique wensen maar kunnen tot op heden echt nog steeds géén huis kopen en zoals het er op dit moment uitziet kan dat ook nog wel even duren.
Even 150 km verderop kijken is leuk gedacht maar ze werken beiden rondom Rotterdam en met het werk dat zij doen is het géén optie om ergens anders te gaan wonen (buiten Zuid Holland)
Ook is het natuurlijk verschillend hoe je over een eventueel vangnet denkt wat betreft oppas bijvoorbeeld van de kinderen of je moet je kinderen naar de kinderopvang willen brengen.
Als hun beide fulltime werken kunnen zij twee en half ton lenen. Op Funda kan ik voor dat bedrag best wat woningen vinden. Het kan natuurlijk zijn dat zij door omstandigheden niet fulltime kunnen werken. Persoonlijk zou ik niet in elke wijk willen wonen, maar bij gebrek aan budget is tijdelijk in een mindere wijk wonen mogelijk een optie.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

merel schreef:Ook niet op Zuid? Ik ken diverse jonge stellen die daar recent een woning/appartement gekocht hebben. In Capelle staan ook ruim honderd woningen te koop rond 3 ton. Rond de vier ton staan bij ons in de buurt ook diverse woningen te koop zelfs een aantal al wat langer ;)
Ze hebben vanaf hun trouwdag even op Zuid gehuurd van een particulier verhuurder.
Zijn nog net niet gevlucht vanuit daar maar scheelde weinig.
Gelukkig in Oost een tijdje gehuurd maar de huren zijn ook bar en boos.
Om toch een buffertje/startkapitaaltje te sparen wonen ze inmiddels al 15 maanden bij ons in.
Voor 4 ton een huis kopen @merel, wat voor inkomen denk je dat ze samen hebben??
Mijn dochter werkt niet fulltime, wil ze niet, is bewuste keus om er ook te zijn voor hun dochter, ik pas 2 dagen in de week op en schoonzoon 1dag.
Een bevriend stel heeft idd een portiekflatje gekocht, op de 4e verdieping, 2e kindje op komst, géén lift, zéér gehorig, energielabel G en druk rondom: 265.000€.
Je moet er maar tegen kunnen ook om daar te wonen.

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel

Bericht door merel »

Ik heb geen flauw idee orchidee welk inkomen zij hebben. Het enige dat ik weet is dat jouw dochter HBO heeft gedaan en dat zij inmiddels enige tijd bij jullie in huis woont om te sparen. Hoeveel zij kunnen sparen weet ik natuurlijk ook niet ;).

Als ik het goed begrijp werken ze beiden bij elkaar 7 dagen. Dan is minder dan het gemiddelde stel werkt en dan is het inderdaad moeilijker. Nu scheelt het natuurlijk best veel dat ze geen opvangkosten hebben. Daar liepen wij indertijd op leeg.

N.B als ik een woning onder de 3 ton in de buurt voorbij zie komen mail ik jou wel even ;) Recent nog 2 woningen van 260 in een leuke buurt.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Orchidee schreef: 12 okt 2024, 21:53
merel schreef:Ook niet op Zuid? Ik ken diverse jonge stellen die daar recent een woning/appartement gekocht hebben. In Capelle staan ook ruim honderd woningen te koop rond 3 ton. Rond de vier ton staan bij ons in de buurt ook diverse woningen te koop zelfs een aantal al wat langer ;)
Ze hebben vanaf hun trouwdag even op Zuid gehuurd van een particulier verhuurder.
Zijn nog net niet gevlucht vanuit daar maar scheelde weinig.
Gelukkig in Oost een tijdje gehuurd maar de huren zijn ook bar en boos.
Om toch een buffertje/startkapitaaltje te sparen wonen ze inmiddels al 15 maanden bij ons in.
Voor 4 ton een huis kopen @merel, wat voor inkomen denk je dat ze samen hebben??
Mijn dochter werkt niet fulltime, wil ze niet, is bewuste keus om er ook te zijn voor hun dochter, ik pas 2 dagen in de week op en schoonzoon 1dag.
Een bevriend stel heeft idd een portiekflatje gekocht, op de 4e verdieping, 2e kindje op komst, géén lift, zéér gehorig, energielabel G en druk rondom: 265.000€.
Je moet er maar tegen kunnen ook om daar te wonen.
Willen ze eventueel net buiten Rotterdam? Hier wel paar oudere huisjes onder de 3 ton. Kan je ook wel wat doormailen. Als jij mij mailt maar emailadres in mijn profiel... Kan ik antwoorden/doorsturen? Een klein halfuurtje van jou vandaan. Centraal gelegen. Treinstation en bussen hier. Hoeveel kamers minimaal? Zijn ze handig?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

merel schreef:Ik heb geen flauw idee orchidee welk inkomen zij hebben. Het enige dat ik weet is dat jouw dochter HBO heeft gedaan en dat zij inmiddels enige tijd bij jullie in huis woont om te sparen. Hoeveel zij kunnen sparen weet ik natuurlijk ook niet ;).

Als ik het goed begrijp werken ze beiden bij elkaar 7 dagen. Dan is minder dan het gemiddelde stel werkt en dan is het inderdaad moeilijker. Nu scheelt het natuurlijk best veel dat ze geen opvangkosten hebben. Daar liepen wij indertijd op leeg.

N.B als ik een woning onder de 3 ton in de buurt voorbij zie komen mail ik jou wel even ;) Recent nog 2 woningen van 260 in een leuke buurt.
Wow, onder de 3 ton in een leuke buurt klinkt goedAfbeelding
Geef dan idd maar een seintjeAfbeelding

Ps, beiden zijn hbo opgeleid maar beiden werken niet op hbo niveau, niet dat het minder waard is, of erg, maar even voor je beeldvorming.
merel

Bericht door merel »

Orchidee schreef: 12 okt 2024, 22:52
merel schreef:Ik heb geen flauw idee orchidee welk inkomen zij hebben. Het enige dat ik weet is dat jouw dochter HBO heeft gedaan en dat zij inmiddels enige tijd bij jullie in huis woont om te sparen. Hoeveel zij kunnen sparen weet ik natuurlijk ook niet ;).

Wow, onder de 3 ton in een leuke buurt klinkt goedAfbeelding
Geef dan idd maar een seintjeAfbeelding

Ps, beiden zijn hbo opgeleid maar beiden werken niet op hbo niveau, niet dat het minder waard is, of erg, maar even voor je beeldvorming.
Jij bent per mail niet bereikbaar. Ik zie nu een maisonnette te koop staan, 75m, 2 slaapkamers en een berging voor 285. Hoeft niets aan te gebeuren, energielabel B. Als je meer info wil, moet je mij maar mailen ;)
Tien km bij ons vandaan een twee appartementen 90m met 2/3 slaapkamers voor 250-275. Deze zijn kaal opgeleverd. Keuken en vloeren moet nog.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Héél lief allemaal maar een appartement of maisonnette beginnen ze echt niet meer aan, dus toch 'luxepaardjes'
Ze willen het liefst een gewoon kleine gezinswoning waar ze jaren kunnen blijven wonen.
Telkens verhuizen kost ook bedstro
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Orchidee schreef: 14 okt 2024, 13:07 Héél lief allemaal maar een appartement of maisonnette beginnen ze echt niet meer aan, dus toch 'luxepaardjes' Afbeelding
Ze willen het liefst een gewoon kleine gezinswoning waar ze jaren kunnen blijven wonen.
Telkens verhuizen kost ook bedstroAfbeelding
Voor de prijs van een Eend een Ferrari willen kopen, zou mijn baas zeggen.
Het is toch een beetje kiezen of delen. Inwonen bij ouders lijkt me echt armoe en ook niet echt een kenmerk van volwassenheid.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Orchidee schreef: 14 okt 2024, 13:07 Héél lief allemaal maar een appartement of maisonnette beginnen ze echt niet meer aan, dus toch 'luxepaardjes' Afbeelding
Ja, maar soms heb je niet zoveel te willen.
Wij begonnen ook in een klein huurhuisje achteraf.
En we hadden er mooie jaren.
merel

Bericht door merel »

Tja en dat was precies mijn punt. Veel jonge stellen zijn toch ook wel erg kritisch en willen direct het perfecte plaatje. De woningen zijn er wel, maar niet goed genoeg. Tot 30 km van jouw woonplaats staan ruim 3000 woningen te koop in de prijsklasse waarin zij zoeken. Ik kan mij niet voorstellen dat daar echt niets tussen zit. Laat staan in andere regio's. Maar ja dat vraagt wel een andere mind set.

En verhuizen kost in de huidige woningmarkt vrij weinig. Afgelopen jaren stegen en de prijzen van huizen gemiddeld 10% per jaar. Dan heb je de kosten koper er zo uit. Welke kosten zijn er dan verder nog?
Laatst gewijzigd door merel op 14 okt 2024, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Terri

Bericht door Terri »

HersteldHervormd schreef: 14 okt 2024, 13:50
Het is toch een beetje kiezen of delen. Inwonen bij ouders lijkt me echt armoe en ook niet echt een kenmerk van volwassenheid.
We kunnen niet in elkaars portemonnee kijken, dus misschien is het juist wel heel volwassen om een poosje 'in te wonen' , wat overigens vroeger heel normaal was.
Als de mogelijkheid er is, is het slim, de huizenmarkt is volledig op hol.
En je levert net zo goed in. Klein, weinig privacy.
Of je nu in een klus-huis trekt, of voor deze mogelijkheid kiest, een jong stel met een kindje kiest niet voor 'het gemak dient de mens' voor zo'n oplossing.
Dat geloof ik niet.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 14 okt 2024, 15:57
Tja en dat was precies mijn punt. Veel jonge stellen zijn toch ook wel erg kritisch en willen direct het perfecte plaatje. De woningen zijn er wel, maar niet goed genoeg. Tot 30 km van jouw woonplaats staan ruim 3000 woningen te koop in de prijsklasse waarin zij zoeken. Ik kan mij niet voorstellen dat daar echt niets tussen zit. Laat staan in andere regio's. Maar ja dat vraagt wel een andere mind set.

En verhuizen kost in de huidige woningmarkt vrij weinig. Afgelopen jaren stegen en de prijzen van huizen gemiddeld 10% per jaar. Dan heb je de kosten koper er zo uit. Welke kosten zijn er dan verder nog?
Je kan de vrijstelling overdrachtsbelasting maar een keer gebruiken. Ik ben het met je eens dat een huis koper veel efficiënter is dan sparen. Tegen de prijsstijging valt ook na aftrek van kosten niet op te sparen.
merel

Bericht door merel »

Terri schreef: 14 okt 2024, 16:20
HersteldHervormd schreef: 14 okt 2024, 13:50
We kunnen niet in elkaars portemonnee kijken, dus misschien is het juist wel heel volwassen om een poosje 'in te wonen' , wat overigens vroeger heel normaal was.
Als de mogelijkheid er is, is het slim, de huizenmarkt is volledig op hol.
En je levert net zo goed in. Klein, weinig privacy.
Of je nu in een klus-huis trekt, of voor deze mogelijkheid kiest, een jong stel met een kindje kiest niet voor 'het gemak dient de mens' voor zo'n oplossing.
Dat geloof ik niet.
Ik ben het met @HersteldHervormd eens. Ik heb eens het boekje 'Bouwen aan je huwelijk' gelezen van prof.dr. W.H. Velema. In dit boekje geeft hij aan dat het in een huwelijk noodzakelijk is om ook emotioneel los te komen van het ouderlijk huis. Dat kan soms betekenen dat kinderen een eind bij ouders uit de buurt moeten gaan wonen om dat te bewerkstelligen.

Ik wil dit niet specifiek toespitsen op deze situatie, maar wel denk ik dat als je in allerlei omstandigheden terugvalt op ouders,; financieel, oppas, dagelijkse dingen dat je onvoldoende kan bouwen aan het huwelijk samen.
Plaats reactie